Nem mindenki érzi az autólopások számának csökkenését
Egyre több flottaautót visznek el a tolvajok
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Bár a rendőrség statisztikája szerint tavaly több autót loptak el, mint idén, a piacvezető flottakezelő szerint a tavalyihoz mérten másfélszeres, a két évvel korábbihoz viszonyítva háromszoros a lopási ráta.
Erre enged következtetni a hazánk piacvezető flottakezelőjének számító LeasePlan Hungária Zrt. közleménye, ugyanis saját adatai szerint az idei év első három hónapjában 40 százalékkal több autót tulajdonítottak el időarányosan az általa kezelt közel 9000 darabos flottából, mint egy évvel korábban.
A LeasePlan statisztikája szerint 2013 első negyedévében összesen 17 gépjárművet loptak el autóparkjából, amely közel másfélszeres emelkedést jelent az előző év azonos időszakához képest, és közel háromszorosa a 2011 azonos időszakában tapasztalt lopásoknak. Az elmúlt év legveszélyeztetettebb flottaautós márkái azonos mértékben a Ford, az Opel és a VW voltak. Az ORFK országos listáján az összes lopást figyelembe véve utóbbi két márkát a Suzuki egészítette ki a dobogós helyeken - ez a márka azonban cégautóként kevéssé jellemző. Miként a LeasePlan lopási tendenciája, úgy lopási listája sem vág össze a rendőrségi adatokkal, a flottakezelőnél idén egyelőre a Renault különböző típusai voltak a legkapósabbak a tolvajok körében, ugyanakkor a céges flottákban legnagyobb súllyal jelen levő Fordnak mindössze 3 LeasePlan által kezelt autóját lopták csak el az első negyedévben.
A flottakezelő adatai alapján az idén tolvajkézre került vállalati autók átlagosan 60 ezer kilométert futottak és 1 750 000 forint kártérítést fizetett utánuk a biztosító. Érdekes, hogy nagyon keveset futott, 3 ezer kilométeres és idősebb, közel 200 ezer kilométeres autóra egyaránt szemet vetettek a bűnözők.
Pesti Tímea, a LeasePlan Hungária Zrt. kereskedelmi igazgatója szerint elsősorban nem a nagy értékű, hanem az alsó-középkategóriás gépjárműveket kedvelik a tolvajok. Ezek a típusok kevésbé feltűnőek, mivel tömegével fordulnak elő az utakon, másrészt nagy az igény a bontott alkatrészeikre. „A biztosító a legtöbb esetben fizet ugyan - kivéve, ha a gépjárműhöz tartozó kulcsokat nem tudja felmutatni a használó -, de az alap casco általában csak a lízingelt gépkocsi piaci értékét téríti meg, ami néhány éves gépkocsi esetén alacsonyabb a könyv szerinti értéknél” – mondta el a szakember. Ezen problémára is létezik természetesen megoldás, az úgynevezett GAP biztosítás, ami az alap biztosítás által térített összeg és a könyvérték szerinti érték különbözetét téríti. Ezt a kiegészítő biztosítást az említett flottakezelő információi szerint elsősorban kisebb cégek, főleg nagy értékű autók esetében veszik igénybe, de tapasztalataik szerint minden flottaméretnél hasznos lehet. A flottakezelő statisztikája azt is jól mutatja, hogy a gyári indításgátló nagyjából semmit sem ér a tolvajokkal szemben, hiszen az az összes ellopott autójukban szerepelt. Jól jöhet az utólagos, egyedi riasztó és indításgátló vagy a mechanikus váltózár is, ellenben tudni kell, hogy a lopást ezek sem fogják meghiúsítani. Ami viszont biztos védelmi rendszernek tűnik, az a műholdas járműkövetés, a LeasePlantől idén ellopott autók közül kettőben szerepelt ilyen berendezés, azokat meg is találta a rendőrség, a többit azonban nem.