Nyárigumi-teszt: 16 abroncsot vetettünk össze a Hungaroringen

Nyárigumi-teszt 2014 – az Autónavigátor.hu és a nonstopgumi.hu valóságtesztje

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Idén is elkészítettük nyárigumi-tesztünket. Bőven van meglepetés és különbség is az abroncsok között.


Döbbenet - egy szóval így foglalható össze a nonstopgumi.hu csapatával már hagyományszerűen közösen készített gumitesztünk, azaz a legjelentősebb és gyakorlatilag egyedülálló hazai gumiteszt végeredménye. Már a kora tavaszi időben is jól látszik, hogy mennyire fontos az évszaknak megfelelő abroncs választása, és bizony az is, hogy a jónak hitt használt abroncs is már éppen csak megfelelő lehet, ugyanakkor egy lenézett kínai is lehet már jó. Alig több mint 1,5 évvel ezelőtti első tesztünkön az olcsó kínai gumi még az új abroncsok közötti legrosszabb - ijesztő - eredménnyel végzett, ma pedig már a középmezőnyben van a mostani tesztünkre Kínából érkezett modell. Fejlődnek a kínaiak - ez egyértelműen kijelenthető, ugyanakkor természetesen az is igaz, hogy a most próbált Infinity az itthon kapható ázsiai abroncsok legjobbjának számít gumis partnerünk, a nonstopgumi.hu ügyvezetője szerint. Így nem is ez mezőnyünk legolcsóbbja, hanem a gyengébben is szereplő Kormoran Runpro B2. Meglepetés bőven van még, itt a Taurus, ami már nem magyar márka, nem Nyíregyházán a ma már a Michelin fennhatósága alá tartozó gyárban készül, hanem a Michelin-csoport egyik olcsó almárkájaként Szerbiában. Alacsony árfekvésű - itthon népszerű - abroncsként viszont természetesen helye volt tesztünkön, amit - szokás szerint - a magyar valóság számára a Hungaroring célegyenesében, illetve a ring melletti Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum tanpályáin készítettünk.
Hirdetés

Autóink ezúttal is ex-rendőr Ford Focusok voltak, a 2010-es példányokat még ma is áruló Autocity használtautó-telepéről tudtuk őket megszerezni, hogy teljesen azonos, 1202 kilogrammos saját tömegű kocsikkal tesztelhessünk. Változatlanul az egyik legnépszerűbbnek számító 195/65 R15 méretben tettünk próbára 16 garnitúrát, köztük természetesen prémiummárkásakat is, de teszteltük az itthon népszerű középmezőnybe tartozó és a nem kevésbé kelendő olcsó nyári gumikat is. Kipróbáltuk, hogy mit tud egy jó téli, s azt is, hogy mennyire lehet megoldás a gumikérdésre egy négyévszakos garnitúra. Utóbbi kapcsán nem érdemes kertelni: a próbált (téli tesztünkön is rosszul szerepelt) négyévszakos Debica Navigator 2 ugyanúgy nem ajánlható, mint a téli gumival autózás nyáron. A tesztelt abroncsokat mutató táblázatban az egyes gumimodellek mellett árukat is feltüntettük, s gyári címkéjük szerinti jellemzőiket is megmutatjuk. Fontos tudni, hogy bár a gyártók a gördülési ellenállás, illetve nedves úton fékezhetőség A-G közötti osztályzását, valamint az abroncs elhaladási zaját is meg kell, hogy adják, azokat saját maguk jelölik meg, s bizony nem minden esetben korrelálnak méréseinkkel.
A tesztelt abroncsok és katalógusértékeik - méret: 195/65 R15

Gyári címkebesorolások Ár (darab/Ft)*
Gördülési ellenállás Fékezhetőség nedves úton Zaj
Barum Brillantis 2 E C 71 15 004 Ft
Bridgestone Turanza T001 C B 71 17 368 Ft
Continental PremiumContact 5 C A 71 20 049 Ft
Dayton D210 F C 71 14 228 Ft
Debica Navigator 2 C F 69 13 950 Ft
Firestone TZ300 E B 70 14 490 Ft
Goodyear EfficientGrip Compact C B 68 17 199 Ft
Hankook Kinergy Eco K425 B B 69 16 444 Ft
Infinity Ecosis C C 71 14 312 Ft
Kleber Dynaxer HP3 E C 69 15 787 Ft
Kormoran Runpro B2 E C 70 13 759 Ft
Michelin Energy Saver GRNX B A 70 20 853 Ft
Pirelli Cinturato P1 Verde C B 69 19 545 Ft
Taurus 401 Highperformance F C 71 14 981 Ft
Vadonatúj prémium téli gumi C C 70 18 441 Ft
Használt prémium nyári gumi nincs adat
Tesztünket 18-30 fokos szélsőértékek közötti, de jellemzően 20-25 fokos aszfalthőmérséklet mellett végeztük, a levegő hűvösebb, 16-17 fokos volt csupán, ám egy-egy mérés végére így is könnyedén kaptunk 50-60 fokos abroncshőmérsékleteket, a féktárcsák pedig jellemzően 100 fok felett izzottak, majd kaptak egységes hűtőköröket. A teszt ugyanis még úgy sem volt gyerekjáték, hogy az ADAC tesztjéhez mérten a mi valóságtesztünk kültelki, kisipari, azaz a magyar valóságból való. Az átvizsgált Focusokkal minden egyes abroncs felszerelése után úgy egy kilométeres bemelegítő kört követően egymás után ötször vészfékeztünk a Hungaroring célegyenesében. A lassulásokat 120, 100 km/óráról és 60 km/órás tempóról értékeltük ki.
Kíváncsi a részletes eredményekre is?
Valóságtesztünk alapvetése, hogy mérési eredményeinket az 5 mérés szélsőértékek által tisztított átlaga szerint is megmutatjuk, hogy olvasóink kézzel fogható számok alapján tudják kiválasztani a számukra leginkább megfelelő abroncsot.
Az eredményeket az egyes jellemzők személy szerinti súlyozhatóságával kalkuláló összesítő táblázatunk is megmutatja (cikkünk alján), ám ha valaki szeretné letölteni az egyes mérési kategóriák színes (a korábbi cikkekből megszokott) táblázatait, természetesen arra is van mód, csupán a részletes eredmények linkjére kell kattintani, s már lehet is böngészni vagy akár nyomtatni az eredményeket.
Részletes eredmények letöltése pdf-ben

Beszédes, hogy míg (az 5 mérés szélsőértékekkel tisztított átlagában) 120 km/óráról a Michelin Energy Saver GRNX gumival 52,4 méter alatt meg lehet állni, a használt és nem is rossz prémiummárkás, 4 mm-es profilmélységű 6 évessel 63,6, a próbált vadonatúj, szintén prémiummárkás (és téli tesztünk szerint a legjobbak között lévő) télivel 62,7, míg a négyévszakos Debica Navigator 2-vel 62,6 méteren tudtunk csak állóra fékezni. Ez 9,8-11,2 méteres, azaz akár több mint 20%-os többlet, s bizony életeket jelenthet vészesetben! Lehet, hogy táblázatainkból, méréseinkből kevesen szúrják ki, de mindenképp felhívnánk a figyelmet arra, hogy a kétszeres sebesség (60 helyett 120 km/óra) négyszeres fékutat eredményez. 120 km/óráról második a Bridgestone alá tartozó Dayton, harmadik a Michelin budget kategóriása, azaz az olcsó Taurus, és negyedik helyen ott az Infinity Ecosis, mely kínai, de friss modellként valóban remek abroncsnak bizonyult. Bár 100, illetve 60 km/órás tempóról nézve a sorrendek hajszálnyit változnak, az alapvető erőviszonyok nem, a Michelin gumijai mindenképp nyerik a szárazon fékezést. Nedves úton azonban a Continental PremiumContact5 fölénye komoly, a Michelin pedig 5,5%-os lemaradással csak a negyedik, előzi a szárazon közepes (magyar gyártású) Hankook Kinergy Eco K425 és a kínai Infinity is. A Bridgestone Turanza T001 ugyanazt tudja, mint a Michelin, a közepes Kleber és Dayton után a Taurus szintén a középmezőnyben, a Barum, a Firestone és a Goodyear (olcsóbb, kompakt autókra való) EfficientGrip Compact abroncsa előtt áll. A Pirelli és a Kormoran még később következik, a téli gumi, a szárazon is gyenge használt nyári és a négyévszakos Debica Navigator 2 pedig már borzalmas eredményt hoz; utóbbi fékút-többlete csaknem 25%-os, de a használt nyárié is 20%-os!
Természetes, hogy a fékút kapcsán mutatott tudás a legfontosabb az abroncsoknál (így ezek is szerepelnek legnagyobb súllyal végső értékelésünkben), de néztünk például kanyarjellemzőket: száraz és nedves aszfalton egységes körön vizsgáltuk, hogy az egyes gumikkal milyen sebességet tudunk elérni. Mivel a Focus hajtáskialakításából adódóan irányonként eltérő érték adódik, az átlagsebességeket írtuk táblázatunkba. Száraz aszfalton a használt gumival lehetett a legnagyobb kanyarsebességet elérni. Az új, a teszt kezdetekor 8, a végére 7 mm körüli profilmélységű abroncsoknál szerényebb, 4 mm-es mintázat kanyarban jól tapadt szárazon, nedves aszfalton viszont már az egyik legrosszabbul, miként a koros abroncs egyéb jellemzők szerint is gyengének bizonyult.
Néztünk még utastérben hallható zajszintet (90 km/óránál, alapjáraton forgó motorral, guruló autóval) - a Taurus volt a leghalkabb abroncs, s a már kemény használt a leghangosabb. A gördülési ellenállás vizsgálatára fix pontról 15 km/órás tempóról mértük az autó kigurulását, a Hankook Kinergy Eco K425 nevéhez hűen a legtakarékosabbnak, tehát a legmesszebb gurulónak bizonyult, második lett e versenyszámban a Bridgestone Turanza T001, harmadik a Michelin Energy Saver GRNX – tehát az is hozta ígéretét. Méréseinket egységesen 10 Hz-es GPS-vevővel és adatgyűjtővel végezte megszokott partnerünk, Gere Tamás, a Budapesti Műszaki Egyetem Gépjárművek és Járműgyártás Tanszékének doktorandusza a GPSArena.hu webáruháztól kapott eszközökkel.
Tesztünk végén a kopásállóságot már szemrevételezéssel pontoztuk. E szempontból egyértelműen a Pirelli Cinturato P1 Verde nyert, alig látszott rajta a kétszer öt vészfékezéssel és a forszírozott kanyarsebességekkel sok másik gumit komolyabban megviselő teszt. A legtöbb abroncsot kevéssé gyötörtük meg, jelentősebb kopást a Hankook Kinergy Eco esetén már láthattunk, a téli üzemre is optimalizált Debica Navigator 2-nél komolyabb volt a baj, kissé elmozdultak a blokkok, a Barum Brillantis 2 pedig bár jobban viselkedett, mint tavaly, de ismét látványos fűrészfogas kopást mutatott. A Taurusból már komolyabb darabkák szakadtak ki, ami nyilván komoly mértékben rövidíti életét, de addigi tapadását is rontja. A vadonatúj téli gumit pedig jól láthatóan megégettük, lamellái kinyíltak - a teszt kiválóan mutatta, hogy a nem az évszaknak megfelelő abroncs veszélyesen nagy fékutat ad, s hamar tönkre is megy. És hozzátesszük, szinte kora tavaszi időben teszteltünk, magasabb hőmérsékleten vélhetően még komolyabb lemaradásban lennének a nem nyári gumik, még gyorsabban amortizálódnának.
Nem meglepetés, hogy a prémiummárkás abroncsok az élbolyban végeztek, az viszont igen, hogy a kínai Infinity Ecosis az ötödik helyen, a Goodyear EfficientGrip Compact előtt szerepel. Igaz, azt meg kell jegyezzük, hogy a tesztünkön jól teljesítő kínai gumitól még messze nem mondhatjuk biztosan és stabilan elvárhatónak a jó eredményeket. Összesített értékelésünkhöz a száraz úton mért fékezhetőség 30%-os, a nedves aszfalton mért fékezhetőség 20%-os, a kopásállóság 15%-os, a száraz és a vizes kanyarjellemzők, valamint a kigurulás 10%-os és a zaj 5%-os súlyozásával számoltunk, s ez alapján kaptuk az alábbi táblázatban - a mérései eredményekkel együtt - látható listát. Alkalmazásunk segítségével mindenki felállíthatja saját preferencia-rendszerét is, s meg fogja kapni, hogy számára melyik a legmegfelelőbb abroncs. Gumivásárlásnál mindenképp a letölthető pdf szerint legalább jó minősítésű modell választását ajánljuk! És azt is erőteljesen javallott figyelembe venni, hogy tesztünk szerint a 6 éves, 4 mm-es profilmélységű, tehát még bőven jónak vélt abroncs is a nem ajánlott minősítést kapta. A gumivásárlás és választás tehát a hasonlóval rendelkezők számára is ajánlott. Jellemzően olcsóbb egy szett jó garnitúra, mint akár egy casco-önrész, s annál sokkal több, emberélet is múlhat rajta.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

9 thoughts on “Nyárigumi-teszt: 16 abroncsot vetettünk össze a Hungaroringen

  • 2017.10.29. at 10:31
    Permalink

    A Klebernél 30cm, a Continentalnál 70cm a különbség, a nedves úton való fékezés javára, ez nem tűnt fel? Utóbbinál már biztos nem beszélhetünk mérési hibahatárról. 🙂

  • 2017.10.29. at 10:31
    Permalink

    Érdekesnek tartom, hogy a Hankook Kinergy Eco K425 nedves úton jobban teljesített fékezésnél, mint szárazon. Ezen szerint, aki ezt a gumit veszi, az Kőváry Barna módjára locsolja a kerekét vészfékezéskor?

  • 2017.10.29. at 10:31
    Permalink

    Fékutak kapcsán – ami a legnagyobb súllyal szerepel – nem annyira jó a Hankook. Ha viszont Önnek például a gördülési ellenállás (kigurulás) a legfontosabb, akkor rögtön az élre kerül, állítsa át a súlyozást és már kész is!

  • 2017.10.29. at 10:31
    Permalink

    A Hankook szinte végig jó és nagyon jó eredményeket kapott a végén mégis kielégítő az osztályzat. Ez meg hogyan lehetséges? A Kleber mindenben rosszabb és mégis előtte van?

  • 2017.10.29. at 10:31
    Permalink

    A Hankook szinte végig jó és nagyon jó eredményeket kapott a végén mégis kielégítő az osztályzat. Ez meg hogyan lehetséges? A Kleber mindenben rosszabb és mégis előtte van?

Vélemény, hozzászólás?