Dr. Hatala József, a Magyar Autóklub elnöke és Karácsony Gergely főpolgármester a megállapodás aláírásánál (Fotó: Magyar Autóklub)
Tavasszal ismerhettük meg a pesti rakpart fejlesztési koncepcióját (
lásd itt), ami igen hátrányosan hatott volna az autóforgalomra, a Magyar Autóklub kisvártatva jelezte, hogy
elfogadhatatlannak tartja a főváros koncepcióját, a felek pedig szerencsére egyeztetésbe kezdtek.
Most, miként az az Autóklub hírlevelében olvasható, hosszú egyeztetési folyamatot követően megállapodás született Budapest Főváros Önkormányzata és a Magyar Autóklub, valamint több civil érdekvédelmi és szakmai szervezet között, melynek értelmében a főváros az érintettek álláspontját szem előtt tartva valósítja meg a világörökséghez tartozó pesti alsó rakpart fejlesztését.
Az Autóklub a kezdetektől egyetértett az élhető, zöld város koncepciójával, a közösségi terek létrehozásával és a település szépítésével, valamint azt is tudomásul vette, hogy szükséges a forgalom csillapítása a belső kerületekben. Ugyanakkor elutasította az észak-déli közlekedési folyosóként használt pesti alsó rakpart Lánchíd és Erzsébet híd közötti szakaszának végleges lezárását, a rakparti forgalom belvárosba terelését, tekintve, hogy a cél a belső területek tehermentesítése és légszennyezésének csökkentése, valamint a környezet védelme és a forgalom balesetmentes levezetése. A Magyar Autóklub álláspontját igazolja egy korábban készített közvélemény-kutatás eredménye is, miszerint a 11 ezer válaszoló hatvan százaléka elutasította a rakpart lezárását.
A rakpart rekonstrukciója nem marad el, de nem a tavasszal ismertetett tervek alapján valósul majd meg
Az Autóklub kezdeményezésére a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarát, a fuvarozókat képviselő NiT Hungaryt, az Országos Taxis Szövetséget, a Magyar Település- és Területfejlesztők Szövetségét, valamint több független szakembert bevonva tárgyaltak a városvezetéssel a konszenzusos megoldás megtalálásáért. A 2022. október 27-én aláírt nyilatkozat értelmében a résztvevők mindegyike támogatja a pesti alsó rakpart fejlesztését, méghozzá oly módon, hogy Budapest Főváros Önkormányzata figyelembe veszi a Magyar Autóklub és a nyilatkozatot aláírók javaslatait, illetve vállalja, hogy a pesti alsó rakpart fejlesztése során tekintettel lesz a közlekedési hálózat egészének működésére. Így első lépésben csak a korszerűsítés azon elemeit valósítja meg, melyek nem befolyásolják a pesti alsó rakpart közúti közlekedési hálózatban betöltött jelenlegi szerepét. Valamennyi partner támogatja továbbá, hogy egyeztetéseket követően forgalomkorlátozással járó tesztidőszakok valósuljanak meg, a hétvégi rakpartnyitások mellett akár a nyári tanítási szünetben vagy hétköznap esténként, a délutáni csúcsforgalom lefutása után. Mindemellett Budapest – a szervezetekkel közösen kidolgozandó normák alapján – úgynevezett monitoringrendszert állít fel a további próbaidőszakok eredményeinek értékelésére. A Fővárosi Önkormányzat ígéretet tett, hogy a pesti alsó rakpart felújításának második üteme csak akkor valósul meg, ha a forgalmi tapasztalatok és az egyéb tényezők bizonyítják a közlekedési hálózat működőképességét ebben a formában.
Miként azt közleményében kifejtette, a Magyar Autóklub továbbra is azon munkálkodik, hogy az alsó rakpart fejlesztése az autósok igényeinek és elvárásainak megfelelően folytatódhasson.
Sosem értettem ezt az agymenést, hogy “a zembereknek adjuk vissza a Dunát”, meg hasonlók. Tök jó, ha a rakparton is lehet biztonságosan bringázni, rollerezni, vagy gyalog andalogni. De a rakpart nem egy tengerpart homokkal, napernyővel. Akinek a Budapest területén belüli folyóparton pihenés hiányzik, az menjen ki a Római partra, vagy a Kopaszi-gáthoz, vagy a Margitszigetre. Van erre bőven lehetőség, nem kell a közlekedés elől ilyen mondvacsinált indokokkal elvenni a helyet.
Mellesleg meglepődtem, hogy a Magyar Autóklub sok évtizedes kómából feltámadva képes volt kiállni az autósok érdekeiért. Erre valóban nem számítottam.