Hangszór segítségével észlelhető lesz az elektromosan közlekedő Prius
Már maga a név mindent elárul: Approaching Vehicle Audible System, röviden AVAS. Magyarra fordítva ez a legjobban talán Közeledő Jármű Hallható Rendszernek fordítható, a valóságban pedig egy hangszórót jelent. Egyre többen kritizálják a hibrideket azért, mert elektromos üzemmódban nem hallható a közeledésük – nem csak a süketek és nagyothallók, de egyszerű gyalogosok se veszik mindig észre az alattomosan, csendben közlekedő autót. Az emberekben az rögződött az elmúlt évtizedek alatt, hogy ha autó közeledik, az berregéssel jár – a hibridek azonban rácáfoltak erre. Amíg még gyerekcipőben járt az egész környezetbarát autózás téma, még nem tűnt fel a veszély, de idő közben olyan nagy számban vannak jelen a hibridek az utakon, hogy igenis lépni kellett.
Sebességfüggő hangot ad a lökhárító mögé szerelt hangszóró, ami az anyós láttán gombnyomásra akár ki is kapcsolható
Ezúttal is a Toyota vállalta magára az elsőséget, a harmadik generációs Priushoz beszerelési költség nélkül 12 600 jenért (nagyjából 34 000 forint) kínált hangszóró a jármű sebességével arányosan változó hanggal jelzi a közeledést. A legfeljebb 55 dB hangerő egyébként még mindig alacsonyabb annál, amit egy csak belső égésű motorral hajtott autó produkál, ezért az emberi fül számára jól érzékelhető berregést választottak. Augusztus harmincadikától lesz megvásárolható – egyelőre csak Japánban – az eszköz, amely megfelel a Japán Föld, Infrastruktúra, Közlekedés és Turizmus Minisztérium ajánlásának. Idővel a többi hibrid illetve jövőbeli elektromos Toyotához is megvásárolható lesz a hangszóró, amelynek előbb-utóbb a többi gyár kínálatában is meg kell majd jelennie. Most még csak ajánlás a csendes autók hallhatóvá tétele, de várhatóan legkésőbb az elektromos autók tömeges terjedésével törvénybe is foglalják azt.