Nyugalom, elég a négy henger: Mercedes ML teszt

Mercedes-Benz ML 250 BlueTEC 4MATIC teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Négyhengeres dízelmotorral próbáltuk a harmadik generációs Mercedes ML szabadidő-autót. Jól megy, elfogadhatóan fogyaszt, finom darab - bosszantó hibákkal.


Fura ezt így leírni, de a 4,8 méter hosszú, több mint 1,9 méter széles és durván 1,8 méter magas, tehát nem annyira kicsi, sokkal inkább hatalmas ML a Mercedes-Benz középső SUV-ja. Azaz van nála nagyobb (a GL). Tavaly lépett harmadik generációjába, minimálisan nőtt hosszában és széltében, leheletnyivel alacsonyodott, tengelytávja maradt. Alaktényezője (Cd=0,32) a kategória legjobbja, s elődeihez hasonlóan a harmadik generációs ML is az Egyesült Államokban és Mexikóban készül. Méretein kívül így divatos fehérben, sötét üvegezéssel, gigantikus csillagjával, krómdíszeivel, nappali menetfényes LED-sorával és a 250 BlueTEC esetében különösen hangsúlyos, takarékos és tiszta üzemet harsogó üzenetével ügyesen feledteti, hogy a modellváltással csöppet megcsúnyult – nyilván véleményes, de mintha elődje harmonikusabb lett volna.
A vállban erősebb utastérben – elöl vagy hátul – elterpeszkedve sem azon filozofálunk, jót tett-e neki az E-osztályt idéző formai finomítás, hanem azon, hogy a múltkori CLS négyajtós kupé után ismét egy olyan tesztautót állított csatasorba az importőr, amely a luxust is csak kiskanállal merítők, a viszonylag józanul gondolkodók lehetséges konfigurációja. Bőrülés, elöl elektromos állítással, gerinctámasszal, fűthetőséggel és szellőztethetőséggel, igényesen varrott műbőr az ajtókon és a műszerfalon is, hangulatfény, alu dekorbetétek, a CLS-ben próbáltnál már egy fokkal korszerűbb, színesebb-nagyobb-okosabb képernyős navigáció Comand rendszerrel, táblafelismeréssel, de ennyi. Sehol egy kamera, távolságtartós radar, vezetőtámogató biztonsági extra, légrugó, prémium hifi, tévé, miegymás - amúgy jó tudni, hogy kábé bármit megrendelhet a kedves vevő, nyitott ajtókon fog dörömbölni.

Például azzal azért együtt lehet élni, hogy az alapból is 690 literes, üléshajtással 2 köbméteres, természetesen pompásan burkolt és bővítéskor síkpadlós raktér ajtaja saját kezűleg nyitandó és zárandó, azt bezzeg igenis elvártuk volna, hogy ki/beszállásnál ne kelljen kulccsal bíbelődni, azt ne kelljen behelyezni a helyére, hogy indítózhassunk, stb. Kellemes meglepetés cserébe: indítózás után bent se vibráció, se csörömpölés, pedig motorunk csak négyhengeres dízel - ML-szinten ugye újdonságként, fogyasztásra, CO2-kibocsátásra optimalizálva. Bizonyos fordulaton nyilván kiderül a turpisság, továbbá kívülről is rávágja, aki valamit is konyít a témához, hogy ez nem V6-os, de az ikerturbós, 1600 és 1800 percenkénti fordulat között kerek 500 Nm nyomatékot adó, 204 lóerős gázolajost más szempontból nem érheti kritika. A hozzákapcsolt 7 fokozatú automata váltó kellemes, nem lélegzetelállítóan gyors, azonban rántásmentesen, selymesen dolgozó, lejtőt-emelkedőt felismerő, szerethető szerkezet, a kormány mögötti fülekkel kézzel is váltogathatunk, választhatunk sportosabb programot, gazdaságosat is. Az Eco gombot megnyomva aktiválódik a stop-start rendszer, működése kulturált, remek.
A 9 mp-es 100-ra gyorsulás ma már nem valami fényes érték - de azért egy üresen is bő 2 tonnás SUV alapdízelétől már több mint elismerésre méltó, amikor és amennyire szükséges, a 2,1 literes gázolajos teszi a dolgát, és zokszó nélkül mozgat. Az állandó 4MATIC összkerékhajtás cipelésével is súlyosbított tömeg az, ami gátat szab a papíron mesés (kerékmérettől és felszereltségtől függően) 6-6,5 literes átlagfogyasztás reprodukálásnak: nálunk átlagban 8,2 liter üzemanyagot evett az ML 250. Sok? Szerintünk nem. Kevés? Lehetne kevesebb. Egy 60-70 km-es etapon (se városi dugózás, se autópályázás) 6,8 volt a legjobb részadat, míg egy kizárólag budapesti szenvedéses időszak során 11 literes étvágyról tudósított a fedélzeti számítógép.
Nyugodt stílusban vezetve, élvezve az alapnál eggyel nagyobb, 18 colos felniken is komfortos rugózást (elöl dupla keresztlengőkaros, hátul többlengőkaros a felfüggesztés elektronikusan vezérelt adaptív lengéscsillapítással), az úthibákon csak somolyogva, a fekvőrendőrökön átlibbenve, a forgalmat fentről nézve és kiválóan átlátva, csendben, békében. Ez a Mercedes erőssége, ez a stílus, amit a rivális prémiumgyártók nem tudnak/nem akarnak másolni. Talán a Lexus hasonló, az Audi, pláne a BMW abszolút más karakter.
Az ML kényelmes, elsőrangú utazóautó is - jelenthetnénk ki akkor, ha egyenesfutásán nem kéne folyamatosan korrigálni (a tesztautó kormányán legalábbis kellett), ha táblafelismerő rendszere tízből mondjuk több mint kétszer igazat beszélne (a tesztautóé elképesztő badarságokat közvetített, városi 130-tól sztrádás 20-ig minden volt), ha navigációja tízből mondjuk több mint hatszor tudná, merre is barangolunk Magyarországon, ha az ülésszellőztetés hatásosabb volna, s ha a a külső visszapillantó tükrök nem estek volna áldozatául a légellenállásért felelős mérnökök munkájának és a fogyasztáscsökkentésnek. Kár ezekért az apróságokért (?), csúnyán rontanak a összképen. Lehet a kidolgozás minőségi, az anyaghasználat nívós, a hajtáslánc downsizingostul is szuper, ennyi pénzért tökéletes terméket kérünk, és passz.

Még valami: a kormányzást muszáj szokni (alacsony tempónál bőszen kell tekerni a volánt, ami középre sem igen talál vissza magától). Azt is, hogy sötétben (nem túlzás) minden második szembejövő vadul villog a xenonfény vakítása miatt. Jó, hogy az első-középső pohártartók a 1,5 literes palackokkal is vidáman elbírnak, hogy - borsos - felárért elektromosan bújik elő és el a vonóhorog, hogy tapasztaltuk és tudjuk, az (opciós csomagban felezőt, középső differenciálművet is bevető) ML terepjárónak sem utolsó, hogy a 93 literes extra tankba papíron akár 1500 km megtételére is elég üzemanyag fér. Érdekes, hogy tanksapkája alatt a gázolajé mellett a dízel-katalizátorban a káros nitrogén-oxidok semlegesítésén fáradozó AdBlue "adalék" töltőnyílása is figyel, a folyadékot a szervizben töltögetik bele, ennek a rendszernek is hála a BlueTEC teljesíti az Euro 6-os környezetvédelmi normát: az ügyfél örül, mert "zöld", mert a kedvezőbb adóbesorolás okán kocsija nem vészesen drága, a Mercedes örül, mert sokat ad el belőle, flottás CO2-je apad, mi is örülünk hát.
Hirdetés
Egyébiránt az ML 250 BlueTEC alapára 15,9 millió, szerény extrázású tesztautónké 18,6 millió forint. Fél-, illetve egymillió forint a benzines és dízel 6 henger felára, a V8, kiváltképp az AMG-sen aszfaltszaggató V8 már más liga. Miképp négyhengerestül, viszonylag tiszta üzemmel az ML is más (elérhetetlen, felfoghatatlan, polgárpukkasztó) liga mifelénk az emberek túlnyomó többségének, de tudják mit? Ha véletlenül egy zsák pénzhez jutnak, s abból autót szeretnének venni, méghozzá valami ilyesmit, nagyot és impozánsat, adjanak egy esélyt a kolléganőinket a minap vakteszten megfogó Mercedesnek. Főleg a karaktere, a nyugalma az, ami osztályának egyik legjobbjává varázsolja.
Értékelés
Pozitív
Karakter, helykínálat, motor, váltó, fogyasztás, rugózás
Negatív
Kicsi visszapillantó tükör, oktondi navigáció és táblafelismerés
Árak
Tesztmodell alapára
15 894 900 Ft (2012.07.09.)
Tesztautó ára
18 635 000 Ft (2012.07.09.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
2143 cm3
Teljesítmény:
150 kW (204 LE) 4200 1/min-nél
Nyomaték:
500 Nm 1600-1800 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,0 s
Végsebesség:
210 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6-6,5 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4804 mm
Szélesség:
1926 mm
Magasság:
1796 mm
Saját tömeg:
2150 kg
Össztömeg:
2950 kg
Tengelytáv:
2915 mm
Csomagtér:
690-2010 l
Belső szélesség elöl:
1530 mm
Belső szélesség hátul:
1510 mm
Belmagasság elöl:
940-1010 mm
Belmagasság hátul:
980 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
490 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1350 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1030 mm
Csomagtér magassága:
450 mm
Csomagtér hossza:
1000 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1670 mm
Raktérnyílás szélessége:
1050 mm
Raktérnyílás magassága:
900 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel üzemű
Motorosztály:
Euro6
Hengerűrtartalom:
2143 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
tiptronic - 7 fokozatú
Nyomaték:
500 Nm 1600-1800 1/min-nél
Teljesítmény:
150 kW (204 LE) 4200 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
210 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,0 s
CO2-kibocsátás:
158-170 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6-6,5 l/100km
Fogyasztás a használónál:
8,2 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
58 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
63 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
69 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?