Őket hívja birokra az új Tipo – a kis szedánok meccse
Piaci körkép: kicsi, olcsó családi szedánok az új Fiat Tipo ellen
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A Fiat a Tipo bevezetésével belógatta a jutalomfalatot. A családi autónak alkalmas kis szedánok ármeccse tanulságos alap egy jó vitához.
Vezettük itthon az új Fiat Tipót, és nem aléltunk el sem a kanyartulajdonságaitól, sem a gyorsulásától, de hiba is lett volna benne tovább keresni a sportkocsis értékeket. A kis szedánok méretosztálya mindenről szól, de nem a nagy csapatásról. Ezek az autók olyan - már lenyugodott és megfontolt - családokhoz szólnak, akik együtt, békében és kényelemben szeretnének utazni, egy lehetőleg nem túl drága és új autóban. Ennek a kitételnek ma sok modell megfelelhet, legutóbb tavaly nyáron vettünk számba minden új autót 3,5 millió forintos árig. Most is figyelünk az árra, de nem húzunk meg felső határt.
Az összehasonlításba beválogatott szedánokat aszerint néztük, hogy azok az új Fiat Tipóhoz a leginkább passzoljanak. A Tiporól már megírtuk, hogy méreteivel, árával és kidolgozásával hogyan lavírozok a kompakt kategória alsó régiójában. Mivel alapára 3,5 millió forint, így az egybevetésből most kimarad két máskülönben nagyon izgalmas autó. Az egyik a régi ismerős, a Dacia Logan, a másik meg az alig pár hónapja kapható és újkori felvirágozását tervezgető Lada Granta sezdán változata. Mindkettő a mágikus erővel ható, vastag betűvel írandó 1,99 millió forinttól elhozható, így ők ma a teljes piac legolcsóbb új személyautói. Remélem, ezzel nem vesztünk el egy olvasót sem, mert az ár nem minden. Hiszen ezek azért jóval szerényebben felszerelt és kevésbé jó kidolgozású darabok. Mi most, ha úgy tetszik, egy kicsivel talán nagyobb presztízsű, de mindenképp drágább kocsik között szelektálunk.
Olcsó családi szedánok - méretek
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] | |
Citroën C-Elysée | 4427 | 1748 | 1466 | 2652 | 506 |
Fiat Tipo | 4532 | 1792 | 1497 | 2636 | 520 |
Mitsubishi Lancer | 4570 | 1760 | 1480 | 2635 | 400 |
Peugeot 301 | 4442 | 1748 | 1466 | 2652 | 506 |
Renault Fluence | 4622 | 1809 | 1479 | 2702 | 530 |
SEAT Toledo | 4482 | 1706 | 1461 | 2602 | 550 |
Skoda Rapid | 4483 | 1706 | 1461 | 2602 | 550 |
Ahogy látható, a Skoda Rapid és konszerntestvére, a közel teljesen azonos SEAT Toledo nehezen tagadhatják le a kisautós gyökereiket. Én simán kisautónak bélyegezném őket, de a piac a kompaktok közé sorolja a Fabiánál és az Ibizánál nagyobb, szedánként is ötajtós kocsikat. Ők a mezőnyben a legkeskenyebbek, míg a paletta fölső felén a tükrök nélkül is 180 centiméternél szélesebb Renault Fluence áll. Hosszban és tengelytávban is a Renault koreai örökségéből származó, a Samsung SM3-mal megegyező modellje nyúlik a többiek fölé. Érdekes, hogy a csomagtartó literjeivel az amúgy jóval kisebb kasztnijú Volkswagen konszernes termékek verik a mezőnyt.
Itt érdemes megjegyezni, hogy a Skoda adattáblájából tudható, hogy az 550 liter pótkerék nélkül értendő, így nyilván ez a vele egy gyártósoron, Mladá Boleslavban készülő SEAT Toledóra is érvényes. Furcsán kevésnek tűnik a Mitsubishi Lancer szedán 400 literes csomagtartóméret értéke, de a hivatalos hazai műszaki adatok között nincs is megadva ilyen érték, így a németországi és az osztrák változatra építhetünk, ahol ez szerepel. Bízva a németek precizitásában, én át mertem venni ezt a számot. A Mitsubishin méretein is látszik egyébként, hogy anno 2007-ben, amikor megjelent, még a kompakt kategória közepébe tartozott.
Olcsó családi szedánok - műszaki adatok
Citroën C-Elysée/ Peugeot 301 1.2 PureTech 82 | Fiat Tipo 1.4 16V | Mitsubishi Lancer 1.6 DOHC Mivec | Renault Fluence 1.6 16V | SEAT Toledo 1.2 TSI 90 | Skoda Rapid 1.2 TSI 90 | |
Hengerűrtartalom [cm3] | 1199 | 1368 | 1590 | 1598 | 1197 | |
Hengerek/szelepek száma | 3/12 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | |
Váltófajta/-fokozat | manuális/5 | manuális/6 | manuális/5 | manuális/5 | manuális/5 | |
Teljesítmény [LE (1/min)] | 80 (5750) | 95 (6000) | 117 (6000) | 114 (5500) | 90 (4400-5400) | 90 (4400) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 117 (2750) | 127 (4500) | 154 (4000) | 151 (4250) | 160 (1400-3500) | |
Gyorsulás 0-100 km/h | 12,9 | 11,5 | 10,7 | 11,7 | 11,3 | |
Végsebesség [km/h] | 169 | 185 | 191 | 185 | 186 | |
Fogyasztás - város/városon kívül/vegyes [l/100 km] | 6/4,3/4,9 | 7,7/4,6/5,7 | 7,4/4,7/5,4 | 8,8/5,5/6,7 | 6,3/3,9/4,8 | 6/4/4,7 |
CO2-kibocsátás [g/km] | 114 | 133 | 132 | 151 | 114 | 107 |
Menetkész tömeg [kg] | 980 | 1225 | 1260 | 1328 | 1156 | 1165 |
Az idő viszont nagyon megy és az ősöreg, leváltás után könyörgő, de a valóságban hamarosan megszűnő Lancer paramétereivel és árával is az olcsó szedánok mezőnyébe süllyedt. Mielőtt még kapnám az ívet a Mitsubishi rajongóktól, gyorsan leírom, hogy innen viszont több paraméterével is kiemelkedik. Rendes 1.6-os szívómotor mozgatja, ami a többi szedán benzines alapváltozatát menetteljesítményekben leveri: jobban gyorsul náluk és nagyobb a végsebessége is. A Peugeot 301 és a vele szerkezetileg megegyező Citroën C-Elysée a legtakarékosabbak, legalábbis a gyári fogyasztásadatok alapján. Nem nehéz nekik, hiszen csak háromhengeresek és borzasztó könnyűek, csak 980 kilogramm az önsúlyuk. Itt bezavarhat az, hogy a különböző irányelveket adaptáló gyártók mást értnek menetkész tömeg alatt, de egy vezető és egy fél tanknyi üzemanyag súlya okozta kavar ellenére is jól kirajzolódnak a különbségek. A mezőnyben csak a SEAT Toledo és a Skoda Octavia alapmotorja turbós. Ők így a legnyomatékosabbak és a legrugalmasabbak, mert már 1400-as fordulattól nyomatékcsúcson dolgozik bennük az 1.2-es TSI.
Olcsó családi szedánok - árak
Listaár | Akciós ár | |
Citroën C-Elysée 1.2 PureTech 82 Tendance | 3 250 000 | 2 880 000 |
Fiat Tipo 1.4 16V | 3 705 000 | 3 490 000 |
Mitsubishi Lancer 1.6 DOHC Mivec Invite | 5 099 000 | 3 990 000 |
Peugeot 301 1.2 PureTech 82 Active | 3 585 000 | 3 385 000 |
Renault Fluence 1.6 16V Business | 4 150 000 | 3 590 000 |
SEAT Toledo 1.2 TSI 90 Entry | 3 566 390 | - |
Skoda Rapid 1.2 TSI 90 Active | 4 394 430 | 3 994 431 |
A csak hosszukban különböző Citroën C-Elysée és Peugeot 301 között utóbbi plusz 1,5 centimétere erős felárat képez. A valóság persze nem ez, hanem, hogy Citroënben alapáron nincs klíma, azt még 250 ezer forintért meg kell hozzá venni, de a Peugeot így is drágábba nála. Nyári hőségben kevésbé örülhetünk az alap SEAT Toledo Volkswagen technikájának és németes minőségének, mert légkondicionáló abban sincs, így tud az Entry kivitel ilyen szemtelenül olcsó lenni listaáron is. A klíma felára itt is nagyon fáj, még 297 180 forintot kell kiadni, ha szükségünk van rá - szerintem legyen. Mit mondhatnánk még? Nagyon jó áron adják a Lancert, de ha a méret a lényeg, ott a Fluence. Német pártiaknak ott a cseh és a spanyol, azaz ízlés szerint a Rapid és a Toledo.
A kisautós, de kényelmes és hangsúlyozottan olcsó PSA termékpár, a C-Elysée és a 301-es szerintem leginkább az árával hódít. Ebben a mezőnyben némileg eltűnik az új Fiat Tipo, mert olcsó, de nem a legolcsóbb. Ha viszont hozzá vesszük a friss formáját, az alapáron is élhető belterét és az elfogadható menetteljesítményeit, meg a hatfokozatú váltóját, akkor már látszik az előnye. Ne felejtsük el azt sem, hogy a C-Elysée és a 301-es tulajdonosa csak két év garanciát kap, míg a rapidos és a toledós négyet, a Fluence, a Tipo és a Lancer gazdája viszont ötöt. Az ár nyilván nagyon fontos, de a többszázezres különbségek ellenére sem könnyű dönteni. Az is számít, kinek melyik a kényelmesebb, melyik tetszik inkább. A kérdés, hogy a vevők tartják-e majd annyira komoly autónak az új Fiat Tipót, mint a klasszis Renault Fluence-ot vagy a szinte láthatatlan, pedig ennyiért nagyon ígéretes Mitsubishi Lancert.
FIAT
FIAT TIPO
jön a hulladék nemsokára, már örülnek a szervízekben a szerelők dörzsölik a tenyerűket 🙂
dől a lé :-))
igen,javulnak nem mondom de aki csak egy kicsit is ért az autókhoz AZ NEM VESZ FIATOT 🙂
Valószínűleg Ritmo, Regata, Uno, Croma, esetleg régi Tipo vagy Tempra lehetett(ezek már nem rozsdásodtak annyira, mint az elődeik), amiről írtál – ezekről el is tudom képzelni, hogy őrületbe kergessék az embert a hibáikkal. De azóta már más szelek fújnak a Fiatnál, bár igazán elismerve továbbra sincs a márka: mindent egybevetve megértelek: negatív tapasztalatokat szereztél a múltban, ezért a Fiatról hallani sem akarsz többé. Ilyen az emberi természet: nehezen vagyunk képesek megbocsátani.
Pont olyan vagy, mint a neved!
Bocsánat, de úgy látom megint sikerült összehozni egy elfuserált összehasonlítást 🙁
A [b]listában szereplő[/b] kocsik közül a C-Elysée, a Tipo, a Seat is igazi fapad. Ehhez képest a Peugeot egy viszonylag felszereltebb darab, a Renault szintén, a Mitsubishi és a Skoda valahol félúton. Így nem ér semmit az összehasonlítás, hogy az autók feléből hiányzik 300 ezer Ft-nyi extra.
A belső összehasonlítására szintén igaz mindez. A tesztelt Tipo mind magas felszereltség volt tapiképernyővel, plüss kárpittal és sok extrával. Alapfelszereltség mellet valószínűleg a Tipo előnye minimális lesz. A Lancer egy igazi őskövület, iszákos lusta motorral, szűk csomagtérrel, gyenge vezetési élménnyel és 10 évvel ezelőtti belsővel. Ettől még lehet tartós, de semmi köze a legendás Mitsubishikhez.
Sajnos a katalógusadatok nem sokat jelentenek. Hiába a Renault 1.6-os 110 lovas motorja, és a papíron jó gyorsulás, a gyakorlatban a nagy önsúly miatt elég lusta vele az autó. A Fiat 1.4 motorjára ugyanez áll, 95 vs. 1225 Kg nem sok jót igér, főleg ha megpakoljuk. A Seat-Skoda pároson segít a turbó, a PSA ikreken pedig a kisebb súly, tehát motor szempontjából szerintem pariban vannak. Egyszer vezettem, nekem az 1.6 Mitsubishi motor sem volt meggyőző, pedig sokan ajnározzák. Szerintem az EURO4-5-6 norma olyan szinten megfojtotta, hogy semmivel sem nyújt többet a többi szívómotornál.
A különböző garanciaidőkről meg annyit, hogy szinte mindenhol vásárolható hosszabbítás, 100-150 ezerért lehet Citroenünk vagy Peugeotunk is 5 éves garival.
ez a Fiat lenni same shit mint volt.
még hogy soforos autó? persze ha valaki beteg és vinni kell a kórházba annak kell sofor 🙂
FIAT = FIxing Auto Tomorrow
így hívják a szerelok (keleti vagy nyugati ORSZÁGOKBAN)
otthon amikor szervízbe vittem a jó kis Fiatomat csak BETEGÁGYNAK VAGY FOSTALICSKÁNAK BECÉZTÉK A SZERELOK :-0
PEDIG A TORKA SEM VOLT VÉRES 🙂
ANNAK ELLENÉRE IMÁDTAM HOGY ette a rozsda (reggeli,ebéd,vacsorára)- ezért a rovid garancia rá,mert már akkor zabálja a rozsda az elemeket amikor osszedobják:-)
Az elektronika egyenlo volt a kukával.
Avisszajelzo lámpák szinte állandóan égtek,nem lehetett megszuntetni,mindig volt ugyeletes.
a motort 200 ezernél már generálozni kellett mert a kartergáz úgy jott mint állat 🙂
az ertéke zuhanórepulésben van. OLCSÓ OSSZEDOBOTT ANYAGOK MINDENHOL 🙂
nyugaton mindenki szabadul tole (félpénzért csak vigyék) aki csapdába kerult és felelotlenul megvett egy újat és sok pénzt adott ki erre az olcsó muanyagokból osszedobált ,rozsdás,kukás elektronikás betegágyra 🙂
ettol az autótól színte minden márka jobb. *itt fent
aki problémát akar magának és veszteni a pénzét ,csak az vegye-egye :-0
na ez egy CSALFA -AUTÓ! 🙂 NEM A RÓMEÓ:-)
kilehet fogni egy-egy szerencsés példányt amit 1-2 max 3-4 évig használ az ember nagyon megkímélve és szervizelve se aztan tuti megválik tole mert elmúlik a nagy kezdeti szerelem:-)
most a FIAT fanoké a szó:-)
kkk
Ja igen. A Lancerben talán 2007-ben ültem, már akkor sem volt új a sorozat. Ezért sem különösebben emlékszem.
Ja, még valami, bár ültem Lancerben is egy próba erejéig, nem hagyott maradandó emléket, viszont ez tulajdonképpen jó jel, mivel ügyesen ergonomikus volt. De a Skoda Rapid vezető pozíciója nekem vacak volt. Ezért eset ki nálam a Rapid és a Toledo is, mert egyébként minden más téren a legpraktikusabb és az 1.2 TSI motort is kellemesnek találtam, nemhogy abba, de még a Jettában is. A Rapiddal az volt a baj, hogy a pedálok egy kicsit a középkonzol felé vannak eltolva. Így, ha az üléssel és egyébként jól állítható kormánnyal belövöm magamnak a vezetői pozíciót a gázhoz, akkor a fék, de legfőképp a kuplungpedál olyan furcsán, kényelmetlenül bent van, a természetes lábtartástól távol. Erre gyógyír lehet az automata váltó, ami szóba is került, de ha Skoda akkor az Octavia, ami hasonló felszereléssel alig 500 ezerrel drágább és annyit simán megér. Nem beszélve arról, hogy nekem a konkrét ajánlatban egy százalékkal nagyobb kedvezményt adtak egy adott DSG-s Octaviára. Jó az csak 60 ezer forint, de a különbség még ezzel is csökkent.
Akár „csalfaromeo-nak, nekem is a Lancer tetszene legjobban ebből a ligából és a Tipo tudja még megközelíteni. De ennek ellenére is meg kell jegyeznem, hogy amilyen tesztet csak olvastam az 1.6 és 1.8-as Lancerekről, mindben megjegyezték, hogy érzéketlen a kormányzás, ami egy ilyen családfával rendelkező autónál szégyenli való a Mitsubishitől. Igaz, független a hátsó felfüggesztése, de így is kissé esetlen, a hangolása, de legalább kényelmes. Ez olyan mint a Kia Ceednél vagy a Hyundai i30 esetében, ahol igényes csak kissé rosszul hangolt a futómű. A váltója sem olyan mint az elődökben. Szóval, csak alig valami szól mellette. A design legalább összeszedett, látszik, hogy eleve a kategóriába tervezték, mindenféle olcsó nyújtástól mentesen. Ennek tükrében nem is nehéz.ami a fogyasztására is jótékonyan hat, de csak a finomított 1.6-os motorral és stop-start rendszerrel. Viszont nem túl erős. Ha megnézzük, hogy a Suzuki 1.6-os motorja még egy picit finomabb is és a Vitara, de az S-Cross is csak olyan 1080 kiló, akkor érthető, hogy miért is fogyasztanak parádésan a Suzuki termékei.
A Lancernak van egy parádés előnye amire ritkán figyelnek fel az újságírók. Nevezetesen, hogy nem a csomagtérbe belógó egyszerű felépítésű kitámasztókarokat alkalmaztak a mérnökök. Szent igaz, neki meglehetősen kicsi a csomagtartója, de a 400 litert nagymértékben ki lehet használni. A többieknél azért erősen figyelni kell a pakolásra, és csak teniszlabdából lehet 500 liternyit bepakolni.
Tulajdonképpen mindkettőnknek igaza van, az autót Koreában tervezték és francia műszaki alapokat használtak hozzá. A Samsunghoz való erősebb kötődés valószínűleg a Renault minőségjavítási törekvéseinek volt az egyik pillére, ahogy az is, hogy a Nissannal szorosabbra fűzték a viszonyt(pl. Laguna III), és az, hogy kooperálni kezdtek a Mercedes-szel.
h….vagy fiam, mint szódás a lovát.
A mosóig jársz velük, vagy az emelőre rá és onnan le. Majom.
Én is még nagyobb VW benzinmotoros turboval járok nem is eggyel 1.8, 2.0 mégsem érzek semmilyen élményt egyiknél sem amit egy szívó ne adna meg. Sőt inkább egy szívó sokkal nagyobb élményt is tud produkálni persze nem VW motoros, bár ki tudja ott is volt egész jó nagyobb szívó motor.
Én sajátomnak csak szívómotort szeretnék a jövőben is, ha a megbízhatóságot és a lehetséges olajfogyasztást nem is számolom akkor is.
Nyilván mindenki azt veszi, amelyik szimpatikus. Túl nagy különbségek nincsenek. Érdekes, hogy a Lancer is belekerült ebbe a felsorolásba, de kénytelenek akciózni, nem megy valami jól a Mitsubishinek mostanában. A Toledo – Rapid páros praktikusabb az 5. ajtó miatt, ami magasra nyílik, könnyebb pakolni, nagyobb a variálhatóság. Én azt hisezm, hogy a Toledot választanám, természetesen turbo motorral, persze akkor már más az árkategória. Jelenleg is egy 1.4 TSI motoros autóval járok. Nagy élmény egy szívó benzines után, én már csak turbót szeretnék.
Szerintem ezen kár vitázni, ennyi erővel Nissan Almera vagy Sunny alapú is lehet, föleg ha a benzines 1.6 motor már nem K4M hanem H4M.
Már 1 kooperáció az egész ami ha minden igaz a minőséget és a megbízhatóságot is pozitív irányba viszi.
Az új alapok meg már közösek az új modelljeikben.
Ezzel tisztában vagyok, de a műszaki alapot a franciák adták hozzá.
Az Opel Astra J Enjoy 1.6 Sedan szintén 3.999.000 Ft-tól indul, sőt flottakedvezménnyel még olcsóbb is.
[url]http://www.origo.hu/auto/teszt/20100812-renault-fluence-benzines-es-dizel-duplateszt.html[/url]
„A diszkont ár hátterében számos dolog lapul, az olcsó gyártási helyszíntől kezdve az összelegózott alkatrészeken át a már jól bevált technikák újrahasznosításáig mindent bevetettek, ám ha igazán a dolgok mélyére ásunk, akkor egészen Dél-Koreáig jutunk. Ott látta meg ugyanis a Fluence a napvilágot, igaz akkor még Samsung SM3 volt a neve.”
A Fluence egy Megane 2/3 amit Samsungkent is gyartottak, tehat gyakorlatilag nem koreai hanem francia.
Kis szedánok? ~4,5m hosszal egyiket se nevezném kicsinek, városban „élvezet” ezekkel közlekedni. Méretben a Focus, Jetta Corolla, nincs is messze tőlük, persze tudom, nem illik azokkal összevetni….ill. nem tudom, miért nincsenek azok is a listán? „Kis” jelzővel a cikkíró az alacsony árra gondolt? Mert még az sem feltétlen igaz…
Épp arra jártam, ezért bementem megnézni a Tipo-t pár hete, és nekem olyan, mint a Renault-k ; kívülről egészen szép, de a belterük ritka rusnya (még az új Megane is). Ízlés kérdése, tudom, de egyikért se adnék pénzt.
Tipo sedan alapáron két légzsák, manuál klíma, talán 4 villanyablak sincs, de van tempomat, 1.4 16v motor 6 sebességgel 95LE, 185/65R15 gumikon 3.5millió+sallang. Openinget tesztelték, 4millió+sallang, ott is van klíma, 17″ felnik, 4 ablak, etcetc, 5 év garancia. Lesz belőle ősszel kombi, valószínűleg ezt a legkönnyebb lesz gázosítani – vagy lesz belőle gyárilag gázos.
Fluence Limited felszereltséggel akciózva ~3,5-3,8millió+sallang, 1.6 ~118LE, tempomat, 4 ablak, etcetc, egész normális a beltere, 5 év garancia
Lancer Invite 6 légzsák, digitklíma, 4 ablak, ~1.6 118LE, 16″ 205/60R16 gumikkal, tempomat nincs, 5 év garancia. Kifutó széria, 4millió + sallang, ha metálfény kell, az +100e.
Turbósat nem vennék, a PSA-ban még az öv magasságállítása fix,
Sajnos helytálló, hogy a Mitsu Lancer is itt szerepel, mert elszállt felette az idő – az olcsó szedánok felértek a szintjére, vagy meg is haladták azt. Természetesen ettől függetlenül egy más ligában játszik mégis, 10 generációt megélt, legendás típus, világszerte a megbízhatóság egyik szimbóluma, és muszáj az Evókról és az autósportbeli sikerekről is szót ejteni. Nemcsak ezekkel, hanem Golffal, Astrával, Focus-szal szemben is nyerne nálam. Gondolom, készletkisöprés-jelszóval most olcsón hozzá lehet jutni, mivel tudjuk, hogy a típus meg fog szűnni a közeljövőben.
A Tipo szimpatikus jövevény, bár a Fiat hosszú tetszhalotti állapota miatt 100%-os bizalmat azért nem szavaznék neki. A Fluence így, benzinesként jó vétel, egy koreai autó, amit mifelénk a rombusszal az orrán lehet megvenni – szeretik is a népek. Bírom a Peugeot-Citroen párost is, de a Tipóhoz képest nagyon erőltetett a formájuk. Mi, magyarok szeretjük a szedánokat, ez talán a szocialista időkre és a régi Ladákra, Wartburgokra, Moszkvicsokra, Daciákra vezethető vissza – sokaknak ez a karosszériaforma jelenti ma is az Autót – így, nagy betűvel.
A Skodát, Seatot egyértelműen nem merném megvenni – az 1.2 Tsi-t meghagyom a kihívásokat keresőknek:)