Nőtt a gázolaj ára: megéri még dízel autót venni?

Drágult a gázolaj - megtérülhet még a dízelek felára?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Tavasszal hét modell kapcsán kiszámoltuk, hogy megéri-e a benzinesnél drágább dízelt venni. Most a növelt árú és jövedéki adójú gázolajjal aktualizáltuk a kalkulációt.

Tavasszal még közel azonos gázolaj- és benzinárak idején készítettünk kalkulációkat arra vonatkozóan, hogy egy-egy modellből - 60 ezer kilométeres, 3 éves használat esetén -, az üzemanyagköltségek, illetve az Eurotax Glass’s által jövendölt értékvesztés alapján hét népszerű modell közül melyik esetén érdemes megfizetni a dízelmotor felárát. Az akkori számok alapján a modellek közel felénél, a Skoda Octaviánál, a Suzuki Swiftnél, illetve a Toyota RAV4-nél egészen egyszerűen fölösleges a dízel verziókra költeni, azok ugyanis 60 ezer kilométeres futás esetén nem tudják kitermelni dízelmotorjuk felárát.
Hirdetés

A többséget jelentő másik 4 modellnél, azaz a Ford Fiestánál, az Opel Insigniánál, a Volkswagen Passatnál, illetve a Renault Scénic egyterűnél azonban igenis megérte a gázolajos verzió, esetükben ugyanis jelentősebb fogyasztás- és szerényebb árkülönbség volt látható. Az áprilisban készített cikk óta nem csak az üzemanyagok árai változtak (drágultak, legutóbb ma), a legtöbb modellnél nőttek az árak, a Suzuki Swiftnél csökkent a gázolajos és a benzines közötti árszakadék, a Ford Fiesta jelentősebb vevőcsábítóval, olcsóbban vihető haza, az Opel Insignia pedig frissítésen esett át, a korábbi 1,8 literes helyett immár 1,6 literes az alapmotorja, továbbá belépő gázolajosa is takarékosabb lett.
Modell Vegyes fogy. [l/100 km] Újkori (akciós) vételár [Ft] Várható ár 3 évesen [Ft]* Értékvesztés [Ft] Üzemanyag költség 60 ezer km-re [Ft] Értékvesztés + üzemanyag költség 3 évre/60 ezer km-re [Ft]
Skoda Octavia Active 1.2 TSI 5,7 4 568 500 2 831 388 1 737 112 1 357 740 3 094 852
Skoda Octavia Classic 1.6 CR TDI 4,5 5 249 250 3 136 375 2 112 875 1 136 700 3 249 575
Suzuki Új Swift 1.2 GLX 5,0 3 390 000 2 183 201 1 106 799 1 191 000 2 297 799
Suzuki Új Swift 1.25 GLX D 4,2 3 950 000 2 332 067 1 617 933 1 060 920 2 678 853
Ford Fiesta Trend 1.25 82LE 5,6 2 999 000 2 094 848 1 439 152 1 333 920 2 773 072
Ford Fiesta Trend 1.4 TDCi 70 LE 4,1 3 379 000 2 276 821 1 637 179 1 035 660 2 672 839
Opel Insignia 1.6 Ecotec 7,4 6 240 000 3 488 346 2 751 654 1 762 680 4 514 334
Opel Insignia 2.0 CDTI 4,3 7 150 000 4 091 171 3 058 829 1 187 220 4 246 049
Volkswagen Passat Trendline 1.4 TSi 6,3 7 128 500 4 155 120 2 973 380 1 500 660 4 474 040
Volkswagen Passat Trendline BMT 1.6 CR TDi 4,3 7 378 000 4 301 915 3 076 085 1 086 180 4 162 265
Toyota RAV4 2.0 Valvematic 7,7 7 230 000 5 168 100 2 061 900 1 834 140 3 896 040
Toyota RAV4 2.2 D-4D 150 6,0 8 285 000 5 349 100 2 935 900 1 515 600 4 451 500
Renault Scenic 1.6 16V Advantage 7,4 4 540 000 2 917 000 1 923 000 1 762 680 3 685 680
Renault Scenic 1.5 dCi Advantage 4,9 5 140 000 3 464 800 1 975 200 1 123 740 3 212 940

*: egységesen 20 000 km/év futással
A kalkulációk végeredményei azonban nem változtak, az árváltozások után is ugyanazon három (Swift, Octavia, RAV4) modellnél nem éri meg a dízel, mint tavasszal, illetve egyelőre ugyanazon négy modell (Fiesta, Insignia, Passat, Scénic) esetén üzemeltethető a benzinesnél olcsóbban a dízel, mint akkor. A táblázatunkban szereplő számokból egyértelműen látható, hogy csökkent a dízel verziók árelőnye, ahol pedig eddig is a benzines volt a nyerő, ott mostantól fokozottabb előnnyel győzedelmeskedik azon verzió. Ha azonban valaki a cikkünkben feltételezettnél jelentősebb futásteljesítményre vásárol autót, akkor mind több modell esetén lehet érdemes a dízelt választani. Megjegyezzük, az általunk választott modellek közül 100 ezer kilométeres futás esetén is csupán a Skoda Octavia sorolódik át a gázolajosként olcsóbbak táborába.
A kalkulációkat minden vásárlónak érdemes elvégeznie vásárlás előtt, átlagos futásteljesítménnyel sokaknak nem éri meg a dízel - amely verzióknak persze olcsóbb tankolhatóságukon túl egyéb előnyei (hatótáv, nyomaték) is vannak, ugyanakkor szervizelési költségei is magasabbak lehetnek.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 08:25
    Permalink

    Kedves Mátyás,

    Hát a valóság azért merőben más, mint amit önök itt kiszámolgattak. Az is a realitás része, hogy a dízel modelleknél kb. 3-5 év alatt (éppen a garanciális iődzska vége körül) tönkremegy a nem túl tiszta magyar gázolajtól a commonrail technológia lelke, a magasnyomású szivattyú, meg esetleg a koszra szintén rendkívül érzékeny porlasztócsúcsok egyike-másika. Ha ezeket saját zsebből kell cserélni, akkor nincs az a takarékos dízel, ami 5 éven túli használat esetén (tehát a használtautók zöménél is) megérje! Egyáltalán csak nagyon nagy futásteljesítmény (mondjuk évi 50-60 ezer km fölött) és rövid használati idő (max. 3 év) éri meg ezeket a tényezőket is bekalkulálva dízelt választani…

    Üdvözlettel: Dani János

Vélemény, hozzászólás?