Olyan okos ez az autó, hogy már önmagát vezeti. Tesla Model S
Itt az önvezető villanyautó: próbán a Tesla Model S P85D
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A Tesla-tulajok jellemzően fanatikusak, óvatosan, de hittérítők. Így próbálhattuk ki az első hazai önvezető Model S-t, ami ráadásul P85 D.
Múlt heti villanyautó-körképünkből tudjuk, hogy a Tesla használtan sem olcsó, újonnan pedig pláne nem az, ám amennyiben vetélytársaihoz, a hasonló prémiumvilágot, illetve főként teljesítményt adó konkurenciához mérjük, bizony még annak is találhatjuk. Nem mellesleg üzemeltetése is filléresnek mondható a belső égésű motoros izomgépekhez mérten. Jellemzően persze nem "spórolásból" veszik a kuncsaftok a Teslákat, ami már ugyebár nem csak Model S, hanem Model X is lehet - az újak közül, hiszen a Roadster, az első Tesla már kifutott.
Korábban is volt már szerencsénk itthon próbálni a Model S-t, annak gazdáját szó szerint az utcán szólítottam le, s tapasztalhattam: a teslások nagyon nyitott, barátságos emberek. Ez azóta sem változott, sőt. Maga az autó viszont igen, ez a Model S most annak ellenére egy új modell, hogy kívülről ez nem látszik rajta. Míg a korábbi Model S esetén nem találtam tökéletesnek sem az üléseket, sem az utastéri anyagokat, azokkal itt már nincs gond. E példány tulajdonosa is elismerte: az általa is először próbált modellben ő is a német prémiumautók szintjétől elmaradónak találta azokat, és ő is hiányolta az összkerékhajtást. Így aztán, bár összekonfigurált magának egy autót és hónapról hónapra lefoglalt egy gyártási helyet, a megrendelést csak akkor véglegesítette, amikor a Tesla bejelentette az összkerekes verziót.
Ő tehát már kétmotoros Teslát, P85D-t rendelt, amiben az első villanymotor 211, a hátsó 480 lóerős, ma egyébként még erősebbként árulják már ugyanezt a modellt is. Az akku pedig a névből eredően 85 kWh-s, elvileg, NEDC ciklus szerint 491 kilométeres hatótávot adó, ám a valóságban ebből minimum 100 kilométert el kell felejteni. A tulajdonos tapasztalatai szerint klímával, szórakoztató elektronikával legfeljebb 105-110 km/órás tempóval hozható a 320 kilométeres hatótáv is, ha pedig 180-200 km/órás tempóval autóznánk (mondjuk Németországban), akkor 200 kilométeresnél nagyobb hatótávval nem számolhatunk. Bécstől Nyugatra mindez nem probléma, hiszen bőven van annyi Tesla Supercharger, hogy ez ne jelentsen mást, mint 200-300 kilométerenkénti félórás kávészünetet, ahol az autó ingyenesen tölt. Már amennyiben épp nincsen sor a töltőknél. Ha csak egy autó van előttünk, akkor már kétszeres idővel számolhatunk.
Nálunk nagyobb tervezést igényel a villanyautóval közlekedés, de így is több az előnye, mint a hátránya. Budapesten már kellő mennyiségben, ráadásul a város legfrekventáltabb helyein találhatunk töltőket és velük persze ingyenes parkolóhelyeket is a villanyautók számára. A CHAdeMO rendszerű, átalakítóval használható gyorstöltőket persze még igencsak keresni kell. Regisztrációs, cégautó és teljesítmény adó már most sem fizetendő, Budapest I. és II. kerületében zöld rendszámmal ingyenes a parkolás, talán jövőre már az egész országban az lesz, még a buszsávok is megnyílhatnak a villanyautók előtt. Ha az autót magunk töltjük, akkor is legfeljebb ötödannyiba kerül az "üzemanyag", mint egy benzinmotoros esetén. Oké, a 85 kWh-s akku teljes töltése több mint 3500 forint, de egy közel 700 lóerős autóval 200-300 kilométer valóban legalább több mint ötszörös költség és persze sokkalta jelentősebb emisszió lenne benzinből - nem feltétlen ritkább tankolásokkal.
A Tesla egyértelműen nem egy kompromisszumokat követelő, hanem egy csodákat adó villanyautó kíván lenni. A bődületes teljesítmény speed motoroknak is becsületére váló, 3,3 másodperces 100 km/órára gyorsulást ad. De még a speed motoros gyorsulás sem igazán jó hasonlat, a P85D katapultálása a villanymotorok azonnali teljesítményleadása és 967 Nm nyomatéka miatt a gázpedál lenyomásától bődületesen présel az ülésbe. Észnél kell lenni a pedál kezelésekor. De nem csak a teljesítmény, a stabilitás is megdöbbentő. Miként a Nissan Leaf, a Tesla autói is eleve villanyautónak készültek. Az akkumulátorok a padlólemezben utaznak, így a tömegközéppont igen egyedi módon a tengelyek szintjénél is alacsonyabban van. A kerekek pedig alapáron 19, ezen az autón 21 colosak, bődületesen széles, 245-ös abroncsokkal. Nincsenek tapadási problémák.
És igazából ez a megdöbbentő, hogy technikai színvonalát tekintve a mai átlagautókhoz mérten egy űrhajóban ülünk, hiszen helyi emisszió nélkül kapunk elképesztő menetdinamikát, közben pedig egy hihetetlenül funkcionális családi autót is. Ami légrugózásával nem csak stabil, megdöbbentően kényelmes is, ami mindig csatlakozik az internethez, mindig mindent tud. Sok más mellett még azt is, hogy ha valahol megemeltük az autó hasmagasságát (mondjuk egy fekvőrendőr miatt) a légrugós futóművel, akkor ott legközelebb arra járva már magától fogja ezt megtenni. Olyan szinten szinkronizálja a naptárunkat, hogy szól, ha már indulnunk kell valahova, úgy, hogy a szükséges töltési helyeket és időket is belekalkulálja. Ma még nem áll ki nekünk a garázsból, de a következő szoftverfrissítéssel már azt is tudni fogja. Most még "csak" sofőrhelyettesítésre képes - a legutóbbi, szintén automatikusan érkezett frissítés önálló telepítése óta. Ha a sofőr menet közben kicsit elkalandozna, akkor követi a sávot, tartja a távolságot az előttünk haladótól, de ha van kellő hely, ha elég jó a sávok felfestése, akkor még önálló sávváltásra is képes. Hogy a rendszer meggyőzően működik, azt videónk is mutatja. Nagy segítség ez akár a mindennapos dugóban araszoláskor, de akár egy hosszabb monoton utazás során is. Kávét persze ne főzzünk menet közben, hagyjuk azt a megfelelő szakemberekre, a töltések idejére.
Nem akarok kárörvendőnek tűnni, tényleg csecse a verda, de ahogy majdnem nekivezette magát a szembejövő autónak, az több volt, mint meredek! Van még hova fejlődni!
Hol vagy pajti fegyél fel gyorsan!! (KITT)
Fantasztikus!!! Ide vele!! Remélhetőleg lesz olcsóbb változata is. Mondjuk suzuki áron. 🙂
Látszik, hogy Elon Musk és csapata villámgyorsan szeretné presztízsmárkává tenni a Teslát. Pedig tudjuk, hogy presztízst nem lehet vásárolni, azt ki kell érdemelni – amihez gyakran több évtizedes múlt szükséges, és az az alatt legyártott temérdek minőségi autó, generációról generációra, amelyeknek neve hallatán az emberek elismerően csettintenek.
Mindezek ellenére a Tesla nagyon jó úton halad, és talán hazájában, az USÁ-ban már most a nagyokkal egy lapon emlegetik a nevét. Azt pedig nagyon jó látni, hogy éledezik az amerikai autóipar és bőven van még benne potenciál.