Nem sikerült lemeríteni a Focust – egyelőre
Fizetett hirdetés
Kínálathiánnyal nyerészkednének a szolgáltatók a villanyautósokon
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A hosszútávú villanyautózás egyelőre a töltőkeresésről szól. Naná, hogy mindenki ingyenes helyen szeretne tölteni, de van úgy, hogy már szinte bármennyit fizetne az áramért, amivel aztán spórolni kell.
Ha valaki a pozíciónkra kíváncsi, a keddi napon csak harmadikként sikerült végezni, összetettben azonban tartjuk második helyünket a Hyundai Ioniq-kal, illetve a mintegy 5 éve villanyautóval járó sofőrjével szemben. Az első helyen lévő Renault Zoe és saját töltőadatbázist építő tulajdonosa közel 7 órányi előnnyel rendelkezik velünk szemben, a harmadik helyezett lemaradása azonban csupán 2 óra 20 perc. Kemény a verseny.
Kemény a verseny ugyanakkor a töltőkért is. Pláne úgy, hogy otthon hozzászoktunk az ingyenes töltéshez. Nyugat-Európában azonban a szolgáltatók ki szeretnék termelni a töltésekből a töltők árát, sőt, nyilván profitot is szeretnének. Nem kell félni, hamarosan hazánkban is így lesz. Most viszont igen fájdalmas, amikor kilowattóránként vagy percenként akár 0,5 eurót is elkérnek az áramért. Ugyanakkor el lehet csípni egy-egy helyet, ahol ingyen "tankolhatunk". Akár autópályák mentén, de jellemzőbb, hogy bevásárlóközpontoknál. Az első keddi töltést egy ilyen helyen ejtettük meg. Igaz, hogy nem 50, csak 20 kW-tal érkezett a delej, de közben letudtuk az egyébként is szükséges vásárlást. A töltés árának amúgy a dupláját hagytuk a boltban, úgyhogy talán azért ők sem fognak csődbe menni abba, hogy vételeztünk egy kis áramot a számlájukra.
Az ingyenes töltésnek amúgy nem csak az az előnye, hogy nem kell érte fizetni, hanem talán még inkább az, hogy jobb eséllyel megkapjuk. Ingyenes töltőt ugyanis jellemzően olyan cég helyez ki, aki aztán figyel is arra, míg az egyéb helyekre telepített fizetős töltőknél azt látjuk, hogy az azoknak helyet adó és az azokat üzemeltető cég sem érzi őket sajátjuknak. Hétfőn több ilyenbe is belefutottunk, meg persze múlt hét csütörtökön, Münchenbe menet is, egy olvasónk azóta írta, hogy azzal a töltőoszloppal már napokkal előtte is baj volt. Most pedig láttunk olyat is, ami kapcsán májusi bejegyzés van, hogy nem működik, ám még mindig nem sikerült javítani.
De nem csak a műszaki hiba, az is fejfájást okozhat, hogy nincs egységes fizetőrendszer. Nem lehet ám simán érintéses bankkártyával fizetni a töltőállomásokon, az túl egyszerű lenne. Általában RFID kártyát, szerencsés esetben okostelefonos alkalmazást is "fogadnak" a töltők. A szolgáltatók azonban még nem sikerült összehangolják szolgáltatásaikat, így szinte mindig lutri, hogy az adott töltőoszlop elfogadja-e valamelyiket. Egyelőre két kártyával (pontosabban hárommal, hiszen a NewMotion esetén kettővel is) rendelkezünk, két további cégnél okostelefonos alkalmazással, QR-kód olvasásával tudjuk a töltést indítani. Kedden egy VW kereskedés - korábban ingyenes - töltőoszlopáról derült ki, hogy már nem ingyenes, és csak a márka saját kártyájával működik. Aztán eljutottunk Celle városába, ahol 20 kW-os, de ingyenes DC töltő is van (CCS és CHAdeMO fejjel is), de igazából nem ezért imádni való, hanem azért, mert az egésznek olyan a belvárosa, mintha egy mesefilmben, vagy legalább a középkorban járnánk. Magamtól nem jöttem volna ide, de az eTour legalább elhozott. Hogy mennyiért, azt egyelőre nem tudom, ugyanis a kevéssé összeszedett töltő-fizetési rendszer online felületén egyelőre egyetlen cent költségem sem jelent még meg, csupán a sikertelen müncheni töltések látszanak. Precízebbek az osztrákok, ők minden töltés után küldik a levelet, hogy az milyen sokba került. Kedd este további tételként kellett vegyek egy CEE-Schuko konnektor adaptert. 15 eurót kért érte a segítőkész helyi villanyautós. Netről olcsóbb lett volna, de amikor töltés kell, akkor bizony nincs mese, töltés kell.
A kínálat hiányának káros velejárója, hogy végső esetben már szinte szívesen fizetjük ki a pofátlanul magas díjat az áramért, előnye viszont, hogy igencsak erőteljesen a takarékos vezetésre ösztönöz. A Focus Electric hosszú távú és a túrára/versenyre vonatkozó átlagfogyasztása is gyári érték alatti, a My Ford Mobile weboldal este azt írta, hogy az akkumulátor hajnali 4-re esedékes feltöltődése után 269 kilométeres hatótávunk lesz, végül reggel 264 kilométert láthattunk. Kedden hiába töltöttük csupán annyira, amennyi érzés szerint szükséges volt a célba jutáshoz, még 25 kilométer hatótávunk maradt.
Ma irány Wittenberg Lutherstadt, majd Berlin. Elvileg 427 kilométer a táv. Nem kockáztatunk, négy töltőpont is be van tervezve, hiszen a legnagyobb - és még Nyugat-Európában is igencsak valós - veszély, ha áram nélkül maradunk. A villanyautósok ezért vallják, hogy tölteni mindenhol jó, de otthon a legjobb, hiszen ott maguk biztosíthatják annak megbízhatóságát, ha kellően jó rendszert építenek ki. Aki mindezt napelem telepítésével teszi, máris komoly lépést tett a CO2 semlegesség felé, persze drága, de megtérülő beruházással.
Tovább az eTour sorozat további cikkeihez. [hirdetescimke] Töltőpartnerünk a Schneider Electric, vezetéstechnikai partnerünk a Groupama Tanpálya[/url].
Szerintem jobb, hogy nem hozzák be, mert zárlatos lesz a fél város elektromos hálózata, ha felkötik egy nyilvános töltőre.A franciáknál a piros meg a kék vezeték fordítva van…
Sarc a semmiért, ez stimmel, de rohadtul nem adó, mert fingod sincs, ahogy nekem sem, valójában kinek a zsebébe mennek a parkolási pénzek. Mert nem fejlesztik belőle sem a P+R parkolókat, sem a közösségi közlekedést, kerületi és fővárosi szinten egyaránt. Akkor miért is fizetünk? Hja, hogy a parkolós cég vezérkara Ferrarit lízingeljen magának (ahogy ez elő is fordult valamelyik kerületben)… A villanyautó ugyanannyi helyet foglal, mint akármelyik másik, a hely pedig fizetős. Hol itt a kérdés? Ne diszkrimináljuk már azokat még ezzel is, akiknek nem telik drága technológiára, legyen elég a jelentős ár- és egyéb sarckedvezmény. Mert vannak. Ja, és felfogtam, hogy direktben nem szennyez levegőt a villanyautó, de ugye azt az áramot, ami az akkuba kerül, azért valahol és igenis szennyezve elő kell állítani, szóval… maradjunk annyiban, hogy nézőpont kérdése.
Szezont a faszommal? Akkor a KRESZ szemszögéből a buszsáv használatának tervezete micsoda? A szezon, vagy faszom? Csak, hogy tudjam én is.
Ha attól eltekintünk, hogy az utcán parkolásért fizetést csupán egy sarc a semmiért, akkor azért érthető, hogy a városbarát autót ne szivassuk már, inkább terjedjen-szaporodjon. A piros lámpa kresz, míg a parkolás adó, ne keverjük már a szezont a faszommal.
Kapható a Zoe itthon is, 2016 vége óta márkakereskedésből is:
http://zoldautok.hu/2017/01/02/renault-zoe-2017-legjobb-ajanlata/
A Renault Zoe pedig a Leaf-nél is többet tud hatótávra és elvileg olcsóbb lenne, de nem hozzák be egyelőre mégsem.
Az ingyen városi parkolás és adókedvezmény mindenképp jogos az elterjedés elősegítéséhez.
De az vicc, hogy luxus autók 2-3 literes benzinmotorral + kis elektromos hatótávval , így zöld rendszámmal egyenértékű előnyöket kapnak a csak villanyosokhoz képest.
Én általában fluxuskondenzátort használok, ami nagyban segít, főleg amikor Zimbabwéban vagy Csádban nyaralunk. És mivel CNG-hibrid autóm van, ezért semmi probléma, mert valahol, megfúrunk egy vezetéket, a kis cssaládi mindenes kompresszorunkal megtöltjük a tartályt és kész.Hogy ne érje szó a ház végét,a gázvezetéket lebilincseljük, vagy ha ez nem lehetséges elektrofittingel illesztjük.Tök egyszerű az egész és nem kell mindenféle benzinkutakon tankolgatni, meg ilyesmi…:-) Egyébként meg a deutérium aksiké a jövő:-)
A résztvevők illusztrisak, a mondanivaló kicsit lufi, de azért jó, hogy volt ilyen:
https://autopro.hu/elemzesek/E-mobilitas-tobb-a-kerdes-mint-a-valasz/22462
Ez a bekezdés kicsit fura, a tapasztalatok alapján:
Michael-Viktor Fischer, az Ausztriában mintegy 400 e-töltőállomást működtető SMATRICS ügyvezető igazgatója arra hozott példákat, hogy mekkora előnyökhöz jut, aki a belső égésű motorról elektromosra vált. A száz kilométerenként két és fél eurós üzemanyagköltség például meglehetősen jutányos, az utóbbi fél évtizedben az akkumulátorok ára is zuhant vagy 70 százaléknyit, a kocsi fenntartása pedig annyival olcsóbb, hogy „a legnagyobb költség egy kis túlzással a mosatás”. Szerinte még 5-7 évbe telik, mire elérik, hogy öt perc alatt ezer kilométer megtételéhez elegendő áramot tudjanak az akkuba pumpálni.
Ehhez azért minőségibb és olcsóbb szolgáltatás is kellene…
Nagy túrára indulni ilyen konverterek nélkül, bátor dolog 🙂
Az autóért menet én két bőrönddel szálltam fel a repülőre, a kissebbikben voltak a ruháim, a nagyobbikban a “töltünk bármikor bármiről” DIY KITem. 🙂
Kellett is, nem is egyszer…
Ja, egy tanács: ha egy DC oszlop nem működik, akkor érdemes a környékén alaposan körülnézni, a magasban is, néha ott vannak AC ipari aljzatok, amiről szintén lehet tölteni szükség esetén…
Miért is jogos az ingyen parkolás? A villanyautó nem foglal helyet? Értem én, hogy nem szennyez direktben levegőt, és ez jó, de a támogatáshoz legyen elég az árkedvezmény és pont. Ugyanolyan résztvevője a közlekedésnek, mint bárki. Ha beindul a szokás szerinti nagy liberóskodás, a végén már a piros lámpánál sem kell majd velük megállni…?
Szerintem nem és nem.
Nem érné meg összevetni annyival drágább, instant bukta lenne.
És nemsoká itt a kánaán, lesz ám itthon is pénzeső amper tankoláskor aztán koppannak az állak.
Az ingyen városi parkolás jogos, az áram nem.
Jó ez az e-tour 🙂 Nagy reklámfogás amúgy.
A Focusról volt indulás előtt egy teszt, de lesz összehasonlító is akár egy Leaf-fel? Mármint tud-e annyival többet adni a Focus vagy akár a Golf, mint a kifutó Leaf jóval olcsóbban?