Nem veszed el a gázt! – Ford Ranger offroad kaland!
Esőben, sárban, erdőn, mezőn - szinte mindenhol kalandoztunk a Ford Rangerrel
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az igazi terepjáró arra való, hogy ott akadj el, ahova más autóval el sem jutnál - tartja a bölcs mondás, amelynek igazát a saját bőrömön is megtapasztalhattam a Börzsönyben.
Brutális fölényt mutat a Ford a hazai haszongépjármű piacon, amit azért említek meg a Ranger pickuppal kapcsolatban, mert ez lényegében egy teherautó. A teljes itthoni haszonjármű piacból 24,2 százalékos szeletet hasított ki októberig a kékoválos márka, amiben nagy szerepet játszott a Ranger sikere is. Ha csak a pickup szegmenst nézzük, még elképesztőbb számot láthatunk, ugyanis a felét, egészen pontosan 50,7 százalékát a Ranger uralja. Ráadásul az eladásokat megdobhatja a jövőre érkező Raptor változat, amit már egész Európa tűkön ülve vár, még akkor is, ha nem a legendás F150-ről van szó. Bagyó Dávid, a haszongépjárművekért felelős igazgató elárulta azt is, hogy 47 darab Raptor érkezik a hazai piacra. Emellett majd lentebb szót ejtek még az új Blue Edition változatról is, ami szintén segíthet tovább növelni az eladásokat.
Annak ellenére, hogy teherautó, a Ranger családi autóként is beválik, és a számok jól mutatják, hogy ennek megfelelően a legtöbben, a gazdagon felszerelt Wildtrak változatokat választják. Egészen pontosan a vásárlók 85 százaléka dönt a legmagasabb felszereltség és a nagyobbik, 3,2 literes dízelmotor, valamint az automatikus sebességváltó mellett. A gyengébb erőforrás a 2,2 literes TDCi, amely 130 és 160 lóerővel is megrendelhető. Amint azt az offroad kaland mutatta, a kemény terepre érdemesebb a 3,2 literes, 200 lóerős motort választani, hiszen, ahogy az instruktorok már az elején megmondták: A mély sár legyőzésének legjobb módszere a padlógáz és a lendület megtartása, márpedig ehhez jól jön az erő.
Egyedül a mély sár – és itt most olyan mélyre gondolj, amelyben combközépig elmerülnél - fogott ki a Rangereken, és őszintén szólva az is csak azért, mert utcai gumikkal próbált meg a kis konvojunk átjutni rajta. A Rétság melletti sáros erdei úton többféle mélységű dagonyán hajtottunk át és csak az egyik okozott problémát, kivéve a Predator névre hallgató modellnek, amelynek nagyobb a szabad magassága és terepgumikkal is felszerelték.
A Predator egyébként a mentésben is részt vett, és hűen szemléltette, hogy milyen sokat jelent a terepgumi.
Ford Ranger - méretek
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Terhelhetőség [kg] |
5277-5354 | 1860 | 1804 | 3220 | 1100 |
Az offroad próbára igazán vegyes modellmix érkezett, hiszen a kilenc Ranger között volt fapados, Limited és csúcsfelszereltségű Wildtrak is, illetve az új Blue Edition változat szintén tiszteletét tette. Ennek a modellnek a Black Edition sikere ágyazott meg. Idén a birminghami Haszongépjármű Szakkiállításon debütált a kék változat, amely valószínűleg szintén nagy sikert arathat. A különleges kiadás kívül-belül rengeteg látványos megoldást kínál. A külsejét feldobja a Performance Blue fényezés, ami jellegzetesen a Ford legsportosabb modelljeinek a színe. Emellett a sötétkék színhez kiválóan passzoló fekete kiegészítők teszik látványosabbá a gépet. Többek között a hűtőrács, a bukócső, a tetősínek, az oldalsó fellépők és a könnyűfém keréktárcsák is feketében pompáznak. Mivel a modell alapja egy Wildtrak kivitelű Ranger, ezért az ezt hirdető matricák sem hiányoznak a karosszériáról.
A Blue Edition modellhez alapáron jár a kihúzható és zárható platófedél, az utastérben pedig fekete bőrkárpitozású ülések kaptak helyet, amelyeket szürke cérnával varrtak. Kizárólag duplakabinos karosszériával rendelhető és csak a 3,2 literes motor kérhető bele, a hatfokozatú, automatikus sebességváltóval.
Miután kipróbáltam egy 2,2 literes motorral felszerelt Limited változatot és egy 3,2 literes Wildtrak modellt, máris világossá vált számomra, hogy miért vásárolják a legtöbben az utóbbit. Ég és föld a két modell egymáshoz viszonyítva. Habár a Limited is eléggé jól felszerelt változat, hiszen megtalálható benne a 8 colos, érintőképernyő a középkonzolon SYNC 3 rendszerrel, plusz navigációval, továbbá első és hátsó parkolóradar, valamint Off-road csomag, a Wildtrak mégis sokkal kényelmesebb.
A drágább modell bőrfoteljei teljesen más dimenziót képviselnek, a parkolóradar mellé tolatókamera is társul, amellyel jóval könnyebb a manőverezés, és a 3,2 literes motor is kellemesebb karakterisztikájú.
Bár papíron nem érkezik korábban a nyomaték, érzésre mégis úgy tűnik, hogy igen, ráadásul a turbólyuk is kisebbnek érződik. Arról nem is beszélve, hogy az automatikus sebességváltóval jóval kényelmesebb az utazás. Persze, ha valaki komolyabb terepre is elvinné, valószínűleg jobb választás a manuális váltó. Érdekes módon még a futóművének hangolása is másnak tűnik, legalábbis a Börzsöny kanyargós aszfaltútjain. Erősebb a fékhatás, kevésbé tűnt teherautósnak a tempós kanyarokban, míg a 2,2-es Limited kicsit olyan volt, mint egy lomhán forduló léghajó. Terepen már más a helyzet, ott nem érezni érdemi különbséget, csupán a nagyobb erő jön jól, amikor a derékig érő sárból szabadulna az ember.Szóval a lényeg, hogy komoly terepre, komoly gumiabroncs kell, és akkor a Ranger simán legyőzi a természet támasztotta akadályokat. Ám felvetődik a kérdés, hogy a környezetvédelmi normák támasztotta követelményeket, hogyan éri el a típus? Nos, a haszongépjárműveknél csak 2019 szeptemberében érkezik el a WLTP-korszak, és addig itthon mindenképpen megvásárolható lesz a 3,2 literes motorral a Ranger. Utána viszont már csak a kérdőjelek maradnak, szóval, aki szeretne az erősebb motorral felszerelt Rangert vásárolni, ne sokáig tétovázzon!
Ford Ranger - motorpaletta
2.2 TDCI 130 LE | 2.2 TDCI 160 LE | 3.2 TDCI | |||
Emissziós norma | Euro 5 | ||||
Hengerűrtartalom (cm3) | 2198 | 3198 | |||
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | ||||
Teljesítmény [LE (1/min)] | 130 (3700) | 160 (3700) | 200 (3000) | ||
Nyomaték [Nm (1/min)] | 330 (1500-2500) | 385 (1500-2500) | 470 (1500-2750) | ||
Végsebesség [km/h] | 165 | 175 | |||
Gyorsulás 0-100 km/h | 14,9 | 11,8 | 10,3 | ||
Kombinált fogyasztás [l/100 km] | 7,0 | 7,1 | 8,3 | ||
Alapár [Ft] | 6 400 000 | 6 635 000 | 8 210 000 |