A Prega Konferencia és Kiállítás rendezvénynek otthont adó Aquaworld bejáratában most épp nem csak luxus-sportautók állnak, egy John Deere traktor is
Lehet az ember bármennyire tájékozott a saját területén, ha nem tekint ki, szakbarbár lesz. Erre gondolva látogattunk ki az Agroinform.hu, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és az Agrármarketing Centrum által rendezett Prega Konferencia és Kiállítás idei rendezvényére, ami még holnap is meglehetősen komoly tartalommal, sok-sok előadással és érdekes gépek demonstrálásával várja azokat, akik el szeretnének mélyedni a mezőgazdaság - mai - világában.
A Lamborghini a mezőgazdaságban is fontos márka, nyálcsorgatónak persze egy Huracán szolgál
Hangulatfokozónak egy Ferrari és egy Lamborghini mellett egy John Deere traktor is áll épp az esemény helyszínét jelentő Aquaworld előtt, ám ha bemegyünk, elég hamar kiderül,
ma messze nem az az érdekes, hogy hány lóerős a traktor, hanem az, hogy azt mi és miként vezérli, mit, mi alapján csinál.
Ami ugyanis az autózásban megjelent már - például programozható gombok és menük, önvezetés - az a mezőgazdaságban is szintúgy megjelent már. Míg azonban az autók esetén már azon is ámulunk, ha van egy-két programozható gomb, a traktorokhoz - a komolyabbakhoz - Valtra Smart Touch néven - komplett elektronikus kartámasz is kapható. Ennél nem csak egy-egy funkciót rendelhetünk a bizonyos gombokhoz, hanem teljes műveletsorokat programozhatunk, vagy ahogyan a mezőgazdaságban mondják, a beavatkozások sorát rögzíthetjük.
Valtra Smart Touch - többet tud, mint egy iDrive. Nem csak egy-egy gomb, a joystick billentyűi is programozhatók
Az érintőképernyőről a motor fordulatszáma, illetve a munkagépek precíziós vezérlése is elvégezhető, sőt, komplett művelet, akarom mondani beavatkozás-sorok is rögzíthetők, azok később is előhívhatók
Utóbbi eszközön keresztül is vezérelhető a másik nagy csoda: az automata kormányzás. Ma ott tart a GPS technika, hogy 2,5 centis pontossággal tudja azonosítani és szabályozni a műholdas/GSM alapú helymeghatározás a traktor pozícióját is. Ezáltal a megművelendő területeken a gépek nyomvonala felírható úgy, hogy ne a sofőrnek kelljen manővereznie és néznie, hogy minél kisebb átfedésekkel és kihagyások nélkül haladjon végig, hanem elektromos kormánymű irányítja traktort a megfelelő alkalmazással meghatározott nyomvonalon. A precíz hely- és útmeghatározásnak köszönhetően nem kell sávról sávra haladni, hanem simán lehet minden sávból a mellette lévő másodikba, harmadikba kanyarodni és így nagyobb sugarú fordulókkal, de "ipszilonozások" nélkül végigmenni az adott területen.
A Trimble automata kormánnyal gyakorlatilag önvezetővé tehetők a traktorok. Az RTK GPS-rendszer 2,5 centis pontossággal határozza meg és szabályozza a gépek helyét
Az adatalapú vezérlés, természetesen nem csak a gépek helyszín szerinti irányításában, hanem minden egyéb tevékenységükben is megjelenik. A mezőgazdasági telemetria az úgynevezett farm-menedzsment programok számára nem csak azt mutatja meg, hogy a gazdaság egyes gépei hol járnak, hanem azt is, hogy éppen mit csinálnak. Ma ugyanis a mezőgazdaság legnépszerűbb kifejezései talán az "adatalapú" és a "precíziós gazdálkodás". A termelés ugyanis nem érzésre megy, hanem a különféle szenzorokból (például földszonda, csapadékmennyiség-jelző) beérkező adatok alapján. A szakemberek ezek értékelése alapján döntik el, hogy hova, mit kell kihelyezzenek - legyen szó locsolóvízről, vetőmagról, vagy műtrágyáról, utóbbiak válfajairól. A GPS-szel felszerelt, akár robotkormánnyal irányított gépek pedig nem fogják elvéteni, hogy a kívánt helyre a kívánt anyag kerüljön ki. Persze azt azért itt is megtudtuk, hogy az emberi tényező például a bealvó sofőr és a rosszul felírt pálya kombinációja azért okozhat fennakadást, komoly balesetet is, ugyanis a traktorokra nem kerülnek szenzorok, s van köztük olyan teljesítményű, ami akár egy elektromos távvezetéket tartó oszlopot is könnyedén kidönt, ha épp figyelmetlenségből az útjába kerül.
A drónok a mezőgazdaságban is dolgoznak már, permetezésre például kiválóan használhatók
Ahogyan az már jó ideje megszokott, a földön végzett munkákon túl van egyéb is a mezőgazdaságban, például légi permetezés. Ezt pedig már nem feltétlenül repülőgépről, hanem akár drónokról végzik. A mezőgazdasági drónok saját műfajukon belül nagyok, hiszen például permetezőt is cipelnek. Ha viszont a repülőgépekhez viszonyítjuk őket, kicsiny méretükkel és elektromos hajtásukkal elképesztő mértékű emisszió- és zajcsökkentést köszönhetünk nekik. A szabályzásuk, irányításuk viszont természetesen új kérdéseket vet fel - a Prega Konferencia és Kiállítás sok-sok más mellett ezekre is kitér.