Nyertesek és vesztesek – az autópiac 2020-as számai

Suzuki, Toyota, Ford - a személyautók tavalyi dobogósai

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Túl vagyunk a csöppet sem várt 2020-as éven, ami az autópiacon is komoly átalakulásokat hozott, az év elejétől hajrázó Toyotát a regisztrációk szerint végül beérte a Suzuki, a teljes piac visszaesése 20% alá ment.

Megérkeztek az adatok a 2020-as év hazai autópiacáról. A teljes gépjármű-piac 18,4, a személyautó-eladások 18,9 százalékos mínusszal zárták az évet. Legalábbis a 2019-eshez mérten, de még a 2018-ashoz képest is van 6% körüli elmaradás. Ha azt vesszük, hogy a második negyedévben szinte feleződtek az eladások, a teljes éves eredmény még szinte konszolidáltnak is nevezhető, nem mellesleg a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) is komolyabb piaczsugorodást vizionált a koronavírus hatásai miatt módosított előrejelzésben.
Forgalomba helyezett járművek Magyarországon 2020-ban (Forrás: DATAHOUSE)
2020 2019 Különbség (%)
Személygépkocsi 128 031 157 909 -18,9%
Kishaszonjármű 22 041 26 199 -15,9%
Busz 632 711 -11,1%
Nagyhaszonjármű 3380 5272 -35,9%
Motorkerékpár 4292 4078 5,2%
Összesen 158 376 194 169 -18,4%
Hirdetés
A visszaesés természetesen eltérően érintette az egyes szektorokat. Leginkább a nagyhaszonjármű-eladások csökkentek, ott csaknem 36%-os a mínusz, ami nem csoda, hiszen a nemzetközi fuvarozás is nagyon nagyot esett, a meglévő flották egy része is parkolni kényszerül. Ugyanakkor az országon belüli kiszállítások fénykorukat élik, így a kishaszon-eladások az átlagosnál kisebb mértékben csökkentek, a buszoké is a piaci átlag alatt apadt, holott a turizmust is - pestiesen szólva - "hazavágta" a koronavírus, ám a tömegközlekedési beszerzések miatt mégis voltak forgalomba helyezések.

Egyetlen szegmens, a motorkerékpároké tudott növekedni, ami nem csoda: felértékelődött a személyes mobilitás, márpedig motorhoz jutni olcsóbban lehet, mint autóhoz.

A piac zömét persze a személyautók adják, körükben pedig - a regisztrációs adatok szerint - ötödik éve piacvezető a Suzuki, még úgy is, hogy az év első felében, sőt, egészen augusztus végéig a Toyotáé volt az első hely. Mindez persze nem meglepő annak tükrében, hogy a Suzuki tavaly épp frissítette a kínálatát, tavaly előtt kifuttatta az összes nem (lágy) hibrid modelljét, majd az új gyártása kicsikét lassan indult, utána pedig a koronavírus is hátráltatta, míg a Toyota kvázi egész évben zavartalanul tudta kiszolgálni vevőit. Bár piacvezető a Suzuki, s nem alaptalanul büszke arra, hogy a modellek között az első két hely az esztergomi gyártású Vitaráé és SX4 S-Crossé, valamint import modelljei is viszonylag jól szerepeltek (a Swiftből és az Ignisből együttesen több mint kétezer példány fogyott), de még a márka új csúcsmodelljéből, az Acrossból is elfogyott az év végén 35, a Swace-ből 74 példány, a márka eladásai összességében a piaci átlag több mint duplájával, 42,6 százalékkal estek. A 10 legnépszerűbb márka közül egyedül a második helyen álló Toyota és a Fiat tudta növelni eladásait. Itt viszont közbe kell szúrjam: az MGE-től kapott adatok szerint

a forgalomba helyezett autók 25 százaléka nem kerül valós hazai tulajdonosokhoz, a regisztráció után 6 hónapon belül kivonásra kerül - akár külföldre értékesítés, akár egyéb ok miatt. A valós hazai autóállomány tehát nem bővült sajnos 128 ezer új autóval, csak 100 ezer alattival, a kivonások aránya pedig márkánként eltérő.

Személyautók márkasorrendje regisztráció szerint (Forrás: DATAHOUSE)
2020-as hely 2019-es hely Márka 2020-as példányszám 2019-es példányszám Változás
1. 1. Suzuki 14 783 25766 -42,6%
2. 5. Toyota 12 672 10963 15,6%
3. 2. Ford 11 741 15727 -25,3%
4. 7. Dacia 10 469 10589 -1,1%
5. 3. Skoda 10 186 12639 -19,4%
6. 6. Volkswagen 9 657 10901 -11,4%
7. 10. Fiat 6 777 5544 22,2%
8. 8. Kia 6 293 7949 -20,8%
9. 4. Opel 6 110 11265 -45,8%
10. 9. Renault 5 039 7559 -33,3%
11. 12. Mercedes-Benz 4 747 4883 -2,8%
12. 11. Hyundai 4 355 4949 -12,0%
13. 13. BMW 3 514 3714 -5,4%
14. 14. Nissan 2 798 3384 -17,3%
15. 15. Peugeot 2 739 2921 -6,2%
16. 22. Jeep 2 243 1405 59,6%
17. 20. Volvo 2 209 2201 0,4%
18. 16. Audi 1 916 2538 -24,5%
19. 21. Citroën 1 875 1591 17,9%
20. 17. Mazda 1 528 2536 -39,8%
21. 19. SEAT 1445 2275 -36,5%
22. 18. Honda 1441 2467 -41,6%
23. 24. SsangYong 810 519 56,1%
24. 23. Lexus 700 771 -9,2%
25. 26. Mitsubishi 371 491 -24,4%
26. 27. Mini 366 424 -13,7%
27. 30. Porsche 249 178 39,9%
28. 28. Alfa Romeo 235 273 -13,9%
29. 29. Land Rover 198 195 1,5%
30. 33. Jaguar 93 122 -23,8%
31. 31. Subaru 89 130 -31,5%
32. 32. smart 73 123 -40,7%
33. 35. Tesla 72 100 -28,0%
34. 34. Infiniti 40 109 -63,3%
35. 36. DS 37 47 -21,3%
A regisztrációs adatokat nézve az első Suzukit a Toyota követi, ám a kivonásokkal tisztított piacon információink szerint a Toyota az első. Ha azonban a teljes lista szerinti második helyét nézzük, az is hatalmas bravúr a tavalyi ötödik hely után. Komolyat hajrázott a Dacia is, mely mindössze 1,1%-kal csökkent eladást és a hetedikről a negyedik helyre lépést mutatott, miközben a Skoda a harmadikról az ötödik helyre csúszott. A Volkswagen és a Kia őrizte hatodik és nyolcadik helyét, a Fiat a tizedikről a hetedik helyre lépett (regisztráció szerint), míg az Opel tavaly előtti eladásainak csaknem felét veszítve a negyedik helyett a kilencedik helyen végzett. Harmadával csökkent a Renault eladása is, így egy hellyel hátrébb szorulva lett tizedik.
Hirdetés

Ha azt nézzük, hogy melyik márka tudta a legtöbb autóval növelni 2019-es eladását, akkor szintén a tavaly 1709 autóval többet értékesítő Toyota az első, második pedig a Jeep, amely 838 autónyi plusszal több mint kétszeres eladást hozott az előző évhez mérten. Minden márka örülhetett, amely a piaci átlagnál kisebb visszaesést, vagy akár növekedést ért el. Köztük említhető a Mercedes-Benz, a BMW és a bővülni tudó Volvo is. Érdekes módon az Audi nem, pedig a recesszió egyértelműen kerülte a prémiumszegmenst, a Porsche eladásai például csaknem 40 (!) százalékkal bővültek. Új modelljeinek, leginkább az új Korandónak köszönhetően a SsangYong eladásai több mint másfélszeresére nőttek, a Jaguar, Subaru, smart, Tesla Infiniti és DS eladások azonban a piac visszaesésénél is jelentősebb mértékben zsugorodtak.
Hirdetés

A modellek körében változatlan a Vitara, SX4 S-Cross, Octavia dobogó, ugyanakkor mindnek jelentősen csökkent az értékesítése. A piacon egyértelműen érződik a nagycsaládosok 2,5 millió forintos, 7-9 üléses modellekre élő támogatása.

Leginkább ezek a modellek és az azokat kínáló márkák tudtak bővülni, vagy stabilak maradni. Látványosan tört előre: a 15. helyről az ötödikre jutott a szegmens eladásainak zömét vivő - legolcsóbb - Dacia Lodgy, de jól szerepelt az Opel Combo Tour és testvérmodelljei, a Peugeot Rifter, az év közben érkezett Toyota Proace City Verso és a Citroen Berlingo is, igaz utóbbi nem fért be a top50 modellbe, ahova viszont a Grand C4 Spacetourer előző évi eladásait csaknem duplázva igazolt. Duplázta eladásait a Volkswagen Touran, több mint háromszorosat hozott a Nissan X-Trail is. A nem hétüléses modellek közül látványos a Fiat 500 és a Jeep Renegade regisztráció-növekedése, de érezhetően több fogyott a friss generációjával csak év végén érkezett Toyota Yarisból és a Corollából is, a százalékos előrelépés győztese a SsangYong Korando, amiből az előző évi mennyiség csaknem harmincszorosa fogyott.
Személyautók modellsorrendje regisztráció szerint (Forrás: DATAHOUSE)
2010-as hely 2019-es hely Modell 2020-as eladások 2019-es eladások Változás
1. 1. Suzuki Vitara 6882 12106 -43,15%
2. 2. Suzuki SX4 S-Cross 5578 9246 -39,67%
3. 3. Skoda Octavia 4929 6960 -29,18%
4. 7. Fiat 500 4420 3248 36,08%
5. 15. Dacia Lodgy 3915 2254 73,69%
6. 4. Dacia Duster 3806 4376 -13,03%
7. 9. Toyota Corolla 3789 3080 23,02%
8. 8. Ford Tourneo Custom 3662 3156 16,03%
9. 19. Toyota Yaris 3081 2310 33,38%
10. 12. Renault Clio 2678 2838 -5,64%
11. 6. Kia Ceed 2505 3348 -25,18%
12. - Ford Puma 2101 - -
13. 37. Jeep Renegade 1952 1034 88,78%
14. 11. Ford Focus 1871 2838 -34,07%
15. 23. Toyota RAV4 1870 1656 12,92%
16. 16. Volkswagen Golf 1722 2211 -22,12%
17. 33. Skoda Kodiaq 1496 1225 22,12%
18. 69. Opel Combo Tour 1474 530 178,11%
19. 13. Opel Corsa 1440 2708 -46,82%
20. 20. Toyota C-HR 1407 1759 -20,01%
21. 17. Dacia Sandero 1403 2052 -31,63%
22. 14. Suzuki Swift 1401 2692 -47,96%
23. 22. Kia Sportage 1336 1674 -20,19%
24. 25. Volkswagen Passat 1336 1430 -6,57%
25. 32. Hyundai Tucson 1334 1230 8,46%
26. 27. Skoda Superb 1142 1376 -17,01%
27. 21. Nissan Qashqai 1109 1748 -36,56%
28. 43. Fiat Tipo 1103 831 32,73%
29. 10. Opel Astra K 1102 2943 -62,56%
30. 57. Skoda Scala 1099 625 75,84%
31. 70. Volkswagen Touran 1086 523 107,65%
32. 29. Hyundai Kona 1050 1284 -18,22%
33. 26. Hyundai i30 1013 1392 -27,23%
34. 40. Volkswagen T-ROC 936 962 -2,70%
35. 31. Dacia Logan 922 1247 -26,06%
36. 57. Opel Crossland X 913 761 19,97%
37. 24. Volkswagen Polo 868 1486 -41,59%
38. 5. Ford Kuga 867 3909 -77,82%
39. 30. Volkswagen Tiguan 847 1260 -32,78%
40. - Toyota Proace City Verso 825 - -
41. 18. Renault Captur 746 2023 -63,12%
42. 93. Citroen Grand C4 Spacetourer 723 377 91,78%
43. 80. Volvo XC40 684 465 47,10%
44. 139. Nissan X-Trail 672 196 242,86%
45. 151. Mercedes-Benz GLE 658 162 306,17%
46. 97. Peugeot Rifter 655 351 86,61%
47. 64. Volvo XC60 633 580 9,14%
48. 65. Suzuki Ignis 618 566 9,19%
49. 85. Volkswagen Caddy 618 436 41,74%
50. 277. SsangYong Korando 613 21 2819,05%
A közvetlen elődmodell nélkül érkezett új Ford Puma a 12. helyre igazolt, a Ford többi személyautója azonban a támogatott Tourneo Custom kivételével veszített népszerűségéből. Döbbenetes adat, hogy a csaknem 13 százalékos pluszt magáénak tudó Toyota RAV4-ből több fogyott, mint az eladásainak több mint ötödét vesztett Volkswagen Golfból. A Skoda slágermodellje az Octavián túl a hétüléses Kodiaq volt, kifutó generációjával is népszerűsödni tudott a Hyundai Tucson, amit az új alighanem csak fokozni fog. Voltak persze látványos mínuszok is, a Suzuki Swift eladásai felére estek , az Opel Astráé még jelentősebben, az új Ford Kuga pedig egyelőre nem tudta hozni az - olcsóbb - elődje sikereit, eladásai csaknem ötödére (!) estek. Hiába új (ha drágább), látványosan apadt az új Renault Captur eladása is, ahogyan az öregedő Nissan Qashqai-é vagy a Volkswagen Polóé is. Hiába a tavaly meghirdetett és mindössze egyetlen nap alatt kifutott 5 milliárd forintos villanyautó-támogatási keret, a megrendelések messze nem fedték le a teljes összeget. Igaz, a támogatás így is látványos előrelépést jelentett: a zsugorodó piacon az előző évinél is látványosan több villanyautó fogyott, így piacrészük 1-ről 2% fölé nőtt. Még látványosabb a hibridek népszerűsödése: immár az eladások negyedét adják, amiben persze az is szerepet játszik, hogy egyre több az ilyen modell a piacon, még ha legtöbbjük csupán lágy hibrid is.
Hirdetés
Mit hoz a jövő?
Nehéz megjósolni, az azonban egyértelmű, hogy míg az új modellek mind drágábbak lesznek, ezáltal az újautó-vásárlás egyre kevesebb ember számára marad valós lehetőség, a villanyautók felára egyre szerényebb lesz, piacrészük tehát nőni fog, ahogyan a hibrideknél is további népszerűsödés várható, a tisztán elektromosokhoz további támogatásra is van kilátás. Az MGE várakozásai szerint a többi szegmens is növekedni fog tudni, igaz, még mindig nem olyan mértékben, hogy elérjék a 2019-es számokat. Ha szerencsénk és jó évünk lesz, a 2020-as - korrigált - előrejelzéshez hasonlóan nem lesz igazuk, vagyis ismét jobb számokat kapunk majd. Most az év elején persze jobb óvatosnak lenni és drukkolni a piacnak.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?