Őszintén, tisztán, frissen – Kipróbáltuk az új Kia Sportage-t
Új motorok, 48 Voltos hibrid rendszer elsőként – menetpróbán a friss Kia Sportage
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Kevesen tudják annyira egyszerűen és tisztán előadni egy modell frissítését, mint a Kia. A Sportage elsőként kapott 48 Voltos hibrid rendszert kategóriájában, két új motor is érkezett, kipróbáltuk!
Változott az orr, a ködlámpafészkeket kell figyelni leginkább, de a teljes lökhárító más, viszont a hajtás a lényeg
Általában azért nehéz feldolgozni egy modell frissítését, mert azon vagy nincs érdemi változás, de úgy adják elő, vagy van, de csak óvatosan kommunikálják. Mondanom sem kell, hogy előbbi a jellemző, és két új lámpát meg egy lökhárítót előadni mintha spanyolviasz lenne, néhányan művészien képesek. Szemben a Kiával, ahol bár a külsővel is foglalkoztak egy keveset, azért nem álltak meg ennyinél és alaposan felrázták a Sportage motorkínálatát is. Nem is lett volna fontos hozzányúlni a külsőhöz, hisz a koreai szabadidő-autó negyedik generációja alapból sem mutat rosszul. Más formájú lett a tigrisorr hűtőrács, a bele is új, és már akár teljesen fekete is lehet. Az első lökhárító ködlámpafészkeit és króm, vagy fényes fekete díszeit kell figyelni, meg hogy a nappali menetfény négy-négy pontja felcsusszant a teljesen LED-es fényszórókba. A GT-Line szintén négypontos ködlámpáiról lesz felismerhető.
Teljesen LED-es fényszórók is elérhetőek, mostantól a nappali menetfények is itt vannak, valamint új a hűtőmaszk is
16, 17, vagy 19 colos felniket kapni hozzá, hajthat elöl és hátul is, kézi váltót is kapni az összkerekeshez
Külsőre új 16, 17 és 19 colos felnik lesznek még újak, hogy mimért marad ki épp a 18, arról állítólag a vásárlói igények tehetnek. Váltóztak a hátsó lámpák is, de ott az eddigiek is a legfrissebb modellekéhez volt hasonló. Korábban nem találkoztam még a Sportage-dzsel, így teljesen őszintén döbbentem rá, hogy mennyire orbitálisan nagyok a hátsó ajtók. Itt nincs kupé humbug, meg sportos tetővonal, az ablakok majdnem a tető leghátsó pontjáig érnek, így a fejünket szinte be sem kell húzni beszálláskor.
Ez a praktikus kialakítás és kész, egy őszinte családi szabadidő-autó ilyen.
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] |
4485 | 1855 | 1635 | 2670 | 439-1492* |
Kellemes a beltér, helyenként jellegzetesen egyszerű, de legalább jó formájú anyagokkal
Repült a korábbi, egyébként nem rossz karakterű 1,7 literes CRDi, és érkezett a helyére egy, a Kia szerint minden korábbi dízelénél tisztább gázolajos. Az új 1,6-os dízelmotor kétféle teljesítményszinten, 115 és 136 lóerővel érkezett, a gyengébbik csak elsőkerékhajtással és rendkívül jó kapcsolási érzetű hatfokozatú kézi váltóval érhető el. Kellemes összhangban van az autóval, a gyengébbiket próbáltam, és az sem volt gyenge, kellő dinamikával mozgatja a friss Kiát, sportos jellemzői persze nincsenek, ellenben könnyedén hozza a 6 liter alatti átlagfogyasztást. Erősebb kivitele már hétfokozatú duplakuplungos automatával és összkerékhajtással is kérhető, utóbbi kézi váltóval is lehetséges. Bár magánvásárlói piacon egyáltalán nem jellemző a dízelmotorral választott Kiák rendelése a hazai képviselet szerint, a flottás értékesítések nagy százalékát még mindig a gázolajosok teszik ki.
Kiváló a helykínálat, hátra bejutni nagyon kényelmes, elöl motorosan mozoghatnak az ülések
7 colos az alap, ez a feláras 8 colos kijelző, bár nem keret nélküli, azért szépen beépítették
Igazi csemegének tekinthető ilyen téren az új kétliteres dízelmotor, mely nem csak a márka, a kategória első 48 Voltos hibrid rendszerét hozta. Az új fejlesztésű négyhengeres 185 lóerejével és 400 Nm nyomatékával már igazán dinamikusnak nevezhető, miközben kellően tisztán üzemel. Részecskeszűrője mellett a könnyű hibrid rendszer segít a tiszta üzemeltetésben. Az egység egy 0,44 kWh-ás akkumulátorból, egy DC/DC konverterből és egy a generátorral egybeépített villanymotorból áll. A kb két hagyományos akksi méretű Lítium-ion akkumulátor a csomagtérben kapott helyet a padló alatt.
Bár vezérlőegységén Bosch-t hirdet, azt mondják, a teljes rendszer saját fejlesztés, ráadásul már az Audi is lecsapott rá.
Az apró villanymotor többféle szerepet tölt be, részterhelésen, illetve motorfék-üzemben visszatölt, gyorsításnál pedig 16,3 lóerejével rásegít, így vesz le némi terhet a gázolajosról, amivel az kevesebb üzemanyagot fogyaszt és kevesebb káros gázt ereget. Ugyanakkor indítómotorként is működik, szíjjal kapcsolódik a főtengelyre és start-stopos leállításokkor ez rántja be a motort lényegében észrevehetetlenül, legalábbis a menetpróbán tapasztaltak alapján jóval finomabban, mint a hagyományos indítómotor, amiből szintén van egy a többi motornál kisebb teljesítményű, mivel itt csak a hidegindításkor használja. A rendszer rásegítésével az erős dízelmotor is képes állítólag 6 liter alatti fogyasztást produkálni, meg persze megfelelni az Euro 6d TEMP károsanyag kibocsátási normának, ahogy a Sportage összes motorja is.Az új kétliteres dízel 48 Voltos könnyű hibrid hajtáslánccal érkezett, takarékos, tiszta és elég erős is
Motor | 1.6 CRDi 115 LE | 1.6 CRDi 136 LE | 2.0 EcoDynamics+ |
Emissziós norma | Euro 6d TEMP | ||
Hengerűrtartalom [cm3] | 1598 | 1995 | |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | ||
Váltófajta/-fokozat | kézi/6 (automata/8) | ||
Teljesítmény [LE (1/min)] | 115/4000 | 136/4000 | 185/4000 |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 280/1500-2750 | 320/2000-2250 | 400/1750-2750 |
Gyorsulás 0-100 km/h | 11,5 | 9,5 | |
Végsebesség [km/h] | 175 | 180 | 201 |
Fogyasztás - vegyes [l/100 km] | 4,8-5,0 | 4,7-5,0 | 5,7-5,8 |
CO2-kibocsátás [g/km] | 126-132 | 123-132 | 138-159 |
Saját tömeg [kg] | 1504 | 1501 (1530) | 1648 (1672) |
Megengedett össztömeg [kg] | 2112 | 2120 (2145) | 2230 (2250) |
A hibrid rendszer akkumulátora a csomagtérben, villanymotorja a motorra építve, szíjhajtással képes indítani, rásegíteni és visszatölteni
Érkezett egy új 1,6-os turbós benzines is, a 177 lóerős motor szintén kellemes járású és rendkívül csöndes, valamint dinamikus mozgásra képes vele a Sportage, de 10 liter körüli átlagfogyasztásáért - nem hajtós használat mellett is – nem gondolnám ideális választásnak. Vezetni jó a Sportage-t, csöndes, elöl-hátul független felfüggesztésével ügyesen tapad az útra, egyedül kormányázásával vannak gondok. Alapverziót nem vezethettünk az 1,6-os szívó benzinessel, így nem tudom, mi a különbség, de ott más a kormánymű, a kormányoszlopra kerül a segítő villanymotor, az új motoroknál viszont a fogaslécre. Hogy ettől van-e furcsa érzete, nem tudom megmondani, de mindenképp különös, főleg középállásban és apró korrigálásoknál érezni kis akadást, lötyögést, késést, ami néha kellemetlen érzetet okoz.
Motor | 1.6i | 1.6 T-GDi |
Emissziós norma | Euro 6d TEMP | |
Hengerűrtartalom [cm3] | 1591 | |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | |
Váltófajta/-fokozat | kézi/6 (automata/8) | |
Teljesítmény [LE (1/min)] | 132/6300 | 177/5500 |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 161/4850 | 265/1500-4500 |
Gyorsulás 0-100 km/h | 11,5 | 9,2 |
Végsebesség [km/h] | 182 | 205(201) |
Fogyasztás - vegyes [l/100 km] | 6,9-7,2 | 7,4-7,6 |
CO2-kibocsátás [g/km] | 159-165 | 170-175 |
Saját tömeg [kg] | 1415 | 1470 (1562) |
Megengedett össztömeg [kg] | 2000 | 2110(2000) |
Elöl-hátul újak a formák, a lámpák is, de továbbra is mutatós, de leginkább tágas, kényelmes és csöndes
A friss Sportage multimédiában is fejlődött, 7 colos az alap érintőkijelző, 8-as a feláras, állítólag keret nélküli – én azért láttam egy keretet körülötte – élő forgalominformációs, 3D képes navigációs fejegység. Vezetéstámogatói is bőséggel rendelkezésre állnak, beparkolhat magától merőlegesen is, aktívan sávot tarthat, szólhat, ha valaki a holttérben van, fékezhet magától és hátsó keresztirányú forgalomra is figyelmeztethet. Nyolc hangszórós JBL hifit is kérhetnek a nagy zenére vágyók, félig nyitható, teljes tetős panoráma ablakot a komolyabb kilátást igénylők. Vannak új fényezések és kárpitok, akár félig fekete, félig szürke bőrborítású üléseket is kaphatunk, melyekből a sofőré 10 irányban elektromosan állítható, de mindkét első három állásban fűthető. Nem kell kérni viszont a hét év, vagy 150 000 kilométeres garanciát, az ugyanis továbbra is alap. A németországi, amerikai és koreai dizájnstúdiók együttműködve rajzolták át a friss Kia Sportage-t, melynek gyártása már meg is kezdődött Zsolnán, Szlovákiában. Mivel a hazai piac jelentős szereplő a Kia eladási listáján, már 2018 harmadik negyedévében elérhető lesz.
Futása remek, utazóautónak legalább annyira jó, mint hétköznapinak, dízelmotorral harmonikusabb a működése, a turbós benzines viszont sokat fogyaszt, az 1,6 szívó lesz a nyerő
Úgy tudom, hogy a Kia (és a Hyundai) 1.7-es dízelmotor nem csak azért volt sokak választása, mert megbízható, tartós és gazdaságos, hanem azért is, mert a 116 LE-s változat azon kevés mai motorok egyike, amelyikben nincs kettős tömegű lendkerék. Ezzel kiküszöbölhető egy hibalehetőség, aminek elég költséges a javítása. Kérdés, hogy az új motorokban van-e kettős tömegű? Esetleg a 115 LE-s változat ilyen?
Ha nincs kettőstömegű előbb tönkremegy a motortartó bak … szóval abban meg azt kell gyakrabban cserélni … enyémben van kettőstömegű a 2. most került bele kb 310.000 km nél cseréltem először ” gyanítom az 1.7 Kiában is ekörül kell cserélni a kuplungot ” a motortartó bak meg még gyári és már közel van a 334.000 km …