Nincs ki a négy hengere? MINI Cooper D teszt
MINI Cooper D teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Tavaly érkezett, dízelből is háromhengeres alapmotort kapott a legújabb MINI Cooper. Imádtam, ameddig meg nem láttam az árát.
A vagánysági faktor hibátlan, a Mini Cooper D esetén tilos elárulni, hogy mi hajtja - még úgy is, hogy a háromhengeres dízel döbbenetesen szépen teszi a dolgát
Hátulról is jó a kiállása, a 17 colos Cosmos Spoke felnik ára 432 600, a British Racing Green metálfényezésé 166 400 forint, a fehér tető felármentes
Jön a mosoly! Tulajdonképpen még bele sem kell ülni a MINI-be, a mosoly az garantált, a 3,8 métert mindössze 2 centivel túlnövő hossz és a nem egész 1,73 méteres szélesség minden, de nem hivalkodó, a felármentesen kontrasztos, a jól konfigurált zöld tesztautó esetén is fehér tető pont elég izgalmassá teszi, meg persze ott a forma, ami 56 éve, sok-sok átdolgozás után is örök. Aztán ajtónyitásra automatikusan szisszen lefelé a keret nélküli ablaküveg. Az okos indítókulcs egyedi, kellemesen tenyérbe simuló formájú, ha pedig beültünk az elöl korrekt oldaltartású, változtatható laphosszúságú ülésekbe, akkor kellemesen legelhet szemünk az egyedi billenőkapcsolókon, a piros indítóbillentyűn vagy a nem csupán megjelenésükkel, irányíthatóságukkal is remek szélső légbeömlőkön.
Ismerős formák, modern megoldások az utastérben. A hatalmas központi képernyő írásfelismerős iDrive kezelőről vezérelhető, karimája változó színű LED-es
Hátul nagyon passzentos a szigorúan csak négyszemélyes MINI. Az első ülések jó tartásúak, kényelmesek
Klasszikus, mégis modern. Az elődökre emlékeztetően és szigorúan kerek órákkal játszó a műszerfal, ám a sebességmérő a MINI-k körében most először került a sofőr elé. A blokk belsejében multifunkciós kijelző, akár a tempó digitális kijelzésével, balján fordulatszámmérő. A műszerfal közepén pedig a hatalmas tányér immár egy óriási, 8 colos színes kijelző. Akár navigáció, nagyfelbontású tolatókamera, az audiorendszer vagy csupán a fedélzeti számítógép megjelenítésével. Vezérlését a BMW-kből megszokott, itt ráadásul írásfelismerős iDrive adja. Nem csak a menürendszer még a precíz és profi navigáció hangja is magyar. A kijelző karimája színváltós. A váltó körüli körkapcsolóval zöld eco- és piros sportprogramot is kapcsolhatunk, a beállítás természetesen a központi bőségtál LED-fényes karimáján is visszaköszön, de az parkolás közben például akadály észlelésekor is pirosra vált. Okos, intuitív megoldás.
Itt épp a gépháztető lámpanyílásán keresztül nézhetünk a meglepően szépen dolgozó, finom stop-startos, 1,5 literes és mindössze háromhengeres, ám döbbenetesen jó gázreakciójú dízelre
Milyen a motor? A háromhengeres, 1,5 literes, természetesen TwinPower (nem dupla, csak kettős megfúvású) turbós dízelt már a frissített 1-es BMW-ben is próbálhattuk. Itt sokkal jobb arcát mutatta. Az itt keresztben beépített, s a hátsó helyett az első kerekeket hajtó motor (kardántengely híján) indításkor kevésbé rázza a karosszériát. Ha nem tudnánk, hogy háromhengeres, nem mondanánk meg, ugyanis simán hozza azt a kulturáltságot, amit a mai (jobb fajta) négyhengeres dízelektől megszoktunk. Gázreakciója nagyon jó, sportmódban természetesen fokozottan közvetlen. Alapjáratról is terhelhető, 1500 1/perctől jól húz, gyakorlatilag nem érdemes és nem is szükséges 3000 fölé forgatni. Jelentős, 270 Nm nyomatékát 1750 1/percnél, 116 lóerejét 4000-nél adja, 100 km/órára 9,2 másodperc alatt gyorsít, s a 200 km/órás tempót is simán megfutja. A kormánykerékhez kellemesen közel eső, precízen megvezetett karral jól kapcsolható váltó áttételezése nem olyan extrém hosszú, mint a 116d esetén, pont megfelelő. Az autópályás 130 km/óra 2400 1/perc fordulattal futható. A motor ott sem zajos, de a szélzaj már érezhető.
Analóg fordulatszám- és sebességmérő a sofőr előtt, utóbbiba már került egy kis egérmozi, amelyen sok más mellett az aktuális tempó is megjelenhet, a műszerfal közepére remek felbontású színes kijelző került a navigáció és a tolatókamera számára
Futómű, kormány? Elöl MacPherson, hátul multilink rendszerével a legújabb MINI a húzós felárral adott 17 colos alufelnivel és viszonylag peres abronccsal is meglepően jó csillapítást ad. Amúgy pedig klasszikusan gokartszerűen stabil, élményautós. Alapból is közvetlen, élénk a kormány, sportmódban meg persze visszavett rásegítésű, normál használathoz úgy már kicsit nehéz. Az ESP kikapcsolható, alapvetően jó, megbocsájtó játékautó a MINI, ugyanakkor teljesen jól használható munkába járásra, gyerekhordásra is.
Nem túl nagy, csupán támladöntéssel bővíthető a csomagtér, ám a háromajtós MINI-k között még mindig ez a legnagyobb
Hátsó fertály? A korábbiaknál tágasabb, nagyobb tengelytávú utastér 3 centis lábtérnövekedést hozott a hátsó utasoknak. Így sem lett sok helyük, normál méretű felnőttek mögött még a gyerekülésbe tett csemeték is lázadnak, hogy nem fér el a lábuk, ha pedig felnőttet ültetünk hátra, neki nem lesz élmény az út. Legalábbis helykínálat, főként lábhely szempontjából. Széltében, fejtérben bőséges hátul is a MINI. Az alapesetben 211 literes, a négyszemélyesség ellenére is 60:40 arányú támladöntéssel bővíthető csomagtér az elődökénél nagyobb, ám kisautós mércével is apró, de legalább jól pakolható.
Sok szép részlet közül talán az indítókapcsoló a leginkább szívet melengető
Meddig ér a mosoly? Érdekes módon akkora mosolyforrás a MINI, hogy rövidebb úton még hátsó helyein is örömködhetnek a részletein ámuló utasok. Elöl pedig tökéletes kényelmet, jó vezetési élményt ad. Nem olcsón, ugyanis az elvileg 3,5 l/100 km vegyes fogyasztású Cooper alapdízel alapára is több mint 6,3 millió forint Ft. A tesztátlag (zömében városi használattal, dinamikus használattal) 5,2 l/100 km lett. Utóbbi sem rossz, a tesztautó csaknem 10 millió forintos ára azonban nálunk emészthetetlen. Elvétve akad csak vevő, aki 1-es, akár 3-as BMW helyett MINI-t venne. Pedig érdemes ráérezni az ízére, hasonlóan prémiumtermék, sokkal barátságosabb, politikailag korrektebb külsővel, olyan méretekkel, amivel sokkalta könnyebb bárhova besorolni, sokkalta könnyebb leparkolni. Egy élményautó, ami ráadásul az év túlnyomó részében az átlagosnál szerényebb méretével is használhatóbb, mint bármi más, ami vezethetőségben, meg persze presztízsben alternatívája lehetne.
Nem csak a megjelenése maradt meg a háromhengeres és gázolajos MINI-nek, a vezethetősége és a prémiumautóssága is
Kérdezd csak meg a kubikos szakértő fiamat a manót aki mindig menő, arról hogy mit gondol a hengerszámról? Segítek kb ennyit: „szar turbós, úgyis széthullik” 😀
Egyébként igen, tökéletes ez a hajtáslánc!
Ugye, hogy nincs semmi jelentősége a hengerszámnak? Ha egy motor jó és passzol a hajtásláncba, akkor az jó. Pont.