Nem spóroltak a szenzorokkal
Alig több, mint egy éve alakult a Hyundai és az Aptiv közös vállalkozásaként a Motional, mellyel az önvezető autózás nagy léptékben történő megvalósítását tűzték ki célul. Ilyen rövid idő alatt már el is jutottak az első prototípusig, aminek végső változata a tervek szerint már 2023-ban képes lesz teljesen önmagától utasokat szállítani. Nem is lenne alkalmasabb modell erre a futurisztikus szolgáltatásra, mint a Hyundai IONIQ 5-je, melynek robottaxi kivitele Münchenben fog bemutatkozni szeptemberben.
2023-ban már élesben is működhet
Az IONIQ 5 robottaxi egy 4-es szintű önvezető prototípus, melyben a kilométerenként kibocsátott károsanyag megegyezik a vezetéshez szükséges személyek számával: a nullával. Az IONIQ 5 robottaxi büszkén viseli tetején és oldalain a Motional eszközeit, így kívülről is egyértelműen fel lehet ismerni, hogy ez bizony magától közlekedik az utakon. Több mint 30 szenzor pásztázza a jármű környezetét, ezek között vannak kamerák, radarok és lidarok is. 360 fokban, éjjel-nappal, közel és távol egyaránt felméri a jármű mozgásterét, hogy az utasok ne csak kényelemben, de biztonságban is legyenek. A beérkező adatokat a Motional gépi tanulással felvértezett szoftverei dolgozzák fel, melyeket több évtized alatt begyűjtött közlekedési adatokon képeztek ki.
Jó alap az önvezetéshez az IONIQ 5
Egy valódi önvezető autó lévén különösen fontos a bent ülők számára a helykínálat, elvégre ha már vezetni sem kell senkinek, könnyedén unalmassá válhat az utazás. Szerencsére az IONIQ 5 E-GMP platformja kifejezetten a villanyautókhoz készült, így annak minden előnyét kihasználva a lehető legtávolabbra tették az első és hátsó tengelyt egymástól, és persze kardánalagútra sincs szükség. Emiatt az IONIQ 5 robottaxiban kényelmesen lehet majd ámulni a jövő technológiáján, de persze az érintőképernyőkön keresztül utasításokat is lehet adni a kocsinak, például új megállókat betáplálni a navigációba.
Belül is futurisztikus és nagy a helykínálat
Ugyan a 2023-as dátum nem tűnik túl távolinak, igyekeznie is kell a Motionalnek és a velük partnerségbe lépett Lyftnek, mert a Waymo és az Uber már jelenleg is üzemeltet valódi robottaxikat. Néhány városban, például Phoenixben már megvalósult, hogy okostelefonon rendelhetik meg az autót az ügyfelek, ami magától megérkezik, a hátsó ülésre beszállva pedig elvisz a kiválasztott úticélhoz - igaz, ez csak bizonyos területeken belül működik, amit korábban minden négyzetcentiméterig feltérképeztek már. Ha baj van, távolról egy munkatárs tudja irányítani a kocsit, ez így lesz a Motional és a Hyundai IONIQ 5 robottaxijában is.