Kicsit komolyodott a Juke
Szeretem, ha egy autógyártó elég merész ahhoz, hogy furcsa formájú modelleket dobjon piacra. Az természetesen már ízlés kérdése, hogy kinek tetszik, kinek nem egy fura szerzet, a lényeg, hogy az utcaképet ne csupa „unalmasan szép” autó uralja. Pontosan ezért örülök, hogy piacra merték dobni a Prius aktuális generációját, a Hyundai Konát, vagy épp a Honda Civicet az ál-légbeömlőivel. Persze csemegézhetnék még a megosztó formavilágú autók között, de inkább rátérek a főhősünkre, a Nissan Juke-ra, amely talán az egyik legismertebb képviselője a merész formaterveknek. Az első generáció óriásit szólt, nem lehetett nem észrevenni, nem is okozott csalódást az eladási adataival. A második generáció pedig folytatja útját az előd által megkezdett ösvényen, de egy picit komolyabb, ám továbbra is feltűnő külsővel.
Még mindig kitűnik a tömegből
Mondhatni kamaszkorba lépett. Az első generációs olyan kis aranyos, tündibündi gombócnak mutatkozott, az új már megnyúlt, kiszélesedett a válla, és egy kicsit ravaszabb „arckifejezéssel” néz a világba. A formai változással az inkább csajos kis crossover átvedlett egy sokkal szélesebb kör számára tetszetős „városi terepjáróvá”. Mert hát mi más is akarna lenni, manapság ez a divat.
Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy ugyanarra a platformra épül, mint a Renault Clio és Captur, szóval nem szabad irreális elvárásokat támasztani a helykínálatával kapcsolatban. Ám ez nem jelent negatívumot, kategóriájában teljesen elfogadható, kényelmes utasteret kínál.
Főleg, hogy az elődjéhez képest 10 centit nőtt a tengelytávolsága, míg a hossza 7,5 centivel, a szélessége pedig 3,5 centivel. Szóval bent tényleg kényelmesen elférnek az utasok elöl és hátul egyaránt, de mielőtt részletesebben elmerülök odabent, nem mehetek el szó nélkül a 19 colos felnik mellett. Tény, hogy állati jól néznek ki az autón, de mókás, ahogy megbújnak mögöttük a féktárcsák, és sajnos a menetkomfortot elég rendesen hazavágják a hazai utakon.
Szélesebb lett 3,5 centivel
Belül is sportosra vették a figurát. A kagylósított, műbőr és szövet keverékű ülések nagyon kényelmesek, jól tartanak, bár messze nem sportosak az autó menetteljesítményei, de hát a Juke egy divatdiktátor. Nem az a lényeg, hogy a motorháztető alatt mi duruzsol. Egyébként egy háromhengeres benzinmotor, aminek többnyire csak a hangja jut az utastérbe. Ám, ha esetleg zavarna valakit a három henger mozgásának jellegzetes tónusa, akkor a feláras Bose hangrendszer segít feledtetni. Még a sportülések fejtámláiba is jutott hangszóró, úgyhogy koncerttermi élményt, vagy még annál is jobbat nyújt a zenehallgatás. Ami egy ilyen életstílus autóban nem elhanyagolható szempont. Viszont örültem volna, ha kevesebb az olcsó hatású műanyag, ám ezekről szintén gyorsan elvonják a figyelmet a jópofa, kerek légbeömlők és a könnyen kezelhető infotainment rendszer érintőképernyője, amely természetesen kompatibilis az okostelefonos alkalmazásokkal is. A hátsó ülések már nem annyira formázottak, mint elöl, de így sem kényelmetlenek, a lábtér is megfelelő, a csomagtér 422 literes mérete pedig kimondottan dicséretes. A hátsó üléseket lehajtva ráadásul teljesen sík felület alakítható ki.
Az utastér ugyanolyan látványos, mint a külső
Az első ülések fejtámláiba hangszórókat építettek
Alaphelyzetben 422 literes a csomagtér (a kép Eneos termékmegjelenítést tartalmaz)
Motorfronton nincsenek elkényeztetve a vásárlók. A már említett háromhengeres, egyliteres benzinmotor az egyetlen elérhető opció. Teszem hozzá gyorsan, hogy ez nem feltétlenül baj, mert a 117 lóerős, 180 Nm nyomatékú motorka tökéletesen megfelel az autó mozgatásához. Városban, az igazi életterében főleg, hiszen kellőképp dinamikus, még a hétfokozatú, duplakuplungos váltóval is. Tudom-tudom, annak pont az egyik erőssége kellene, hogy legyen a váltások gyorsasága. Ám, ahogy a Galaxis útikalauz találóan megjegyzi, a
„valóság gyakran pontatlan” a papírformához képest. Így a DCT váltó is lassan veszi a lapot, főként amikor tolatnánk, de néha furcsán rángat előremenetben is, hiába próbáltam a lehető legfinomabban kezelni a gázpedált. Hamarosan érkezik hozzánk manuális váltóval is tesztre, én azonban látatlanban megkockáztatom, hogy az jobb választás hozzá. Érdekes lesz látni a fogyasztásbeli különbséget is, most a DCT-vel 7,5 litert kért vegyesben az autó 100 kilométerre.
A motor is ismerős lehet már a Renault modelljeiből
Azért, aki fellelkesül a Tekna felszereltséghez járó nagy felniktől és a sportülésektől, egy üzemmódválasztóval a Sport, egy normális és az Eco állások között válogathat. Bár nagy különbségek nem érzékelhetők. Sport állásban kicsit élénkebbek a gázreakciók, de városban Eco üzemmódban is simán diktálható a tempó. Sőt, valójában országúton és autópályán sem vall szégyent az aprómotoros Juke. A nyomaték már 1750-es fordulatnál érkezik, végtelenül egyszerűen lehet előzni, érdekes módon autópályán a szélzaj sem erősödik zavaróvá. Pedig valóban magas építésű a Juke, ebből kifolyólag az üléspozíciót is kedvelni fogják, akik crossover pártiak. A nagy felnik miatti rázkódást már nem annyira. Szerintem tényleg érdemes kisebbet választani, ballonosabb gumiabroncsokkal, az összkép úgy is csinos marad, a rugózási komfort pedig fényévekkel javulhat.
Kicsit túllőttek a célon a hatalmas felnikkel
Még mindig sokan utánafordulnak
Szabvány kisautós futóművet kapott a Juke, elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros rendszerrel, ami a 19 colos felnikkel a hazai utakon csöppet sem kényelmes, de a kormány közvetlen, az autó fordulékony, úgyhogy könnyű vele manőverezni, parkolni, bár hátrafelé óriási segítség a tolatókamera. Ami a Tekna felszereltség és az DCT váltós modellek esetében alapfelszereltség a keresztirányú forgalomfigyelővel egyetemben, sőt lényegében 360 fokos kamerarendszer jár ezen a szinten.
Járjon is, hiszen a Tekna 7 749 000 forintról indul. A navigáció a Bose hifivel viszont 250 ezer forintos extra, a fűthető szélvédő pedig 90 ezer forintba kerül. Ezen kívül a gyöngyházfehér fényezésért kell még külön fizetni 190 ezer forintot, de a színpaletta igen gazdag, még kéttónusú fényezés is kérhető, persze jóval drágábban, 300 ezer forintért.
Ugyanakkor a Tekna a csúcskivitel alatti felszereltség, tehát gazdag a kényelmi és a biztonsági arzenál. Bőrburkolatú multikormány, automata klíma, fűthető ülések, esőérzékelős ablaktörlő, hogy csak néhányat említsek a kényelmi oldalról. A biztonságról pedig többek között holttérfigyelő, aktív sávtartó, táblafelismerő, visszagurulásgátló, illetve gyalogost és kerékpárost egyaránt felismerő vészfék gondoskodik. Szóval tényleg nem fukarkodnak a Nissannál, de az automataváltós tesztautó végül 8 779 000 forintnál állt meg.
Egészen virgonc, még a háromhengeres motorral is, de a DCT váltó néha megtorpan
Értékelés
Pozitív
Feltűnő formaterv, sportülések, hangrendszer
Negatív
19 colos felnik, furcsán működő DCT váltó
Árak
Tesztmodell alapára
8 249 000 Ft (2020.10.07.)
Tesztautó ára
8 779 000 Ft (2020.10.07.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Teljesítmény:
87 kW (118 LE) 5290 1/min-nél
Nyomaték:
180 Nm 1750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,1 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6,5 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
Crossover
Belső szélesség elöl:
1390 mm
Belső szélesség hátul:
1360 mm
Belmagasság elöl:
900-950 mm
Belmagasság hátul:
910 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
215 mm
Ülőlap hossza elöl:
530 mm
Ülőlap hossza hátul:
490 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1220 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1000 mm
Csomagtér magassága:
850 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1450 mm
Raktérnyílás szélessége:
880 mm
Raktérnyílás magassága:
840 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Hengerek/szelepek száma:
3/12
Sebességváltó:
7 fokozatú DCT
Nyomaték:
180 Nm 1750 1/min-nél
Teljesítmény:
87 kW (118 LE) 5290 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,1 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6,5 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,5 l/100km
Egyszerűen úgy elszaladtak az árak, hogy csak hüppögök. Ezeken az autókon ezres motorral mi a fa..om kerül 8 -9MILLÁBA. Ez igaz a honda jezzre, az oktáviára és a többi babakocsi motorra is. Ja mégvalami ennek az autónak annyi köze van japánhoz , mint neked vagy nekem.