Opel Insignia akár 320 Ft-ért? Igen, óránként, carsharing által
Legálisan elköthető Opelek Budapesten
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Magyarországon is elindult az angol carsharing elnevezéssel ismert autómegosztási program. Ha keveset autózunk, sokat spórolhatunk vele.
Az Opellel karöltve, azaz kizárólagosan Opel flottával indította ugyanis útjára az autókölcsönzőként 14 éves múlttal rendelkező, s a legnagyobb magyar tulajdonú bérautós cégnek számító Avalon az autómegosztást. Míg azonban fejlett nyugat-európai városokban okostelefonnal vagy interneten keresztül a közelünkben kereshetünk és foglalhatunk autókat, hazánkban egyelőre „fix helyesek” a kocsik, azaz meghatározott helyen kell őket felvenni, majd ugyanoda visszatenni használat után. Viszont a carsharing által mindig olyan autót használhatunk, amilyenre épp szükségünk van, és azt nem csak interneten, hanem a telefonos, 24 órás ügyfélszolgálaton keresztül is foglalhatjuk.
Ha csak magunk, a zsúfolt belvárosba vagy nem túl hosszú távra megyünk, elegendő lesz egy kisautó (Corsa), hosszabb utazásokhoz kérhetünk középkategóriást (Insignia), ha épp vendégeket fogadunk, s reptéri transzfert kell „szolgáltassunk”, simán elvihetünk egy kilencszemélyes kisbuszt (Vivaro), ha pedig épp szállítani kell valamit, választhatunk furgont (Combo Van). Amikor pedig épp nincs szükségünk autóra, mehetünk bringával (akár elektromossal), tömegközlekedéssel vagy gyalog is, s sok esetben gyorsabbak, és mindig tisztább üzeműek leszünk, mintha közben autónkban ülnénk. Egy carsharing autó a tapasztalatok szerint akár 10-15 hagyományosat is kiválthat, futásukat 3 év/100 000 kilométerben maximalizálta az üzemeltető, de szükség esetén hamarabb is kifuthatnak majd a kocsik.
Aki csak időnként autózik, az az autóra fordított összeget akár bankban kamatoztatva, de még inkább saját vállalkozásban jobban fialtatva sokat spórolhat a carsharing által, hiszen itt, a félórás bontás szerint foglalható autók után óránként, kategóriánként és napszakonként változóan 190-1720 forintot kell fizetni. Lehet választani napi díjat is, s havi díjból is van háromféle, logikusan a magasabbhoz társulnak az alacsonyabb eseti tarifák. Az időalapún túl van továbbá futás szerinti díj is, ám a díjcsomagonként változó 69-154 forintos kilométerdíj a mai üzemanyagárak mellett kedvezőnek számít.
Az óra- és a kilométerdíjon, meg persze a személyenként 9900 forintos regisztrációs díjon és a szerződés felmondásakor visszajáró 110 000 forintos kaución túl nem kell egyebet fizetni. Az autók mindig az évszaknak megfelelő abronccsal, magyar autópályamatricával rendelkezők, szervizeltek. Üzemanyagtartályuk legalább negyedig töltött, ha ugyanis a szint az alá csökken, az aktuális használónak kötelessége felkeresnie a legközelebbi szerződött töltőállomást, s ott az autóban lévő, természetesen annak rendszámához dedikált kártyával megtankolnia az autót. A kocsik elvileg mindig tiszták és sérülésmentesek lesznek, az üzemeltető télen még a hótakarítást is vállalja.
Kezdetként 10 autóval, az Infoparkban található parkolóból indul a rendszer, de hamarosan a Montevideo utcai üzleti parkban is lerakatot nyit az Avalon, s tervben van a Népligetben található Lechner Ödön sétányon és a belvárosban is egy-egy telep nyitása, év végére 50 autót ígérnek a rendszerbe. Míg most a kisautók esetében benzin-, a nagyobbaknál dízelmotoros a flotta, idővel lesz majd elektromos autó is.
Az autók egyébként igen komoly – nem is látszó – átalakításon esnek át, ennek költsége áruknak akár 40 százalékát is elérheti. Az internetes regisztráció után ugyanis a lefoglalt járgány a regisztrációkor kapott chipkártyával nyitható, az indítás a megadott használati időtartamban lehetséges. A chipkártyával nyitott autóban a kulcs mindig a kesztyűtartóban található, ezt a központ is látja, hogy ott van-e a kulcs, annak tartóját ugyanis egy dokkolóba kell bedugni. A kesztyűtartóban használati utasítás is található, a már említett üzemanyagkártyán túl. A chipkártya elvesztése/ellopása esetén sem lesz elvihető a lefoglalt autó, ugyanis az autókba tett elektronika PIN-kódot is kér (amit ugye nem ajánlott a kártyára írni vagy annak közelében tartani). Továbbá néhány kérdésre is választ kell adni, például, hogy rendelkezünk-e érvényes jogosítvánnyal, illetve, hogy az autót tisztának és sérülésmentesnek tartjuk-e. Amennyiben nem, egy meghatározott, az autóban lévő bejelentőn kell jeleznünk a részleteket.
Már megmondtátok előttem a tutit, én csak kiegészíteném a saját „pay-as-you-drive” tapasztalatommal.
Anglia második legnagyobb városában élek, itt május óta létezik a car2go nevezetű cég (miután a világ számos pontján már régebben működik, német kezdeményezés amúgy). Smartcar-ok vannak a programban – de a hátrány itt véget is ér a pestivel szemben.
1. Az életre szóló regisztráció 30 font (vagyis kb. 10 rugó), de folyton vannak promóciók, ingyenesen föl lehet iratkozni.
2. Van egy ún. home area, ami nagyjából a belvárost és a környékét fedi le: itt bárhol otthagyhatod és fölveheted a kocsikat. Egy ingyenes telefonos alkalmazáson látod, hogy hol parkolnak éppen, és félórával előbb le is lehet egyet foglalni. Olyan, mint egy rugalmasabb tömegközlekedés, 10-20 perces utakra kiváló. Csak beülsz, hajtasz, utána lelököd. Nyilván csúcsforgalomban értelmetlen, mert percdíjat számít föl.
3. A „home area”-n belül az önkormányzati parkolókban ingyenes a parkolás meg amúgy is minden közterületen ingyenes, ahol nem tilos parkolni. (Hihetetlen, ugye? A parkolási maffia hazájában ez istenkáromlás volna.)
4. Percdíj alapú a számlázás, regisztrációnál megadsz egy bankkártyát, arra terhelik az aktuális „fogyasztásodat”. (A honlapon belépve te is nyomon tudod követni.)
5. Persze itt is morognak, hogy „akkó má ócsóbb autót bérelni” (mert bár percdíj alapú a számlázás, van egy fix összegben megszabott maximális óradíj és napidíj is, ha esetleg sokat használod + ha kiviszed a városból, akkor mérföld alapon is számláz), noha ennek a lényege épp az, hogy a taxi és a tömegközlekedés közti sávot lövi be mint kiegészítő lehetőség. Akiknek van jogsijuk, de nincs saját kocsijuk, mert nem bírnák fizetni a horribilis összegű biztosítást, azoknak kiváló alkalmi lehetőség (és a kis lélekvesztő smartcar tulajdonképpen épp ilyen rövid utakra jó, a városban gyorsan és viszonylag olcsón el lehet jutni egyik pontból a másikba).
Sajnos a pesti carsharingnél épp az nem világos, hogy ugyan ki is lenne itt a célosztály…
Az autó kölcsönző sokkal olcsóbb, amit én ismerek nincs éves tagsági díj sem egyéb költség. Kapsz egy 10 éves kombi astrát napi 5000.- ,több napra 3000.-/nap 20.000.- kaukció. Tisztán rendben majdnem üres tankkal elviszed, ugyan így vissza hozod vissza kapod az aukciót. Annyit mész, arra mész amennyit akarsz és nem figyeli rejtett gps minden lépésedet.
Ez ebben a formában nem más, mint egy hagyományos autókölcsönző.
Elméletileg ennek ha jól tévedek az lenne a lényege, hogy relatíve kedvező áron juss hozzá könnyedén bármikor gépkocsihoz ha úgy alakulnak a teendőid. Gyakorlatilag hasonló adminisztrációval és nehézséggel mint tőlünk szerencsésebb országokban a bérelhető kerékpárokhoz. Elfogadható díj és kilométerköltségek, minimális adminisztráció, sok és könnyen elérhető jármű. Kiváló ötlet.
Erre átültetik a magyar rögvalóba, minimális autóval, nulla felhasználói szabadsággal és igen izmos költségekért. Vagyis szűkkörű, nehezen hozzáférhető és még drága is. Az üzleti siker egyértelmű…
Alapvetően el se szabadott volna indítani addig amíg nincsenek nagy számban dedikált parkolóhelyek a frekventált helyeken ahol szabadon ott lehet hagyni a minimum 50 – 100 darabos flottát. Ez így jelenleg értelmetlen és nem csodálkoznék ha rövid idő után megszűnne az „alacsony kereslet”-re való hivatkozással vagy szimplán azért mert a „magyar bunkó és maradi” hozzá. Ahogy a villanyautók sem terjednek pedig nagy hírveréssel avatják fel időnként az ingyenes áramforrásokat és biztosítanak jótékonyan ingyen parkolást.
Ez így, ebben a formában reklám a gyártónak és reklám a kölcsönzőnek. A fogyasztóknak pedig gyakorlatilag nulla értéket teremt.
Ja és még a cikk címéről:
„Opel Insignia akár 320 Ft-ért? Igen, óránként, carsharing által”
[b]Ez sehogy sem igaz, még akkor sem , ha éjjelre kibérlem és csak a telephelyen beleülök, óriási csúsztatás.[/b]
-mivel van éves tagsági díj
-van havidíj[b][/b]
Viszont ha értékvesztést számolsz, akkor ne számold a vételárat, mert vagy ez, vagy az, a kettő együtt nem jó.
Tehát veszel egy Astrát 4 misiért mész vele 10000 kmt-t /év
4 évesen éri 2.5M-t (40.000 km-el)
akkor 1 km költsége
amortizáció 38 Ft
Benzin ktg 35 Ft
Biztosítás 3 Ft
szerviz 2 Ft
Casco 5 Ft
Adó 2 Ft
nem várt ktg 5 Ft
——————–
Összes ktg 90 Ft/km
És ez csak havi kb 800 Km-nél napi ami 24 km. Ellenben az Avalon 112 Ft/km-ével+750/órájával amit nyugodtan számolhatunk még 28 Ft/km-el, azaz 140 Ft-ba van egy Avalon km, akkor, ha keveset áll az autó, de mivel egy autó az inkább áll kint megy a reális az inkább 200 Ft/km
Na már most, ha 5000 FT/évvel számolom az új Astrát akkor:
4 évesen éri 2.8M-t (20.000 km-el)
akkor 1 km költsége
amortizáció 60 Ft
Benzin ktg 35 Ft
Biztosítás 6 Ft
szerviz 4 Ft
Casco 10 Ft
Adó 4 Ft
nem várt ktg 5 Ft
——————–
Összes ktg 184 Ft/km
Tehát azt lehet mondani hogy akkor éri meg egy ilyen bérlet, ha évi kb 4000 km-t teszek meg maximum egy új autóval, mivel ott van még az éves reg.díj, az odautazás költsége, és a szép hosszú tételes költségtáblázat, melynél pl egy bírság feldolgozás 3690 FT, stb,
Ha az ember pedig feledékeny, szétszort, stb, akkor a tételes büntik pl.
A gépkocsi rossz állomáshelyen történő leadása az óradíjon felül 18 900 Ft
Az állomáshely lezárásáról való megfeledkezés az esetleges kártérítésen felül 18 900 Ft
Amennyiben a jármű visszaadása nem előírásszerűen történik 18 900 Ft
nagyon megkeserítik a bérletet és olcsóbb taxival/bérautóval megtenni az utakat, ráadásul a taxihoz kapsz sofört is, és nem kell oda-vissza utat fizetni hogy hozzájussál a kocsidhoz.
Nem azt mondom hogy nincs olyan Magyarországon akinek nem éri meg, de kevesen vannak, az biztos, akiknek évi 4000 km-ért megéri kifizetni 800.000 FT-ot.
Évi 3000 km-meg ugyn annyiba kerül és kényelmesebb taxival.
Azt azért ne felejtsd el, hogy nem kell autód legyen. És ne egy 10 éves Suzukit állíts ezekkel a költségekkel szembe. Egy mai új autó (alaphangon 3 misi) havi 50-100e Ft között van a gazdájának azután, hogy egyben kicsengette az árát. Ebbe benne van, hogy 4év/60e km alatt elvesztette az értéke felét.
Na ez a táblázat azért tartalmaz durva tételeket:
Számlaküldés kéthetente elektronikus úton ingyenes
Számlaküldés kéthetente postai úton alkalmanként 190 Ft
Évente egy tarifaváltás ingyenes, minden további 4 990 Ft
Rendszeres foglalás kedvezménye az óradíjból hétfőtől-péntekig 10%
Foglalás, módosítás és lemondás ügyintézési díja interneten ingyenes
Foglalás, módosítás és lemondás ügyintézési díja telefonon alkalmanként 89 Ft
Lemondási- és rövidítési díj minimum 24 órával a lefoglalt időpont kezdete előtt ingyenes
Lemondási- és rövödítési díj 6-24 órával a lefoglalt időpont kezdete előtt az óradíj 50%-a
Lemondási- és rövidítési díj 0-6 órával a lefoglalt időpont kezdete előtt az óradíj 80%-a
Lefoglalt, de nem megkezdett utazás lemondás nélkül az óradíj 100%-a
440 Ft feletti üzemanyagár esetén a kilométerdíj növekménye 5 Ft
485 Ft feletti üzemanyagár esetén a kilométerdíj növekménye 10 Ft
530 Ft feletti üzemanyagár esetén a kilométerdíj növekménye 14 Ft
A szerződés felmondása a hónap végére 30 napos felmondási határidővel ingyenes
Önrészesedés kár esetén 20%, de minimum káronként 250 000 Ft 250 000 Ft*
Önrészesedés kár esetén részleges önrészmegváltással káronként maximum 50 000 Ft*
A részleges önrészmegváltás éves díja (biztosítási csomag) 19 900 Ft
Kártalanítási jóváírás, ha a lefoglalt jármű nincs ott és 1 órán belül nem kap csereautót 5 900 Ft
Hát ez így leírva nagyon szép, de oda is kell jutni, és az leginkább autóval megy, ha meg van autó akkor ez felesleges.
Ki fog odataxizni. Akinek meg autó kell oda fog menni a város másik végéből oda-vissza 6 buszjeggyel, Noormális? Ennek csak úgy lenne értelme ha nem egy helyen tárolódnának a kocsik, hanem bárhol ott lehetne hagyni.
Ez a néhány ott dolgozónak, -akik pont ott dolgoznak- akiknek ki kell ugrani egy ügyfélhez nagyon jó, de mindenki másnak elég horror az 750 Ft/órás díj és a 112 Ft-os km díj -gondolom ennyi napközben egy Astra. Ennyi kb a taxi is aztán az van mindenhol, és még sofört is tartalmaz, és nem kell oda jutni sem. Ez halott ügy az édentől keletre ezzel a megoldássl. Hibába lesz 50 autó ha 4 helyről lehet csak elérni. Nagyon meglepne ha életképesnek bizonyulna.