Jó kiállású, érdekes színű autó - egyesek szerint a rikító sárga fényezés árcsökkentő tényező, mások meg épp emiatt veszik meg
A Citroën C4 használttesztjének megírása közben (amit
ide kattintva olvashatsz) eszembe jutott egy nagyon fontos kérdés a VW-csoport termékeinek értéktartásával kapcsolatban. Még a cikkbe is belekerült, hogy amikor azt a francia kupét megláttam, csak arra tudtam gondolni:
"Mi tényleg megvettük anyámnak 1,2 millióért az 1.4 FSI ötösgolfot, amikor ilyen is van?" Íme hát az említett Volkswagen: nézzük, megérte-e az árát, lassan két évvel a vásárlás után.
Külön-külön minden részlete szépen kidolgozott és egyedi, az összkép valahogy mégis annyira egységes, hogy az már-már unalmas
Bármilyen meglepő, 20 hónappal ezelőtthöz képest (az árak emelkedésének hála) semmit sem változott az ilyen motorral szerelt ötösgolfok ára, körülbelül ugyanannyiért mennek és ugyanannyi is van belőlük, a Használtautó.hu rendszerében, összvissz 9 darab. Így a szüleim által kifizetett 1 150 000 forint elsőre korrekt befektetésnek tűnik, főként, hogy az autó gyakorlatilag egy fillért sem kért az eddig nálunk töltött idő alatt, valamint az állapota sem változott. Óraállása is csak körülbelül 10 000 kilométerrel nőtt, még mindig a bűvös kétszázezer alatt van, így elvileg körülbelül ugyanennyiért lehetne eladni.
Hátulról is jól mutat, felniszettje igen gyáriassá teszi, de attól még nem teljesen az: az elején és az oldalán is fekete dekorbetétekkel született
A hátsó lámpatestek kreatív dizájnja a korabeli Volkswageneken nem öregedett rosszul, így a Golfon is jól mutat
A kérdés már csak az, hogy mit tud nyújtani ezért az összegért cserébe. Ennek a Golf-generációnak a helykínálata kimondottan korrekt, nagyot nőtt az elődjéhez képest. Ez a sárgaság 1,4 literes, 90 lóerős, FSI - tehát közvetlen befecskendezéses, turbófeltöltő nélküli benzines - motorral szerelt. Én jobban örültem volna az 1,6 literes, nyolcszelepes, szívócsőbe sprickoló változatnak, az jóval egyszerűbb technológia, és sokkal gyakoribb ennél. Mindez a 16 szelepes 1,4-es alapmotorra is igaz, de az csak 75 lóerő, ezáltal érezhetően gyenge, az 1,6-os 102, de akár az autóban található 1.4 FSI 90 lóerejéhez képest is. Nem a kedvencem tehát a motor, de mivel édesanyám beleszeretett a színébe, műszaki hibát nem produkált, gyönyörű volt az alja, ráadásul újkora óta ugyanabban a tulajdonosi körben mozgott - egy VW márkaszerviz alkalmazottjai adogatták körbe egymás közt, ha jól emlékszem - nem tudtam nem rábólintani a kocsira én sem.
Vezetni nagyon semleges, hasonló a legújabb Golfhoz, csak ez közel sem annyira modern
Vezetési élmény terén a legnagyobb hátrányának éppen az tűnt, ami az új Golfban sokaknak -
köztük nekem is - nagyon tetszett. Hihetetlenül semleges és egyszerű, mintha ott se lenne alattad. A futóműve volkswagenesen feszes, de a ballonos gumikkal még így is kényelmes marad, a váltója pontos, a pedálok pedig könnyűek, mégis jól szabályozhatók. Esőszenzoros az ablaktörlője, automata a fényszórója, korrektül szól a hifije, összességében mindent tud, amit egy autónak tudnia kellhet, de hiányzik belőle valami, ami a hasonló méretű társaiban megvan. Csak cégcsoporton belül az Audi A3 második generációja és a Golf IV alapú SEAT Leon sportosabb, a platformtárs második Leon és a Skoda Octavia tágasabb, az Audi A4 ötödik, hatodik és hetedik generációja (szinte azonos műszaki alapokon van a három, és a Passat rokonság ellenére érezhetően kisebbek az ötös Golfnál) mind jóval kényelmesebb autók ennél a sárgaságnál. Ha pedig kilépünk a német körökből, elég előkapni a már említett Citroënt, ami nem csak lényegesen olcsóbb, de izgalmasabb külsőt és kreatívabb megoldásokat is ad.
A műszerfal dizájnja egyszerű és letisztult, látszik rajta a német "fantázia" - cserébe minden könnyen elérhető, kényelmesen használható és ergonomikus
Tempomat van, ahogy check engine visszajelző is: mindkettő működik
Arra tehát, hogy miért vegyél V-ös Golfot, nem tudok választ adni, legfeljebb arra, hogy mi miért vettük meg ezt a példányt. A tesztalanyt ugyanis igazából nem a márkája és nem is a típusa adta el, hanem az állapota és a színe. Ezekbe nem igazán lehet még most sem belekötni, az autó újszerűen működik, a számokhoz képest nagyon jól megy, semmi nem kopog benne, furcsa zajok sincsenek, és minden nap elindult és ment a vásárlás óta. Tipikus példája annak, hogy egész életében úgy szerették és úgy tartották karban, mint egy új autót. Ha ezt párosítod egy olyan technológiával, ami nem volt nullkilométeresen is szörnyű és megbízhatatlan, akkor indulsz a legjobb esélyekkel a használtautó-vásárlásban. Ez a konkrét Golf is csak egyszer produkált hibát, 100-150 kilométernyi intenzív padlózás után kicsapta a check engine lámpát, és keményen leszabályozta a teljesítményt. Ekkor félreálltak vele, majd fél órányi pánikkal telt telefonálás után az első újraindítási kísérletre csak a sárga fény maradt, a pacik visszatértek bele. Diagnosztika után kérdeztem szüleimtől a pontos hibát, aminek jelzése amúgy törlésre eltűnik, aztán pár hét-hónap múlva tér csak vissza, de nem tudták megmondani pontosan, csak hogy a szerelő azt mondta, műszaki előtt a nagyszervizzel együtt csinálja majd meg.
Elöl és hátul is van benne hely: akár a fejteret, akár a lábteret nézzük, nagyot nőtt az elődjéhez képest
Hátul a kárpitoktól a kihajtható könyöklőig minden olyan, mintha egy vatta új autóban ülnénk, nem hiszem, hogy túl sokat utaztak benne itt
Belterében sem változott szinte semmi a vásárlás óta, a tapintásjavító műanyagok váltak le, de legalább gyakorlatilag teljesen eltűntek róla, egy-két helyen látni csak a nyomokat. Jót nevettem, amikor meghallottam, hogy édesanyám eltörte rajta a rádió egyik tekerőgombját: ne kérdezzétek, hogy lehet olyat, mert én sem tudom. A váltószoknya egyedi darab még, rosszat küldtek Kínából, de kérésre belefaragtam - szó szerint, bicskával - ideiglenesen a kisebb méretű gyári helyére az utángyártott nagyobbat. Ez persze azóta ott van, mert ha nem szólok, senki sem veszi észre, hogy nem tökéletes a hézag a két műanyag találkozásánál. Összességében otthonos a belső, de azt hozzá kell tenni, hogy vagy két ládányi kacatot pakoltam ki belőle: párnák, plédek, mindenhonnan lógó autós díszek, illatosítók és sok-sok egyéb személyes apróság akadályozta a fotózást. Amíg a kilátást nem zavarja, engem sem, legalább látni rajta, hogy tényleg szeretik az autót.
350 literes csomagtere sok mindent el tud nyelni, mai szemmel is korrekt kapacitása van
A kombinálhatósága is elmegy, ülésdöntéssel több mint 1300 literes rakteret kapunk, sajnos sík padló nélkül
Összességében tehát meggyőző az autó, egyértelműen lehet ennél sokkal rosszabb kocsit is találni ezért a pénzért, de ettől még nem szabad elhinni, hogy minden ilyen Golf ennyire jó lesz. Ez ugyanis a kínálat teteje volt, és reális piaci értékében most is az lenne: a konkrét autónak a nagy előnye, hogy rendben van tartva újkora óta. Az értéktartásra visszatérve pedig: tény, hogy egyes más típusokból ennyiért 4-5 évvel fiatalabbat kapni hasonló paraméterekkel és ugyanilyen állapotban, de azt sem szabad elfelejteni, hogy azok is már 10-12 éves autók, és túl vannak már azon a koron, ahol ez a pár év számítana. Sajnos a 10 éves kocsi is öreg már, ha nem vigyáztak rá ugyanúgy rossz lesz, mint a 20 éves, ha pedig vigyáztak rá, akkor 30 évesen is lehet valami remek állapotban. Ennek ellenére, ha erre a városi rohangálós célra kéne valakinek autót kerítenem, továbbra sem az 1.4 FSI V-ös Golfokat nézném, de amint valaki kész ötletként, pénzzel a zsebben egy hasonlóan jó állapotú ugyanilyennel állna elém, hogy beleszeretett, szerintem vehető-e, ismét rábólintanék.
Ha ez egy 102 lóerős 1.6 lenne, vagy egy 1.9 TDI, akkor nem kérdőjelezném meg az ár-érték arányát, ennyiért már azok közt is válogathatsz, kérdés, hogy lesz-e ilyen állapotban
Ha fizetnének érte , hogy enyém legyen sem kéne 🙂