A SEAT már régóta tervez SUV-okat
Az autókiállításokon bemutatott tanulmányautókat mindig sok figyelem kíséri, hiszen ezek hivatottak eldicsekedni a világnak, mire képes egy-egy márka. Nem csak azt vetítik előre, milyen kategóriájú modellekkel bővül egy gyártó palettája később, hanem sokszor itt láthatjuk először az új stílusirányzatokat, és persze technológiai újításokkal is ámítják a közönséget. Vannak koncepciók, amelyekből később aztán nem lesz semmi, és vannak azok, amelyek valódi előfutárai a későbbi modelleknek - az utóbbi kategóriából gyűjtöttünk össze egy csokrot a SEAT háza tájáról. Érdekes visszatekinteni, milyen stílust képzeltek el a jövő autóinak évtizedekkel ezelőtt, beszédes lenyomatai egy-egy korszaknak ezek a fotók, emellett pedig kontextusba is helyezik a mai tanulmányautókat: hiába nyűgöznek le minket a reflektorfény alatt, esetenként még évekkel később sem valósulnak meg egyes technológiai érdekességek.
1991-ben, a Frankfurti Autószalonon indult el a SEAT terepjárós pályafutása a Marbella Playa Concepttel. A pick-uppal a szabadidejüket aktívan töltő vásárlók felé szeretett volna nyitni a márka, és a rakodótérbe is került egy (oldalra néző) ülőke - ülésnek nehezen hívhatnánk, mindenesetre így több személlyel is meg lehetett osztani az önfeledt tengerparti autózás élményét. Ettől függetlenül sok fénypontja nem volt a tanulmányautónak, a SEAT egyik külső tervezője, Xavier Villanueva is csak annyit fűzött hozzá, hogy egyedi volt az élénk, fiatalos színekkel és a kerek ködlámpákkal.
Érdekes megoldás ez az ülőke
2000-ben a SEAT Technical Centre huszonötödik évfordulóját ünnepelte a Salsa Emoción tanulmányautó (ettől spanyolosabb nevet nehezen lehetne elképzelni...), ami egy háromajtós kupészerű kompakt volt emelt hasmagassággal. A stílusa gyakorlatilag egy az egyben került át az öt évvel később érkező, második generációs Leonra. 250 lóerős teljesítményével még ma is megállná a helyét, és a manapság már népszerű vezetési üzemmódok is helyet kaptak a kocsiban, Off-Road, Sport és Street (utcai) lehetőségek közül választhatott a sofőr (ez a technológia továbbfejlesztett formában a 2007-es Altea Freetrackben is megjelent). Villanueva elmondása szerint egyes stílusjegyei még a mai Aronán is visszaköszönnek.
Elölről és hátulról is jól felismerhető az évekkel később bemutatott Altea és Leon stílusa (kép: Juancar22)
Az Altea Freetrackben még fejlettebb lett a vezetésimód-választó
Az első igazi, a mai SUV-okhoz hasonlító koncepcióautó a 2007-ben, Genfben bemutatott Tribu volt. A háromszög stílusú hátsó lámpái állítólag a mai Tarraco fényszóróit inspirálták, a szögletes kerékjárati ívek pedig az Atecán is megjelentek, és a beltér kapcsolói és képernyői is ismerősek lehetnek. 2011-ben már a teljesen LED-es lámpákkal rendelkező, hibrid IBX érkezett, ami talán a leginkább időtállónak bizonyult, akár a mai Arona kissé extrém változatának is tekinthetnénk.
A Tribu már igazi SUV-nak tekinthető
Elvileg erről is kapott ihletet a Tarraco hátulja (kép: Axel Schwenke)
Még ma is frissnek hat az IBX
A legutolsó tanulmányautó a 2015-ös 20v20, amit Villanueva az Ateca előfutárának tekint, bár az első fényszórói inkább az Aronán tűntek fel. A kupés tetővonallal rendelkező SUV különlegessége a kivehető, kör alakú Personal Drive nevű érintőképernyős eszköz volt, ami a középkonzolba illesztve a légkondit vezérelte, az autótól eltávolodva pedig segített a sofőrnek megtalálni a járművet. Ugyanebben az évben debütált a Leon Cross Sport, ami a népszerű kompakt emelt hasmagaságú terepverziója volt, ez azonban sajnos nem valósult meg.
Az Ateca kupés tanulmányautója, a 20v20
A 20v20 beltere még ma is modern, középen látható a kivehető érintőképernyős eszköz
A Leon Cross Sport sajnos nem valósult meg
A Salsa nevet tuti valami sudribunkó német középvezető találta ki, aki egy last-minute bordélyházzal egybekötött ibizai turistáskodáson túl nem sokat konyíthatott Spanyolországhoz, mégis valamiért echte ilyen nevet akart adni az autónak. Formára is inkább idézi a VW Sciroccot, mint bármely Seat modellt.
Az autóipar számomra egyik legsötétebb rejtélye megint előjött: miért kell csupa nagybetűvel írni a Seat nevét? Mert rövidítés? A Fiat is az, mégsem írták soha csupa nagy betűvel 😀