Olcsó védelem az egész családnak
Piaci körkép: biztonságos családi autó 1,5 millióért
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Bővül a kis család, a gyerek érkezése miatt új autót keresnek. Ésszerűt, átlagos költségvonzattal fenntarthatót, és ami a legfontosabb, biztonságosat. Mit találnak 1,5 millió forintért?
A család gyerekáldás általi bővülése ha nem is mindig, de azért reméljük, hogy az esetek zömében örömteli esemény. S mint ilyen, jelentős ürömtartalommal is bír, ami a pihenten illetve pihenéssel töltött órák számának jelentős csökkenése mellett a kiadások növekedésének, a családi nadrágszíj kényszerű szűkebbre vételének köszönhető. A létszámbeli gyarapodás általában a rendelkezésre álló élettér szűkülésével is jár, akár az otthont, akár a közlekedést nézzük. Sokan ilyenkor szánják el magukat a családtól örökölt, addig jól szolgáló, de a kor műszaki és biztonsági követelményeinek már csak szódával megfelelő autójuk lecserélésére.
Ezúttal tehát nem lóerők, különleges hajtáslánc, nagy csomagtér, vagy épp prémium szolgáltatások szerint kerestünk autót, hanem olyan gépre vadásztunk, amiben a lehető legnagyobb nyugalomban, azaz biztonságban utazhat a család. Papa, mama, gyerek(ek). És akár még nagyiék is, ha úgy hozza a sors. Jól tudjuk, milyen jelentős biztonsági fejlesztéseket hajtottak végre a gyártók a közelmúltban - az elmúlt olyan 15 év során: egy 2012-es kisautó feltehetően jobb értékeket produkál az Euro NCAP töréstesztjein, mint egy 2000-es középkategóriás. Persze továbbra is igaz, hogy a nagyobb test egyben a kevésbé sérülékeny utascellát is biztosítja, de nagyon fontos az életkor, mert az utóbbi években 5 év differencia is komoly fejlesztések meglétét, vagy épp hiányát jelentheti.
A mostani piaci körképben ezért két lépcsőben választjuk ki javaslatainkat. Először megnézzük, 1,5 millió forintért (+200 000 az alku kedvéért) milyen normál állapotú, 2007-es vagy annál fiatalabb, magyar okmányokkal rendelkező autókat lehet kapni a következő, általunk most kötelezőnek tekintett felszerelésekkel: ISOFIX-horgok a gyerekülés(ek) biztonságos rögzítéséhez, és legalább 6 vagy több légzsák, melyek az elöl és hátul ülőket egyaránt óvják az esetleges balesetben. A második szakaszban lemazsolázzuk a hasznaltauto.hu-ról származó találati listát, s egyesével végignézzük, hogy a rajta szereplő típusok hogy teljesítettek az EuroNCAP töréstesztjein: ezután kiderül, milyen, hazánkban használtan is elérhető modelleket ajánlunk azoknak, akik számára autózás közben a biztonság az első. Nem mellékesen reméljük, hogy jóval többen vannak, mint a bármilyen más szempontot előnyben részesítők.
Típus | Évjárat | Futott km | Ár |
Alfa Romeo 147 (1.6) | 2007 | 79 000- 94 000 |
1 395 000- 1 599 000 |
Citroën C4 (1.6 HDi, 2.0 HDi) | 2007-2008 | n.a.- 142 000 |
1 280 000- 1 497 000 |
Citroën C5 kombi 2.0 HDi | 2007 | 230 000 | 1 649 000 |
Citroën Xsara Picasso 1.6 | 2007 | n.a. | 1 090 000 |
Fiat Bravo (1.4, 1.6 MJet) | 2007-2008 | 93 000- 160 000 |
1 580 000- 1 697 000 |
Fiat Grande Punto (1.4, 1.3 JTD) | 2007-2008 | 60 500- 130 000 |
1 140 000- 1 599 000 |
Fiat Idea 1.3 MJet | 2007 | n.a. | 798 000 |
Fiat Stilo Multi Wagon 1.9JTD | 2007 | n.a. | 1 299 000 |
Ford C-Max 2.0 TDCI | 2007 | 191 000 | 1 690 000 |
Ford Focus (1.6, 1.6 TDCI) | 2007-2008 | 159 000- 243 000 |
1 249 000- 1 689 000 |
Ford Mondeo Turnier 2.0 TDCI | 2007 | 220 000- 226 000 |
1 590 000- 1 599 000 |
Honda Civic 1.8 | 2007 | 257 000 | 1 599 000 |
Kia cee'd 1.4 | 2007 | 142 000 | 1 590 000 |
Nissan Tiida 1.8 | 2008 | 113 000 | 1 579 999 |
Opel Astra H (1.3 CDTI, 1.4) |
2008 | 102 000- 137 000 |
1 499 000- 1 580 000 |
Opel Astra H Caravan (1.3 CDTI, 1.9 CDTI) |
2007-2008 | 149 500- 196 000 |
1 399 000- 1 650 000 |
Opel Corsa 1.3 CDTI | 2007-2009 | 71 000- 72 000 |
1 570 000- 1 699 000 |
Opel Vectra C (1.6, 1.8, 1.9 CDTI) | 2007 | 135 000- 262 000 |
1 549 000- 1 700 000 |
Peugeot 207 (1.4, 1.6, 1.4 HDI, 1.6 HDI) |
2007-2008 | 61 000- 136 000 |
1 385 000- 1 698 000 |
Peugeot 307 Break (1.4, 1.6 HDI) |
2007-2008 | 88 000- 162 000 |
1 299 000- 1 650 000 |
Peugeot 407 SW (2.0 HDI, 3.0 Aut) |
2007 | 127 000- 210 000 |
1 389 000- 1 699 000 |
Renault Clio (1.4, 1.5 dCi) | 2007-2008 | 64 400- 250 000 |
1 285 000- 1 699 000 |
Renault Grand Scénic 1.5 dCi | 2007 | 94 000- 192 000 |
1 550 000- 1 690 000 |
Renault Laguna (kombi) 1.9 dCi | 2007 | 152 000- 155 000 |
1 495 000- 1 585 000 |
Renault Megane - 5 ajtós, limuzin, Grandtour (1.4, 2.0, 1.5 dCi) |
2007-2008 | 43 000- 298 000 |
1 090 000- 1 699 000 |
Renault Scenic (1.4, 1.6) | 2007-2008 | 63 000- 110 000 |
1 600 000- 1 680 000 |
SEAT Altea 1.9 PD TDI | 2008 | 185 000 | 1 689 000 |
SEAT Cordoba 1.4 | 2007 | 36 000 | 1 580 000 |
SEAT Leon 1.6 | 2007 | 139 000 | 1 650 000 |
Suzuki Splash 1.2 | 2008 | 106 000 | 1 690 000 |
Suzuki Swift (1.3, 1.5, 1.6) | 2007-2008 | 34 000-110 000 | 1 299 000- 1 699 000 |
Suzuki SX4 1.5 | 2007-2008 | 68 000-134 000 | 1 545 000- 1 548 000 |
Toyota Aygo 1.0 | 2009 | 52 000 | 1 590 000 |
Toyota Yaris 1.3 | 2007 | 230 000 | 1 260 000 |
Volkswagen Golf (1.4, 1.9 PDTDI) | 2007-2008 | n.a. | 1 499 000- 1 690 000 |
Van itt minden, mi szem-szájnak ingere, franciák, olaszok, németek, mutatóba 1-1 koreai és spanyol is. Ezek mind teljesítik alapfeltételeinket, sőt, változatos rétegződésüknek köszönhetően márkákból és extra felszerelésekből is gazdag választékot nyújtanak. A prímet persze a Renault Mégane viszi, van faros négyajtós praktikusan állítható hátsó üléssel, kacsafenekű ötajtós, vagy 520 alapliter pakolhatóságú kombi: kisebb vagy nagyobb benzinmotorral, az örök klasszikus 1.5 dCi-vel, akár tempomatos, kártyás, esőszenzoros kivitelben. Egyvalamit ne keressünk, automata váltósat. Ha kisebb is elég, vannak Cliók, ha nagyobb kell, Lagunák, ha meg nagy a család, jöhet a Scénic és Grand Scénic. Hogy nem a szívük csücske a Renault? Semmi gond, vegyenek Peugeot 207-est, olcsón futtatható 1.4-es benzin- vagy dízelmotorral. Aki nem szeret váltogatni, az egy tágas 407 SW-ben lelheti meg számítását, de számoljon azzal, hogy az automata váltóhoz 3 literes benzinmotort kap.
Ugyanakkor bár szintén önmagától kapcsol, a 3 ajtós C4-es nem túl praktikus választás, inkább az 1.6 HDi manuálissal, viszont 5 ajtóval. Aki rosszul lát hátrafelé, az inkább kerülje mindkettőt, amint a Civicet sem javasolnánk, ha nem négyajtós lenne, de az. Esetében viszont a 257 000 km-es futás miatt egy átfogó motordiagnosztika elkerülhetetlen. A Nissan Tiida ellen rettenetesen álmosító megjelenése szól, de túl nagy rizikót valószínűleg nem jelent. Kulturált választás az ötajtós cee'd, nála a 340 literes csomagtartóval kell kompromisszumot kötni. Fiatból is akad, Grande Punto vagy Bravo a kérdés, az Idea ötletnek még jó volt, a Stilo mellett szól viszont, hogy már 2005-ben négycsillagos gyerekvédelmet produkált, ráadásul ez egy jó kis puttonyos Multi Wagon. S ha már olasz, akár egy Alfában 147-esben is eljátszhatjuk az olasz csődörtcsaládapát.
Fordjaink rengeteget futottak, persze ettől még megnézhetők, viszont áruk inkább a 1,5 millió feletti, azaz komolyabb alkut kívánó sávban alakul. Leszámítva azt az egy olcsóbb Focust, ami fehér, 2007-es, kombi, 1,6-os, és 243 ezret futott. Kösz, de kösz nem. Persze lehet Suzukink és Opelünk is, jó kis automata Splash, Swiftből Sport, 1,5-ös, vagy akár józan 1,3-as automata, mesésen hangzó 34 ezer kilométerrel! A keretből kicsit kilóg a benzin-gázos SX4, de nem annyira, mint az Opelek zöme, a jobban megpakolt példányoknál azért 1,7 millióról indul a licit. SEAT-hoz, Golfhoz külön lelkület kell, s nem lenne rossz tudni, vajon mit mutat a Volkswagenek km-számlálója, viszont, ha az egy szál Cordobánkban tényleges a 36 ezer kilométer, s más sem árnyékolja az összképet, akkor az 1,4-es benzines, kézi váltós példányban finoman szólva is szenvtelen, de olcsón használható, s 485 literig rakható társra lelhetünk.
Típus - NCAP csillag | NCAP felnőttbiztonság (pont/csillag) | NCAP gyerekbiztonság (pont/csillag) | NCAP gyalogosvédelem (pont/csillag) |
Alfa Romeo 147 | 21/3 | - | 17/2 |
Citroën C4 | 35/5 | 42/4 | 22/3 |
Citroën C5 | 36/5 | 36/3 | 8/1 |
Citroën Xsara Picasso | 27/4 | - | 12/2 |
Fiat Bravo | 33/5 | 36/3 | 11/2 |
Fiat Grande Punto | 33/5 | 35/3 | 19/3 |
Fiat Idea | 26/4 | 23/2 | 8/1 |
Fiat Stilo | 27/4 | 37/4 | 8/1 |
Ford C-Max | 31/4 | 38/4 | 14/2 |
Ford Focus | 35/5 | 40/4 | 15/2 |
Ford Mondeo | 35/5 | 39/4 | 18/2 |
Honda Civic | 32/4 | 39/4 | 24/3 |
Kia cee'd | 34/5 | 37/4 | 11/2 |
Nissan Tiida | n.a. | n.a. | n.a. |
Opel Astra H | 34/5 | 39/4 | 3/1 |
Opel Corsa | 34/5 | 32/3 | 19/3 |
Opel Vectra C | n.a. | n.a. | n.a. |
Peugeot 207 | 35/5 | 37/4 | 19/3 |
Peugeot 307 | 30/4 | n.a. | 14/2 |
Peugeot 407 | 34/5 | 39/4 | 15/2 |
Renault Clio | 33/5 | 39/4 | 9/1 |
Renault Scenic | 34/5 | 28/3 | 11/2 |
Renault Megane | 33/5 | n.a. | 11/2 |
Renault Laguna | 34/5 | n.a. | 12/2 |
Seat Altea | 33/5 | 39/4 | 22/3 |
Seat Leon | 32/4 | 42/4 | 24/3 |
Suzuki Splash | 30/4 | 32/3 | 19/3 |
Suzuki Swift | 30/4 | 27/3 | 20/3 |
Suzuki SX4 | 29/4 | 30/3 | 22/3 |
Toyota Aygo | 68%/3 | 73% | 53% |
Toyota Yaris | 35/5 | 34/3 | 18/2 |
Volkswagen Golf | 36/5 | 41/4 | 22/3 |
Itt és most azonban nem csak az számít, hogy festenek egymás mellett a típusok, motorok és felszereltségek, sőt: a legfontosabb válogatási kritérium a biztonság. A fenti táblázatba összegyűjtöttük - ahol lehetséges volt - a felsorolt autók Euro NCAP eredményeit. Ezeknél azonban tudni kell, hogy a belga székhelyű szervezet kritériumrendszere többször is bővült az évek során, így az itt olvasható eredményeket nem lehet minden esetben egy az egyben megfeleltetni egymásnak. 2009-ben például átalakították a pontozási rendszert, azóta a részletes pontszámok mellett az adott terület - felnőttbiztonság, gyerekbiztonság, gyalogosvédelem - %-os részeredményeit is megadják, de csak az összesített értékelésre adnak csillagot.
Korábban mindhárom vizsgált kategóriában megfeleltették csillagoknak is az elért pontokat, a gyermekbiztonságot pedig 2003 előtt csak szövegesen értékelték. Esetünkben szerencsére csak pár kivételről van szó, mivel az autók zöme a beállított árplafonnak köszönhetően nagyjából egykorú. A legöregebbek az Alfa 147 és a Citroen Xsara Picasso: előbbi 3 csillagos eredményére azóta sem adott magyarázatot az Alfa, a Picasso utastere viszont 4 csillagot szerzett, ez még ma is elfogadható.
Nehezebb helyzetben volt az Aygo, melynek (testvérmodelleivel együtt) tavaly kellett számot adnia teljesítményéről, az NCAP erősen ostorozta a japán-francia triót az elért 3 csillag miatt. Ugyanakkor el kell ismerni, hogy gyerekbiztonság tekintetében 2%-kal megelőzte az Urban Cruisert, s ugyanennyivel maradt el a Versótól, de azért az legyen alaptétel, hogy a gyerekeinket nem miniautókban szállítjuk.
A fenti táblázatban vastaggal szedtük a biztonsági eminenseket, azaz azokat az autókat, melyek 5 csillagos utasvédelmet és 4 csillagos gyerekvédelmet biztosítanak. A sor, akárcsak eredeti találati listánk, változatos, és új lehetőségeket vonz szemünk elé: fogadjunk, hogy szegény Alteát vagy a 407 SW-ket eddig senki sem akarta hazavinni? Azt is érdemes azért figyelembe venni, hogy az Euro NCAP értékelés nem szentírás. Modelleznek pár szituációt, de azt ne várja senki, hogy a való életben ugyanúgy fognak törni a karosszériák, mint a laboratóriumban a laboratóriumi akadályon, a laboratóriumi 64 km/h-val. Legyen ez egyfajta iránytű, de azért a térképet se felejtsük otthon, s legfőképp igyekezzünk azon, hogy soha ne kelljen megtapasztalnunk, vajon az adott csillagszám éles helyzetben is hozza-e az ígért védelmet. Egyébiránt jó válogatást!
A Fabiaból nincs 6 légzsákos változat, de egy kombi azért igen jó választás a kis magyar család autójaként, akár 1.2-es motorral is. Én mondjuk a Megane II Limousine-t választottam ennyiért.
Azért megnéznék egy nyaralni induló családot Splash-ben, vagy Aygo-ban… mert mintha családi autókról lenne szó a cikk elején. Az új Swift sem igazán alkalmas családi kirándulásokra…viszont a Skodák valóban ott lehetnének a szeren, vajon hogy-hogy nem kerültek fel?
A cordobába az életbe nem volt 6 légzsák. És miért kell hozzá külön lelkület?
Ennek az az oka, hogy nem találtunk belőle a kritériumoknak megfelelő (6 légzsák, Isofix, 2007-esnél nem öregebb, stb.) példányt.
AZ OCTÁVIA ÉS A FÁBIA VALAHOGY KIMARADT,PEDIG MIND KETTŐ ELÉGGÉ GYAKORI TIPUS,CSALÁDI AUTÓNAK KIVÁLLÓ,TŐLÜNK NYUGATABBRA IS KERESETT.