Nem találtak befektetőt, bezár a Ford németországi gyára

Több kínai márka is érdeklődött a Ford létesítménye iránt, végül egyiknek sem kellett

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Ford az európai szabályozás miatt átalakítja az infrastruktúráját, ez pedig több gyárat is érint a kontinensen. A németországi Saarlouis városában lévő létesítményt hiába próbálták menteni, nem érkezett rá időben befektető.

Hiába érdeklődött több mint 15 befektető a Saarlouis mellett fekvő létesítmény iránt, szeptember 30-ig egyetlen féllel sem sikerült megállapodnia a Fordnak, így a németországi gyár bezárása mellett döntöttek. Nem hivatalos információk szerint a kínai BYD és a szintén ázsiai Chery Automotive is érdeklődött a komplexum iránt. Azt, hogy pontosan melyik féllel jutott a legmesszebb a tárgyalásokban a Ford, nem hozták nyilvánosságra, viszont azt elárulták, hogy a jelenlegi 4400 munkahelyből legalább ezret szeretnének megmenteni, például egy fejlesztőközpont létrehozásával. A német gyár feje fölött már 2022 júniusa óta lebeg a bezárás lehetősége, ugyanis ekkor jelentette be a márka, hogy a jövőben az elektromos járműveiket Valenciában, Spanyolországban gyártják. A jelenlegi tervek szerint 2025-ben áll le a termelés a Saarlouis mellett fekvő üzemben, amikor kifut a jelenlegi Focus generáció.
Hirdetés

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

12 thoughts on “Nem találtak befektetőt, bezár a Ford németországi gyára

  • 2023.10.06. at 21:26
    Permalink

    Nem befektetőből van hiány, hanem melósból. Gondolom a kínaiakat is úgy érdekelte volna csak, ha hozhatnak vendégmunkásokat, de az IG Metallal egyetlen épeszű autógyártónak sincs kedve tárgyalni.

    • 2023.10.06. at 22:55
      Permalink

      Meglepne. 70 éve ment a gyártás és a környéken sokkal elismertebb oktatás zajlik arrafelé mint nálunk. Ha jól emlékszem a Saarbrückeni Egyetem a Mercedes egyik nagy képzési központja.

      Gyanítom, a Ford még egyszer nem akarja elkövetni azt a hibát mint a Volvóval. Egyszerűbb bezáratni mint átadnia a technológiát aprópénzért.

      Amúgy meg, megette a fene ha kínai munkást kell hozni a kínai gyárba.

  • 2023.10.07. at 09:39
    Permalink

    Azért van melósból hiány mert 1800-2000+pár euróért arrafele már senki sem megy el dolgozni pláne sori betanított munkára. A nagy bevándorláspártiak meg most kezdenek rájönni hogy az arab/török stb-nek nem az a célja hogy a soron nyomja nyugdíjig pláne külsős cégnél pláne kevsebb fizetésért mint a echte német aki ráadásul lassan már csak főnök lesz ott.
    Nem úgy mint nálunk hogy mindegy honnan hozzák akkor is ugyanannyit keres minimum mint a magyar, a bérköltsége +30 százalék mint a varrodás interúban olvastam. A képzetlen kicsi thaiok is ugyanannyiért mennek az Arrivához mint amennyiért a magyar dolgozik.
    Nálunk is a városi főiskolák lettek egyetemek az adott városokban ahol a német ótógyár megvetette lábát…
    Amúgy ha beírod a googlebe hogy amerikai munkás kínai gyár vannak videok arról hogy mi lesz ha a kínainak kell dolgozni…
    A kínai nem lesz melós a saját gyárába hanem vezető, a gyárat betanítani jönnek az elvárt tempóhoz a „rabszolgát” mert még azon is fognak.
    Látom beláttad hogy brutális hibát követtek el a nyugati Volvo technológia kiárusításával a diktatórikus keletnek. A Kuka robottal is ezt tették a németek. Még rengeteg ilyen cég lehet…
    Nesze neked buta európa…

    • 2023.10.09. at 00:00
      Permalink

      2000 euróért biztos nem fognak találni mert ez alig van a minimálbér felett. Ahogy nézem egy busz-söfőr átlag 3000 felett keres Saarlandban.

      Nem tudom merre élsz, de én ügyfélként azt látom, hogy pl egy márkaszervízben amint a pult mögé mész nem sok benszülöttet fogsz találni, azok is többsége második generációs bevándorló, arab, olasz, portugál (afrikai szerelővel még nem találkoztam). Nyilván a szőkék nagy része is lengyel lesz.

      Ha éltél már külföldön akkor ezt a rengeteg égtelen marhaságot nem mernéd ide hányni. A műszaki állomáson jó eséllyel fogsz ki arab vizsgáztatót, de ha pl éjszaka mész kórházi ügyeletre, szinte nem fogsz fehér embert találni aki nem rezidens, amivel nekem eddig nem volt semmi bajom mert jól dolgoztak (főleg a lehangoló magyar kórházi tapasztalatok után).

      De a legfurább az hogy rengeteg az afrikai pap a miséken.

      A Volvo eladása a legnagyobb kreténség volt, de akkor ment a nagy nemzeti büszkeség a „Oneford” szlogennel (Mulally után a Boeing is ment a levesbe amúgy).
      De attól még mi baromira jól jártunk hogy a kínaiak milliárdokat öltek a Volvóba, arról nem is beszélve hogy az európai gyártók hatalmas pénzeket keresnek Kínában.
      Meg úgy általában, egyelőre még mindig jobban jártunk egy békés kereskedelemben érdekelt Kínával, bár amit a magyar vezetők sefteltek az elég szánalmas (bécsi vasút áll miközben mi vezetőink milliárdokat síboltak ki egy számunkra egyenesen káros szerb vasút építésével). De hát nekünk ezt intézte a kormányunk…

      Én azt látom hogy a legkisebb bajor falvakban minden kis házon van napelem, és olyan autókkal közlekedik az átlag német is amiből itt csak egy szűk elit válogathat (legyen az tőzsgyökeres bennszülött vagy második generációs bevándorló).

      Abban biztos lehetsz hogy amikor kínai vagy amerikai befektetők gyárakat építenek fel Európában kénytelenek lesznek a helyi szociális és bérviszonyokhoz igazodni. Persze dolgozni kell, de Nyugat-Európában a szakszervezetek tényleg ellátják a feladataikat. Sőt néha kicsit át is esnek a ló túloldalára.

      Európa a versenyről szól, ami most hirtelen picit intenzívebb lett. Előtte 10 évig xarrá kerestük magunkat Kínán és a németek számára még mindig elég jó a helyzet, mert milliószámra fogynak az autóik odaát.

  • 2023.10.09. at 09:18
    Permalink

    „Ha éltél már külföldön akkor ezt a rengeteg égtelen marhaságot nem mernéd ide hányni.”
    „ügyfélként”
    Én meg szerelőként, csak jobban tudom…
    Most jöttem el egy ilyen helyről és nem ez volt az első…
    Ilyen helyeken „népcsoportonként” dolgoznak megsúgom.
    A lengyel is.
    A magyar nem, vagy arányaiban is ritka.
    Pontosan ezek az emberek sosem olvadnak be, kivéve a lengyelt ha ott telepedik le, de nagyrészük csak dolgozni van ott.
    A törökök saját „országukat” építik be Németországban is. Saját negyedeik is vannak, de ezeket te is tudhatnád. A bevándorlók ezen csoportja minél keletebbről jöttek, sosem asszimilálódnak mert megtehetik, és mert nem akarnak, és ezt az arab népekre értem főként.
    Vannak köztük is akik próbálkoznak csak a tapasztalaom az hogy ők is erővel próbálják ezt megoldani, pl eszik disznóhúst, nem hajlandó a német esetleg angolon kívül más nyelven megszólalni, felveszi a német felsőbbrendűségben vetett hit stílusát nevetségesen….
    Még hogy én nem tudom mi van külföldön.
    Rengeteg főként betanított munkást vadászó általában német cég hirdet ott is. Be is tolják őket a márkaszervizekbe is ócska minőségű munkát adnak ki a kezükből, hegeszteni pl mindegyik elég szépen tud de a szerelési eredményük a szaktudásuk csapnivaló betanított szintű, nem hosszútávú tapasztalati. Ráadásul évekig évtizedekig ílyen minőségben is dolgoznak.
    Szemét minőségű alaktrészt viszont nem építenek be mint itt amiket nálunk árulnak sajnos.
    Afrikai szerelő van ideig óráig, ők nem akarnak olajosak lenni miközben mindegyiknek autószerelő a végzettsége :))))) gondolom afrikában az autóállomány a legmodernebb…. 🙂
    Nekem egy afgán, meg egy jemeni fekete kollégám is volt.
    Az ilyen helyeken rohat nagy pörgés van, nincs megállás mert repülsz. Ezek a viszonylag fiatalok tudják is a tempót trágya minőségben. Kevés marad belőlük szervizesként.
    „Nyilván a szőkék nagy része is lengyel lesz.” Vagy inkább szláv-kazah-stb stb.
    Nézd, én is optimista vagyok csak más dolgokban mint te….

    • 2023.10.09. at 13:46
      Permalink

      Akkor tisztázzuk, te most ezeket milyen saját tapasztalat alapján hoztad össze? Éltél kint? Hol, mennyi ideig, mivel foglakoztál?
      „Afrikai szerelő van ideig óráig, ők nem akarnak olajosak ”
      Nem .100 éve hozzák be őket, ahogy az olaszokat is. Ha akkora csőd lett volna akkor mér régen leállították volna az egész munkaerő szabad áramlását. Ahogy a britek tették, és ők most nem a pakisztániakat tették ki hanem minket szívatnak.

  • 2023.10.10. at 09:33
    Permalink

    2010-óta Németországban dolgoztam Emdenben, Braunschweigben, Neckarsulmban, több cégnél évekig. Voltam többször Belgiumban egy Magyarországon is működő cég ottani kirendeltségén, beszéltem az ott dolgozókkal majd Franciaországban máshol. Dolgoztam majd 1 évig Lengyelországban Poznan környékén. Most nemrég épp Ausztriában voltam 2 cégnél is dolgoztam.
    Te hány helyen dolgoztál külföldön pláne szervizműhelyben ahol mindenféle náció megfordul, amiről épp megosztod hogy te tudod….
    Én dolgoztam több göröggel különböző cégeknél, rengeteg lengyellel Németországban is, Kazah-val, Ruszinnal, Tunéziaival, észak afrikából származó „spanyollal” akik tagadták hogy onnan jöttek 🙂 közép afrikából származóval, már nem emlékszem pontosan honnan való volt, indiaival is, csehekkel akik már majdnem németek voltak, tehát még ők is, de munkahelyen ezek közül a törökök és a lengyelek mondhatni csoportosultak leginkább, de a török ” túlságosan is otthonérezte magát” Ausztriában meg Németországban is. Lehet hogy még mások is voltak a volt munkahelyeimen sok emberrel beszéltem már nem igazán jegyzem meg.
    Tudod az a helyzet hogy én azt tapasztaltam mivel szervizautóval is sokat jártam hogy mások cégen belüli balfék javítását újra kijavítsam az út szélén valahogy arra enged következtetni hogy ócska munkát végeznek, de valahogy nem láttam hogy rugdosnák ki őket mert ott olyasmi az összetartás köztük hogy ha 1-et elküldenek több is megy az meg már a cégnek is gond.
    Nekem például volt már figyelmeztetésem a munkáltató részéről (nekem tök megalázó volt) csak hamar kiderül semmi közöm nem volt hozzá… a helyzet meg az hogy külföldön a főnököt elküldeni a xurva annyjába kicsit más, én pl a kilépéssel együtt időzítettem ezt. Én magyar kollégáktól a pakikról sok rosszat hallottam nem is szeretnék velük dogozni de ki tudja mi lesz még…
    Engem Anglia sosem érdekelt úgyhogy arról nem tudok nyilatkozni.

    • 2023.10.11. at 16:17
      Permalink

      Meg nyilván mindenféle ügyintézés rám hárul a családban, beleértve a kötelező műszakiztatást.

      Aki errefelé él az nem lepődik meg azon, hogy a tanártól a postásig rengeteg afrikai származású dolgozik, és mindegyik 3-4 nyelven beszél (a két kötelező francia/holland az iskolából jön, angol meg amit otthonról hoz).
      Ezzel mondjuk nehéz versenyezni a magyar oktatási rendszerből, nemcsak egy autószerelőnek de egy diplomásnak is ahol elvileg kötelező a két idegen nyelv.

      Nem mondom hogy minden tökéletes nyugaton, de a magyar viszonyokhoz képest fényévekkel jobb a nyugodt, mindenkinek elérhető kiszámíthatóság és stabil jólét. Ahelyett, hogy ezt a lemaradást megpróbálnánk behozni, úgy merünk „nagyok lenni”, hogy inkább hazugságokba álltatják a köznépet, aztán csak nézünk hogy mikor épp melyik K európai ország húz el mellettünk.

      • 2023.10.11. at 17:57
        Permalink

        Lemaradt az eleje. Szóval nem rendelkezem ennyire releváns CV-vel de 25 éve külföldözöm és abból kb 20 év szünet nélkül két országban (előtte meg 3-4 másik csak rövidebb időszakokra).

        Persze nincs akkora rálátásom az autószerelésre de érdekel hogy mi történik az autómmal meg úgy általában hogy milyen az élet miféle embereket látok ott.

        És a szervízek is sokkal transzparensebbek, pl ahova viszem ott vagy kivetítőn látod ahogy szerelik a kocsit vagy egy üvegfal mögött dolgoznak.

        • 2023.10.12. at 08:02
          Permalink

          Sajnos az üvegfal meg a kivetítő sem ment meg attól ha a normaidőre hajt az a cég pláne ha szűkösre van szabva a szerelőnek amúgy is.
          Ha azt látod hogy a szerelő kapkod az autód körül nem normális tempóban végzi, akkor ott valami körülmény nincs jól megoldva és általában nem a szerelő hibájából…
          Amúgy lehet más probléma is jó péda erre a Total.ar .valon cikke a Hibázhatott az A.alon…
          Kíváncsi lennék milyen következtetést vonsz le abból, mi a vélemény és ki a hibás miben?
          Ez mindent elárul a hazai szerviz ügyfélkapcsolatokról is..

          • 2023.10.12. at 15:22
            Permalink

            Ez a normaidő valahogy nagyon távol áll a belgáktól. Ha tovább tart akkor kiszámlázzák munkaórára… Vagy ha nagyon indokolatlan akkor nem adják meg a szerelőnek sem.

            Volt hogy apróságot elbarmoltak, én is benyeltem mert nem fogok 150 eurón veszekedni ha egyébbként jól dolgoznak.

            Errefelé nem jellemző az „agyarország” mentalitás…

  • 2023.10.12. at 15:58
    Permalink

    “agyarország”
    Igen pontosan ebből van elegem nekem is, fizetni a cég nem akar itthon de gyorsan pontosan dolgozz. Az okoskodás mindenhol megvan. A bejelentetten felül ígértet nem kapod meg mindig ha alkalmazott vagy, arról nem is beszélve hogy ha olyan cégnél dolgozol ahol kötelező a rengeteg túlóra mégsem fizetik ki csak töredékét.. Na ez az utolsó mikor még itthon voltam durván kihúzta nálam a gyufát (autóflottát szereltem akkor) évekkel ezelőtt annyira hogy még ennek nincs vége….
    Most itthon vagyok keresgélek de őszintén elegem van. Saját vállalkozáshoz kellene jó helyen lévő ingatlan is ezért ezt nem vállaltam be.
    Itthon akartam valamit de úgy néz ki megint mennem kell 🙁
    Apróságig nincs is nagy baj ha jó a hely érdemes visszajárni, sajnos ilyen magyarországon nincs bárki bármit mond.

Vélemény, hozzászólás?