Van belőle plug-in hybrid (lásd tesztjét itt), de már a full hybrid is kellően zöld, leginkább pedig kényelmes és praktikus
A tavaly érkezett, lényegében az aktuális Focusra épülő, de annál érzésre és 4,61 méteres hosszával is szinte egy kategóriával nagyobb Ford Kugából van sima benzines és dízel, persze turbóval, lágy hibrid turbódízel, konnektoros hibrid (PHEV) és tavaly év végén befutott a külső töltési lehetőség nélküli, de full hybrid verzió is. A Toyota ugyebár öntöltőnek mondaná, s a rendszer elve amúgy épp tőlük van: 2,5 literes, Atkinson ciklusú benzinmotor, amihez eCVT osztómű és abban nem is egy, hanem rögtön két villanymotor dolgozik, hiszen amíg az egyik hajt, a másik képes a benzinmotor észrevétlen indítására vagy épp áramtermelésre.
Vigyázat, alapáron nincs összkerékhajtás a hibridhez, de - konnektoros verziójával ellentétben - legalább kérhető hozzá
A rendszer ígéretes, hiszen épp azt az elvet és kiforrottságot hozza, amit a Toyotának köszönhetünk, az első Prius óta. Míg a PHEV verzió lítium-ion akkumulátora 14, az FHEV-é 1,1 kWh kapacitású. Ezt a benzinmotor mellett a fékezéskor visszatáplált energia tölti. Legjobb esetben is csak néhány kilométeres emissziómentes üzemet kapunk, azt viszont sokszor, így a dugóban araszolhatunk benzinégetés nélkül, a klímát lekapcsolva az átparkoláshoz is elegendő az elektromos üzem, de az sem mellékes, hogy a teljesítmény és főként a nyomaték sokkalta jelentősebb az elektromos rásegítéssel, mint lenne a fogyasztásra optimalizált, feltöltő nélküli benzinmotorból. Utóbbi ugyanis 152 lóerőt tud, higgadt üzemű és minden bizonnyal elnyűhetetlen, pláne, hogy hagyományos kuplung és váltó, valamint önindító sincs hozzá, e feladatokat mind-mind megoldja az eCVT rendszer. Az abba épített hajtó villanymotor 125 lóerőt tud önmaga leadni, de a rendszerteljesítmény "csak" 190 lóerő.
Kisebb, 190 lóerős teljesítményével is 0,1 másodperccel jobb 0-100-as sprintet tud, mint a 225 lóerős PHEV
Bár a full hybrid Kuga teljesítménye elmarad a plug-in hybridétől, mivel könnyebb, mégis ez a hajszálnyit jobb gyorsulást adó. A 0-100-as érték 9,1 másodperc lehet, de fontosabb, hogy előzéskor és még autópályán is bőven van erőtartalék, a 130-as utazótempó pedig csendesen futható. A könnyebb autó ráadásul takarékosabb is akkor, ha már benzint égetve megyünk. Viszont a plug-in hybridnek ugyebár lehet akár 72 kilométeres, a gyakorlatban is hozható elektromos hatótávja. Ennek viszont két esetben van értelme: az egyik, ha tényleg sűrűn tudjuk tölteni, akkor akár 150 ezer kilométer alatt kitermelheti a bő 2,5 milliós felárát, a másik pedig az, ha ki tudjuk használni a zöld rendszám főbb előnyeit, vagyis az ingyenes parkolást és a cégautóadó-mentességet. Hogy utóbbiak meddig lesznek meg, az kérdéses, az viszont biztos, hogy csupán a futásköltségből igencsak hosszú a konnektoros verzió megtérülési ideje.
Pont olyan a műszerfal, amilyet egy Fordtól elvárunk: a lábaknak sok helyet hagyó alsó résszel, digitális műszerblokkal, egyértelmű, de magyarul nem tudó középkonzoli érintőkijelzővel
Elöl-hátul jó az ülések formázása és a helykínálat is, a Kuga kényelmes utazóautó, de még városban is elviselhető méretű
Az viszont biztos, hogy a Kuga FHEV, azaz a külső tölthetőség nélküli full hybrid verzió egy kellemes partner. Utastere minden dimenziójában tágas, az ST-Line X csúcsverzió - vörös cérnával varrott - bőr-alcantara ülései jó tartásúak, több órás utak is kényelmesek, nem csak az első, a második sorban is. Ott is fűthető, szabályozható támladőlésű üléseket kapunk, jó formázással és hatalmas lábtérrel. A csomagtér sem kicsi, 411-581 literes, ülésdöntéssel 1481 litert tölthetünk meg, kényelmesen, elektromosan és láblendítésre is nyíló csomagtérajtón keresztül, sík padlóval.
Az alaphelyzetben 411 literes, aljában opcióként pótkereket is hordó csomagtér hátulról, távirányítással is indítható ülésdöntéssel, szinte sík padlóval bővíthető
Na persze fontosabb, hogy mi van elöl, a sofőr keze alatt!
Tökéletes fogású a fűtést is kínáló, vágott aljú kormánykerék. A kormányzás ahhoz a nyugodt stílushoz tökéletes, amit a hibrid hajtást is sugároz. Az elöl MacPherson, hátul multilink futómű kellően stabil, az ST-Line X 18 colosa helyett a tesztautóra opcióként rakott 19-es alukerekeivel egy csöppet, de még nem bántóan feszes, ki lehet vele élvezni a kanyarokat, nem kell lassítani, feláldozni a már megszerzett mozgási energiát. Ésszel vezetve (bő 1,6 tonnás) tömegéhez és méretéhez képest kedvező, a WLTP szerint 5,8 l/100 km kombinált fogyasztást közelítő étvágy érhető el a valóságban is a hibrid Kugával.
Tetőspoilert és vörös féknyergeket az ST-Line X is csak felárért kap. 18 colos alukerekei helyett akár 20 colos is kérhető - senkinek sem ajánlom, a 18-asokkal még éppen jó a rugózás
Sávtartó és távolságtartós tempomat felárért, automata reflektoros LED fényszóró alapáron jár, opció a full LED fényszóró és a teljes napfénytető is. A Kuga alapból is elég ügyes, de komolyan fel is öltöztethető. A hibrid alapára 11,65 millió forint, 700 ezer forintért (a Toyota eFour rendszerével szemben hagyományos mechanikus, de a kardánnal is lekapcsolódó) összkerékhajtás is választható hozzá, az ST-Line X csomag felára 1,26 millió forint, a tesztautóba pedig még 1,68 millió forintnyi extrát pakoltak. Jó hír, hogy a Fordnál az 5 éves garancia mellé flottakedvezmény is bőven van, továbbá a karbantartási költségek is előre megvehetők akár 5 évre is. Ezekkel és az európaibb formájával lesz olyan jó ajánlat, hogy akár meg is tudja szorongatni a még nála is tágasabb, erősebb és úgy is takarékosabb Toyota RAV4-est, viszont házon belül még mindig olcsóbban adja a Ford a 2,0 literes dízelt automata váltóval és összkerékhajtással is. Ez viszont finomabb, halkabb és rezonanciamentesebb üzemű, sokkal inkább tartósnak ígérkező szerkezet, amit bizony jó lenne, ha több kedvezménnyel támogatna a hazai szabályzás/adórendszer is, ugyanis városi üzemhez egyértelműen ez a jobb.
Értékelés
Pozitív
Csendes, rezonanciamentes üzem, menetdinamika, kényelem, európai forma
Negatív
Magas vételár, 19-es kerekekkel kissé kemény futómű
Árak
Tesztmodell alapára
11 650 000 Ft (2021.05.13.)
Tesztautó ára
14 590 000 Ft (2021.05.13.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
2488 cm3
Teljesítmény:
112 kW (152 LE)
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9.10 s
Gyári vegyes fogyasztás:
5,8 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
városi terepjáró (crossover)
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
2488 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
fokozatmentes automata sebességváltó
Teljesítmény:
112 kW (152 LE)
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9.10 s
Gyári vegyes fogyasztás:
5,8 l/100km
Fogyasztás a használónál:
5,8 l/100km
“Tavaly év végétől külső töltési lehetőségként is kapható a hibrid.”
Javítani kéne a mondatot.
Köszönjük az észrevételt, megtörtént.
Nem a cikk fogalmazása a legnagyobb baja ennek az autónak, hanem a létezése.
Ebből a pénzből 2 db új Kis Sportage is megvásárolható.
Ez azért erősen elgondolkodtató lehetne a gyártónak…és a leendő vásárlóknak is.
Kis Sportage-ből lehet, hogy kijön 2 db, KIA Sportage-ből még véletlenül se, Róbert. Remélem, azért a 225 lovas, automata váltós, led fényszórós kocsikat nézegeted összehasonlítás közben.
Ez is a gyulladós fajta Kuga?
A ford eddig hulladék autókat gyártott, de némelyik legalább jól nézett ki. Most már csak simán hulladékokat gyárt ezzel a puma béka külsővel
“Ez is a gyulladós fajta Kuga?”
Ez nem, félművelt barátom.