Robbantott ábrán a robbanómotor állítólagos jövője: se dugattyúk, se gyűrűk, se wankel-problémák? (Ábra: Astron Aerospace)
Míg a legtöbb autógyártó már le is tett a
dínódzsúzról, és az akkumulátoros-elektromos jövőn töri a fejét, egy Astron Aerospace nevű cég villantott egy olyan, Omega 1 névre keresztelt motorkoncepciót, ami mindent megváltoztathat. Leginkább a Wankel-motorhoz lehet hasonlítani ezt a teljesen új elképzelést, ám annál precízebb és megbízhatóbb a technika a gyártó szerint. Többféle üzemanyaggal is kompatibilis az elképzelés, készülhet a technológiával a benzines és a dízel mellett teljesen szintetikus üzemanyagra tervezett változat is.
A Wankelhez hasonlóan forognak a dugattyúk ebben az elképzelésben is a fel-alá járkálás helyett, ám egy égéstér létrehozásához nem egy, hanem szívó és kipufogó oldalanként kettő-kettő, azaz összesen négy rotorra van szükség. Ezzel az alkatrészek összesített száma és a technológia bonyolultsága nő, ám a Wankel legnagyobb hibáit kiküszöböli: nem sérülékeny csúszótömítések különítik el a beszívott és a kipufogásra váró gázokat, így ezeknek a kopása sem jelent problémát, nincs olajfogyasztás és nem keletkezhet átfedés a ciklus egyes lépései közt.
Az Omega 1 elöl- és oldalnézetből: megbontás nélkül is látszik, hogy semmi köze a már ismert technológiákhoz (ábra: Astron Aerospace)
A négy rotor két ellentétes irányú tengelyen forog azonos sebességgel, ezen tengelyek folytatásaként több egység is összeilleszthető, így még nagyobb teljesítményre lehet képes az erőforrás. Állítólag működő prototípussal rendelkezik a cég, ami hatalmas áttörést hozhat, ha igaz: a motor mindösszesen 17 kilót nyom, mégis 160 lóerős csúcsteljesítmény és 230 newtonméteres maximális forgatónyomaték leadására képes. Ha a könnyű, erős, és állítólag takarékos erőforrás beválik, valószínűleg akkor sem fordul majd vissza a villanyosítás trendje, ám ezzel a módszerrel biztosan lehetőség lenne még tovább életben tartani a robbanómotort. Ha megnéznéd a működését bemutató animációt, alább megteheted!
Olyan Roots fúvó szerű.
Akkor nagy a fordulatszám tartomány.
Olajkenés nélkül?
Kerámia vagy valamilyen kompozit elemek lehetnek benne?
Jó az elv és csodás dolgokat ígér, én azt gondolom kellenek az ilyen új fejlesztések, de sajnos ha az autóipar vagy más gyáripar nem áll mögéjük ezek is csak kis darabszámú kuriózumok maradhatnak.
Az viszont hogy sokféle üzemanyaggal működtethető akár emissziómentessel is kiválthatná az alternáló dugattyús elavult hajtást. A szívás robbanás kipufogás feelingje megmaradna.
A Mahle „dugattyúgyár” is folyamatosan bővítette portfólióját már komplett motorszereléket is kínál(t) most meg ha jól tudom ők is az elektromos és üzemanyagcellás irányt határozták meg.
Pedig ők beszállítóként biztos versenyképes árakat tudtak a piacon a hagyományos technikákban.
Ilyen cégek tudnák tesztelni, kiszámolni a darabszám ár mennyiség nagy darabszámú gyárthatóság versenyképességét.
Ebböl sem lessz semmi. Ahoz hogy használható legyen még nagyon sok pénzt kell beleölni (lásd wankel a hosszú évek alatt egy kissebb keleteurópai ország éves költségvetését beleölték mire rájöttek hogy egy szar) Rengeteg különböző probálkozás van de mégse fut be egyik sem (PL: ciklon gőzmotor stb stb)