Olcsó autók, amik a szmogriadóban is mehetnek
Piaci körkép: olcsó használtat keresünk Euro 3-as kibocsátási normával
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Biztosan lesz, akinek az új szmogrendelet miatt kell autót cserélnie. Az Euro 2-eseknek leáldozott, de nem kell félni, van olcsó Euro 3-as.
A rendszámokról eltűnt a környezetvédelmi plakett, lett viszont szmogriadó szigorítás. Az Euro 2-es kocsik ki lettek tiltva Budapestről, legalábbis a szmogriadó riasztási fokozatának idejére. A fővárosi közgyűlés múlt heti határozata értelmében kibővítette a szmogriadókor (6-22 óra között) a forgalomból kitiltott gépjárművek körét. A főpolgármester sajtótájékoztatóján elmondta, hogy a változtatással a korábbi 7-8 százalékról 29-32 százalékra bővül a szmogriadó alatt Budapestről kitiltott autók aránya.
Honnan tudjuk, hogy megfelelő-e az autónk?
Alaposan meg vannak keverve szerencsétlen autósok annak kapcsán, hogy mikor, milyen autóval közlekedhetnek. Fontos tudni, hogy a szmogriadó tájékoztatási fokozata csak tájékoztatás, a riasztási már tiltás. Ilyenkor eddig az Euro2-esnél rosszabb, mostantól az Euro 3-asnál rosszabb autóknak parancsolt Budapest megálljt, de csak reggel 6 és este 22 óra között, az éjszakai gyér forgalomban azért ezek az autók is elpöföghetnek. Honnan tudhatjuk, hogy autónk milyen, hogy mehetünk-e. Leginkább utóbbira kell koncentrálni, arra, hogy a KEKKH mit tud autónkról. Ezt pedig legegyszerűbben a forgalmi engedélyben ellenőrizhetjük. Ha annak V9 mezőjében 5-nél kisebb szám, vagy netán semmi sem szerepel, akkor autónkat bizony érinti a szmogriadó korlátozása.
Alaposan meg vannak keverve szerencsétlen autósok annak kapcsán, hogy mikor, milyen autóval közlekedhetnek. Fontos tudni, hogy a szmogriadó tájékoztatási fokozata csak tájékoztatás, a riasztási már tiltás. Ilyenkor eddig az Euro2-esnél rosszabb, mostantól az Euro 3-asnál rosszabb autóknak parancsolt Budapest megálljt, de csak reggel 6 és este 22 óra között, az éjszakai gyér forgalomban azért ezek az autók is elpöföghetnek. Honnan tudhatjuk, hogy autónk milyen, hogy mehetünk-e. Leginkább utóbbira kell koncentrálni, arra, hogy a KEKKH mit tud autónkról. Ezt pedig legegyszerűbben a forgalmi engedélyben ellenőrizhetjük. Ha annak V9 mezőjében 5-nél kisebb szám, vagy netán semmi sem szerepel, akkor autónkat bizony érinti a szmogriadó korlátozása.
A jó ég óvjon meg minket attól, hogy bármilyen autós szakmai kérdésben politikai térre tereljük át a vitát, de itt most nem mehetünk el amellett, hogy ez a korlátozás elég álszent döntésnek tűnik. Hogy miért? Mert az összes közlekedő autó felét kitilthatták volna, ha bevezették volna a páros és pártalan rendszámok alapján történő kitiltást. Az nem kérdés, hogy a régebbi, Euro 2-es és annál még rosszabb besorolású autók a legszennyezőbbek, de ebben a kérdésben nem a nitrogén-oxidok, hanem a szálló por mennyisége kéne legyen a döntő. Abban a versenyszámban meg jól tudjuk, rosszabbak a dízelek, mint a benzinesek, sőt. A modernebb közvetlen benzinbefecskendezéses benzinesek elterjedésével kezdte csak az Európai Unió szabályozni a benzinesek által kibocsátott részecskék számát. Az eredmény annyi, hogy a 2010 óta érvényes Euro 5-ös norma 0.005 gramm/kilométer szálló port enged a benzineseknek és a dízeleknek is. A vicc az, hogy a frissebb, 2015-től kötelező Euro 6 sem szigorított ezen.
Olcsó használtautók Euro 3-as kibocsátási normával
Modell | Évjárat | Óraállás (km) | Ár (Ft) |
Alfa Romeo 147 1.6 TS Eco Distinctive | 2001 | 147 000 | 460 000 |
Citroën Xsara 1.4 SX | 2002 | 139 000 | 499 000 |
Daewoo Lanos 1.5 SE | 2001 | 111 000 | 320 000 |
Fiat Brava 80 SX | 2001 | 152 000 | 440 000 |
Fiat Stilo 1.6 Dynamic | 2002 | 176 000 | 478 000 |
Ford Fiesta 1.3 Family | 2002 | 160 000 | 435 000 |
Lancia Ypsilon 1.2 Elefantino | 2001 | 129 000 | 379 000 |
Nissan Micra 1.3 SRi | 2001 | 167 000 | 280 000 |
Opel Corsa 1.0 Enjoy | 2004 | 91 000 | 499 000 |
Peugeot 206 1.1 Trendy | 2005 | 185 000 | 385 000 |
Peugeot 306 Break 1.4 XR | 2001 | 167 000 | 499 000 |
Renault Twingo 1.2 16V Initiale | 2001 | 92 000 | 450 000 |
Renault Thalia 1.4 Alizé | 2001 | 93 000 | 420 000 |
Renault Mégane 1.4 16V Alizé | 2001 | 140 000 | 489 000 |
Rover 45 1.6 Crown | 2002 | 190 000 | 499 000 |
smart ForTwo 0.6 Soft-Touch | 2002 | 117 000 | 480 000 |
Suzuki Alto 1.1 GLX | 2005 | 150 000 | 440 000 |
Suzuki Swift 1.3 GLX | 2001 | 180 000 | 370 000 |
Suzuki Swift Sedan 1.3 16V GLX | 2003 | 148 000 | 480 000 |
Na de vissza Budapestre. Az sem titok, hogy a tömegközlekedésben résztvevő buszaink jó része sajnos okádja a kormot. Azokra nem vonatkozik a korlátozás, még jó. Ha viszont egyik nap a páros, másik nap meg a páratlan rendszámú autósoknak kéne otthon hagyniuk a verdát, azzal némi túlzással le lehetne felezni a kritikus napok forgalmát. De nem így lesz, hanem március 15-étől minden Euro 2-es, vagy annál rosszabb autónak megálljt parancsoltak a főváros közigazgatási határain belül. (Kivéve az M0 budapesti szakasza és Nagykovácsi, meg Remeteszőlős átmenő forgalma.) Ha már így alakult, de ezután is menni kell, mert például olyan a munka, hogy autóhoz van kötve az ember, akkor is van kiút. A rendelet rákfenéje abban van, hogy a 2000 előtti, tehát az átlagnál régebbi autókra vonatkozik a tiltás, ugyanis ekkortól volt kötelező az Euro 3.
Általánosságban elmondható, hogy a 2000 után gyártott személyautók mind megfelelnek a szigorúbb normának, de minden esetben a forgalmi V.9 rovata a szent. Egy használt autó életében ugyanis történhetett már ez-az az okmányirodában is, így a környezetvédelmi osztályba tartozást sem árt ellenőrizni vásárláskor. A kódok megfejtésében korábbi cikkünk táblázata segít, ugyanis például még a Nemzeti Közlekedési Hatóság hivatalos honlapján is a már január elsejével felszámolt régi rendszer leírása szerepel. Mindegy is, a lényeg, hogy már egész olcsón lehet Euro 3-as, sőt Euro 4-es szabványnak megfelelő használt kocsikat találni. Így aki a változás miatt felhúzta magát és ezért a váltás mellett döntött, annak lejt a pálya. Mi most szokásunkhoz hűen kicsit nehezítettünk a feladaton.
Olyan 2000 utáni, tehát elméletben már legalább Euro 3-as autókat kerestünk a Használtautó.hu oldalin meghirdetettek között, amikben van légkondicionáló, nem futottak még 200 ezer kilométernél többet, és kevesebb mint 500 ezer forintért elhozhatóak. A fent részletezett helyzet miatt nem árt megnézni a legeslegkézenfekvőbb választás, a kinézett késői régi Swiftek forgalmiját sem. Vannak 2000 utáni példányok 300 ezer forinttól, de a jobban felszerelt szedánok ennél általában drágábbak. Az igazi pláne az, hogy egy kis kutakodással simán lehet Euro 4-es, klímás kisautót is találni. Ehhez a félmilliós keretet persze ki kell teljes egészében meríteni, de a táblázatban is szereplő Peugeot 206-os még évekig szolgálhat, akár Budapest belvárosában is. Rajta kívül csak a pici és szerény Suzuki Altóból találtunk Euro 4 esélyeset ennyiért.
A bontószökevényeket elkerülve, reálisan fenntartható kocsikra vadásztunk. Színjózan választás a Daewoo Lanos, vagy a jó hírű Nissan Micra is. Az olcsó franciákból választhat az ember akár kompakt kombit is, mint a Peugeot 306 Break, de jó a kínálat Renault Mégane-ból és Citroën Xsarából is. Ha német kell, akkor van kettővel ezelőtti, de már az új elejű Ford Fiesta és Opel Corsa is. Ahogy a félmilliós ferdehátú körképünkben is belefutottunk, már megint szembejött az idősebb Fiat Brava késői példánya és utódja, a Stilo egy korai kiadása is. Mindkettő lehet jó vétel, mert az 1.2-es Bravával és az 1.6-os Stlióval sem rosszak a tapasztalatok.
Mindezektől függetlenül a most bevezetett szigorítással sem biztos, hogy a gyakorlatban is komoly korlátozásra kell számítani. Ha meg mégis, akkor sem valószínű, hogy pár napnál tovább tartson a szmogriadó és a régi autók kényszerpihenője. Reménykedjünk a tisztuló, jó levegőben. Egy azonban biztos. Az autóváltás költségéhez sokat adnak a vételáron felül megfizetendő közterhek is. Ezek főleg egy párszázezres, olcsóbb kocsinál fognak fájni. Mindenki számolja ki, hogy megéri-e az autócsere és az ezzel járó nyűg.
Mondjuk, hogy szép ez az Euro 2,3,4,5,… besorolás, de egyedileg kell nézni a kocsikat. Van az újabb kocsiknál is kevésbé szennyező régi, még ha a besorolása kedvezőtlenebb is. A karbantartás, stb. sokat nyom a latban.
Még mindig nem tudom mi van akkor ha a vidéki gyerek felmegy két napra B-Pestre és a második napon ki hirdetik a riadót. Hogy indulhat el hazafelé, ha mondjuk 04-van a forgalmijában ??!!
azt mondja meg nekem hogy egy EURO2-es benzinesnek mennyivel kisebb a pm (szilárd részecske) kibocsátása mint egy EURO3 vagy EURO4-é?
Csak mert egyiknél se volt kritérium ezeknek a mérése..
A szmogriadókor még az NO2 értékét mérik, ami mivel nem volt kötelező az Euro2-eseknél így megint nincs mire alapozni hogy valóban több az NO2 kibocsátásuk mint egy EURO3-asnak…
http://www.met.hu/levegokornyezet/varosi_legszennyezettseg/meresi_adatok/tajekoztato/
https://hu.wikipedia.org/wiki/Eur%C3%B3pai_kibocs%C3%A1t%C3%A1si_norm%C3%A1k
csak úgy halkan jegyzem meg, hogy a dízelek NOx és pm kibocsátása többszöröse az azonos EURO normához tartozó benzineséhez képest…persze igazságtalan lenne büntetni ezért a dízeleseket….mert ugye azért kivételek vannak..
Aki évente kb. 1-2 nap miatt cserél autót, az megérdemli.
Hát nekem az 1.4-es benzines Xsara forgalmijában 04-es kód van… bár 2001-es
???????????