Opel: élet az Astra Classic után
Magyarország jobban teljesít? Új autók eladásában, más országokhoz képest igen
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az év első 6 hónapjában a tavalyinál is kevesebb új autó fogyott Magyarországon. De még így sem kizárt a jósolt növekedés, sőt, egész jól állunk a mi kis 2,2%-os mínuszunkkal.
Forgalomba helyezések 2012 és 2013 első félévében
Forrás: DataHouse Kft.
2012 | 2013 | Változás | |
Személygépjármű | 27785 | 27160 | -2,2% |
Kishaszonjármű | 5384 | 4652 | -13,6% |
Busz | 29 | 235 | 710,3% |
Nagyhaszonjármű | 2105 | 2036 | -3,3% |
Motorkerékpár | 1077 | 1139 | 5,8% |
Összesen | 36 380 | 35 222 | -3,2% |
Forrás: DataHouse Kft.
Mint látható, összességében is mínuszos a történet, mert a személygépjárműveknél és a még volument jelentő kishaszonjárműveknél tapasztalt csökkenés bőven kioltja a például csak önmagában szép buszos vagy a motorkerékpáros fejlődést. "A piaci folyamatok és az első félévi forgalomba helyezési darabszámok ismeretében az MGE nem módosítja a 2013. év végére előrejelzett prognózisát, így továbbra is azt gondoljuk, hogy éves összehasonlításban a 10% körüli emelkedés reális várakozás" - írja közleményében Erdélyi Péter, a szervezet ügyvezető elnöke. Az MGE szerint a szakma szolgáltatási színvonalának megmaradásához legalább havi 7000 új személyautó forgalomba helyezése lenne szükséges (a vonatkozó júniusi szám 4975), valamint a szervizek kapacitásának jobb kihasználtsága...
És akkor a megannyi negatívum ellenére miért a pozitív cím és a felvezetés? Az Opel Magyarország ügyvezető igazgatója elmondta, hogy Európa 5%-os mínuszt él meg, ezen belül Németországban - tavalyhoz képest - 9%-kal kevesebb új autót értékesítettek az év első felében, ami igencsak meghatározó. Az oroszországi 4%-os csökkenés is mérvadó, de olyan országok is vannak, ahol 20-30%-os a visszaesés. Koncz Gábor hangsúlyozta, hogy az itthon pillanatnyilag második Opel 2012-ben "agyonnyerte" magát (amikor is a rendőrflottával, de anélkül is első volt), a korábbi eladásaik közel harmadát kitevő Astra Classic III-at pedig jogszabályi változás miatt már nem forgalmazhatják. A J Astra a vártnál kevésbé sikeres, a Corsa és a Meriva csak félig-meddig pótolhatja a kiesést, újdonságaik, mint az Adam miniautó, a Cascada kabrió vagy a Mokka SUV rétegmodellek, nem tömegeknek szólnak. A friss Insignia még lendíthet a szekerükön, magyar szíves, szentgotthárdi motoros céljuk továbbra is az év végi első hely.
2013-as személyautós forgalomba helyezések hónapról hónapra
Forrás: DataHouse Kft.
2012 | 2013 | |
Január | 4935 | 3654 |
Február | 4260 | 3547 |
Március | 4766 | 5063 |
Április | 4287 | 4623 |
Május | 4581 | 5006 |
Június | 4956 | 4975 |
Forrás: DataHouse Kft.
Legnépszerűbb márkák és modellek 2013 első felében
Forrás: DataHouse Kft.
Márka | db | Modell | db | |
1. | Skoda | 3009 | Skoda Octavia | 1507 |
2. | Opel | 2736 | Dacia Duster | 989 |
3. | Ford | 2629 | Ford Focus | 982 |
4. | Volkswagen | 2622 | Suzuki Swift | 864 |
5. | Suzuki | 1810 | Opel Astra J | 801 |
6. | Dacia | 1501 | Suzuki SX4 | 611 |
7. | Renault | 1383 | Nissan Qashqai | 602 |
8. | Toyota | 1238 | Volkswagen Golf | 588 |
9. | Nissan | 1222 | Ford Fiesta | 563 |
10. | Peugeot | 1001 | Renault Fluence | 503 |
Forrás: DataHouse Kft.
Végül egy utolsó adat a DataHouse végtelen bugyraiból kinyerve: ami az igen kisszámú magánemberek 2013-as eddigi újautó-vásárlását illeti: a legtöbben Daciát vettek. Amúgy 200 főről beszélünk. Második az Opel 190-nel, harmadik a Suzuki 154-gyel.
Én is a közbeszerzésről beszéltem, csak flottát írtam (helytelenül). Egyébként közbeszerzésben szinte kizárólag német autót vesznek, értem ezalatt a VW-t, Opelt, Fordot, és a Skodát, mint a VW csoport tagját. Az utolsó kivétel talán a határőrségi Nissan Pathfinderek beszerzése volt, de az meg egy nagyon speciális kategória volt.
Sajnos azokat a gépkocsikat is forgalomba helyezik Magyarországon amik külföldre mennek (igaz, hogy néhány nap után kivonják őket a forgalomból), de mivel Datahouse-os a statisztika így ez is beleszámít és torzítja a magyar piacot. A „miértjét” most nem írnám le megint, mert korábban már megtettem, de ha nagyon akarod kifejtem neked bővebben is…csak meg kell nézni a típusok szerinti lebontást, hogy a „magyarok” körében milyen népszerű már évek óta a Fiat 500-as, a Nissan Qashqai és Juke vagy még sorolhatnám, mert ezek többek között a „sláger” re-export termékek.
Másrészt én nem a céges flottát említettem, hanem a közbeszerzést, de nincs is ezzel semmi gond, mert nem hiába van itt az Audi Győrben, a Mercedes Kecskeméten, az Opel motorgyár Szentgotthárdon és valamilyen szinten vissza kell nekik a befektetett tőkét forgatni.
Végül az Opel Astra H-ra (Classic III-ra) vonatkozó szabály már tavaly érvényben volt, de év végéig volt haladék és bármennyi autót el lehetett adni ebből a típusból, sőt néhány 100-at még idén is. Ilyenkor mindig ad haladékot az EU az autógyáraknak…de semmi komolyra nem kell gondolni, asszem a külső visszapillantó tükörrel van valami apróbb gond, ami nem felel meg a legújabb EU-s módon „agyonszabályzott” előírásoknak, de ezt már nem mondom biztosra.
Kicsit off téma, de tényleg érdekes lenne megnézni, hogy pontosan milyen márkák és tipusok estek ki a kosárból az új szabályozás miatt. Biztos ez is agyon van csavarva de csak az orr magasságról lehet hallani. Még sosem ütöttek el és én se senkit, de nehezen tudom elképzelni, hogy pár centivel magasabb front kevesebb csontot törne bárkiben.
Én úgy tudom, hogy a hazai forgalomba helyezéseket nézik, ott is van az egyik táblázat fölött. Amelyik kocsi külföldre megy, azt nem helyezik itthon forgalomba. Valóban igaz, hogy a flotta eladások sokat nyomnak a latban (pl. az én munkahelyem is nemrég vett kb. 40-50 db VW-t), de az éppen olyan eladás, mint a magánszemélynek történő eladás.
Ezzel a gyalogosvédelem témával jól megszivatták az Opelt. Én ezt most hallom először. MIóta van érvényben ez a szabály? A rendőrautókat még idejében átadták, talán a rendőrök nem ütnek el gyalogosokat :))) vagy ha igen, akkor meg lehet, hogy olyan a helyzet, hogy éppen az a jó, ha nincs védelem :)))))
Egyébként hogy jön ki ez a sorrend? Mert szerintem a Ford vezet…kivették belőle a re-exportot?
A re-export egyébként kb. az alábbi százalékkal van jelen az egyes márkáknál:
– Ford kb 15 %
– Volkswagen kb 7 %
– Skoda kb 8 %
– Opel kb 2 %
– Suzuki kb 25 %
– Fiat kb 55 %
– Renault kb 2 %
– Nissan kb 50 %
– Toyota kb 1 %
– Peugeot kb 27 %
Szóval felejtsük már el, hogy fellendült a magyar autópiac, mikor néhány márkánál az összeladások 50% külföldre megy. 🙂
Valamint ha teljesen korrektek akarunk lenni, akkor említsük meg, hogy a VW több mint 200, a Skoda meg több mint 300 rendőrautót adott át, az egyéb közbeszerzésekről már nem is beszélve, ha már az Opel-nél tavaly a csapból is ez folyt.
Igen, tökéletesen tudod, mert a gyalogosvédelemmel vannak problémák. Roncsautó beszámítási kedvezmény meg sose lesz szerintem a GM-nél, mert az egyenlő a vevők átverésével. A Citroen most azt próbálja beadni a tudatlanabb vásárlóknak, hogy listaáron értékesíti az autókat és a listaár valamint az akciós ár különbözete a „megemelt” roncsautó beszámítás. Magyarán lehetne ilyen az Opelnél is csak akkor 4.000.000 Ft-ba kerülne a Corsa és 1.000.000 Ft-ot adnának a roncsautóért (papíron persze, mert egyébként nem kerül semmibe, mikor a gépkocsi tényleges akciós ára 3.000.000 Ft környékén van).
Úgy tudom, hogy nem felel meg a legújabb EU-s gyalogosvédelmi szabványoknak. Azaz nem elég kíméletesen gázolja a figyelmetlen nyugdíjast.
És új autóként már nem lehet forgalomba helyezni.
Egy jól kitalált roncs autó beszámítás/kedvezmény sokat lendítene a számokon. Ha a Citroen meg tudja lépni, szerintem a GM-nek se törne bele a krovája 🙂
Engem az érdekelne, hogy mit tartalmaz az a jogszabályi változás, ami miatt az Astra Classic III-at már nem forgalmazhatják? Köszönöm