Nem zabál 15 litert: Subaru XV első teszt
Subaru XV 1.6 Active teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A Subaru XV nem más, mint egy emelt hasmagasságú Impreza. A kompakt szabadidő-autó 1,6 literes benzinmotorral, okos stop-start rendszerrel és összkerékhajtással nem csak a márkafanatikusoknak opció.
Az a baj, hogy az XV diszharmonikus. Hasznos lehet esetenként az állandó, a márka egyik védjegyének számító szimmetrikus 4x4 (viszkós központi differenciálművel), de folyamatosan érezni a hajtási befolyást, míg a váltó darabos, a kuplung pedig nehéz. Városban egyik sem olyan tulajdonság, amellyel szívesen együtt élnénk. A rendelhető, 400 ezres plusztételt jelentő fokozatmentes CVT-váltó vélhetően sokat dobhat a vezethetőségen, illetve a megítélésen - reméljük, egyszer egy ilyen kivitelhez is lesz szerencsénk. A manuális váltóval az még a probléma, hogy csupán 5 sebességes - autópályán, 130-nál 3700-at forog a motor, egy kímélő hatodikkal csendesebb, takarékosabb lehetne a kocsi. Halknak csak úgy 90-100-ig titulálható, fölötte motor-, szél- és futóműzajból is bőven jut az utastérbe.
Aztán: van stop-start rendszer, de se nem gyors, se nem finom a működése, főleg ami az újraindítást illeti. Van váltássegéd is, de olyan miniatűr jellel és többször csak fel-felvillanva próbál üzemanyagot spórolni, hogy sasszem legyen a talpán, akinek valóban segít. Tesztünk során figyelni kellett tartott gáznál, hogy na, mikor javasolja a kapcsolást? Na, mi lesz már, és ott van, nem, de, nem, nem, mégsem... És még: a tempomat gyorsító/lassító billentyűjét nem elég a kívánt irányba pöcögtetni, nyomva kell tartani a kapcsolót. Apróság, de bosszantó. Hogy az elektromos mozgatású ablakok közül csak a vezetőé automata, hogy tolatókamera van, -radar bezzeg nincs, hogy a központi zárat belülről saját kezűleg kell reteszelni, majd megállás után oldani, mert a kilincs meghúzására semmi sem történik, szinte már szóra sem érdemes.
Mielőtt még az áráról lerántanánk a leplet, emlékezzünk meg a középkonzol tetején trónoló információs központról: ritkán látni ennyiféle módon megjelenített fogyasztási értékeket. Azt is nézhetnénk, ha volna értelme és nem lenne veszélyes vezetés közben bambulni, hogy gyorsulásunk épp hány százalékos (joggal vethető fel a kérdés: mihez képest?), de arról is tájékoztat, hogy mennyi ideig nem terheltük környezetünket a motort fölöslegesen járatva. És ezzel mennyi benzint spóroltunk meg. Tesztünk végén úgy kettő deciliter jött ki, ha minden igaz - ennyit ér a stop-start.
Vegyes fogyasztásként egyébként a gyár 6,5 l/100 km-t ígér (CVT-vel 6,3-at), és ugyan számunkra ez ígéret maradt, a mért 8,5 literes étvággyal is elégedettek voltunk (sok várossal, rövid szakasszal, de autópályával is). Tetszett még az autó kormányozhatósága, meglepően jó fordulékonysága. Ha szükség lett volna rá, nyilván hasznos a kapcsolható felező is. Nem tetszett a billegős, szerény rugózási komfortot nyújtó, hátul kettős keresztlengőkaros futómű - aszfalton. Murván, földúton sokkal inkább elemében volt az XV - ha lesz legközelebb, elvisszük terepre is...
Összkerekes, benzinmotoros szabadidő-autók
És akkor az ár: amint a fenti táblázat mutatja, benzines, összkerekes crossoverből nincs is olyan sok, sőt. Egyhatos motorral hajtott XV-rivális csak jóval olcsóbb és valamivel kisebb van a Duster és az SX4 "személyében", ám ha tényleg saját ligájában vizsgáljuk az Impreza-felfújtat, azt látjuk, hogy hősünk csöppet gyenge, de se nem torkos, se nem drága. Az 1.6 Active ára 6,5 millió forint, s amennyiben a kétliteresek Comfort szintjére extrázzuk, 7 millió környékén is egész jó vételnek számíthat. Csak barátkozzunk meg a nem nagy csomagtartójával, darabos viselkedésével és bosszantó hibáival, hiányosságaival. Aki mindenképp négy darab hajtott kerékre áhítozik, már a boxermotor szó hallatán is hevesebben ver a szíve, viszont szeretne magasan ülni, révbe ért, a "tizenötöt" neki találták ki.
modell | LE | l/100 km | g/km | alapár (Ft) |
Dacia Duster 1.6 | 105 | 8,0 | 185 | 3 450 000 |
Honda CR-V 2.0 | 150 | 8,2 | 190 | 6 999 000 |
Hyundai ix35 2.0 | 163 | 7,6 | 181 | 7 190 000 |
Kia Sportage 2.0 | 163 | 7,6 | 181 | 6 399 000 |
Subaru XV 1.6 | 114 | 6,5 | 149 | 6 490 000 |
Suzuki SX4 1.6 | 120 | 6,5 | 149 | 4 105 000 |
Toyota RAV4 2.0 | 158 | 7,7 | 178 | 7 995 000 |
Volkswagen Tiguan 1.4 TSI | 160 | 7,6 | 178 | 7 997 420 |
Árak
Tesztmodell alapára
6 490 000 Ft (2012.03.19.)
Tesztautó ára
7 000 000 Ft (2012.03.19.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1600 cm3
Teljesítmény:
84 kW (114 LE) 5600 1/min-nél
Nyomaték:
150 Nm 4000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
13,1 s
Végsebesség:
179 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6,5 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4450 mm
Szélesség:
1780 mm
Magasság:
1570 mm
Saját tömeg:
1350 kg
Tengelytáv:
2635 mm
Karosszéria-kivitel:
kombi
Csomagtér:
380-1270 l
Belső szélesség elöl:
1490 mm
Belső szélesség hátul:
1440 mm
Belmagasság elöl:
920-990 mm
Belmagasság hátul:
930 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
230 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
470 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1350 mm
Csomagtér magassága:
420-780 mm
Csomagtér hossza:
820 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1630 mm
Motor és váltó
Motor:
Otto motor
Motorosztály:
EURO 5
Hengerűrtartalom:
1600 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális - 5 fokozatú
Nyomaték:
150 Nm 4000 1/min-nél
Teljesítmény:
84 kW (114 LE) 5600 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
179 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
13,1 s
CO2-kibocsátás:
151 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,5 l/100km
Fogyasztás a használónál:
8,5 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
62 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
67 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
72 dB(A)