A nyári utazások főszezonja az augusztus, e hét második felében, már ma délután is tumultusra kell számítani az autópályákon, főként a Balaton felé
Hiába ér el rekordokat a hőmérő higanyszála, hiába szeretnénk a lehető leginkább utazni végre, pláne az idén tavaszi karanténidőszak után, fontos, hogy csak megfelelő felkészüléssel induljunk útnak – nyáron is. Fontos, hogy legyünk kipihentek és felkészültek. Tervezzük meg utazásunkat, mind az úti cél és az oda vezető útvonal, mind annak kapcsán, hogy mikor utazunk. Ma talán az első kérdés, hogy mely ország zöld, sárga, piros, ezt a
Konzuli Szolgálat weboldalán ellenőrizhetjük (az
aktuális lista itt). Bárhova is utazunk, érdemes kerülni a csúcsidőszakokat, a Balaton felé például lehetőség szerint ne péntek (vagy hosszú hétvége esetén az utolsó munkanap) délután induljunk, de gondoljuk végig akár azt is, hogy hol fogunk megállni, tankolni akár autónkba, akár magunkba. Nem csak hazánkban, a többi országban is jellemző, hogy az autópályákon jóval drágább az üzemanyag, mint például a településeken, ezért ha szükséges út közben tankolni, azt egy kis pihenővel, akár városnézéssel érdemes összekötni, mindezekért pedig már csöppet sem lesz fájó a gyorsforgalmi útról lehajtani.
Készítsük fel autónkat is az útra: ellenőrizzük az olajszintet, mindenképp legyen láthatósági mellény az utastérben, ha ugyanis autópályán meg kell állni, csakis abban szabad kiszállni az autóból
Indulás előtt nem csak az út tervezésére, hanem az autó átnézésére is ajánlott figyelmet fordítani! Alap, hogy a papírok legyenek rendben, a kötelező biztosítás megléte nevéből eredően kötelező, de jó hír, hogy az EU tagállamaiban nem lesz szükségünk annak
napjainkban zöldről fehér alapúra változó igazolására. Ha esetleg most aktuális az átszerződés, azt érdemes megejteni, már csak azért is, mert akkor extra szolgáltatásokat, például asszisztenciát vagy rész-cascót is választhatunk az alap biztosítás mellé. Sőt, említhetünk egyéb ösztönzőt is: aki most kötelező biztosítást vagy cascót köt az
Insura biztosítási alkusz oldalán keresztül, az 20 ezer forintos kedvezménykupont kap a Drivingcamp 4 órás Alap vagy 6 órás Haladó vezetéstechnikai tréingjének árából. Érdemes élni vele, hiszen a vezetési tudás, a „fejben felkészülés” legalább annyira fontos, mint az, hogy autónk és annak papírjai rendben legyenek.
Komoly esőzésekre kell számítani a nyáron, fontos, hogy megfelelő profilmélységű és az évszaknak megfelelő abroncsok legyenek az autón. Érdemes megtapasztalni egy vezetéstechnikai tréningen, hogy miként viselkedik az autó csúszós úton, ami bizony nyáron is adódhat, ha például a poros útra csak egy kevés csapadék esik
Bár fontos a biztosítás, még fontosabb, hogy lehetőség szerint ne legyen rá szükség. Nyáron is az évszaknak megfelelő abronccsal, tehát leginkább nyári gumival ajánlott közlekedni. A négyévszakos is sokkalta jobb, mint a téli, ami akár negyedével is növelheti a fékutat, továbbá nyáron nem csak kevéssé biztonságos, tönkre is megy. Nyári guminál is fontos természetesen, hogy az megfelelő minőségű és állapotú legyen. Bár az előírások szerint csupán 1,6 mm az abroncsok kötelező profilmélysége, a 3 mm alatti profilmélységű abroncsoknál esőben már jelentős rizikót jelent az aquaplaning, azaz a vízenfutás jelensége, amikor az abroncs és az út között vízréteg alakul ki, ezáltal az autó irányíthatatlanná válik. Ilyenkor a tempó óvatos csökkentésével nyerhetjük vissza a tapadást. Természetesen ezt is érdemes lehet egy vezetéstechnikai tréningen megtapasztalni.
A termosz nyáron is hasznos: hidegen tartja a mindig magunkkal vinni ajánlott folyadékot. Leginkább sok-sok víz fogyasztása ajánlott menet közben, már csak azért is, mert nem tragédia, ha esetleg egy kicsi kiborul belőle
A folyadékok a gépháztető alatt is ellenőrzendők, ahogyan az akkumulátor is
A nyári utazások előtt az is fontos, hogy autónkban biztosan kellő mennyiségű hűtőfolyadék legyen, de javallott a motorolaj szintjét és a szélvédőmosót is ellenőrizni, hogy azzal ne út közben kelljen vesződni. Ha esetleg az elmúlt 12 hónapban nem volt cserélve a motorolaj, magát a cserét is érdemes még az utazás előtt megejteni, a már nem kellő minőségű kenőanyag ugyanis nem fogja tudni ellátni alap feladatát: a motor kenését és hűtését. Fontos továbbá, hogy a fékfolyadék is legfeljebb 2 éves legyen, hiszen ha valamikor, akkor épp a nyári kánikulában, egy hosszú távú úton lesz probléma a fékfolyadék forráspontjával (ami az idő előrehaladtával és a fékfolyadék vizesedésével) csökken.
Ne felejtsük el a keréknyomás ellenőrzését és teli utastérrel a nyomásértékek ahhoz igazítását sem!
Ha a fentiek megvannak (amelyek persze csak az alap követelmények, még nagyobb biztonságot ad, ha az utazás előtt átnézetjük autónkat), akkor már csak néhány dologra érdemes figyelni: például a csomagok biztonságos rögzítésére, arra, hogy az utastérben lehetőség szerint ne legyenek nagyobb, nehezebb cuccok, amelyek akár egy vészfékezésnél is elszabadulhatnak, meg persze arra, hogy saját magunk hűtéséről és hidratálásáról is gondoskodjunk. Két okból is a sima ásványvíz ajánlott: az oltja leginkább a szomjúságot, továbbá, ha kifröccsen, nem lesz minden ragacsos az autóban. Ha a fentiekre figyelünk, jó eséllyel gond nélkül fogjuk elérni célunkat, ami mostanság leginkább a pihenés, bárhova is tartsunk.
Igazán furdalja a kíváncsiság az oldalamat, hogy vajon mi alapján választanak témát / időzítik a tartalmak megjelentetését ezen oldal hasábjain.
Nyári autós túrákra tanácsadás augusztus 19-én. Egy héttel az iskolaszezon indulása előtt. Kánikulák után, épp kellemes utazóidőben, amikor légkondira se nagyon van szükség az autóban.
Ez már csak egy fokkal kevésbé abszurd időzítés, mint a márciusi hóláncos síszezonos vagy a téligumikommandós cikkeik voltak.
Néha az az ember érzése, hogy egy évszakkal el vannak csúszva a szerkesztőségben.
Felhívnám a figyelmüket rá, hogy a nyári szezon Magyarországon nem hivatalosan augusztus 20-án véget ér. A cikk megjelenésének másnapján. Most ment mindenki utoljára nyaralni. A közszolgálati cikkükben leírt tanácsaikat talán majd jövő nyáron fogják alkalmazni az olvasók. Már ha egyáltalán emlékeznek majd rá.
Javaslom, hogy a szezonális tartalmaikat a jövőben ne post mortem tervezzék tálalni. Talán több olvasóra is számíthatnak, ha releváns időre időzítik a cikkeiket.
Ez egy fizetett hirdetés. Cikk, jobb felső sarok…
Ki fizetett érte, nem világos, de pont ezért nem volt fontos az időzítés.
Köszönöm a felhomályosítást. Nem vettem észre az apró betűs címkét a sarokban.
Fizetett hirdetéseknél jobbára a valódi forrást szokták megnevezni szerzőként, ami rendszerint a hirdetőtől származik. Ehhez a cikkhez Katona Mátyás a nevét adta. Mint a márciusi 15 fokos sítúrázós tartalomhoz is. Akkor most mi van?
Bárhogy is, érthetetlen, hogy miért jelennek meg ezek a cikkek egy évszaknyival eltolódva. Ez a cikk, akarom mondani fizetett hirdetés a nyári szezon legvégén értekezik a nyári túrákra való felkészülésről. Agyfrász.