Óriási visszahívás: törmeléket repíthet a kirobbanó légzsák
Hibás japán légzsákok miatt bő 3 millió Honda, Mazda, Nissan és Toyota kap visszahívást
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Számos japán autógyártó is érintett az egyik légzsákbeszállítótól eredő hibában, több mint 3 millió autót szólíthatnak szervizbe.
A hiba mindegyik márkánál azonos: balesetkor az utasoldali légzsák nyitószerkezetéből ezen, oda nem illő törmelékek, illetve a gyújtópatron esetlegesen szétrepedő házának darabjai csapódhatnak az utastérbe. Ezek pedig az utasoknak is sérüléseket okozhatnak. További probléma, hogy egyes darabok túlzott töltést kaphatnak, ezért a kelleténél keményebbre fúvódhatnak.
Nemzetközi szinten csak a Toyota 1,7 millió autót kénytelen szervizbe szólítani. 490 ezret Európában, 580 ezret Amerikában és 320 ezret Japánban. A 2000 és 2004 között gyártott Corolla, Tundra és Lexus SC modellek az érintettek. E márkánál eddig állítólag négy problémás eset adódott, de személyi sérülést egyik sem okozott még. Európából nem érkezett hibajelentés, ám ennek ellenére Magyarországon is visszahívnak 8000 autót.
Szintén vastagon érintett az ügyben a Honda, mely 1,1 millió autót hívat vissza szervizei által, itt azonban mindössze 64 ezer (Jazz, Civic, Stream és CR-V) jut Európára, az Egyesült Államokban az Odyssey is érintett, Magyarországon pedig mindössze 691 példány szorul átvizsgálásra. A Nissan már csupán 480 ezer autót kell átvizsgáljon, 137 ezret Japánban, a maradék 343 ezret Amerika és Európa országaiban. Miként azt megtudtuk a Nissan hazai képviseletétől, Magyarországon mintegy 3000, 2000. május és 2003. december között gyártott Almera, Almera Tino, X-Trail, Pick-Up, Patrol és Terano II az érintett. A tulajdonosokat levélben fogják figyelmeztetni az önkéntes, tehát nem kötelező, ellenben ingyenes szervizlátogatásra, ahol első lépésben csak ellenőrzik, hogy a nyitószerkezet a hibás szériából való-e, s ha szükséges, azt cserélik. Állítólag utóbbi munka sem tart tovább 1 óránál, s a Nissan biztos abban, hogy nála csakis a hibás, túlzott légzsáktöltés léphet fel, törmeléket a légzsák nem fog repíteni.
Bár a visszahívás sok autót érint, valójában sérülést eddig nem okozó, esetleges hiba orvoslására írták ki. Mivel a beépített alkatrészek közül a légzsákok azonosítószáma nincsen az egyéb azonosítókkal, például az alvázszámmal összekapcsolva, sokkal több autó ellenőrzése szükséges, mint ahány hibás nyitórendszer beépítésre került. A légzsákgyártó Takata részvényei a problémák kiderülése után 15 százalékkal estek – ennek hatására be is fagyasztották a velük való kereskedést, míg az autógyártók papírjainak értékét nem befolyásolta a beszállítótól eredő visszahívás híre.