Megőrizte a koncepcióautó báját, csak egy kicsit lett sarkosabb
Már réges-rég bebizonyította a Volkswagen, hogy minden kategóriában tud nagyot alkotni. Művészit, mint az Arteon, vérpezsdítőt a legendás kompaktból R utótaggal, vagy épp a retrót a Beetle és a Scirocco képében. Ez utóbbi vonalat képviseli az ID. Buzz is, amire már nagyon-nagyon régóta várunk, és megannyi koncepcióautó után végre megérkezett.
A Type 2, avagy Bulli, gyári kódnevén a T1 nyomdokain jár a Buzz, de ez nem a Transporter, avagy a Multivan új generációja, azoknál rövidebb. Viszont a kisbuszra, kisáruszállítóra vágyók igényeit ugyanúgy ki tudja elégíteni, csak épp sokkal több érzelmi töltettel támad. Zseniálisan elevenítik fel a T1-es formáit, pedig nincs meg benne az a kerekdedség, amolyan németesen sarkos, de kicsit szabadabban engedték használni azért a körzőt a dizájnstúdióban.
A kéttónusú fényezés felára egymillió forint feletti
Az ID. Buzz az MEB platformra eddig épült legnagyobb masina. A 2989 milliméteres tengelytávolság, a karosszéria 4,7 méteres hossza, valamint 1,98 méteres szélessége többféle elrendezésű belsőt rejthet. Kezdetben ötüléses személyautóként, illetve kettő, vagy háromszemélyes furgonként debütál, ám később jön majd a hétszemélyes, illetve a hatszemélyes változat. Utóbbinál 2+2+2-es üléselrendezéssel, tehát az is háromsoros lesz. Az autó magassága pedig attól is függ, hogy egy Cargóról vagy a személyautóról van-e szó. Előbbi 1,95 méter magas, a másik pedig felfelé kerekítve 1,93 méter magasra nőtt. Hogy jobban el tudjátok képzelni a méretét, elárulom támpontnak, a T6.1-es modell 19,2 centiméterrel hosszabb. A forma pedig magáért beszél szerintem, ezért nem elemezném túl hosszan. Az tisztán látszik zárt állapotban is, hogy oldalt tolóajtókat kapott, a fényszórók elöl-hátul LED-esek, még a Cargo olcsóbb változatain is, amelyeken azért a keresztben végigfutó fénycsík hiányzik hátulról. Ugyanakkor a dobozos változat az oldalablakokon kívül szinte mindenben megegyezik kívülről a sima Buzz modellel. A kerekeket is mindegyik modellnél a sarkokra tolták, kicsik a túlnyúlások, hátul pedig a T1-es léghűtéses farmotorjának szellőzőnyílásait is megidézik a díszbetétek.
0,285 a légellenállási együtthatója, a Cargóé 0,29
Hatalmas a tér, ez az MEB platform legnagyobb autója eddig
Bent már más a helyzet, a Cargo alapból olyan igazi munkásautó, olcsó műanyagokkal, strapabírónak tűnő szövetkárpittal. De mi a személyautó Buzz kedvéért utaztunk Dániába, úgyhogy nézzük részletesebben ezt a változatot. Bár a menetpróbára kapott modellben fehérbe burkoltak mindent, valószínűleg nem ez lesz a legkelendőbb extra, egyrészt a kényessége, másrészt az ára miatt, hiszen 894 ezer vagy 2,1 millió forint is lehet a csomag, ami tartalmazza attól függően, hogy mennyire gazdag ellátmányt ad.
A műszerfal egyébként egyszerű, ízléses. Más ID modellekből már ismerős a kormány és mögötte a digitális műszeregység, középen pedig a 10, vagy 12 colos érintőképernyő. Az üléspozíció természetesen kisbuszosan magas, az "élettér" pedig hatalmas. Öt utassal a fedélzeten is alapból 1121 literes a csomagtér, de a 60:40 arányban osztható hátsó üléssort elfektetve már 2205 litert kapunk, 529 kg terhelhetőség mellett. Ráadásul a padló szintje is változtatható, és játékos kis dombornyomás díszíti a csomagteret, amin az autó sziluettje látható. Emellett rengeteg kisebb-nagyobb tárolórekesz boldogítja az utasokat, illetve a B-oszlopon még a kapaszkodók is a múltidézést szolgálják.
A műszerfal ismerős a többi ID modellből
Először az ötüléses változat érkezik, illetve a Cargo
A Cargo raktere 3900 literes, 648 kg a teherbírása
Ám a párhuzam a múltbéli Transporterekkel a farmotoros elrendezésben is megnyilvánul. A Buzz villanymotorja 204 lóerős, 310 Nm a maximális forgatónyomatéka. Kell is ez az erő, mert a Buzz alapból 2,4 tonnát nyom a mérlegen. Persze ettől függetlenül kellemes vezetni. Egy ilyen autóhoz tökéletesen passzol a villanymotor, hiszen nem a vezetési élmény a lényeg, hanem mondjuk úgy, hogy az utazási élmény, és ebben szuper. Jól gyorsul (10,2 másodperc százra) könnyű vele manőverezni, mert a fordulóköre sem túl nagy, egészen pontosan 11,09 méter. Szélzaj alig jut be autópályán, ugyanígy a gördülési zaj sem számottevő. Az elöl McPherson, hátul multilink futóművet inkább a feszesebb irányba hangolták, de a tükörsima dán és svéd utakon ez nem jelentett gondot, a hazai utakon már nehezebb dolga lesz. Akkumulátorának nettó kapacitása 77 kWh, ami 425 kilométeres hatótávot ígér, és akár 170 kilowattal is tölthető, fél óra alatt 80 százalékos lehet. A menetpróbán megtett 160 kilométer után még 250 kilométert írt ki megmaradt hatótávnak, fogyasztása 20 kWh/100 km alatt maradt.
Az egyetlen üröm az örömben, az a Buzz ára. Itthon 24 650 540 forintról indul, a Buzz Cargo pedig 23 164 800 forintról. Az értékesítés már egész Európában megkezdődött, hozzánk azonban januárban érkeznek az első példányok, kivéve azt az egyet, amelyet a szeptember 8-án nyíló borfesztiválon is meg lehet tekinteni közelről a Budai Várban.
Hamarosan itthon is kiállítanak egy példányt, aztán januárban már befutnak a megrendelt autók is. Eddig közel 100 megrendelés érkezett rá itthon