Önmaga kísértete – Opel Insignia GSi
Egy nagy baja van: nem létezik - Opel Insignia GSi Grand Sport teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Vélhetően az Opelnél sem számítottak arra, hogy ennyire rövid időt fog megélni a legsportosabb Insignia. A GSi sokkal jobb, mint várnánk. Vajon keresett kincs lesz később a benzines a használtpiacon?
Csinosan mutat az új Insignia, a GSi kiegészítőivel pedig abszolút sportos, így már joggal hívható Grand Sportnak
Elég erős, ami most történik az új károsanyag-kibocsátási normák miatt, ha csak körbenézünk a hazai konfigurátorokban észrevehetjük, hogy rengeteg modell hiányzik, egyelőre. A legtöbb ugyanis visszatér hamarosan, valamilyen formában, vagy csak egy részecskeszűrővel kiegészítve, vagy kicsit kevesebb teljesítménnyel, mint a Golf R, vagy a Kia Stinger GT. Ahogy a BMW-nél a V12-es 7-es, úgy az Opelnél is van olyan modell, amire kicsi az esély, hogy még kapható lesz. Méghozzá ilyen az alig pár hónapja bemutatott Insignia GSi, pontosabban annak benzines kivitele, ugyanis a 2,0 literes 210 lóerős dízelt ugyanúgy meg lehet rendelni, mint eddig, ezt a benzinest azonban már nem. Különös eredményeket hozott a Volkswagen dízelbotránya, nagyjából oda vezetett, hogy minden gyártó dízelmotorja teljesíti a normákat, a nagyobb benzinesek viszont nem, ez okozta a 2,0 literes 260 lóerős turbós benzines vesztét is az Opelnél.
A GSi Insigniák mindenképp hajtanak hátul is, az engedékenyebb kipörgésgátlóval nagyobb a játék, mint eddig volt
Jellegzetesek a selyemfényű króm kiegészítők a lökhárítókon, a GSi Opelek új jegyei ezek
Mivel az Insignia fejlesztése még azelőtt megkezdődött, hogy a PSA tulajdonába került volna a márka, és még azelőtt is mutatták be, így az összes fejlesztése a General Motorshoz köthető. Az újgenerációs GSi modellek első példányaként érkezett és
hasonlóan óvatosan hozza a sportos vonalat, mint a klasszikus GSi-k.
A GSi lényegében egy felszereltség, nem külön modell, mint egy OPC lehetne, de Insigniából utóbbi nem is lesz. Bár ezt is az Opel Performance Center fejlesztette és hangolta össze, több trükkje is van az OPC Line-nal szemben. Ilyen például a teljesen egyedi lökhárító és küszöbléc csomag, előbbiek hangsúlyos és jellegzetes motívumokat kaptak előre és hasonló fazonú kipufogóvég-fészkeket hátra. Van itt még egy érdekesség az egyedi GSi felnik mellett, ez pedig a hátsó légterelő, ami még a korábbi Insignia OPC-énél is látványosabb és hangsúlyosabb.Rendes sportabroncsokat kap, hogy ne a tapadáson múljon az erő leadása, a Michelinekkel nagyon jól terelgethető az Insignia GSi
Műanyag kiegészítőből nincs kevés, a hátsó kis szárny is nagyobb, mint eddig bármelyik Insignián volt
A GSi Insigniák, már amíg a benzines is rendelhető volt, mindenképp összkerékhajtást kaptak, így tesztautónk is. A hajtásláncban nincs újdonság, a váltó is ugyanaz a nyolcfokozatú Aisin, ami korábban is volt, ám az összkerékhajtás szoftverét itt egy kicsit viccesebbre hangolták. Már az OPC Line tesztautónál is feltűnt, hogy képes úgy tenni, mintha hátsókerekes lenne. Jó, ez kicsit túlzás, de megvan az a pont, ahol
gázadásra hangyányit mozdítja a farát, épp csak annyira, hogy szűkebb íven autózhassunk.
A GSi-nél ezt még azzal tették izgalmasabbá, hogy itt nem egy, hanem két állásban kapcsolható ki a kipörgésgátló. Kétszer kell megnyomnunk a kapcsolót, hogy sport módot kapjunk, így sem lesz belőle gátlástalan driftautó, de még egy fokkal több csúszást enged, ha játszani szeretnénk. A menetstabilizáló mindenképp bekapcsolva marad, így ilyenkor is el fogja venni a gázt, ha úgy érzi, túltoltuk az autózást.A műszerfal a megszokott, a beltérben kevés változott, szerencsére továbbra is rendkívül sok a hely és logikus az elrendezés
Szemtelenül nagy a hátsó sor lábtere a csapott tető ellenére a fejtér is elég, a lényeget viszont elöl találjuk; a két új sportülést
Ilyen GSi-t már csak használtan lehet majd vásárolni, már ha kifut az a maroknyi készlet, amit ezzel a kétliteres benzinmotorral rendeltek a kereskedések. A 260 lóerős benzinmotornál találkoztunk már izgalmasabbal is, ellenben erőből valóban nincs hiány. 400 Nm nyomatéka 2500-as fordulatszámnál ébred, addig csöppet lomhának is érezhetjük, ellenben utána már fickósan és könnyedén mozog. Sportmodellnél nem szokás a fogyasztást nézni, de valahogy nehéz elmenni mellette, ha az akkor is 12 liter, ha nem használjuk ki az erejét. Hangja nincs túl sok, de kapunk hanggenerátorból egy kis sportos hangulatot.
Hosszú távon is kiválóak a nem túl kemény, mégis jó tartású és kényelmes GSi ülések
Persze ezek is AGR tanúsítványosak, elektromos mozgatásúak és masszírozósak, de szellőztetni is tudnak, mesteri darabok
Egyértelműen a futómű az egyik legjobb pontja az Isignia GSi-nek, bár jóval feszesebb, mint egy alap Grand Sporté, épp csak annyira, hogy kellőképpen támasszon. A másik ütőkártyája a két első ülés, melyek csak a GSi-hez érhetőek el. Szerkezetileg csöppet lejjebb kerültek, mint az alap ülések, ugyanakkor nagyon hasonlóak a feláras AGR tanúsítványos ülésekhez, és persze ezek is hitelesítve vannak. Rendkívül jól testre igazítható, állítható az oldaltámasz, a deréktámasz, az ülőlap dőlése és hosszúsága is, és ahogy azt a fejlesztők is elmondták,
itt beleülsz az ülésbe, nem rajta ülsz, egy kicsit eggyé tudsz válni az autóval.
A sportkormány még mindig remek, keveset forog, és széles tartományban állítható, mindenki megtalálja mögötte a jó pozíciót. Jó vezetni, amit teljesen őszintén mondhatok el róla, mert furcsa módon könnyed és igazán mozgékony az Insignia GSi.A Sport és Tour módok között érzehető a különbség, a kipörgésgátlót két állásban kapcsolhatjuk ki, az egyébként magától is jól dolgozó automata váltót pedig a kormányról is kapcsolhatjuk
Rendkívül jó utazóautó egy ilyen Insignia GSi, ahhoz jobban is áll a dízelmotor, de meglepően jól mozog a benzinessel is, csak sajnos már nem kapható
A sportos szedánok és középkategóriás ferdehátúak piaca jelenleg kicsit összeomlott, a már említett WLTP norma miatt. A legtöbb érintett motort ugyanis ezek használják, így például a Volkswagen csoport márkáinál teljesen hiányoznak az 1,8 és 2,0 literes benzines modellek, Octavia RS-ből is csak dízel van jelenleg. A Skoda Suberb Sportline épp egyként kínál erős, 280 lóerős benzinmotort a kategóriában, a többieknél viszont csak 200 lóerő alatt találunk jelenleg kapható modellt. Így ha a benzines már nem is kapható, még mindig a dízel Insignia GSi a legerősebb a Superben alul. A 210 lóerős biturbó dízel egész jól illik a sportos Opelhez, de azért érezhető a különbség és az is, hogy a benzinmotorral az igazi. Egyelőre kérdéses a sorsa, meg lennénk lepve, ha visszatérne, hisz a PSA motorokra való átállás miatt a franciák már nem fognak küzdeni egy General Motors fejlesztésű Opel motorért, így ezt a modellt vélhetően elfelejthetjük. Sajnos.
Talán majd egyszer akár sokat is érhet, hisz alig pár hónapon keresztül értékesítették.
Könnyed és jól kezelhető az Insignia GSi, korábban ezt nem mondhattuk el az Opel nagyautójáról