Olcsó és egyedi sportgép: Hyundai Veloster miniteszt
Hyundai Veloster 1.6 GDI Style miniteszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Rövid ismerkedés erejéig hazai utakon tehettük próbára a már itthon is kapható, sportos fazonú Hyundai Veloster, négyajtós kupét!
Aki csak szőrmentén ismeri az autósvilágot, az a Velosterre pillantva csak annyit motyoghat magában: ilyen állat pedig nincs! Pedig van, s látott is már ilyet a történelem, hiszen a megoldás, azaz a sofőr oldalán egy, az utasén két ajtó praktikus és (ahogyan az a betiltott holland reklámban látható) biztonságos is. A Veloster ugyanakkor nem csak egyedi karosszériája, sportos és karakteres fizimiskája miatt különleges, a Hyundai fejlesztői gyakorlatilag vízzel főzve állították elő az álomautót, azaz a szerény fogyasztású, dinamikus sportkocsit.
A recept egyszerű: kompakt, meglévő, de legózott elemek: 2,65 méteres (az i30-aséval egyező) tengelytávú, elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futóműves padlólemez, 4,22 m-es (i30-6 cm) hossz, 1,79 m (i30+1,5 cm) szélesség és 1,4 m (i30-8 cm) magasság. Ebbe az ix35-ből és a szintén vadonatúj Elantrából ismert 1,6 literes, közvetlen befecskendezésű, itt 140 lóerős benzinmotor került, természetesen a sportosabb felhasználáshoz igazított, feszes, jól megvezetett úton kapcsolható manuális váltóval. Ami viszont az igazi különlegesség, a koreai márkánál először e modellnél, dupla kuplungos automata váltó is választható, a kézihez hasonlóan 6 fokozattal, kormánykerékről kapcsolhatósággal.
Az első rövid próba abszolút pozitív élményeket hagyott. A 2+1+1 (két első, egy hátsó + csomagtér) ajtós karosszéria helykínálata egészen jó, az ülések sportosan mélyek – a fejtérre így még hátul sem igazán lehet panasz – persze azt el kell fogadni, hogy a fej felett már a hátsó ajtó üvege húzódik. Az első utasok fölé (csak a leggazdagabb Style ellátmánynál) 300 000 forintért kérhető nyitható panorámatető. Nem okoz komoly meglepetéseket a dinamikus vonalakkal rajzolt műszerfal, az azonban igen, hogy noha a hátsó lábtér szinte sík, s a szélesség is bőséges, a Veloster csak négyüléses, a hátsó helyek között is műanyaglapba vájt pohártartók utaznak. Helyhiánnyal leghátul, azaz csomagterénél sem vádolható a Veloster, a 320 literes érték még a hagyományos alsó-középkategóriásoknál is elmenne, a kupék között méretes, ahogyan az ülésdöntéssel elérhető 1015 literes raktér is. E kategória vásárlói vélhetően nem fognak hőbörögni a magas raktérperem miatt sem.
Sokkal fontosabb, hogy a csúcs, Style-csomagnál zsebben hordható intelligens jeladós, gombos motorindítás után kellemes hanggal duruzsol a kipufogó, illúziószerűen élénken reagál a gázpedálra a két vezérműtengelyes, folyamatosan változó szelepvezérlésű GDI motor, s valóban egészen jól is gyorsít. Az 1,18 tonna önsúlyú Velostert 9,8 másodperc alatt viszi 100 km/órára, s akár 201 km/órás végsebességet is adhat. Élményautózáshoz passzoló, de még a legnagyobb, 18 colos 215/40 R18-as abroncsokat hordó alufelnikkel sem vesét rázóan kemény a futómű, s ami a legjobb: közvetlen, jó visszajelzésű a kormánymű is. Ennél sokkal több persze nincs, a Veloster ugyanúgy elsőkerékhajtású, mint az összes tucatautó, s ha úgy alakul, akár egy Fiat Bravo is legyorsulhatja – ám aki izgalmas, jól vezethető és a feltűnést sem kerülő, mégis józan autót szeretne, az bizony hamar partnerre lelhet benne. Segít a döntésben a Hyundai tripla 5 csomagja, azaz az 5 év, kilométer-korlátozás nélküli általános garancia és védőszárny, valamint az évenkénti ingyenes átvizsgálás, s az 5,99 millió forintos alapár sem rossz. Konkurensként érdekes módon a hibrid Honda CR-Z-t említi a Hyundai, az fél millió forinttal drágább, sokkal szűkösebb, valamivel gyengébb, s 5,0 literes kombinált fogyasztásával a Velosternél 100 kilométerenként 1,5 literrel takarékosabb. A Veloster azonban igazából VW Scirocco, Renault Mégane Coupé, Honda Civic Type-S, Kia pro_cee’d vetélytársként említhető – a Scirocconál sokkal olcsóbb, a többiekkel azonban nagyjából egy árban mozog, sőt némelyiküknél hajszálnyit olcsóbb is. Hiába, a koreai autók ma már nem az olcsóságról, hanem a megbízhatóságról és az értékarányosságról szólnak – ezekben pedig vélhetően a Veloster sem lesz támadható.
A Hyundai Veloster kínálata
Egyelőre csakis egyetlen motorral kapható a különleges kupé, a 400 ezer forintért mért automata váltó mindegyik felszereléshez, így már az alap Life ellátmányhoz is társítható. Ahogyan azt már a Hyundai-nál megszokhattuk, a báziskivitel sem fapados, sok egyéb mellett 6 légzsákot, ESP-t, induláskor automatikusan reteszelő, távirányítós központi zárat, keréknyomás-szenzort, riasztót, aktív első fejtámaszokat, 17 colos alufelniket, projektoros fényszórókat és LED-es menetfényt, ködfényszórót, elektromos tükröket és ablakokat, 4 irányban állítható, bőrbe vart, rádióvezérlős kormányt, MP3-olvasós, USB-csatlakozós hifit, manuális légkondit és fedélzeti számítógépet egyaránt ad.
A fél milliós felárért kérhető Comfort többlete az automata fényszórókapcsolás, a részint bőr üléskárpit, illetve az utastér néhány plusz díszítése, az első ülésfűtés, a tolatóradar, az automata légkondi és a tempomat. Még a Comforthoz mérten is 700 ezer, az alap Life-hoz viszonyítva pedig 1,2 millió forint felárral kérhető a Style – 18 colos alufelnikkel, elektromosan behajtható visszapillantókkal, tolatókamerával, a sofőrnél elektromos ülésállítással, alumínium pedálokkal, vetített műszerfallal, mélynyomós hifivel, navigációval, kulcs nélküli nyitó-, indítórendszerrel és Bluetooth-kihangosítóval,valamint csomagfogó hálóval. Ha valaki szeretne, e verzióba 200 ezer forintért kérhet még bőrkárpitot, illetve 300 ezerért panorámatetőt, a 140 ezer forintos metálfény mindegyik szinten elérhető. Így a legdrágább Veloster 8 239 000 forint lehet, ami már könnyen a házon belüli konkurencia, a hátsókerékhajtásávál és az idővel a Velosterhez is érkező 2,0 literes 214 lóerős turbómotorjával, 9,9 milliótól csábító Genesis Coupéhoz terelheti a gyanútlan vásárlót – aki átpártol, mintegy dupla fogyasztásra számíthat.
Egyelőre csakis egyetlen motorral kapható a különleges kupé, a 400 ezer forintért mért automata váltó mindegyik felszereléshez, így már az alap Life ellátmányhoz is társítható. Ahogyan azt már a Hyundai-nál megszokhattuk, a báziskivitel sem fapados, sok egyéb mellett 6 légzsákot, ESP-t, induláskor automatikusan reteszelő, távirányítós központi zárat, keréknyomás-szenzort, riasztót, aktív első fejtámaszokat, 17 colos alufelniket, projektoros fényszórókat és LED-es menetfényt, ködfényszórót, elektromos tükröket és ablakokat, 4 irányban állítható, bőrbe vart, rádióvezérlős kormányt, MP3-olvasós, USB-csatlakozós hifit, manuális légkondit és fedélzeti számítógépet egyaránt ad.
A fél milliós felárért kérhető Comfort többlete az automata fényszórókapcsolás, a részint bőr üléskárpit, illetve az utastér néhány plusz díszítése, az első ülésfűtés, a tolatóradar, az automata légkondi és a tempomat. Még a Comforthoz mérten is 700 ezer, az alap Life-hoz viszonyítva pedig 1,2 millió forint felárral kérhető a Style – 18 colos alufelnikkel, elektromosan behajtható visszapillantókkal, tolatókamerával, a sofőrnél elektromos ülésállítással, alumínium pedálokkal, vetített műszerfallal, mélynyomós hifivel, navigációval, kulcs nélküli nyitó-, indítórendszerrel és Bluetooth-kihangosítóval,valamint csomagfogó hálóval. Ha valaki szeretne, e verzióba 200 ezer forintért kérhet még bőrkárpitot, illetve 300 ezerért panorámatetőt, a 140 ezer forintos metálfény mindegyik szinten elérhető. Így a legdrágább Veloster 8 239 000 forint lehet, ami már könnyen a házon belüli konkurencia, a hátsókerékhajtásávál és az idővel a Velosterhez is érkező 2,0 literes 214 lóerős turbómotorjával, 9,9 milliótól csábító Genesis Coupéhoz terelheti a gyanútlan vásárlót – aki átpártol, mintegy dupla fogyasztásra számíthat.
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1591 cm3
Teljesítmény:
100 kW (136 LE) 6300 1/min-nél
Nyomaték:
167 Nm 4850 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,8 s
Végsebesség:
201 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6,5 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4220 mm
Szélesség:
1790 mm
Magasság:
1399 mm
Saját tömeg:
1180 kg
Össztömeg:
1700 kg
Tengelytáv:
2650 mm
Karosszéria-kivitel:
kupé
Csomagtér:
320 l
Motor és váltó
Motor:
Otto motor
Motorosztály:
EURO 5
Hengerűrtartalom:
1591 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 6 fokozatú
Nyomaték:
167 Nm 4850 1/min-nél
Teljesítmény:
100 kW (136 LE) 6300 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
201 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,8 s
CO2-kibocsátás:
148 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,5 l/100km
Szerintem inkább a Ford lobbija lehetett a reklámfilm betiltása mögött. 🙂
Szerintem tök állat, hamarosan jön majd dögösebb motorral is. A reklámfilm pedig szintén klassz, a prüd nyugat-európaiak tiltatták be, biztos. A sokkoló reklámok pedig pl. a dohányzásellenes kampányokban sokszor még durvábbak is.
Nekem tetszik az autó,bár az árát én kissé túlzottnak tartom,ennyi pénzért legalább egy turbo motort adhatnának,és akkor úgy is menne,ahogyan kinéz.Bár ez csak az én véleményem.