A két szakember több évtizedes tudása felbecsülhetetlen érték
Miért övezi oly nagy tisztelet a Toyota Land Cruisert a terepjárós körökben? Elnyűhetetlensége és tereptudása legendás, amihez nem sok rivális ér fel. Ilyen szintű képességekkel bizony csak rengeteg tapasztalattal és szaktudással rendelkező tervezők ruházhatnak fel egy autót, és a több évtizedes, konkrétan a Land Cruiserekre való specializálódás meghozza gyümölcsét. Koyari Sadayoshi 1985-ben kezdett először Land Cruisereken dolgozni a Toyotánál, 1996-tól felel a modellért, 2007 óta pedig ő a főmérnöke - méltán érdemelte ki tehát a rajongók körében a Mr. Land Cruiser becenevet. Régi kollégájával, az 1982 óta szintén Land Cruiserekkel foglalkozó, később a modell fő tesztpilótájává előlépő Fukuoka Takanobuval mindketten rengeteget tettek azért, hogy a Toyota Land Cruiser generációról generációra megújuljon, és a legmostohább körülmények között is megállja helyét.
Ilyen terepeken még a gumik oldalfala is nagy igénybevételnek van kitéve
Kayori úgy véli, a haszonjárművek alapvetően különböznek a személyautóktól abban, hogy a megbízhatóság és a tartósság a legfontosabb erősségük.
„A személyautósok általában könnyen hozzáférnek a különféle szervizszolgáltatásokhoz, de a Land Cruisereket olyan helyeken vezetik, ahová nem lehet autómentőt hívni. Terepezésnél fontos, hogy a felfüggesztéseknek elegendő rugóútjuk legyen ahhoz, hogy a kerekek folyamatosan érintkezni tudjanak a talajjal. Csak akkor fogják az emberek élvezni a vezetést úttalan utakon, ha az autójuk az ilyen alapvető képességeknek a birtokában van. Erre törekedtünk a tekercsrugós 80-as sorozat és az első generációs Prado fejlesztése során is. Aztán a 100-as és 200-as sorozatnál elkezdtünk mindenféle elektronikus segédrendszert telepíteni, és arra koncentráltunk, hogy olyan autót építsünk, amit bárki el tud vezetni, miközben a megbízhatóságot és a tartósságot sem hanyagoltuk el."
Az F-Course-on mindenféle terep megtalálható a sivatagit leszámítva
Fokuoka is szenvedélyesen beszél a Land Cruiserekről:
„A 60-as sorozatig ez egy haszonjármű volt, amelyet úttalan utakon való közlekedésre terveztek, de a 70-es szériát már a vállalati pályákon kívüli is teszteltük, hogy tovább javítsuk a vezethetőségét durva terepen. Emlékszem, hogy egyszer a felettesemmel a Tahara gyár közelében beestünk egy nagy lyukba, amitől a laprugó kifordult a helyéről, az alvázhoz rögzítő bilincse pedig teljesen elmozdult az ellenkező irányba. Meglepődtünk, hogy ilyesmi megtörténhet, de ez az eset később olyan alkatrészek kifejlesztéséhez vezetett, amelyek megakadályozzák, hogy hasonló történjen." A tesztpilóta fő műve a róla elnevezett F-Course, a Toyota saját tereppályája, ahol 2011 óta tesztelik a Land Cruisereket. Itt a világ számos pontján szerzett felbecsülhetetlen értékű tapasztalatát kamatoztatta, a legkülönfélébb terepviszonyokat hozták létre murvás buckákkal, vízmosások vájta árkokkal, sziklákkal tűzdelt részekkel és 25 fokos dőlésszögű emelkedőkkel. Itt még azt a ritka esetet is tesztelhetik, amikor terepezés közben az autót kell arra használni, hogy eltakarítsa az úton előtte lévő akadályt azáltal, hogy nekihajt.
„Úgy terveztük a Land Cruisert, hogy minimálisra csökkentse a károkat, amikor ezt meg kell tenni. A lengőkarok, a sebességváltót védő lemez és az egész alsó burkolat ellenállnak az ütéseknek” – meséli Fukuoka.
A Land Cruiserek családfája