Nem megoldás a dugódíj – véli a Magyar Autóklub
Ebben egyetértünk az Autóklubbal!
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Április vége óta nem kétséges, hogy jövő nyártól lesz budapesti dugódíj, melynek kapcsán a Magyar Autóklub Országos Elnöksége is állást foglalt.
Korábban több alkalommal próbáltunk mi is konkrétumokat megtudni az újabb sarcról, ám arról egyelőre úgy tűnik, hogy csak tervek születtek, a döntések pedig egyelőre váratnak magukra. Sokáig már nem tologathatóan, hiszen a jövő évben bevezetendő rendszerhez hamarosan annak ellenőrzőrendszerét, illetve egyéb infrastruktúráját is ki kellene építeni. Miként most az Autóklub, még tavaly októberben magunk is megjegyeztük, sajnálatos, hogy nem forgalomkorlátozási, hanem egyrészt a BKV finanszírozására, másrészt a négyes metró EU-forrásból származó támogatása kapcsán tett kötelezettségvállalás miatt tervezi azt bevezetni a főváros.
Bízunk benne, hogy ha a mi észrevételeinket nem is, a Magyar Autóklub alább olvasható közleményében írtakat megfogadják a döntéshozók, s a vártnál kevésbé drasztikus megoldás születik majd. Talán túl optimisták vagyunk?
A Magyar Autóklub Országos Elnökségének állásfoglalása
A Magyar Autóklub Országos Elnöksége áttekintette a „dugódíj” bevesztésével kapcsolatban nyilvánosságra került elképzeléseket és legutóbbi ülésén az alábbi állásfoglalást hozta:
A Magyar Autóklub elismeri a Fővárosi Önkormányzat törekvését, amellyel keresi a csaknem lehetetlen feladat megoldását, a BKV finanszírozás és az elöregedett járműpark cseréjének megvalósítását.
Az Országos Elnökség megállapította, hogy
Mindezek hatására tartani lehet attól, hogy a behajtási díj bevezetése következtében a várt forrásbővülés nem fog bekövetkezni, és ha a díjbevétel a tervezett forrása az infrastruktúra megteremtésének, akkor az időbeli eltérés miatt az infrastruktúra létrehozására az intézkedés bevezetéséig esély sincs. További várható hatások:
A Magyar Autóklub Országos Elnöksége javasolja, hogy a döntéshozók a fenti elvek mentén végezzenek hatástanulmányt, együttesen értékeljék a társadalmi hatásokat, a várható és számítható gazdasági következményeket. A Magyar Autóklub a rendelkezésére álló információk alapján nem tartja elfogadható, szükséges és eredményt hozó megoldásnak a dugódíj ilyetén bevezetését, egyben felajánlja közreműködését a megfelelő megoldás megkeresése és a várható társadalmi hatások felmérése érdekében.
A Magyar Autóklub Országos Elnöksége áttekintette a „dugódíj” bevesztésével kapcsolatban nyilvánosságra került elképzeléseket és legutóbbi ülésén az alábbi állásfoglalást hozta:
A Magyar Autóklub elismeri a Fővárosi Önkormányzat törekvését, amellyel keresi a csaknem lehetetlen feladat megoldását, a BKV finanszírozás és az elöregedett járműpark cseréjének megvalósítását.
Az Országos Elnökség megállapította, hogy
- a kérdéskört komplexitásában kell kezelni,
- a döntés kommunikációja során sincs már szó forgalomszabályozási kérdésekről, a kizárólagos cél, a BKV finanszírozásához szükséges pénzeszköz biztosítása,
- nem ismert a fizető övezet (korábban: védendő övezet) határa, pedig eltérő szabályozást igényelhet a kiskörúton belül elhelyezkedő szűk városmag, mint a nagykörút által határolt terület vagy akár a teljes Főváros területe,
- nem áll rendelkezésre a szükséges infrastruktúra, elővárosi vasutak, színvonalas és biztonságosan közösségi közlekedés, a fizető övezet határán P+R parkolók,
- az autózással kapcsolatos terhek és különösen az üzemanyag árának drasztikus emelkedése következtében az autózás jelentősen visszaesett, a belváros területén üzletek sokasága zárt be, a Fővárosi parkolóhelyek zömét az ott lakó és álló – ingyenesen – parkoló gépkocsik foglalják le,
Mindezek hatására tartani lehet attól, hogy a behajtási díj bevezetése következtében a várt forrásbővülés nem fog bekövetkezni, és ha a díjbevétel a tervezett forrása az infrastruktúra megteremtésének, akkor az időbeli eltérés miatt az infrastruktúra létrehozására az intézkedés bevezetéséig esély sincs. További várható hatások:
- az autózás tovább csökken, és ezzel párhuzamosan csökkennek az ebből származó állami bevételek is,
- tovább csökkennek a parkolási díjbevételek és ezzel az önkormányzati források,
- az intézkedés bevezetése esetén nem csupán az általános társadalmi elfogadottság hiányával kell számolni, hanem várhatóan felélénkülnek a Főváros – vidék ellentétek is.
A Magyar Autóklub Országos Elnöksége javasolja, hogy a döntéshozók a fenti elvek mentén végezzenek hatástanulmányt, együttesen értékeljék a társadalmi hatásokat, a várható és számítható gazdasági következményeket. A Magyar Autóklub a rendelkezésére álló információk alapján nem tartja elfogadható, szükséges és eredményt hozó megoldásnak a dugódíj ilyetén bevezetését, egyben felajánlja közreműködését a megfelelő megoldás megkeresése és a várható társadalmi hatások felmérése érdekében.
Lassan bevezetünk mindent, ami Nyugat-Európában van, de csak ami az adót, sarcot, vámot, tiltást, büntetést jelenti. Valahogy a kedves törvényhozóink mindig elfeledkeznek két fontos dologról. Az egyik, hogy a fizetéseink messze elmaradnak a nyugati fizetésektől, ezért vérlázító azt hallgatni, amikor arra hivatkoznak, hogy hát ez nyugaton már rég így van… Igen, vazze, csak éppen nyugaton a fizetések is már régen azon a szinten vannak, amit valószínűleg sosem fogunk utolérni, de még csak megközelíteni sem. Nem mindegy, hogy 500.-EUR-os vagy 5000.-EUR-os fizetésből megy el havi 200.-EUR az autózásra (benzin, adók, stb.), persze kinek több, kinek kevesebb. Lassan ott tartunk, hogy ha minden adót összeszámítunk, akkor 100 egység fizetésből 105-öt akarnak elvenni. Túl magas IQ kellene ahhoz, hogy felfogják, hogy ez nem járható út, ráadásul több kárt okoz, mint hasznot? Az már tényleg csak mellékes kérdés, hogy kedves Pártunk és Kormányunk a választási ígéreteiben mást sem szajkózott folyamatosan, hogy adót kell csökkenteni, hogy az emberek fellélegezzenek, tudjanak élni! Ehhez képest hetente vezetnek be egy-egy újabb adót, sarcot, vámot… Na de nem akarok elmenni politikai irányba…
A másik fontos dolog, amit elfelejtenek, amiről az Autóklub is írt, hogy azért ülünk autóba, mert az ügyeinket el akarjuk intézni. Az egyáltalán nem megoldás, ha csak tiltunk, és szankcionálunk, de nem nyújtunk helyette valami alternatívát. Ha azt akarják, hogy többen használják a tömegközlekedést az autók helyett, akkor meg kellene oldani, hogy gyorsan és kényelmesen el tudjuk intézni ügyeinket tömegközlekedéssel is, úgy , mint nyugaton, ha már egyszer a nyugati példára hivatkozunk. Ok, rendben van, legyen dugódíj, legyenek az autók kitiltva a belvárosból, de akkor legyen helyette gyors, kulturált és olcsó tömegközlekedés. Amíg ez nincs meg, addig a dugódíj csak egy újabb, a kedélyeket borzoló, lassan már a bicskanyitogató kategóriába tartozó újabb öncélú adóforma, ami azért kell, mert képtelenek ésszerűen bánni a meglévő pénzekkel, szétfolyik fölösleges dolgokra, no meg persze egyesek és kettesek meggazdagodására, amit mi, gürizős kis közemberek fizetünk meg…
Mindenki tudja hogy ettől még akinek be kell menni, úgy is be fog menni, és fizet. Ameddig az utak ilyenek, addig dugó is lesz. Senki nem a saját szórakoztatására üldögél a dugóban. Tehát csak egyszerű pénzbehajtás az egész. Szégyen, hogy itt tartunk. Elegem van már az ingyen élőkből.
Miért nem azt hallom, hogy vettünk 20 kombájnt, és végre tudunk menni aratni! Ja, tudom, azzal munka lenne!
Hát ha még dugódíj is lesz, akkor én azt mondom! Ez az ország tényleg megbuggyant! Mindenki munka nélkül akar pénzt keresni. Előbb utóbb ezek a lehetőségek kimerülnek, nem lesz mit elvenni, akkor majd mit csinálnak. Valakinek azért majd a munkát is el kellene végezni, hogy értéket teremtsen. Nagy szégyen manipulálni, és máséra spekulálni, abból élni. Az embereket kellene hagyni élni, értéket teremteni, mert csak akkor fog az ország felemelkedni. Azon kellene gondolkodni mit tudunk termelni, gyártani, kinek tudjuk eladni, és végre be kellene már gyújtani azokat a rakétákat, melyek állítólag a gazdaság rakétái! Erre kellene ezt a rengeteg energiát pazarolni. A rengeteg szankcióból meg bírságból az ország nem lesz gazdagabb, mert csak elveszi egyik réteg a másiktól a pénzt, és ebből jól megél, de semmilyen értéket nem teremtett ezzel.
Budapest nem London, Ha a két város szerkezetét összehasonlítjuk, azt látjuk, hogy Londonban a dugó díjjal korlátozott részek nagyjából megfelelnek Budapesten kis kőrutak által határolt belvárosi magnak, ahová gyakorlatilag engedély nélkül évek óta nem lehet behajtani. Tehát semmi értelme további forgalom korlátozásnak. Londonban a congestion charge által védett területen az azt átszelő fő útvonalon fizetés nélkül átlehet haladni, csak a főútról való letérés esetén a kis utcákba való behajtás esetén kell fizetni. Ez kb olyan, hogy ha a nagykörút által bezárt területet tennék korlátozottá, akkor a körutakon és az Andrássy úton is fizetés nélkül lehetne áthajtani a városon.
Ezzel az intézkedéssel csak Budapest csak tovább nehezíti saját és lakosai életét. Megoldást nem fog hozni a feneketlen BKV költségvetési luk betömésére. Irgalmatlan pénzt szednek be iparűzési adóként a budapesti cégektől, a parkolási díjakból, ezeket kéne ésszerűen felhasználni.
Idézet:”Ugyanakkor szerintem sokkal egyszerűbb lenne a parkolási díjban beszedni a pénzt,” Nem sajnos mivel az átutazók így kimaradnának a fizetésből.Megjegyzem én sem támogatom a DUGÓ díjat.
Hát valószínű azért mert át ültünk az autóba és nem vettünk bérletet,hogy fejleszteni tudjanak.
Vazee! A pesti ugye nem fizet dugódíjat meg parkolási díjat, mert ott lakik ugye? Pedig ha ő nem cirkulálna össze-vissza akkor nem lenne dugó. A másik, a Pest centrikusságot is meg kellene szüntetni, ugyanis semmi értelme vidékről árut felszállítani azért, hogy aztán magasabb áron visszakerüljön vidékre. A Pesti meg munka nélkül tollasodik rajta. Továbbá én nem ülök BKV-n, mert vidéki vagyok, nem ülök metrón, mert vidéki vagyok, így nem is érdekel. Fizessen az aki használja. Az én autómat sem tankolta még meg Pesti, mert vidéki vagyok. De még csak egy kerékpárt sem vásárolt a falunak, hogy fejlessze az infrastruktúrát. Akkor meg mi a repedt herének fizessek én mint vidéki kefe díjat Pesten? Ha pedig akkora dugók vannak, akkor annak a sok elfogyasztott üzemanyagnak rohadt sok ám az ÁFa-ja. Csókolom, az a pénz hova a túróba lett? Vagy csak magyarország lepréselése a cél? Mint a szőlőprés. Nyomjuk össze és folyik a must!!!! De ki issza meg a levét?
Tisztelettel!
Régen a Moszkva téren a Déli PU.-nál vagy az Őrs vezér térem hagytam a gépkocsim és metróztam ami most már nem megy.
Rómában a teljes körgyűrű minden fontos autópálya becsatlakozójánál van egy P+R parkoló, és itt metró végállomás! A parkolót kerítés kamerák őrök védik és hatalmas az ára napi 3 EUR tehát nagyon olcsó még nekünk is!
Őrült pénzért épül a 4-es metró de kinek és minek ha nem megy ki Budaörsig ahol lehetne ilyen parkolót építeni és az M6, M1, M7 autópályán városba jövő gépkocsik nagy részét itt marasztalhatná!
Alapvetően a legtöbb adónemen beszedett pénzt sem arra használják fel, amiből beszedték.
Ilyen logika mentén az ÁFÁ-t az áruforgalom fellendítésére kellene használni.
Ez egy helyi adó, amelyik befolyik az önkormányzathoz, az pedig a helyi viszonyoknak megfelelően használja fel.
Én nem látnék abban problémát, hogy a dugódíjat a BKV-ra használják fel….
Ugyanakkor szerintem sokkal egyszerűbb lenne a parkolási díjban beszedni a pénzt, mint erre külön beszedő eszközparkot fizetni. Aki dugóhatáron belül lakik, az úgysem fog fizetni dugódíjat és parkolási díjat sem fizet… Aki dugóhatárról jön, az fizet dugódíjat és parkolási díjat.
Szóval parkolási díjként szedni sokkal egyszerűbb, olcsóbb, tisztább, szárazabb érzés…
Az egész arról szól, hogy a parkolási díj a kerületé, és az ottani polgármester nem hajlandó adni belőle a BKV-nak. Emiatt kell a Tarlós dugódíj, amely a főpolgármesterhez folyik be. Ezért kell duplán fizetni, és dupla beszedési díjat fizetni érte… Ja és a beszedésre ne felejtsünk el még adót sem fizetni.
Szerintem ebbe ugyanúgy belebukhat a Fidesz, mint a MSZP a vizitdíjba.
Én nem vagyok jogász sem ügyvéd, de amit a föváros akar csinálni az nem meriti ki a vagyoni hütlen kezelés fogalmát. Magyarul ha az autosoktól szed be pénzd azt, vagy annak nagyrészét az autosok javára kell vissza forgatni pl: suly adó= utak épitése, javitása , parkoló dij = p+r épitése korszerüsitése. Ilyenről a világ még nem hallott, hogy az autóstól beszedett pénzt teljes egészen más célra használják fel!
Miért azoknak az autósoknak kell megfizetni a BKV járműveinek korszerűsítését, akik nem használják a BKV járműveit???
Ha a leírt javaslatokat követnék a törvényhozóink akkor előfordulhatna, hogy normális javaslatok és törvények születnének. De mivel ez Mo. ezért ez nem így fog történni, bevezetika dugódíjat és majd csodálkoznak, hogy kevesebb lett az annyi…