Verstappen ezúttal is tükörsimán, kiváló rajtot fogva nyerte a Magyar Nagydíjat
Kétségkívül az egyik legizgalmasabb hétvégét hozta a 2023-as Formula-1-es szezonban a Magyar Nagydíj. Már a brit futam után felrobban az internet, miután kiderült, hogy Nyck De Vriest azonnali hatállyal menesztette az Alpha Tauri, és a helyére azt a Daniel Ricciardót ültetik, akit tavaly menesztett a McLaren. Emellett szintén a hétvége nagy híre magyar szempontból, hogy megköttetett a megállapodás a Liberty Media és a magyar fél között, mely szerint 2032-ig biztosan ellátogat hazánkba a száguldó cirkusz. Ehhez persze szinte az egész pályát az alapjaitól újjá kell építeni, ennek terveiről korábban már
itt írtunk.
Ricciardo visszatérése megosztotta a közönséget, de összességében jól teljesített "első" hétvégéjén az ausztrál
Már a múlt hét vége óta F1-lázban égett Magyarország, a fővárosban pedig lépten-nyomon Formula-1-es autók bukkantak fel. A pénteki napon pedig a pályán is beindult az élet, és már a hétvége első napja is tartogatott izgalmakat. Az első szabadedzés jóformán még el sem kezdődött, Sergio Pérez máris falba rakta a Red Bullt az ötös kanyar bejáratán, miután megcsípte a füvet. Az első gyakorlás viszont a mexikói produkciója után hamar érdektelenségbe fulladt - főleg a csapatok részéről - hiszen megérkezett az égi áldás a mogyoródi pályára. A vasárnapi futamra verőfényes napsütést jósoltak, így nem is lett volna sok értelme kínozni a technikát a vizes aszfalton.
A pénteki első edzést elmosta az eső
A második szabadedzésen a szokásosnál is többet köröztek a versenyzők, hiszen a késő délutáni eseményre már felszáradt a pálya, így a vasárnapi napra is releváns adatokat gyűjthettek a mérnökök. A csapatok teljesen eltérő ütemben készültek a futamra, így a tabellán sem a megszokott nevek tűntek fel az élen. Charles Leclerc nyerte a második gyakorlást, míg mögötte Lando Norris végzett, Pierre Gasly pedig a harmadik legjobb időt futotta az Alpine-nal. A két Red Bull az első tízbe sem fért be, ahogyan a Mercedesek sem.
Leclerc volt a leggyorsabb pénteken, de ez nem sokat ért a futamon
A szombati edzés már egy fokkal tisztább képet adott arról, mi várható a délutáni időmérőn. Hiába a Red Bull fejlesztési csomagja, az utolsó szabadedzést Hamilton nyerte a Mercedesszel, két és fél tizedet adva a címvédő Verstappennek. Pérez ezredekkel maradt el csapattársától, míg a mostanában gyengélkedő Alfa Romeo szokatlanul erős tempót mutatott.
Pérez szépen összekapta magát magyar futamra
Az időmérő pedig talán még a monacóinál is izgalmasabbra sikerült. Persze, ez nagyrészt annak köszönhető, hogy az F1 ezúttal egy új időmérős formátumot tesztelt a Hungaroringen. Az eredetileg
Imolára tervezett újítás a gumikiosztást érinti elsősorban, hiszen a csapatoknak kevesebb szett abroncs állt rendelkezésükre, a kvalifikáció bizonyos szakaszaiban pedig előre meghatározott keverékeken kötelező kört teljesíteni. Röviden összefoglalva a Q1-ben csak kemény, a Q2-ben csak közepes, míg az időmérő utolsó szakaszában csak lágy keverékű gumikkal hajthattak a versenyzők a pályára.Az új formátum már az első szakaszban nem várt eredményt hozott, George Russell legnagyobb bánatára. A Mercedes brit versenyzője meglepetésre már a Q1-ben búcsúzott, míg az Alpha Taurival visszatérő Ricciardo különösebb probléma nélkül jutott a második szakaszba. A táblázat tetején is meglepő név bukkant fel, hiszen az Alfa Romeóval Zhou zárta az élen a Q1-et.
Zhou meglepte a nagyérdeműt, szakaszt nyert az időmérőn
A közepes abroncsokon futott Q2-ben látványosan szenvedtek a Ferrarik, Sainz ki is hullott a 11. helyen, ellenben Pérez öt futam után először be tudta magát verekedni a legjobb tízbe. Meglepetésre mindkét Alfa Romeo továbbjutott a Q3-ba, az Alpine-ok viszont csúnyán leszerepeltek, és egyik autóval sem kerültek a legjobb tízbe.
Az Alpine egyik autója sem jutott a legjobb tízbe, a futam pedig még rosszabbul sikerült
Az utolsó szakaszban - a 2021-es szezonhoz hasonlóan - Hamilton-Verstappen csata alakult ki a rajtelsőségért, a pároshoz pedig Lando Norris csatlakozott a hamvaiból újjászületett McLarennel. A leintés után úgy tűnt, hogy Verstappen tovább tudja vinni jó sorozatát, és Magyarországon is a holland állhat fel az első rajtkockába, de jött Lewis Hamilton és az utolsó pillantaban még a címvédőnél is gyorsabb kört futott. A két világbajnokot mindössze három ezred választott el egymást a végén, így az idei Magyar Nagydíj időmérője lett minden idők egyik legszorosabb edzése. A harmadik helyet Norris szerezte meg, míg mellé újonc csapattársa Piastri sorakozhatott fel. Hatalmas teljesítménnyel Zhou lett az ötödik, Leclerc csupán a hatodik legjobb időt futotta, mellé pedig az Astonnal futamok óta gyengélkedő Alonso állhatott fel. Hiába jutott be a Q3-ba, csak a kilencedik legjobb időt futotta Pérez, míg az utolsó top 10-es helyet Nico Hülkenberg szerezte meg.
Hamilton 33 futam után szerzett ismét pole-pozíciót
Nem sokáig örülhetett viszont Hamilton az első helynek, ugyanis Verstappen már az első kanyarban megelőzte a hétszeres világbajnokot. A Red Bull-lal ügyesen helyezkedett a holland, amit a két McLaren is ki tudott használni, Piastri és Norris is átlépte a britet, ezzel visszacsúszott a negyedik helyre Hamilton. A szombati napon kiválóan teljesítő Zhou botrányos rajtot vett, ezzel egy olyan láncreakciót indított el, aminek a két Alpine és Ricciardo itta meg a levét. A kínai gyorsan vissza akarta hozni az elvesztett pozíciókat, ezért túl rövid féktávot vett, így belecsúszott Ricciardo Alpha Taurijába, aki pedig Ocont öklelte fel. A francia eltalálta csapattársát, a két Alpine pedig annyira megsérült, hogy mindkettejüknek már az első kör után véget ért a verseny.
A két Alpine már az első kanyarban kiszállt (fotó: MTI)
A tizedik körre a szokásos futamkép kezdett kialakulni. Verstappen ellépett az élen, de mögötte a két McLaren követte egymást Piastri-Norris sorrendben. A futam ezen táján megkezdődtek az első kerékcserék is: a nyári hőségben a kiállásoknál mindenki kivétel nélkül a kemény gumikra szavazott. A 20. körre Verstappen előnye csak tovább nőtt, mögüle lassan, de biztosan mindenki kiállt kereket cserélni, így a futam ezen szakaszában Pérez és Alonso haladt a holland mögött, de még egyikük sem volt kint friss abroncsokért. Időközben a két McLaren is meglátogatta a csapatát, viszont érdekes módon a hátrébb haladó Norrist hozták előbb, aki később Piastri cseréje után átlépte ausztrál csapattársát. A 23. körben végül Verstappen is rászánta magát a kiállásra, de nem kellett izgulnia a forgalom miatt, hiszen a második helyen érkező Pérez is 22 másodperccel jött mögötte, így az első helyre tért vissza a holland.
A Red Bullok ezúttal sem kegyelmeztek
A futam féltávjához érve a McLarenek dupla dobogója, és Verstappen győzelme már szinte biztosnak tűnt, Pérez viszont pokoli gyors volt a közepeseken, csakúgy mint a utolsóként kiálló Russell a Mercedesszel. A mexikói a negyvenedik körben végül utolérte Hamiltont, viszont a brit tanárian védekezett, így a Red Bull jobbnak látta kihozni Pérezt, aki Piastrival együtt a 43. körben állt ki másodjára az élmezőnyből. Négy körrel később a pályán csapott össze a két versenyző, amiből Pérez jött ki jobban, de a felügyelők jegyezték az esetet, ugyanis a mexikói elől a kettes kanyarban Piastri a fűre menekült, hiszen a pályán már nem maradt helye. Később egyik félt sem találták bűnösnek. Nem úgy mint Leclerc, aki a boxutcában lépte át a megengedett sebességet, így öt másodpercre meg is büntették a bírák.
Leclerc-t még az ág is húzza: öt másodperces büntetést kapott egy olyan kerékcsere után, amely majdnem 10 másodpercig tartott
Szűk 20 körrel a vége előtt Verstappen is kiállt másodjára is, de ezúttal sem kellett csatározással számolnia, magabiztosan jött vissza az első helyre. Az 56. körben Piastrit Pérez után Hamilton is átlépte, de a másik McLarenben is aggódhatott Norris, ugyanis a britre a Red Bull 11-ese közeledett vészesen. Pérez végül nem tudta megfogni Norrist, így Verstappen mögött a McLaren futott be másodikként a két Red Bull között. Hamilton szerezte meg a negyedik helyet, Piastri csak az ötödik lett, Leclerc jött be hatodikként, Russell a 18. helyről egészen a hetedikig kapaszkodott, de Leclerc büntetése miatt végül mégis hatodikként rangsorolták a britet. Sainz csupán a nyolcadik lett, az utolsó pontszerző helyeket pedig a két Aston Martin szerezte meg Alonso-Stroll sorrendben.
Az Magyar Nagydíj végeredménye:
A bajnokság állása tizenkét hétvége után: