Egy robusztus Touareg R a ködbe vesző, teljesen üres rakparton: mi szimbolizálhatná jobban, hogy egy ilyen monstrum elől mindenki menekül az utakon?
Fekete hűtőrácsa és hatalmas - ám még mindig nem a kérhető legnagyobb - felnijei szokatlan sportosságot, vagányságot sugallnak
A Touareg születése óta a Volkswagen táplálékláncának legtetején foglal helyet. Éppen ezért fontos megnézni, hogy mi a csúcsragadozó a Touaregek közt. Annak idején, amikor még a dízelekben látták a jövőt, akkor a V10 TDI vitte a prímet, most viszont a zöld rendszám a menő, így egy konnektoros hibrid ül a trónon. Tekintélyt parancsoló, fegyelmezett arcát a krómról matt és fényes feketére cserélt részletek tényleg sportosabbá teszik, már nem a
szigorú, fegyelmezett TEK-es ugrik be, sokkal inkább a mosolygós, nagydarab menőcsávó, akinek mégis ugyanúgy mindenki eláll az útjából, ha az asztalra csap.
Elöl lézerfényszórók, hátul pedig 3D LED lámpatestek gondoskodnak arról, hogy mindig, mindent láss, mégse vakíts el senkit
Elöl és hátul is ott díszeleg az R logó, hogy mindenki tudja, nem csak a legnagyobb, de a legerősebb is te vagy az utakon
És ha már elállni az útjából, a Touareg elől mindenki menekül a forgalomban, még akkor is, ha a legóvatosabban közlekedsz vele. Ez nem is véletlen, hiszen hatalmas: 4,88 méteres hosszához 1,99 méteres szélesség társul. A tükrökkel együtt mindez már majd 2,2 méter, van hely, ahová biztosan nem fér be. Közel 3 méteres tengelytávja komoly hátsó lábteret és hatalmas fordulókört ígér. Ebből szerencsére csak az előbbi igaz, nyilván nem kisautós adat, de a 12,2 méter közel sem rengeteg egy ekkora monstrum esetében. Ráadásul alacsonynak sem mondható, legalább 1,71 méter magas ez a sportos SUV.
Jól eltalált arányainak és 21 colos felnijeinek hála első ránézésre nem is tűnik olyan óriásinak, pedig 2904 mm a tengelytávja
Elölről és hátulról nézve sem ormótlan a látvány, már persze viszonyítási alap nélkül
Méretei ellenére azonban csak ötszemélyes, annak viszont hatalmas. Kényelmesen fér el benne az 5 felnőtt, akik közül négyen fűtött fotelt is kapnak, ráadásul szinte korlátlan mennyiségben vihetik a cuccaikat is, hiszen a Touareg csomagtartója az akkucsomag ellenére is közel 650 liter feletti marad. Bár a csak fosszilis üzemanyagon dörmögő modellek 810 litere csábítóan hangozhat, a valóságban alig észrevehető a különbség, kivéve persze, ha ledöntjük a hátsó üléseket. Az így keletkező raktér a konnektoros hibridben is óriási, csak épp nem teljesen sík a padlója.
Csomagtere az akkucsomaggal együtt is hatalmas...
...ráadásul elektromosan nyílik, gombnyomásra előkapja a vonóhorgot, és a légrugóinak köszönhetően lejjebb is tudja engedni a raktér küszöbjét
Az említett áldozatot a praktikum terén még véletlenül sem a megszokott eHybrid hajtásláncért kell meghozni, ez nem az 1,4 literes TSI-re épülő változat, mint amit
a zöld rendszámos Arteonban és a többi kisebb modellben kínálnak, hanem az Audi Q8 TFSI e quattro szíve. Itt egy 3,0 literes, V6-os, turbós benzinmotor 340 lóerejét és 450 Nm forgatónyomatékát kombinálták egy 136 lóerős, 400 newtonméteres nyomatékkal rendelkező villanymotorral és egy 8 fokozatú Tiptronic automataváltóval. A rendszerteljesítmény így 462 lóerő, 700 Nm nyomatékkal társítva.
A gépháztető alatt egy hatalmas benzinzabáló tölti ki a teret, hangsúlyos V6 TSI felirattal a burkolata közepén
Hátul valódi kipufogóvégekkel zárul a rendszer
A tény, hogy egy ekkora bódéba minden extra mellé két motor is került a hozzájuk tartozó segédberendezésekkel együtt, a forgalmi szerint 2360 kilós saját tömeget eredményez. Mindez a katalógus szerint a kötelező kiegészítőkkel és a 75 kilogrammos átlagsofőrrel, menetkészen 2493 kilóra nő. A közel 2,5 tonnás súlyt viszont már nagyon nehéz elrejteni, a Touareg R mégis megoldja: vezetve könnyedén gyorsul és jól megy, állórajtból, egyenes pályán hihetetlen megmozdulásra képes. Normális sebességgel fordulva kimondottan könnyednek érződik, ráadásul tempósabb kanyarokban sem akar leesni az útról.
Egy dolgot nem tud: megállni.
Fokozottan igaz ez a csúszós, téli körülmények közt. Amennyiben nem tökéletesek az útviszonyok, úgy a féktávok felmérésekor bizony el kell vonatkoztatni a gyorsulástól és a kanyarsebességtől, és tudatosan kell figyelni a méretekre: már országúti tempónál is gond nélkül szalad bele az ember a doboló ABS-be egy közepes erősségűnek gondolt fékezéskor.
Bent fejedelmi a luxus, a rengeteg modern és klasszikus extra mind hibátlanul teszi a dolgát
Minden felületet remek anyagok borítanak, az ülések feszesek és kényelmesek egyszerre
Nem csak a teljesítmény és a hatalmas beltér segít abban, hogy halhatatlannak érezd magad a csúcs-Touaregben, hanem az extrák is, amelyek körülvesznek. A remek, letisztult dizájnba öntött, kiváló tapintású anyagok hibátlanul működő kütyüket ölelnek körül, minden ergonomikus és logikusan elhelyezett. A két óriási képernyő egyáltalán nem zavaró, még úgy sem, hogy a műszerfal közepén ülő érintésérzékeny, 15 colos LCD egyértelműen a látvány központi eleme. A fűthető, szellőztethető, felárért akár masszázsfunkciós ülések jól tartanak, ráadásul még a nap sem süthet a szemedbe, hiszen dupla napellenző is jár mindkét oldalra.
Itt tényleg minden azt sugallja, hogy te vagy a király.
Elöl és hátul is hatalmas a fej- és a lábtér, erre senkinek sem lehet panasza egy Touaregben
Hátul a pohártatrós kartámasz alap, a napellenző-roló viszont feláras
Ráadásul a légrugózásnak hála a vezetési módok mellett a hasmagasság is állítható, ezt a szemfülesebbek már onnan is kiszúrhatták, hogy az autó magassága elé korábban odaszúrtam, hogy "legalább". Akár a terepviszonyok követelik meg, akár csak még magasabban ülve csorognál végig a rakparton a bámuló tekintetek közt, egyetlen tekeréssel akár 10 centit is emelhetsz a Touareg futóművén, persze csak akkor, ha nem mész túl gyorsan az adott mód használatához.
Egyszer fent, egyszer lent: a légrugónak hála szép tartományban állítható a Touareg magassága
Lényegében tehát itt van egy tökéletes autó, amibe mindenből a Volkswagen legjobbja került? Közel sem. Mármint persze a kérdés második fele igaz, tényleg az utolsó csavarig a VW csúcsa a Touareg, de valahogy nem áll össze a kép. Túl nagy batár és túl nehéz ahhoz, hogy az R logóhoz méltó, igazi versenygéppé váljon, de közben hiába az elektromosan kihajtható horog és a Trailer Assist, túl sportos ahhoz, hogy az igazán kényelmes, bármit elvontató, autópályára született "klasszik Touareg" maradjon. Két annyira különböző kategóriát céloz, amelyet nagyon nehéz összegyúrni.
Az első ülések alapáron fűthetők, de extraként szellőztetést, memóriát és masszázsfunkciót is kérhetsz hozzájuk
Ugyanígy van ez a V6 TSI és a zöld rendszám esetében is. A WLTP szerinti 47 kilométeres tisztán elektromos hatótávját hírből sem ismeri, ráadásul akármennyi is a valós, szinte lehetetlen vele elérni a benzinmotor indítása nélkül. A Touareg R ugyanis hihetetlenül gyenge csak árammal, és amint jobban odalépsz neki, mint amit a villanymotor még tud kezelni, már röffenti is be a benzinzabálót, függetlenül az e-módtól. Félreértés ne essék, tudom, hogy a legtöbb konnektoros hibrid ezt csinálja, ám amíg azokat közel padlózni kell ehhez, a Touaregnek alig kell több negyedgáznál. Persze, lehet rá tudatosan figyelni, de tényleg csak forgalmi akadályt közelítő módon: benzinégetés nélkül saját méréseim szerint legjobb esetben is 18 másodperc alatt éri el állórajtból a 100 kilométeres óránkénti sebességet, ami igen komoly visszaesés a rendszer 5,1 másodperces összesített adatához képest.
Hátul az ülésfűtés feláras, mindenképp jár viszont a külön klímazóna 6 légbeömlővel
Egyértelműen nem arra van tehát, hogy csak árammal használjuk, de aki megvesz egy közel 500 lóerős szörnyeteget, az valószínűleg nem azért választja, hogy kizárólag villannyal menjen vele. Jól mégis akkor jár az ember, ha töltögeti, vegyes használatban ugyanis szinte mindig áramból tart sebességet, sőt, kisebb gyorsulásokat is feltűnésmentesen abszolvál, ekkor akár 4-5 liter környékére is levihető a városi fogyasztása. Országúton még van bőven haszna a villanymotornak, körülbelül 40 kilométernyi sebességtartásra alkalmas kikapcsolt klímával és fűtéssel a bruttó 17,9, nettó 14,1 kWh-s akkucsomag, így 100 kilométeren még ugyanígy kijöhet az 5-6 liter, ám autópályán vége a világnak: kevesebb mint 30 kilométert tud megtenni 130-cal, utána pedig 11 litert kér százon csak sebességtartásra. Én körülbelül 200 kilométernyi városozással, körülbelül 100 kilométer országutazással és nagyjából 270 kilométernyi autópályázással 8,2 liter/100 km valós benzinfogyasztást tudtam vele hozni, ám emellé egy hét alatt beletöltöttem a 2+2 szobás panellakás teljes havi áramfogyasztását is, az átlaga 100 kilométerre vetítve 22 kWh körülre jött ki az elhasznált benzin mellé. Otthoni konnektorról elvileg 8 óra alatt telik meg az akku, de a téli teszten 9-10 óra is adódott, ami valamivel hosszabb idő az átlagnál, de cserébe alkalmazásban és az autó infotainment rendszerén is beállítható, hogy mikor töltsön, ezzel kényelmesebben használható ki, ha az adott töltési helyen olcsóbb az áram bizonyos napszakokban.
Nagyon modern a beltér, mégis könnyen elsajátítható a kezelése
Még az sem zavaró, hogy szinte mindent a központi kijelzőről kell vezérelni
Persze a tankolási költségek a potenciális vásárlók egy részét jó eséllyel hidegen hagyják, tekintve a Touareg R listaárát, ami a választott opcióktól függően 38,1 milliótól 47,7 millióig terjed. Ez a konkrét autó 45,5 millióban áll meg a jelenlegi árak szerint, amiből 3,5 millió forintos kedvezmény jöhet le. Mivel minden téren egy kicsit sok ez az autó, a teszthét során naponta többször kaptam meg a nagy kérdést:
mi értelme van a Touareg R-nek?
5 személyre már-már túl nagy, annyira magas, hogy 170 centi alattiaknak konkrétan problémás a ki- és beszállás, olyan széles, hogy egyes szűk utcákban úgy kell centizgetni a parkoló autók mellett, SUV-nak túl erős, sportautónak meg túl SUV. Ráadásul feltűnésmentesen vezetve is hivalkodó, hát még ha hozzávesszük a képlethez a 780 wattos Dynaudio hangrendszert, ami messze túl brutális ahhoz, hogy az utastérben élvezhető legyen 55-60 százalék fölé tekerve. Bármilyen furcsa is, pont ez a felsorolás az értelme.
Gyakorlatilag bármilyen környezetben remekül fest a Lapiz-kék metálfényezésben
Ha tetszik, ha nem, ez az autó egy státusszimbólum, ami a Volkswagen logó ellenére is minden járókelőből kivált valamilyen reakciót. Ráadásul csak úgy, elgurulni vele helyekre kimondottan jó, legfeljebb kicsit ellentmondásos az összkép. De amint azt már írtam, minden részlete tökéletesen kidolgozott, az összes extrája hibátlanul teszi a dolgát, és az egész egy olyan vagányságérzetet ad, amit nagyon kevés más négykerekű. Én biztosan tudom, hogy nem fizetnék ennyi pénzt ezért az érzésért - akkor sem, ha lenne rá - de valahol a lelkem mélyén meg tudom érteni azokat, akik igen.
A Touareg R az új autók közt is nagy szám, az "átlagos hazai autók" közül pedig - mint a képen látható Golf V - egyenesen kiemelkedik
Értékelés
Pozitív
Tágas, erős, kényelmes, remek anyagminőség, feltűnő
Negatív
Árammal gyenge, benzinnel magas a fogyasztása, túl nagy tömeg
Árak
Tesztmodell alapára
38 125 400 Ft (2022.01.24.)
Tesztautó ára
45 483 780 Ft (2022.01.24.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
2995 cm3
Teljesítmény:
340 kW (462 LE)
Nyomaték:
700 Nm 1340-5300 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
5,1 s
Gyári vegyes fogyasztás:
2,7 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
városi terepjáró
Belső szélesség elöl:
1625 mm
Belső szélesség hátul:
1570 mm
Belmagasság elöl:
890-980 mm
Belmagasság hátul:
950 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
310 mm
Ülőlap hossza elöl:
550 mm
Ülőlap hossza hátul:
470 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1250 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1080 mm
Csomagtér magassága:
380-700 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1960 mm
Raktérnyílás szélessége:
1170 mm
Raktérnyílás magassága:
900 mm
Motor és váltó
Motorosztály:
EURO 6d-ISC-FCM
Hengerűrtartalom:
2995 cm3
Hengerek/szelepek száma:
6/24
Sebességváltó:
automata (8 fokozatú tiptronic) sebesség
Nyomaték:
700 Nm 1340-5300 1/min-nél
Teljesítmény:
340 kW (462 LE)
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
5,1 s
CO2-kibocsátás:
50-74 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
2,7 l/100km
Fogyasztás a használónál:
8,2 l/100km