Már több mint 8 éve, 2012 őszén indítottuk a nonstopgumival a nagyszabású hazai gumitesztek sorát. Soha addig nem volt hasonló hazánkban, és azóta sincs. Bár nem végzünk olyan alaposságú összevetést, mint egy-egy nyugat-európai szervezet, viszont egyrészt minden körülményünk hazai, másrészt mi már a kezdetektől megmutatjuk az összes mért eredményt, ami igencsak beszédes. Noha idén bennünk is felvetődött a kérdés, hogy vajon meg tudjuk-e valósítani a szokásos összevetést, ám szerencsére volt rá mód. A lehető legkevesebb emberrel, de gond nélkül megcsináltuk - még a kijárási korlátozás előtti utolsó munkanapon, március 27-én, a szokott helyen, a szintén állandó partnerünknek számító Groupama Tanpályán, ahol ezúttal egyik hölgy instruktoruk is segítségünkre volt. A teszt aktualitása, a szinte nyárias meleget hozó tavasz most is adott, s bár az elmúlt hetekben csökkent az autóforgalom, az e héttől ingyenes közterületi parkolás miatt ismét növekszik, hiszen a vírusfertőzés elkerülése kapcsán a lehető legnagyobb biztonságot az autó adja, ha már közlekedni kell. Ha pedig autóba ülünk, nem mindegy, milyen abroncs van azon - közlekedésbiztonsági indíttatású tesztünk erre kívánja felhívni a figyelmet, ugyanakkor a gumiválasztásban is mankót nyújt.
Szokott csapat, szokott helyszín, már a két Skoda Octavia is régi ismerős, az idei teszt mégis más volt: rajtunk kívül a környéken sem járt ember, pedig a méréseket még a kijárási korlátozás előtt készítettük
Ahogyan az elmúlt 2 évben, idén is 205/55 R16-os abroncsokat mértünk össze, hiszen már több éve ez a hazai piacon legnagyobb számban eladott. Míg az elmúlt években folyamatosan egyre több abroncsot vetettünk össze, idén (nem csak a koronavírus miatt) koncepciót váltottunk. Ezúttal leginkább a nyári abroncsokra koncentráltunk, de azért 2-2 négyévszakos és téli (egyaránt olcsóbb, budget kategóriás, valamint drágább, prémium szettet), továbbá 2-2 használt (téli és nyári) garnitúrát mértünk egymáshoz. A nyári, kánikulai teszten pedig kevesebb valódi nyári és több négyévszakos abroncsot fogunk összemérni - az érdekesség kedvéért és azért, hogy megmutassuk, mit tudnak az egyre nagyobb piacrészt hasító egészéves abroncsok.
Minden mérést ötször ismételtünk minden abronccsal, a szélső értékeket eldobtuk, a többi átlagával számoltunk a pontozáshoz. A jó abroncsok szórás nélkül, közel azonos eredményeket ismételtek, a kevésbé jók önmagukhoz mérten is bizonytalanabbak. A képen a 60 km/óráról nézett száraz fékezés
Ezeket vizsgáltuk:
- Fékút 60 km/óráról száraz aszfalton
- Fékút 60 km/óráról nedves aszfalton
- Kigurulás 15 km/órás tempóról a gördülési ellenállás vizsgálatára
- Menetzaj 60 km/óránál
- Kanyarsebesség száraz úton: adott íven elérhető maximális sebesség
- Kanyarsebesség nedves úton: adott (de a szárazzal nem azonos, annál nagyobb) íven elérhető maximális sebesség
- Kopásállóság: a teszt végén látott kopási kép pontszáma
Látni akarok minden adatot − mért eredmények letöltése
Még jó minőségű, lefolyással rendelkező úton és 60 km/órás tempónál is komoly víztömeg gyűlik össze a fékezett kerekek előtt. Míg a tesztgyőztes abroncs száraz és vizes úton is a legjobb volt, a sereghajtó használt téli gumi mindkettőben utolsóként, autóhossznyi lemaradással végzett. Ez életeket is jelenthet!
A már kellemesen tavaszi időben a szokásos mérésekkel, precíz GPS-es műszerekkel, száraz és vizes aszfaltos fékúttal, ezen felületeken kanyarjellemzők vizsgálatával, száraz aszfalton a gördülési ellenállás vizsgálatára kigurulást nézve, valamint zajszintet mérve, végül pedig a kopási képet pontozva dolgoztunk. A mérési körülmények kapcsán fontos információ, hogy
az időjárás kedvezett nekünk: már az első szett mérésekor is 18,5 Celsius fokos aszfalthőmérsékletet mértünk, ez pedig a nap folyamán is csupán 2 Celsius fokkal nőtt.
Ugyanakkor a vizes, locsolt pálya jóval hűvösebb 14-15 Celsius fokos volt, továbbá befolyásolja a száraz/vizes fékutakat az is, hogy nem azonos, hanem dedikált felületeken néztük azokat. A kanyarjellemzőknél is legalább ennyire fontos, hogy nem csak eltérő helyen, hanem eltérő ívű kanyarokban mértük az elérhető legmagasabb kanyarsebességeket, így a vizes/száraz eredményeket nincs értelme összevetni, csupán az adott versenyszámban az egyes abroncsokat.
Kanyartempó kapcsán ESP-s autóval nem látunk hatalmas különbségeket, ha viszont azt nélkülözővel nézzük, akkor jelentős meglepetés érhet: míg az egyik gumival akár 50 km/órás tempóval is bevehetünk egy kanyart, a másikkal már 42-nél kifarolunk (ha nem vagyunk elég ügyesek)
Soha nem mutatkozott még olyannyira fölényesen jónak egy abroncs, mint idén az immár harmadik éve veretlen Michelin Primacy 4.
Utóbbi bizonyult száraz és vizes úton is a legrövidebb fékutat adónak, de kanyarjellemzők kapcsán is ez volt a legjobb. Magyarán mindenképp jól tapad, ráadásul ez volt a leginkább halk (a zajt az utastérben mérve). Kigurulás, azaz üzemanyagtakarékosság kapcsán a Continental PremiumContact 6, míg kopásállóság terén a Goodyear EfficientGrip Performance 2 és meglepő módon a négyévszakos, ráadásul budget kategóriás Barum Quartaris 5 bizonyult a legjobbnak. Vezetés közben, sőt, az autóban utasként ülve és nem csak műszerek alapján is kimagasló volt a Michelin Primacy 4 tudása, de az összértékelésünk szerint második Goodyear EfficientGrip Performance 2 és a harmadik Firestone Roadhawk is meggyőző volt, míg a sereghajtó téli és négyévszakos abroncsok, vagy akár a használt nyári esetén is lehetett érezni, hogy okozhatnak meglepetést. Főként utóbbi, természetesen leginkább vizes úton, ahol sokkalta könnyebben csúszott meg vele az autó, leginkább kanyarban, mint a többi abronccsal. Beszédes az is, hogy legyen szó száraz vagy vizes útfelületről, a legjelentősebb fékutat az a használt téli gumi adta, ami amúgy még 5 év alatti, megfelelő profilmélységgel rendelkező volt.
Kereken 4 méteres fékút-különbség adódott a legjobb és a legrosszabb abroncs 60 km/órás fékútja között. Ez nem egy koccanásnyi, ez azt jelenti, hogy míg az egyik abronccsal már állt az autó, a másikkal még 30 km/órás tempóval robogott
Fontos tanulság, hogy vizes aszfalton a teljes mezőny átlagos fékútja is 0,8 méterrel hosszabb lett a vizsgált 60 km/órás tempóról, de az egyes abroncsok fékútjai között száraz aszfalton is autóhossznyi, 4 méteres a különbség, már erről a viszonylag alacsony sebességről is.
Mindegyik abronccsal jelentősebb fékút adódott vizes úton, a legjobb és a legrosszabb gumi nem változott, köztük a sorrend azonban igen. Míg fékezésben mindkét felületen egész jól szerepelt a 7 éves használt nyári gumi, kanyarjellemzők és zaj szempontjából már nem
Összértékelésünkhöz az eddigi súlyozást alkalmaztuk: 30 százalékban meghatározó a száraz utas fékút, 20 százalékban a vizes aszfalton mért, a kanyarjellemzők és a kigurulás 10-10 százalékot, a kopásállóság 15, míg a zajszint 5 százalékot adtak. Ez alapján az elérhető legjobb értékek több mint 90 százalékát a Michelin és a Goodyear abroncsa hozta - ezeket értékeltük nagyon jónak, de a Firestone/Bridgestone gumik is 88% felett végeztek, a Continenal Premium Contact6 hajszálnyit alatta - ezek is mind jó abroncsok. 85 százalék feletti eredményt ért el a Hankook Kinergy Eco2 K435, a Taurus High Performance és a négyévszakos Barum Quartaris 5 is. Utóbbi szinte kopás nélkül teljesítette a tesztet és kanyarjellemzőivel érezhetően biztonságosabb volt, mint az amúgy 7 éves, kellő profilmélységgel rendelkező és prémiummárkás használt nyári gumi. De még utóbbi is maga mögé utasította az egész éves Michelin CrossClimate+ abroncsot, ami semmiben sem bizonyult igazán jónak, kopása pedig átlag feletti. Persze 83,4 százalékos összesített eredményével még mindig sokkalta jobb, mint a 75 százalékkal végző új téli gumik és pláne jobb a 70 százalék alatti eredményű használt téli guminál, utóbbi három egyértelműen rossz választás már a mostani időjárás mellett is. Nem csak azért, mert biztonságuk elmarad a többi tesztelt abroncsétól, hanem azért is, mert kopásuk is átlag feletti, azaz amellett, hogy átlag feletti fékúttal és rizikóval autózunk velük nyáron, télre már jó eséllyel el is koptatjuk, tönkre is tesszük őket.
Forrás: nontsopgumi.hu, 2020. 04. 03.
Ha valaki a miénktől eltérő súlyozást választana, az alábbi kalkulátorunkkal megteheti.
Már a most következő hétvége is egyértelműen mutatja: nyári gumira idén is szükség lesz, a 20 Celsius fok körüli hőmérsékleten már nem érdemes a télit koptatni, égetni, ugyanis egy-egy tempós kanyarnál, vészfékezésnél szó szerint megég a téli abroncs. A gumisok az autószervizekhez hasonlóan normál nyitvatartással üzemelhetnek, vásárolni pedig - mint mindent - addig érdemes, amíg áraik nincsenek a forint gyengült árfolyamához igazítva. Én már lecseréltem az abroncsainkat - árérzékeny vevőként a mezőny közepéről választva, de azzal a fontos tapasztalattal, hogy az új, középkategóriás gumi még mindig fényévekkel jobb, mint egy kopott, korosabb prémium, amiből az új nagyjából másfélszeres áron lett volna.
“A nyári, kánikulai teszten pedig kevesebb valódi nyári és több négyévszakos abroncsot fogunk összemérni – az érdekesség kedvéért és azért, hogy megmutassuk, mit tudnak az egyre nagyobb piacrészt hasító egészéves abroncsok.”
Üdvözlendő ötlet. Azt már tudjuk, hogy átmeneti időszakban nagyon jól teljesít egy négy évszakos gumi, de nyári kánikulai tesztet szinte nem is lehet találni..
Pedig voltak már, lásd:
https://www.autonavigator.hu/cikkek/meglepeteseket-es-balesetet-okozhat-a-forro-aszfalt/
https://www.autonavigator.hu/cikkek/kikopott-a-rendor-focus-a-hosegben-elektromossal-teszteltunk/
Ebből a tesztből számomra az derül ki, hogy minden az évszaknak megfelelő új gumi jó. A 10-20-30 cm-es de akár 1 m-es eltérések is adódhatnak ilyen teszteknél az emberi körülményből, hiszen ember vezeti az autót, biztos, hogy minden egyes menetnél más pillanatban nyomja meg a féket, ebből is adódhat eltérés.
A 4 évszakos gumik egyre jobbak, egyrészt emiatt, másrészt az enyhe telek miatt egyre inkább szükségtelen a téli-nyári váltás. Idén télen egyetlen olyan nap sem volt, amikor téli gumira lett volna szükség. Ha esetleg esik egy kis hó, az autópályákról, egyszámjegyű főutakról szinte azonnal letakarítják.
A teszteltek közül valóban kivétel nélkül egészen jók voltak az új abroncsok, de hangsúlyozom, hogy vannak még bőséggel a piacon. A négyévszakos szerintem továbbra is kompromisszum. Saját példa: 2012 őszén még a Renault Grand Scenicemre Kléber Quadraxer négyévszakos abroncsot vettem, annyira jól szerepelt télen. A tavaszi teszten leszerepelt, de igazából az után vettem inkább egy szett nyári Bridgestone-t, amikor városban megcsúsztam vele (nem történt semmi gond, de máskor nem akartam…). Szerencsére ősszel találtam vevőt a négyévszakosra és vettem egy szett téli Firestone-t is, ami elképesztően stabil volt télen.
Tavaly ősszel a második Peugeot iOnra (miután a korábbi, 3 éves szettet eladtam a totálkáros autóval) nem kaptam rendes télit jót, ezért vettem rá négyévszakos Toyo Celsisut, valóban teljesen jó volt (csak budapesti, gyakorlatilag belvárosi használat, a havas napokon a tömegközlekedés lehetőségével), most viszont – miután az autóval kapott szettből a két hátsó gumi jó volt -, vettem rá két új első nyárit, mert melegben tényleg érezhető, hogy a négyévszakos is átlag felett amortizálódik. Ugyanakkor tudom, én nagyon gumifetisiszta vagyok, de pont azért mert tudom: nagyon sok múlik rajta.
Érdekes. A négyévszakosokhoz. Fura pontozási technika: az a jobb, ajánlott gumi ami a fékezési teszteken 1,7-2,2 m-re tovább csúszik. Nem gondolnám hogy valaki a 0,7-2 km/h különbséget megérzi a kanyarodásnál. Nálam inkább az előbbi a döntő, talán nem törik el a sipcsontomat:)
Köszi szépen a tesztet!
Jó látni, hogy mennyit fejlődtek a 4 évszakos abroncsok.
Pl. a Michelin CC+ nyáron is javult az előző verzióhoz képest 60Km/h – száraz aszfalton 15,9 -> 14,6m
Egy jó kiegyensúlyozott átlagot hoznak minden évszakban ami az autósok kb. 60% -ának tökéletesen megfelel.
Nem tisztem védeni, de az általatok megadott alapbeállítással nézve az adatokat nem értem a CC+ ennyire gyenge szereplését.
Fékút vizes és száraz úton is szinte ua. mint a GYEG, az, hogy forszírozott helyzetben minimálisan gyengébb a kanyartempó nincs nagyon mit csodálkozni. Az meg végképp vicces, hogy 2 méterrel jobb a fékút a Barumhoz képest, az mégis előrébb van. Szerintem fékezni gyakrabban kell, mint nagy sebességgel szűk kanyart bevenni 😉
Aki CC+ -t rakat fel, nem a Dobogókőre jár unalmas perceiben… Bár tegnap hajnalban gond nélkül abszolváltam a végét járó gumikkal is (apropó, 6tól már bőven világos van és a száraz levegő miatt sehol sincs páralecsapódás az erdőben, rendőr és forgalom sincs, lehet nyomni nyugodtan, akit esetleg érint)