Nem lesz téli gumi idén télen! Most azonban még jó áron kapható
Drasztikus hiány várható téli abroncsokból
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Első kézből származó információink szerint az abroncsgyártók nem tudják teljes mértékben kielégíteni a téli gumiigényeket.
Az talán már senki számára sem újdonság, hogy amint a hőmérséklet 7 Celsius fok alá süllyed, ajánlott a téli gumiabroncs használata. Azonban a hőmérséklet vizsgálatánál nem feltétlenül a nappali középhőmérsékletet, hanem az autózási szokások alapján, annak a napszaknak az átlaghőmérsékletét kell megnézni, amikor az adott autót valójában használják. Így aztán, aki zömében kora reggel, illetve késő este ül autójába, jóval hamarabb érdemes téli gumit szereltessen kerekeire, mint az, aki csakis verőfényes napsütésben, napközben veszi azt elő.
Az időbeni gumivásárlás nem csak idő-, hanem pénzmegtakarítás miatt is fontos, ugyanis, mint azt Szűcs Tamástól, a napi 100-300 kuncsaftjával a legnagyobb forgalmú hazai gumis-műhelynek számító nonstopgumi.hu tulajdonosától megtudtuk, az abroncsgyártók nem követték teljes mértékben az európai keresletnövekedést. Míg ugyanis Angliában például a tavalyi tél óta kaptak rá a téli gumik vásárlására, illetve temérdek abroncsot vesz fel a téliek használatát idén november 1-től kötelezően előíró Románia is, ennyivel nem növelték gyártási kapacitásukat a gyártók, és így bizonyos abroncsokból már most érezhető a hiány. Egy-egy, főként kompakt (például Ford Focus, Peugeot 307, VW Golf) modellre jellemző méretben az olcsóbb abroncsok már most elfogytak, de van néhány népszerű új modell, mint például az Audi A6-os, amelyre Európa-szerte hiány a gyári sztenderd, 225/60 R16-os téli abroncs. A kurrensebb típusoknál, illetve méreteknél már most előfordulhat, hogy az olcsóbb márkák abroncsai helyett a vevők kénytelenek a kevésbé keresett, drágábbakat választani, néhány hét, illetve hónap múlva, azaz a gumivásárlást az utolsó pillanatra hagyva azonban könnyedén lehet majd teljes hiánnyal szembesülni. Akkor pedig a megmaradt egy-egy abroncs ára akár a duplája is lehet majd a mostaniaknak, egy-egy esetben ez már tavaly télen is megfigyelhető volt. Idén mindez tömeges jelenség lehet, mivel az már most látszik, hogy a gumigyártók nem tudják teljes mértékben kielégíteni a vevői igényeket. Ráadásul novemberben be is fejeződik a téli abroncsok gyártása, hogy a sorok meg tudják kezdeni a rendelésekkel már most teljes mértékben telített jövő nyári abroncsok termelését.
A konklúzió tehát egyértelmű, ha új gumi kell, akkor irány a gumis azonnal, de ha csak szereltetni szükséges, akkor sem érdemes már sokáig várni!
És most hogy megint jó idő van, tedd vissza a nyárit mert annak jobb a tapadása!
A biztonság nagyon fontos, mindenki cserélgesse napról napra, sose lehet tudni mikor kell vész fékezni!
Én holnap megyek felrakatni a téligumit. Most is már csak 8 fok van. Én is fázok, nehogy a nyárigumi a hideg őszi aszfalton 🙂
A vita onnét indult hogy azt állítottam hogy a téli gumi száraz úton jobban csúszik(sodródik)!
Ez az én tapasztalatom volt az én gumijaimmal és autómmal. Más autó más gumi más tapasztalatok más vezetési stílus!
Igen, használjunk téli gumit mert sokkal jobb mint a nyári! Bizonyos helyzetekben, bizonyos időjárási körülményekben de ne legyünk vaskalapos média függő birkák akik holnap ész nélkül mennek neki a gumis műhelyeknek mert “azt mondták a tévében hogy ha nem cserélsz összetöröd magadat”!
Ha nincs hó, nyárival is kitavaszodik, mint 20 évvel ezelőtt, ha leesik és komoly a helyzet hólánccal is megoldható, tapasztalat sokat segít ez tény, de nem kell golyóálló mellényben élni mert hátha egyszer bankrablásba keveredek és meglőnek!
“Nem a gumi számít, inkább hogy ki vezet, a tapasztalat több mit 4 gumi!”
Szerintem meg nem kell a 2 dolgot összekeverni. A tapasztalat számít, sokat, ezt senki nem vitatja. Meg ez előrelátás, óvatosság is számít, bár ezt talán mind a tapasztalat része. A “technika” (a gumi) fontossága viszont ott kezdődik, ahol a tapasztalat véget ért. Amikor a tapasztalat és körültekintés ellenére mégis történik valami, akkor lesz fontos, hogy a gumi abban a helyzetben mit tud.
Lásd amit korábban leírtam, hogy kitolattak elém országúton egy kanyarban. Ott az előrelátás már nem ér semmit, az dönt, hogy a fék meg a gumi mit tudnak. Csak ettől függ, hogy lesz-e csatt és hogy mekkora.
Szerintem azon is múlik, hogy milyen gumikról beszélünk. Nekem a nyári gumim (Pirelli P6000) bizony hamar elkezd keményedni, még bőven plusz fokban. És száraz úton is érzem, hogy instabilabb az autó. Úgyhogy én korán cserélem, nem várom meg az első havat.
Az első télen, mikor új volt az autóm, nem tudtam venni téli gumit. Volt hó bőven, és persze elautóztam a nyárival is, de nagyon észnél kellett lennem. A következő szezonra már vettem télit, és óriási volt a különbség.
Persze ugyanaz a gumi máshogy viselkedik különböző autókon. Régebben Skoda Favoritom volt, ami a téli gumikkal nagyon stabil volt még latyakban, hóban is. Aztán lecseréltem egy Suzukira. Ugyanazt a téli gumit használtam (nem adtam el a Skodával). Az autó mégis csúszott-mászott vele, mert kb. 300 kilóval könnyebb volt…
Hát igen. ezért is van a sok kamion keresztbe az utakon és elzárják a forgalmat akár órákra is.
Talán még annyit írnék hogy a teherautókon nem szoktunk gumikat cserélgetni, hogy téli-nyári, van húzó minta meg víz minta! Aztán ha jegesre fagyott az út és lejtő van, lemegyünk az útpattkára, bele a hóba és leengedjük a 40 tonnás szerelvényt majd GÓ, és tovább! Nagyobb emelkedő előtt meg felgyorsíttok és lendülettel fel megyek, hacsak nem tart fel egy téli gumis óvatos autós!
Nem a gumi számít, inkább hogy ki vezet, a tapasztalat több mit 4 gumi!
Egyértelmű, hogy a téli guminak jobb a tapadása télen és főleg hóban, mint a nyárinak, ez nem vitás. Amiről korábban beszéltem, a futómű konstrukcióját értettem alatta, mint stabilitást növelő tényezőt, nem az állapotát. Tapasztalatom szerint azért a nyári gumik sem olyan katasztrofálisak, vannak azért tartalékaik. Aki télen száraz úton a KRESZ szabályok betartásával autózik, nem vesz észre semmit nyári gumi esetén sem.
Ezzel én is így vagyok amikor a teherautóval közlekedem és a személyautók feltartanak nyáron jó időben mert nem mernek még 70-el sem menni. Én meg sietnék mert időre kell mennem! Mondják: ezek az állat kamionosok mennek mint az őrült!! De hát ez van!
Tudod, van téli gumim és hóban használom is, de 7 fok alatt száraz időben nem fogom feltenni!
Én egyforma méretet használok télen/nyáron. A “télre eggyel kisebb méret” inkább a pénztárcáról szól.
A szélesség relatív: akinek pl 225 a gyári gumiszélessége, annak az eggyel kisebb is még mindig 215-ös, és mégis el tud menni a latyakban. Szóval akinek a gyári csak 195-ös, annak nem kell aggódnia, hogy ez már túl széles télre.
“És ha idén télen lesz hó, akkor a saját gumiszettemmel majd lelassítok 50km/h-ra és követem az előttem haladó téli gumis kollégákat dupla féktávval! Nem kell idegeskedni, senkit nem ölök meg !! ”
Láttad ezt a videót, amit tegnap linkeltem az idei ADAC testből? Ezt:
http://www.youtube.com/watch?v=lt8T9YHxCvw&feature=player_detailpage#t=109s
Fékteszt havas úton. A fehér audin egy jó téli gumi van, a piros audin meg 4 évszakos (nem nyári, az még rosszabb lenne). Egyszerre fékeznek “padlófékkel” saccra 50-60-as tempóról. Ekkora féktáv különbségekre kell felkészülni. Persze nem lehetetlen 50-es tempónál 50 méter követési távolságot tartani, csak kicsit életszerűtlen.
Egyébként pontosan így lehet kiszúrni a nyárigumisokat a forgalomban, érzik ők is, hogy szarban vannak és emiatt lassan mennek, közlekedési akadályt képeznek, miközben a téligumis kollégák normálisan tudnak elindulni, haladni és megállni is. Vagyis tudnának, ha a nyárigumisok nem tartanák fel őket.
Tavaly is többször jártam így, havazásban simán menten volna ~70-es tempóval (zárójelben: stabil az autó, próbáltam fékezni, megállt mint a szög, el tudom dönteni mi a vállalhtó sebesség, nem száguldozok), de minduntalan 40-nel tötymörgő nyárigumisokba botlik az ember
(országúton, nem városban), akik még így is csúszkálnak összevissza, de meg vannak róla győződve, hogy ha lassan mennek, akkor a nyárigumival is minden oké. Hát nem oké, mert ha előtte én fékezek valamiért, akkor belémjön, mert 40-ről sem áll úgy meg, mint én 70-ről. Ez a baj. És az a vicc, hogy ha egy ilyet megelőzök, akkor utána azt terjesztik a netes fórumokon, hogy a téligumisok ámokfutók, mert gyorsabban mernek menni a hóban.
Télre nem szabad széles gumit használni, latyakos, vizes útra inkább a keskenyebb gumit használd, hamarabb megtalálja az utat, nem fog dobálni, csúszkálni mint a széles és ez a nyomvályús útra is vonatkozik! Offroad-os időszakomban a homokos laza talajra a széles apró mintázatú gumikat használtam, míg sárba a keskeny nagyobb bütykösebb volt jobb!
Valószínű azért vannak ilyen vélemény különbségek köztünk mert nem egy autótípusról beszélünk!
A BMW tényleg sétál a nyomvályús úton ezt én is tapasztaltam, vittek egyszer egy 525tds-el, a srácot le is szóltam a kocsija miatt, pedig gumifan volt ő is!
A fronthajtású kocsira nem javaslom előre a kopottabb gumit mivel kanyarban megcsúszás esetén gázadással lehet korrigálni(még nem volt példa hogy az eleje csúszott volna, kopott gumival még nem próbáltam), ha a hátulja kezd csúszni visszahúzza a kanyarban!
Hátsókerekest csak teherautóban használok az kicsit másként viselkedik.
Nem vagyok kocsi cserélgető típus már tíz éve egy S40-est hajtok, amit ti leírtatok még soha nem tapasztaltam. Amúgy kamiont vezetek és kb 300.000 személyautós kilométerem van baleset nélkül!Nem érzem magamat kezdő sofőrnek és felelőtlennek sem, gyakorlati vagyok nem elméleti, minden szépen hangzik de amikor beülök a kocsiba nem az elmélet dominál hanem a tapasztalat!
Vipo, mutass olyan tesztet amikor száraz úton tesztelnek 6celzius fokon téli és nyári gumit!
Ezt a vitát verseny körülmények közt megérteném, de normál helyzetről van szó normál sebességgel és szabályos sofőrökkel akik nem száguldoznak. És ha idén télen lesz hó, akkor a saját gumiszettemmel majd lelassítok 50km/h-ra és követem az előttem haladó téli gumis kollégákat dupla féktávval! Nem kell idegeskedni, senkit nem ölök meg !!
A téligumi hiány valós okáról inkább egy gyártót kellett volna kérdezni, mert az OKOS Szűcs Tamás nagyon messze áll a valóságtól. Akik ebben a szakmában dolgoznak valószínűleg mosolyognak ezen a cikken. Számomra az derül ki ebből, hogy ez is csak egy reklám és nem az olvasók érdekeit szolgálják.
“A téli gumit hóban tesztelik nem 7celzius fok alatt!!! ”
Fura egy dimenzióban élhetsz. Nem elég, hogy nálad a mínuszokban jobban tapad a megkeményedett nyári gumi, mint az erre kifejlesztett téli, de még a hó is 7 foknál melegebb időben esik?
“Nekem azzal van problémám hogy +7fok alatt a téli gumi jobb! Ez baromság! Tegyük félre a bakelit dumát, a téli gumi lamellás szerkezete nem teszi olyan stabillá a gumit, ezért csúszik jobban! ”
Ez maximum a te saját elméleted a dologról. A jó téli gumi szárazon is jó, és bizony szárazon is tesztelik őket (lásd német autóklub -ADAC- tesztek).
A bakelit természetesen túlzás volt -azért látom megfogott a példa :)-, de tény, hogy a nyári melegre kitalált gumikeverék hidegben “keményedik”. Gondolj csak bele, a nyári keveréknek nyáron a 38 fokban a 60 fokra felhevült aszfalton (plusz még a súrlódásból eredő hőterhelés) sem szabad “megfolynia”, ragadnia, ezért eleve keményebb gumikeverékből van. Ahogy csökken a hőmérséklet, úgy távolodik el a gumi tapadása az optimálistól. A tapadás száraz úton elsősorban a gumi anyagán múlik (ez fizika, tény), a mintázatnak más szerepe van (lád pl F1 vagy más pálya sport, a minta nélküli gumik a legsportosabbak, azokkal lehet gyorsan kanyarodni).
A téli gumi anyaga eleve hidegre van kitalálva, az meg nyáron a 30 fokban lesz túl puha és “nyúlós”.
Ezért fura nekem az a tapasztalatod, hogy a téli gumi télen száraz aszfalton csúszik. Én mást tapasztalok, télen a hideg száraz aszfalton ugyanolyan jól tapad a jó téli gumi, mint nyáron a jó nyári gumi.
“Igen, a marketing felnagyítja a téligumi szerepét, pedig a téli közlekedés nem ilyen egytényezős eset, hogy csak a gumit kell érteni alatta. Legalább annyi szerep jut ebben egy jól tervezett, és jól megépített futóműnek is! Stb. stb…”
Ez igaz, de amikor a gumi szerepéről beszélünk, akkor azt már az adott futóműre értjük. Ha egy adott autóra (adott fékkel, futóművel) felteszel egy nyári meg egy téli gumit, akkor is lesz különbség. Egy széthajtott futóművű autó is jobban fog tapadni/viselkedni a jobbik (évszaknak megfelelő) gumival.
Tudom miről szól a defenzív vezetés, de ennek ellenére csak ismételni tudom magam: adódhat olyan helyzet, amire nem tudsz felkészülni. Ha nem lenne ilyen, akkor nem lennének balesetek.
Mondok egy példát, ami nyáron történ: erdős szakaszon (fák, bokrok), kanyarban -vagyis a kanyar után- kitolatott elém egy földútról egy lada niva. Nem láthattam előre. Mentem szabályos sebességgel és a kanyarból kifelé ott volt előttem keresztbe a sávomban. Jobb oldalt árok meg fák, bal sávban jöttek szembe. Ezt hogy látod előre és hogy kerülöd ki? (azt ne mondd, hogy minden kanyar előtt lelassítasz 40-re és benézel) Egy dolgot lehetett tenni: nyomni a féket és bízni benne, hogy megállok. Ez az a helyzet, amikor csak a féken meg a gumin múlik a történet, mert a többi körülménybe nincs beleszólásod. És sok hasonló példát lehetne még hozni.
Persze ez nem jelenti azt, hogy a jó gumi mindentől megment, meg azt sem ,hogy ha jó a gumi, akkor lehet eszetlenül száguldozni. De az az alap, hogy az ember a saját érdekében nem furikázik télen nyári gumival. Aztán emellett még lehet óvatosan és defenzíven vezetni.
Ami engem illet, a maximális jóindulat vezérelt, és az úgymond észosztási szándék meg sem fordult a fejemben. Egyébként egyetértek nagyon sok mindenben veled.
Nem kell elszédülni a téli gumitól. Nem egy varázseszköz.
Igen, a marketing felnagyítja a téligumi szerepét, pedig a téli közlekedés nem ilyen egytényezős eset, hogy csak a gumit kell érteni alatta. Legalább annyi szerep jut ebben egy jól tervezett, és jól megépített futóműnek is! Stb. stb…
Mint többi hozzászólásaimban írtam, a 4 egyforma gumi döntő tényező, ebben nincs kompromisszum!
Vannak tanulmányok, de ez már fizika. Úgy szól, hová tegyen a kopottabbat, vagy úgy is fogalmazhatunk, kisebb tapadásút? Előre, vagy hátra. A közhiedelemmel ellentétben célszerűbb a kopottabbat az első tengelyre! Ez első pillanatra meghökkentő, de gondoljunk csak bele. Csak röviden. Mi történik, ha kanyarban megcsúszik az eleje az autónak? Kifelé csúszik, vagyis nagyobb ívben veszi a kanyart, ezáltal automatikusan beindul egy stabilizálódási folyamat. Ha a hátulja csúszik meg, az kisebb ívű kanyart jelent, vagyis a megpördülés irányába mozdítja el az autót. Tehát sokkal nagyobb jelentősége van hátul a jó guminak, mint azt sokan hiszik.
Na ez egy furcsa vélemény. Az idézőjelbe tett hozzászólásom során nem akartam hosszú lenni, de most kénytelen vagyok részletesebben.
Senki nem mesélte nekem, sehol nem hallottam, hanem saját 30 éves tapasztalatomat írtam le ide.
Az “átkos” időszaka után, 20 évvel ezelőtt vettem egy akkor még menőnek számító FIAT Tipo 1,9 TD autót. Az első tengelyen Michelin a hátsón Pirelli abroncsok voltak, azonos méret, jó állapot stb. Valami elképesztően instabil volt az autó vele így, de ez is enyhe kifejezés rá. Egyszerűen életveszély, infarktusveszély volt vezetni. Így kínlódtam vele egy évig. Úgy viselkedett, hogy nem lehetett finoman korrigálni a mozgását, egyenes futását. Kis kormánymozdulat, semmi. Kicsit többet húzva a kormányon, akkor meg úgy megindult, hogy vagy az árokba akart menni, vagy át a baloldalra, de igen intenzíven ám! Szörnyű. A nyomvályúról meg ne is beszéljünk, az még tovább bolondította a helyztet, mindez persze száraz aszfalton, hogy nehezebb körülményről ne is beszéljek.
Vittem mindenhová. Szerízbe kormányművet ellenőrizni, futómű diagnosztikára, sehol semmi, minden a legnagyobb rendben. Rendkívül bosszantott a helyzet, hogy hiába minden, már az eladáson gondolkodtam. Ekor egy dealer rám erőltetett igen kedvező áron 4 db. egyforma félig lefutott Continental gumit, ugyanebben a méretben. Felraktam, mintha nem is az az autó lenne. Minden egycsapásra megváltozott, ami addig életveszély volt, minden negatívum megszűnt!!.
Voltak korábbi hasonló tapasztalataim, de nem ennyire durva szoc. gumikkal szoc. autókkal, de most csak ezt az egyet meséltem el tanulságként. Akkor, 20 évvel ezelőtt az eset után megfogadtam, csakis egyforma gumi mind a 4 keréken, márka, mintázat, minden egyforma, és ebben nincs kompromisszum számomra!!!
“Na ez aztán őrültség a javából!!! Ha az első és hátsó tengelyen nem egyezik a gumi, ha csak nyáriról beszélünk, vagy csak téliről, akkor is rendkívül instabillá változtatja az autót. Ha meg még keverve is – téli nyári?! Az már tényleg a totál balesetveszély. Mind a 4 kerékre csak egyforma!!!!!”
Nem akarlak megsérteni, de ezt az írásodat hol hallottad vagy ki mesélt neked ilyet??
Ezt tapasztalatból senki sem írhatja le mert ilyen nincs, sosem volt, és nem is lesz! Ha négyféle gumit rakok az autómra akkor sem fogok fejre állni még vizes úton sem, ha betartom a sebesség határokat!
Bocs, de volt rá példa hogy sokféle gumival közlekedtem, gyors hajtottam, fordultam, kanyarodtam de halvány jelét nem éreztem a veszélynek!
Felesleges folytatni tovább az ész osztást mivel vezettem már pár ezer kilométert!
Azért használom az első keréken a téli gumit mivel fronthajtású az autóm, hóban természetes hogy óvatosabb vagyok mivel csúszik! De ahogy mondtam én a száraz útra koncentrálok, nem a szélsőséges helyzetekre!
Nekem azzal van problémám hogy +7fok alatt a téli gumi jobb! Ez baromság! Tegyük félre a bakelit dumát, a téli gumi lamellás szerkezete nem teszi olyan stabillá a gumit, ezért csúszik jobban!
A téli gumi hóra való, nem száraz útra! Ha kimegyek síelni veszek 4 szuper téli gumit, mivel ott másként nem tudok mozogni!
A téli gumit hóban tesztelik nem 7celzius fok alatt!!!
Mivel Magyarországon nincsenek komoly hegyes szakaszok ezért kellett találni valami sablon dumát hogy minél többen vegyenek téli gumit!
Siessetek gumit venni mert itt a tél! És téli gumi nélkül ne induljatok el, mert bármikor adódhatnak olyan helyzetek amikor 3 milliméteren múlik az életetek!!
[i]“A defenzív vezetés meg szép dolog, csak sajnos nem egyedül vagyunk az utakon, a legnagyobb előrelátással is adódhat olyan helyzet, ami nem rajtad múlik és nem tudod kivédeni.”
[/i]
A defenzív vezetés éppen arról szól, hogy nem egyedül vagyunk az úton… Éppen emiatt felesleges is pár méter fékút különbségről beszélni.
“Egyet értek veled. Aki betartja a sebességhatárokat, annak az esetek 99,5%-ában teljesen mindegy, nyári, vagy téli gumi van fenn.”
Ez is hülyeség. Szar helyzet nemcsak gyorshajtáskor adódhat. A defenzív vezetés meg szép dolog, csak sajnos nem egyedül vagyunk az utakon, a legnagyobb előrelátással is adódhat olyan helyzet, ami nem rajtad múlik és nem tudod kivédeni. Szabályos 90-nél sem mindegy, hogy mekkora a fékutad, ha pl valaki kihajt eléd egy mellékútról. Pár méter fékút különbség pont egy összetört autót vagy egy elgázolt gyalogost jelenthet rossz esetben. Megéri nyári gumival bűvészkedni? Szerintem nem. A téli nyári gumi között téli körülmények között meg nem csak pár méter különbség van fékútban.
Még a 4 évszakos is csak annyit ér, mint szarra a porcukor, lásd az idei ADAC tesztet, ahol havas úton kb 60-as tempóról fékezve a téligumis autó megállt, mint a szög, a négyévszakos gumis meg ment még 20 métert kattogó ABS-szel:
http://www.youtube.com/watch?v=lt8T9YHxCvw&feature=player_detailpage#t=109s
Van 2 nagyon lényeges mondatod, ami külön figyelmet érdemel.
1,[b]Ha betartanám a sebesség határokat mehetnék fakerékkel is! [/b]
Egyet értek veled. Aki betartja a sebességhatárokat, annak az esetek 99,5%-ában teljesen mindegy, nyári, vagy téli gumi van fenn. A fél %-nak hóban van jelentősége annyiban, hogy téli gumival mintegy 10 km/h – val tudsz nagyobb sebességgel haladni hasonló biztonságban. Fékút taglalása szélsőséges helyzetekben? Létezik olyan, hogy defenzív vezetés. Ha eszerint közlekedik az illető, nincsenek váratlan helyzetek!!!!!!
2, [b]Ezért úgy használom, hogy téli van elöl (de csak hóban) és nyári hátul, így SZÁRAZ úton stabilabb kanyarban! [/b]
Na ez aztán őrültség a javából!!! Ha az első és hátsó tengelyen nem egyezik a gumi, ha csak nyáriról beszélünk, vagy csak téliről, akkor is rendkívül instabillá változtatja az autót. Ha meg még keverve is – téli nyári?! Az már tényleg a totál balesetveszély. Mind a 4 kerékre csak egyforma!!!!!
Pont a fajtádtól félek a legjobban, akik télen is úgy mennek, mint júliusban, mert azt hiszik, rájuk nem vonatkoznak sem a fizika törvényei, sem a KRESZ.
A saját érdekedben is nagyon remélem, hogy ha a gyorshajtás miatt egyszer nem véd meg az isteni gondviselés és elszállsz az elől téli-hátul nyári kombóddal egy mínusz 10 fokos jégbordás reggelen, nem valamelyik családtagomat fogod megölni.
Elhiszem amit mondanak a téli gumiról és értem a lényeget, épp csak annyi hogy nem érzékeltem még.
Mivel nyári 195/55 öst használok, télen pedig 185/60-ast ami jobban csúszik! Nem fékezéskor veszem észre, hanem kanyarban hogy jobban sodródik ezért lassabban tudok haladni mint nyári gumival!
Ezért úgy használom, hogy téli van elöl (de csak hóban) és nyári hátul, így SZÁRAZ úton stabilabb kanyarban!
Ha betartanám a sebesség határokat mehetnék fakerékkel is!
Aki úgy érzi, vegyen téli gumit, pozitív hatását csak hóban tudtam eddig érzékelni!
Aki betartja a sebesség határokat az nem fogja észrevenni a téli nyári különbséget száraz úton!
Neked aztán sikerült megerőszakolnod a fizikát.
A téli guminak pont az a lényege, hogy mivel sokkal lágyabb keverék, nagyobb a gördülési ellenállása, így hidegben sokkal jobb tapadást biztosít, mint a nyáriak. Egy nyári guminak nagy hidegben gyakorlatilag nincs tapadása.
Persze, ha valami 10 éves low budget téli gumival jársz, akkor elhiszem neked, hogy életveszélyesnek érzed.
Köszönöm hogy megmutattad, ez egy látványos videó!
Tesztelni kéne rossz minőségű úton nagy sebességnél az ABS-t, majd kavicsos úton is. És akkor meglátnád hogy kb kétszerese a fékút mint ABS nélkül!
Olyan videód nincs ahol téli gumival csinálják ugyanezt?? Lehet leszakadnának a felniről a gumik, mint a filmeken!! (tudod:Nincs kettő négy nélkül)
Na látom belefutottam abba a fajta okostojásba, aki szerint minden biztonsági felszerelés hülyeség. Te gyorsabban adagolod külön-kölön kerekenként(!) a fékerőt, mint egy modern ABS, ugye?
Az ABS általában(!) jóval rövidebb fékutat eredményez, mint az ABS nélküli blokkolt kerekekkel fékezés. Parancsolj, itt egy példa:
http://www.youtube.com/watch?v=nORxcIGpAF8
Vannak speciális esetek, amikor az abs fékútja hosszabb (pl homokos felület), de akkor még mindig megvan az az előnye, hogy tudsz kormányozni, amit blokkolt kerekekkel nem tudsz. Ha erre azt mondod ,hogy pumpálod a féket, akkor hangosan röhögni fogok.
Kedves Irob, megpróbáltam. Te magad is leírtad a lényeget. A nyári gumikeverék, ami a nyári hőmérsékletekre van optimalizálva télen a mínuszokban ridegebb lesz és veszít a tapadásából. Száraz aszfalton is. A téli -puhább- gumikeverék jobban tapad száraz aszfalton is a mínuszokban. Latyakban, hókásában meg pláne egyértelmű az előnye.
És tessék mondani tejből és kenyérből is lesz hiány? Csak azért kérdem, hogy beálljunk a sorban időben… Muszáj ezt a buta propaganda húzást elsütni a piacgazdaságban ? Bunkókám!!
És egy nem ide illő téma!
Gondolom számodra az ABS is egy szuper találmány ami lerövidíti a fékutat! De rengeteg szituáció van amikor egy ABS-es autóval nem lehet megállni és kb a kétszeresére növeli a fékutat!
Egyszerű tapasztalat, vegyél egy autót és gyakorolj!
Tudod, ezt tapasztalatból írtam kedves Palacsinta!
Amúgy talán neked is meg kéne próbálni és utána okoskodni, igaz én nem bakelit kereket használok nyáron mint te!
“Viszont száraz úton sokkal jobban csúszik lehet bármilyen hideg, mondhatnám veszélyes!!”
Ilyet bődületes baromságot leírni egy autós portálon… no komment.
“Télen és a közlekedésben amúgy is megfelelő követési távolság és az adott körülményeknek megfelelő sebességet kell választani ennyi a titok.”
Az a bej ezzel ez elmélettel, hogy a közlekedésben sok olyan szituáció adódhat, ami nem rajtad múlik. Hiába vagy óvatos, ha az óvatosságod ellenére pl féktávon belül történik valami. Onnantól azon múlik a dolog, hogy a gumid milyen, és ha a -10 fokos aszfalton a bakelit keménységőre dermedt nyári gumidnak 5 méterrel hosszabb a fékútja, akkor csattanni fogsz ott, ahol az 5 méterrel rövidebb fékutat produkáló télivel megúsztad volna.
Másrészt a télivel is óvatosnak kell lenni. Az az alap, hogy bármilyen gumi is van a kocsin az időjárási viszonyoknak megfelelően kell vezetni.
Közel 20éve vezetek, téli gumit csak pár éve használok, hóban sokkal jobb mint a nyári ez egyértelmű!
Viszont száraz úton sokkal jobban csúszik lehet bármilyen hideg, mondhatnám veszélyes!!
Egyetértve az előttem szólóval és egy kis keserű tapasztalat megosztás késztetett ezen sorok megírására.
A márkás(Michelin Alpin) új téli gumi kis tömegű autón(Daewoo Matiz)hóban,latyakban sajna sokkal gyengébb teljesítményre képes mint a márkátlan kopott gumi nehéz autón ugyanazon körülmények között.Sajnos ez a városi elé-vágok közlekedési szokásoknál nehézzé teszi a követési távolság,és sebesség helyes megválasztását,de még mindig jobb a nyári gumis közlekedőkhöz képest.Amit sokan elfelejtenek,hogy a TÉLI GUMI nem SZÁRÍTJA fel az aszfaltot csak a gumikeveréknek és profilkiképzésnek köszönhetően jobb tapadást biztosít.Sajnos a reklámok elég félrevezetően hatnak az amúgy is kirívó közlekedésünkre.
Télen és a közlekedésben amúgy is megfelelő követési távolság és az adott körülményeknek megfelelő sebességet kell választani ennyi a titok. Mentem már hóban szar nyári gumival (kölcsön kocsi), nem volt a legjobb de nem 70nel mentem. Amőgy kínosan ügyelek, hogy legyen téli gumi és ha csereérett akkor csere. De tényleg sokan azt hiszik, hogy ha téli gumi van akkor már minden oké…De ez édeskevés ez egy kis része csak.
Kicsit önellentmondásba keveredtél.
Ha a nyárigumi anyaga hidegben megkeményedik és romlik a tapadása, akkor mégis hogy tapadhat jobban -10 fokban a télinél, aminek a gumi keverékét direkt ilyen hidegre tervezték?
Elárulom: sehogy.
Ja, a másik véglet meg az a sok okostojás, akik azt hiszik, hogy nyári gumival is ugyanúgy lehet télen közlekedni, mint nyáron.
Össze is törik, van aki azt hiszi, ha téligumija van fent, ugyanúgy mehet havazás közepedte, mint nyáron száraz úton.
Nem csak gumihiány de pénzhiány is van épp a “költségtakarékos” kategóriában, így nem kell izgulni a hiány miatt.
Máskülönben a sok okos magyar autós talán azt hiszi hogy ha téli gumi van az autóján akkor biztonságban van!!!! Talán akkor azt tehet amit akar???Ha valaki a csúszós úton rohangál az így is úgy is összetöri magát!!!
Én is mindig ezt mondom, amikor egy kis hidegbe fejvesztve rohan valaki a gumishoz.
DE valami támpont kell a birkáknak, különben sose rakják fel.
Én csak első havazás alkalmával rakom fel, de megvan az az elöny, hogy nem napi használatra kell a kocsi és magamnak fel tudom rakni.