Nyolc kerékkel nyer – csúcs Opel Astra teszt
Opel Astra 2.0 CDTI Cosmo Automata teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Legerősebb dízelmotorjával és automata váltóval járt nálunk az Opel Astra. Különlegessége mégis az, hogy akár 8 kerék is lehet rajta.
Szemből megállapíthatatlan, hogy az egyik legkülönlegesebb Astrával, az automata váltós csúcsdízellel van dolgunk, mely ráadásul könnyedén szállíthat két kerékpárt is. Az adaptív xenon fényszórók erőteljes fénnyel világítanak, napközben a LED-ek takarékos menetfényt adnak
Bicikliszállításhoz a hátsó rendszám és a mögötte lévő fiók kihúzásával, valamint a kiegészítő lámpák felszerelésével percek alatt alakítható át az Astra fara
Alsó-középkategóriás ötajtóst 7 millióért? Elgurult a gyógyszer Rüsselsheimben? Egyáltalán nem, az Astra csúcsverziója igenis megér ennyit! Nálunk még nagyon ritka az a vásárló, aki ötajtós kompaktot csúcsdízellel, automata váltóval vesz, de igenis van létjogosultsága ezen verziónak, kiváltképp az opciós FlexFix, 175 ezer forintért mért kerékpárszállítóval.
Kifejtem bővebben: aki gyakorta megy hosszú utakra, szereti az automata váltó kényelmét, de nincs szüksége kifejezetten nagy autóra, az nyilvánvalóan szívesen áldoz a csúcs-hajtásláncra egy Astrában is. Ez a váltó/motor kombináció Insigniában mintegy 2 millió forinttal, azaz mintegy 25 százalékkal lenne drágább. A hajtáslánc tehát azonos, itt is elérhető az adaptív, FlexRide futóműrendszer, sőt a táblafelismerő és a sávtartó elektronika is – ezeket kivétel nélkül be is pakolták a tesztautóba. És itt a FlexFix, ami az Insigniához nincs. A két kerékpár szállítására alkalmas, 175 ezer forintos rendszer egyetlen hátránya, hogy rendelése esetén le kell mondani a parkolóradarról – mondjuk egy Astra méretű autóval azért még nem nagy kunszt a manőverezés.
Nincs különbség a beltérben, a Cosmo szinten részlegesen bőrrel kárpitozott ülések kimagaslóan kényelmesek, a hátsó pad két felnőttnek elegendő méretű, középső ülőhelyén viszont szűk lábterű
Szabvány Astra-műszerfal, kissé nehezen átlátható, sok gombbal zsúfolt középkonzollal
Noha a dugót az Astra önmagában nem, csak a vele szállított biciklivel tudja „feloldani”, ha épp autóznunk kell, a 2,0 literes dízellel és az automata váltóval még a dugóban ücsörgés is kellemes. Az öngyújtós hangja hidegen kissé kerregős, de hamar kisimul, alapjárata azonban picit mindig érezhető. A finoman kapcsoló automatával még a legmakacsabb dugók sem fárasztók – legfeljebb időt rablók.
Maga a kerékpárszállító és a hajtókarjánál, valamint kerekeinél korrektül rögzíthető bringa is masszívan áll menet közben
Így fest a bringával megpakolt Astra, még a teljes méretű felnőtt kerékpár sem lóg ki oldalra egyik irányban sem, a manőverezések közül így egyedül a tolatás igényel plusz figyelmet
Míg a legizmosabb dízellel szerelt Astra városban sem kellemetlen, élettere egyértelműen azon kívül van. Hosszú áttételezésű, 130 km/óránál hatodikban 2000 1/perc fordulatszámot adó váltójával négy felnőttnek is kitűnő partner a hosszú távú utazásokban. Csendesen, higgadtan gurul, miközben táblafelismerő és sávelhagyó rendszerével is segíti vezetőjét. Utóbbi két elektronikának persze hátulütői is vannak: a táblafelismerő a buszokra, teherautókra tett, maximális sebességüket jelző matricákat is korlátozó táblaként regisztrálja, a sávelhagyásra figyelmeztető csipogás pedig rendszerint már a sáv elhagyása előtt, akár csak az íven autózáskor is beindul. Akit nagyon idegesítenek ezek, az természetesen kikapcsolhatja, de fáradt sofőrnek bizony jól jöhetnek a segítők.
Nagy tempónál feltűnően csendesen fut a 160 lóerős dízelmotoros Astra. Rossz úton a Cosmo 18 colos alufelnijeivel feszes a rugózás
Mindössze egy, a csomagtér alig létező küszöbébe tett kart kell meghúzni a FlexFix-rendszer ki-be tolásához
Természetesen a csúcsdízeles Astrára is igaz, hogy futóműve extrém stabil, minimális oldaldőlésű, így partner a dinamikus autózásban. Az egyértelműen a sorozat legnehezebbjének számító hajtáslánccal azonban a meglehetősen rossz, pesti utakon és a Cosmo-szint, 245/45 R18-as abroncsaival még az adaptív futómű legkényelmesebb, Tour módjában is keveselltem a csillapítását. Persze a hiba valójában a rossz utakban és az elhibázott felhasználásban rejtőzött, az Astrát inkább csak hosszú utakra kellett volna bevetnem, városban pedig biciklivel kellett volna járnom, akkor nyilván a teszthét alatt 7,2 l/100 kilométeresnek adódott fogyasztás is kedvezőbben alakult volna.