Nőnapi főhajtás az ablaktörlő feltalálója előtt
115 éve nyújtotta be ablaktörlő szabadalmát Mary Anderson
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Boldog nőnapot kívánunk a hölgyeknek! A jeles nap alkalmából felelevenítjük az autókon használt ablaktörlő születésének történetét, amely Mary Anderson nevéhez fűződik.
Alabama állam Birmingham nevű városában járunk az 1903-as esztendőben. Az Amerikai Egyesült Államok szabadalmi hivatalában ekkor jegyezték be a 743 801-es számmal Mary Anderson találmányát, amely egy „ablaktisztító berendezés elektromos autók, illetve más járművek számára, a hó és a jég letakarítására.” Amikor Anderson megkapta a szabadalmat igazoló papírokat, megpróbálta eladni a találmányát egy kanadai vállalatnak, ám ott elutasították, mondván, hogy nincs gyakorlati haszna a berendezésnek, és végül a hölgy semmi hasznot nem látott sajnos az ötletéből. Pedig 1913 körül már a személyautók szabványos berendezésének számított a mechanikus ablaktörlő.
De honnan jött egyébként Anderson ötlete? Nos, a hölgy egy fagyos és havas téli napon épp New York felé utazott a századelőn, és ekkor tapasztalta, hogy a sofőr alig lát ki a hódarával borított szélvédőn. Az egyetlen lehetősége az üveg letisztítására abban rejlett, hogy azt különálló részekre tagolták, és az egyik felét kihajtva megpróbálta lerázni róla a havat. Ez persze jelentősen rontotta a komfortot, hiszen így az arcába kapta a hideg levegőt, ahogy az utasok is.
Anderson egy ilyen élmény után vetette papírra terveit egy ablaktörlőről és több sikertelen próbálkozás után végül sikerült elkészítenie egy működő prototípust. A fából és gumiból készült ablaktörlő lapátokat a vezető mozgathatta egy kar meghúzásával. Lényegében a mai megoldáshoz hasonlóan működött. Ráadásul a tél elmúltával ezeket le is lehetett szerelni, és aztán a következő hideg vagy csapadékos évszakban visszatenni. Persze jellemző módon az emberek megijedtek az újdonságtól, mert attól féltek, hogy a lapátok mozgása elvonja a vezető figyelmét és így balesetet szenvedhet.
Később, egészen pontosan 1917-ben egy másik hölgy, Charlotte Bridgewood gondolta tovább az ötletet és egy automatikus szerkezettel rukkolt elő, amely lapátok helyett hengerekkel törölte a szélvédőt. Ám sajnos ő sem látott egy cent hasznot sem az ötletéből, ahogy a lánya, a színésznőként jobban ismert Florence Lawrence sem az általa elsőként kifejlesztett mechanikus irányjelzőből, mert végül nem vitte el a szabadalmi hivatalba a találmányát.