Nincs többé büdös autó, itt az újautó-parfüm
Újautó-szaggal kínálja használt autóit a spanyol Ford
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A Ford spanyol használtautó-kereskedelmi ága három parfümőrrel elkészíttette az újautó-szagú illatosítót.
Az újautó-vásárlás mellett az egyik legerősebb érv a termék érintetlensége, a tudat, hogy a gyári összeszerelés óta még nem koptak az alkatrészek, nem nyúzták, és így nem okoztak felderíthetetlen károsodást ismeretlenek a megvásárolni kívánt autón. Van azonban egy másik tényező is, amiért alapvetően elég nevetségesen hangzik kifizetni az újautó-felárat, de mivel egyik legérzékenyebb és tudatosan legkevésbé használt érzékszervünkről van szó, úgy vezet meg, hogy észre se vesszük, csak megyünk az orrunk után.
Igen, az újautó-szagra gondolunk, ami lényegileg nem tesz hozzá az autó értékéhez, mégis rettentő fontos szerepet játszik a döntés meghozatalában. Mivel új autónál adott az érintetlenség illata, különösen használt autó választásánál lehet jelentősége annak, hogy az autóban korábban dohányoztak-e, rohasztottak-e szendvicset az ülései alatt, vagy épp gondosan ügyeltek eredeti állapotára, s rendszeres takarítással, illetve illatosítással megpróbálták-e fenntartani az összeszereléskori makulátlanságot. A büdös autót nehezebb eladni, míg az újautó-szag azt sugallja, hogy erre a kocsira vigyáztak, és amilyen szép kívülről, illetve utasteréből vizslatva, biztos annyira óvták állagát műszakilag is. Ez persze nem feltétlenül igaz minden esetben, de azért tudat alatt mindenkire hat a tiszta udvar, rendes ház alapvetés.
De mi is okozza az orrunknak oly kedves újautó-szagot? Természetesen a belsejében található burkolatok, a plasztik, a kárpit, a bőr szagát érezzük, amelyeknek belélegzése viszont nem biztos, hogy minden esetben hasznos az egészségünkre nézve. Az összeszerelésnél a már említett anyagokon kívül sokféle ragasztót, tömítőanyagot is használnak, ezek egy része pedig nem feltétlenül köt meg teljesen, mire az autó új gazdájához kerül. Sokszor mérgező, illékony szerves vegyületek formájában egy ideig még párolognak a szerkezetekből, mi pedig élvezettel szívjuk be szagukat, amikor inkább menekülnünk kellene előlük - sok autónál egyébként tényleg inkább orrfacsaró szagokról, mint kellemes illatokról beszélhetünk.
Ezek közé tartoznak például a műanyagok puhítására alkalmazott ftalátok, így bár a minőségérzetet fokozzák, egészségünk szempontjából nem a legszerencsésebb, ha csupa puha műanyag burkolja autónk belterét. Ezek a gázok annyira mérgezők, hogy az elmúlt 10-15 évben számtalan termékcsoport esetében betiltották használatukat, de ezek főleg kozmetikai, háztartási és élelmiszeripari áruk, az autóipar még mindig alkalmazza őket. Ezért inkább kerüljük az újautó-szag szipuzását, és különösen nyáron gondoskodjunk az utastér rendszeres szellőztetéséről.
Még 1995-ben egy amerikai kutatócsoport egy új építésű Lincoln Continental levegőjét elemezte, és több mint 50 féle, a festésből, kárpitokból, bőrből, műanyagokból, tisztítószerekből, ragasztóból, benzinből és kipufogógázból származó illékony szerves vegyületet analizáltak benne. A két hónappal későbbi újabb vizsgálat kimutatta, hogy jelentősen csökkent ezek jelenléte időközben, de kifejezetten mérgező anyagokat is találtak a keverékben. Egy másik csoport arra jutott, hogy az új autóban mért akár 7500 mikrogramm/m3-nyi illékony anyagok mennyisége három hét alatt 90 százalékkal csökkent. Olyan eset is előfordult, hogy a gyártó akaratlanul tette büdössé autóját: az 1999 és 2002 között gyártott Bentley-kben tapasztalható kellemetlen szagért a cég által akkoriban alkalmazott rozsdagátló volt felelős.
Az újautó-szag tehát, legyen bármennyire is kívánatos, a valóságban inkább óvatosan kezelendő. Bármennyire is igyekeznek az autógyártók egyre kíméletesebbé tenni a gyártási folyamatokat és környezetbarát alapanyagokra támaszkodni, számtalan olyan anyagot használnak, melyek így vagy úgy károsak lehetnek az egészségre.
Az emberek vágyait azonban sok esetben könnyebb kielégíteni, mint elmagyarázni nekik, hogy miért kellene lemondaniuk róluk, az autógyártókra, s még inkább a kereskedőkre meg pláne nem jellemző, hogy ne igyekeznének kielégíteni ügyfeleik igényeit. És ez az a pont, ahol a használt autók eddig nem vetekedhettek az újakkal, egészen mostanáig. A Ford spanyolországi részlegének használtautó-kereskedelmi ágazata, a Ford Selección ugyanis új szolgáltatással egészítette ki eddigi tevékenységét: az olor a nuevo azaz újszagú névre hallgat a kiegészítés, amivel mostantól minden használt autójukat ellátják.
Felkérték Spanyolország három legjobb parfümőrjét – vagy ha jobban tetszik: szagértőjét –, hogy próbálják meg analizálni és reprodukálni a szagot, ami az új autókat elválasztja az általuk átvizsgált és garanciális, tehát egyébiránt majdhogynem az újakkal egyenértékű használt autóktól. A szagemberek komolyan vették feladatukat, és némi labormunka után előálltak az olor a nuevo fedőnevű autóparfümmel, amiből 2500 üvegcsével le is gyártottak, majd a szalonokon kívül köztéri és újsághirdetésekbe is becsempészték a használt Fordok új illatát. Minderről kisfilm is készült.
Zseniális lett a legjobb áldokumentumfilmes eszközökkel elkészített videó, elsőre teljesen bedőltünk, de a második megtekintés után felmerült: lehetséges, hogy csak ügyes reklámfogásról van szó. Némi spanyol gyorstalpaló után úgy találtuk, elképzelhető, hogy a remek munkát végző Bassat Ogilvy Madrid ügynökség tényleg felbérelte a parfümőröket, és legyártatta a filmben szereplő illatosítót. Nem lehetetlen, de ha tényleg így történt volna, akkor vajon miért nem kaphatók világszerte újautó-szaggal a használt Fordok? Szerintünk nagy hiba lenne egy ilyen lehetőséget kihagyni, de mivel Spanyolországon kívül nyomát se leltük máshol az akciónak, beletörődünk abba, hogy jól behúzós marketingtrükk áldozatai lettünk.
A nemzetközi piacon több cég is kínál újautó-szagot visszaállító tisztító, illatosító termékeket, de a leírt tapasztalatok zöme arról számol be, hogy bár vannak köztük értékes, kellemes illatot eredményező szerek, az általában természetes alapanyagokból előállított utólagos szag-reprodukátorok nem állítják helyre a párolgó ragasztók és műanyagok által keltett hatást. Annak tudatában azonban, hogy az újautó-szag jóval károsabb, mint amennyire kívánatos, talán jobban is tesszük, ha nem próbáljuk mindenáron előidézni az első pár hét szagélményeit. Egy jó tippet azért olvastunk, bár egy fapados alapmodellben elég furán veheti ki magát alkalmazása: szerezzünk egy nagyobb darab friss tehénbőrt, és összehajtogatva tegyük az egyik ülés alá! És hozzátesszük még a sajátjainkat is: a fenyőfa tűlevelénél kevés természetesebb és kellemesebb illatosító van, s hasonlóan finom - de sokak számára állandó vágykeltő - lehet néhány szem kávébab elhelyezése is. Mindkettő előnye, hogy hálós zacskóban akár a szellőzőrostélyok elé/mögé is helyezhető, így akár észrevétlenül varázsolhatnak kellemes illatokat az autóba - szerintünk nagyságrendekkel jobbat, mint a szintetikus illatosítók.
Arról is szívesen olvasnék egy cikket, hogyan lehet mielőbb eltüntetni, közömbösíteni a – számomra például szinte elviselhetetlen – új autó szagot. Pláne annak ismeretében, hogy ezek az anyagok tényleg nagyon károsak az egészségre.
Itt is az elsők között a Prius…
Hajrá-hajrá Hibridek !!!