Ő a mai álom Dacia! Dacia Duster 1.2 TCe 4×4
Dacia Duster 1.2 TCe 4x4 Prestige teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az új Duster csúcs dízelét már próbára tettük, most pedig az 1.2 turbós benzinest vettük szemügyre közelebbről. Számos területen nagyon sok versenytársat elver, egy dologban viszont elvérzett.
Az új Duster nagy hasmagasságával és jó terepszögeivel a kategória legjobbjának számít. Talán csak a Lada 4x4 veri ilyen szempontból, az viszont a mindennapokban jóval fapadosabb
Nyolc évet volt piacon az első generációs Duster. A 2009 év végén bemutatott modell erősen megosztó volt, a külső formája ugyanis eléggé egyedire sikerült. Robosztus vagy sokak szerint inkább csak bumfordi külseje miatt lehetett szeretni vagy nem szeretni. A kortársakhoz hasonlítva valóban kissé esetlen volt a külső, amit viszont terepen tudott, azt mindenki irigyelhette. Arról nem is beszélve, hogy árával magasan a legjobb vételnek számított a kompakt SUV szegmensben. Eltelt 8 év, tavaly pedig újjászületett a Duster. A második generáció egy sokkal szerethetőbb külsőt kapott, emellett pedig a belső még komolyabban megújult.
A narancs színű fényezés és az ezüst díszítőelemek még hangsúlyosabbá teszik a megjelenést. A dinamikus, sportos formavilág jót tett a második generációs Duster megjelenésének
A köntös úgy alakult át, hogy az eredeti, jellegzetesen dusteres vonalait megőrizte, ugyanakkor sokkal mutatósabb, sportosabb, fiatalosabb lett a megjelenés. A beltér számos helyen frissült, amellyel egy sokkal élhetőbb és praktikusabb utasteret kapunk. Az ülések kényelmesebbek lettek, a tesztautóban pedig bőrözést is kaptak. Ennek megfelelően hosszabb távon kissé kemények, a szövet változat kényelmeseb választásnak bizonyul. Az előd modellhez képest sokkal jobb a kezelőszervek elhelyezkedése is. A kormány, a pedálok és a megújult váltókar kézre áll, vezetése ezáltal sokkal nagyobb élmény, mint az első generációs modellé.
A külső mellett jelentősen megújult a beltér is. Az üléspozíció jobb lett, a kezelőszervek még jobban kézre esnek. Az infotainment képernyő magasabbra került, amelyen a multi view kamerakép is segít minket terepen és parkoláskor
Olcsón adja a bőrkárpitot (is) a Dacia, de kényelmesebbnek tűnt a korábban próbált, puhább textilborítással, persze ez már ízlés kérdése
A nemzetközi és hazai menetpróbán már volt szerencsénk rövidebb ideig vezetni az 1.2 turbós benzinest, most a teszt során viszont kellően utána tudtunk járni az erősségeinek és gyengeségeinek. A 125 lóerős blokk bőven elegendő erőt ad, könnyedén mozgatja az autót, igaz, ebben az igen rövid fokozatokkal ellátott hathangos manulis váltó is szerepet játszik. Mivel felező nincs, ezért az egyes fokozat lényegében a felező, terepen nagyon jól jön, ám közúton nagyon hamar leforog a motor, váltani kell hamar. A helyzet ugyanez az összes többi fokozatnál, olyan hamar eléri a 3-4 ezres fordulatot az első néhány fokozatban, hogy legutóbb az MX-5-ös Mazdában kellett ilyen gyorsan felváltogatnom.
A tempomat főkapcsolója meglehetősen eldugott helyre került, de ezt már megszokhattuk a Renault háza táján, a rendszer amúgy a kormányról kezelhető, ami több mint kényelmes. Kerek módválasztóval váltogathatunk Auto, 2WD és 4WD között
A turbó szépen fütyörészik, ami még szélesebbé teszi a mosolyt az arcunkon. A kormányzás pontos és végre nem olyan nyúlós, mint elődjében volt. Az áttételezése is jó, a szervórásegítés lassú tempónál elég komoly, szinte egy ujjal lehet pörgetni a volánt. Nagyobb tempónál persze már keményebbé válik, ezáltal nagy tempónál is pontos irányíthatóságot kapunk. Valószínűleg sokan nem gondolnánk, de ez a Dacia kategóriájában az egyik legjobb vezetési élményt adja. Hiába gyorsul csak 11 másodperc alatt százra, nem a 0-100 km/órás sprintek miatt fogjuk szeretni. Futóműve kényelmes, kanyarban is kellően stabil, bár kissé dől a bódé, de nem kell félni attól, hogy határhelyzetbe kerülnénk oldalstabilitás szempontjából.
Kompakt SUV mérethéhez képest meglehetősen tágas csomagteret kapunk alapból is, ha pedig ledöntjük az üléseket, akkor méretesebb tárgyakat, nagyobb dobozt is szállíthatunk
Terepen szintén bajnoki paraméterekkel bír a Duster. Első, hátsó terepszöge és hasmagassága kellően nagy, ennyi pénzért talán csak a Lada 4x4, ami jobb képességeket hoz. Az viszont hétköznapi használatban marad el a Daciától, így ha egy mindenes autóra van szükség, akkor a Duster lesz a befutó. Már csak azért is, mert minden olyan extrát megkapunk a Prestige felszereltségi szinten, amire szükség lehet. Automata klíma, ülésfűtés, parkolókamera, lejtmenet vezérlő, kulcs nélküli nyitás és indítás, Bluetooth kihangosító, színes, érintőképernyős infotainment kijelző, első könyöklő, bőrülés, csak hogy a legfontosabbakat említsem.
Az új Duster szép, az új Duster jó. Csak ne enne 9 litert az 1.2 TCe turbós benzines. Ha valaki kedvezőbb étvágyat szeretne, válassza az 1.5 dCi-vel, azzal is nagyszerű csomagot kapunk a pénzünkért
Nehéz fogást találni az új Dusteren. Egyedül a fogyasztása lepett meg az egy hetes használat után. Igaz, hogy autópálya és terepezés is volt a használatban bőven, de a 9,1 l/100 km-es étvágy egy 1.2 literes turbós blokktól soknak mondható. Nagyobb odafigyeléssel akár 1,5-2 literrel is kedvezőbb értéket lehet elérni, és akkor már rögtön nem is olyan rossz a terepen is helytálló gép étvágya. Egy dolog van még, ami egyeseket hátrányosan érinthet, ez pedig a csomagok összeállítása. Aki 4x4-es Dustert akar, annak mindenképpen a Prestige szintet kell választania, ennél olcsóbb csomaggal nem érhető el az 1.2 TCe 4x4. Ez egyébként 1000 Ft híján 5 millióról indul, a tesztautóba pedig további extrák is kerültek, amellyel 5,7 millióra rúg az ár. Lehet, hogy egy Dacia soknak tűnik ennyiért, valójában egy igen korrekt autót kapunk a pénzünkért. Ha lemondunk néhány extráról és az összkerékhajtásról, akkor fél millióval kedvezőbb áron is hozzájuthatunk a 125 lóerős turbós benzineshez. Mindez persze már csak a múlt, az 1,2 TCe motor nem egész fél évnyi pályafutás után kikerült a Duster kínalatából, az év második felében az új, 1,3 TCe váltja.
4×2 hajtással tiporva sem éri el a 8 litert figyelve pedig 6.5l. 4x4et csak az válassza aki tényleg terepen jár. Gyereket az oviba hordani meg Balcsira járni 4×2. 1.6 szívó motorral pedig 4m körül van a fullos gyengébb de olcsóbb is jóval.
4X2-est megéri megvenni 4X4-et már nem. Ha valaki terepezni akar akkor inkább új Niva (4×4) jóval olcsóbb,fogyasztás ugyan az meg azért a Niva sokkal jobb terepen.
Nem jobb.
https://www.youtube.com/watch?v=PMfScuhFuKk
A Nivát legfeljebb kevésbé félti az ember, de a Duster simán hozza ugyanazt a terepjáró képességet. Anno még a szögletes Nissan X-Trail-ben volt a Dusterhez hasonló hajtáslánc, a kategóriájának legjobbja volt. Legalábbis az ilyen Rav4, C-RV és hasonlók rendre elvéreztek mellette.
De ha valaki egy picit is terepen kivül akar járni, az ne vegyen nivát, mert sokkal nagyobb kompromisszum kell kötni a niva normál használat esetén, mint a dusternél terep használat esetén… plusz aki inkább terepre akar duster venni, az megvesz egy fapadosabb, 1.6 4×4 et, és már nem is olyan marhanagy különbség van a kettő között árban… De legalábbis messze nem annyi, hogy megérje nivába ülni…
Csak egy kérdés, 4×2 esetén is rövid váltófokozatok vannak?
Nem. Annak rendes hosszú országút valtoja van. Így logikus. Ezért van főleg különbség fogyasztásban nem a 80kg súly többlet miatt. Amúgy vége az 1.2 motornak jövőre jön a mercivel közös 1.33 tce 140le. Addig 1.6 szívó és a dízel van. Belső info. A szivo motorok a Renault nal teljesen megszunnek a Dacia esetén még kb 1 évig lesz aztán vége. Csak reszecskeszuros turbó benzin megy át az euro6d normakon. Óriási arnovekedes lesz minden márka esetén.
„Ő a mai álom Dacia!”
Nem tudtam eldönteni,hogy ettől a címtől sírjak, vagy nevessek.