Örökifjú rallyautók parádéja a Mecsekben
Historic Eb, Mecsek Rali
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Olasz győztese és magyar ezüstérmese lett a hazánkban első alkalommal megrendezett Historic Eb-futamnak, a Mecsek Ralin.
A Historic Eb-re is igaz, hogy új helyszín esetén egy kicsit óvatosak a versenyzők, és az első szezonban viszonylag kevesen neveznek, ám a Mecsek Rali kivétel volt, hiszen 47 páros gyűlt össze.
A közönség valóságos autócsodákat láthatott. A mezőny jelentős részét kitevő, bivalyerős Porschék mellett szép számmal voltak Ford Escortok, meglepően gyors Opelek (Kadett, Ascona), de akadt olyan különlegesség is, mint a Volvo P1800 E, amely láttán a legtöbben azt a kérdést tették fel, hogy ez meg milyen autó.
Az egyik legnagyobb attrakció persze a Lancia Stratos volt, amely minden raliszurkoló szívét megdobogtatta, de a Historic versenyzésben is igaz, hogy nem elég a jó technika, el is kell tudni vezetni.
Jó példa volt erre a Harrach–Ertl páros Mitsubishi Lancer 2000-ese, amely szép és jó autónak tűnt, de azt senki sem gondolta volna róla, hogy az összes Porschét lenyomva megnyeri az első gyorsaságit. Sajnos a Mitsu a harmadik szakaszon kigyulladt, és ha le nem is égett, de a verseny feladására kényszerült.
Innentől kezdve alakult ki egy igen izgalmas hármas csata az élen, az olasz Rossi–Beltrame, a cseh Janota–Strásky és a magyar Kövesdán–Kerekes párosok között.
Előbb Miroslav Janota állt az élre Opel Kadett C-jével, amivel már a prológon belopta magát a közönség szívébe, amikor a célvonal után megforgatta autóját, és tolatva fejezte be a prológot. De a pályán is félelemérzet nélkül és kifejezetten vadul közlekedett.
Később azonban Pierangelo Rossi begyújtotta a Porsche 911 SC rakétáit és közel fél perc előnnyel megnyerte a versenyt. A második helyért viszont hatalmas harc folyt Janota és Kövesdán között. Utóbbi az idén már több Historic Eb-futamon állt rajthoz, kétszer is volt második, és ha hazai pályán győzni nem is tudott, az utolsó gyorsaságin megverte Janotát és feljött a második helyre.
Kövesdánnak nem volt ismeretlen a helyszín, hiszen egyrészről tavaly is indult a Mecsek Ralin, másrészről ő itt nőtt fel, és 1992-ben egyszer már nyert Eb-futamot Pécsen, igaz, akkor BMW-vel és nem rali-, hanem hegyi versenyt. A mostani második helyezése is remek eredmény volt.
A második legeredményesebb magyar a Wirtmann–Schneer páros volt, akik a kilencedik helyen értek célba a Ford Escort Mk1-essel. Nekik nem indult szerencsésen a verseny, hiszen eleve a tartalék – értsd úgy, hogy a gyengébb – motorjukkal álltak rajthoz, majd szombat este szétugrott a váltójuk, vasárnap pedig a két gyorsaságin annyira elgyengült az autójuk, hogy 120-ra csökkent a végsebessége.
Ahhoz képest, hogy gyakorlatilag még a verseny közben is épült a Felián–Papp kettős Ford Escortja, egész szépen szerepeltek vele, és a 18. helyet szerezték meg, megelőzve a Fiat 131 Abarth-tal versenyző Leitold–Gábor kettőst.
Az Eb-n igazi kuriózumnak számított az Emődi–Szilágyi kettős Lada 2105-öse, amellyel a legjobb szocialista autóval versenyző páros lettek. Ebben – az egyébként hivatalosan nem létező kategóriában – a Tóth–Brucknek páros lett a második Skoda S120 S-sel, akik egyébként az eddig megrendezett 43 Mecsek Ralinak több mint a felén ott voltak, sőt, Skodájukkal már akkor is indultak, amikor ez az autó még nem számított historicnak.
Tóth nyerte a C1-es kategóriát, ahol sokáig a Kubinyi–Friedrich páros állt az élen és csak akkor veszítették el az első helyet, amikor a Fiat Abarth 1000 TC Berlina gyújtása az utolsó előtti gyorsaságin elállítódott.
A versenyt összesen 36 páros fejezte be, akik között több olyan svéd kettős is volt, akik 2600 km-nél messzebbről érkeztek. A skandináv párosok egyébként rendhagyó módon két hatalmas autószállító kamionon viszik autóikat egyik versenyről a másikra, megspórolva a több ezer kilométeres utat. Hozzánk például az olaszországi Elba szigetéről érkeztek, és már jóval azelőtt leparkolták a kocsikat Pécsen, hogy egyáltalán neveztek volna a versenyre.
A futam rendezőit is dicséret illeti, hiszen nagyon szigorúan vették az időtervet és a magyar versenyeken szokásos állandó késések helyett itt minden percre pontosan zajlott. Sőt, a pályák felépítése is tökéletes volt. A másik magyar betegséget, a kanyarlevágást farönkök kihelyezésével akadályozták meg, ami miatt még az utolsó páros is tiszta, murvakihordástól mentes pályán versenyezhetett.
A Mecsek Raliról tehát állíthatjuk, hogy abszolút felkészült a jövő évi IRC-futamra. Igaz, azt a versenyt nem a Historic Eb-vel közösen rendezik, hiszen az Eb-re júliusi, az IRC-re szeptemberi időpontot kapott Pécs.
De mi ennek csak örülhetünk, hiszen így jövőre két Mecsek Rali is lesz.