Nem lesz kötelező az E-útdíj személyautóval
Így fizetünk útdíjat jövő nyártól
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Nyilvánosságra került az Elektronikus Útdíjról is rendelkező Széll Kálmán Terv 2.0 verziója. Kiderült, hogy a használattal arányos fizetés már jövő nyártól jön, de nem a személyautósoknak.
Nem más, mint a már korábbi tervezetekben is ismertetett, a használó fizet elv érvényesítése vezérli a használatalapú elektronikus útdíjfizetési rendszer (E-útdíj) bevezetését, melynek határidejét – legkésőbb - 2013. július 1-jében állapította meg a Széll Kálmán Terv frissített kiadása. Mértéke egyelőre nem ismert, az viszont már igen, hogy éves szinten 150 milliárd forintos bevételt várnak tőle a törvényhozók, azaz már a jövő év második felében is 75 milliárd forintot termelhet az új rendszer.
Díjat nem csak az autópályákon, illetve az egyéb gyorsforgalmi utakon, hanem más – meghatározott – közutakon, a megtett úttal arányosan kell majd fizetni. Annak mértékét továbbá a jármű mérete is befolyásolja majd a következők szerint:
- a 3,5 tonna megengedett össztömeget meghaladó gépjárművek besorolása tengelyszám alapján
történik: J2 a kéttengelyes, J3 a háromtengelyes, J4 a négy- és többtengelyes tehergépjármű,
- a 3,5 tonna megengedett össztömeget el nem érő gépjárművek bármilyen vontatmánnyal is a
jelenlegi D1 díjkategóriában maradnak,
- a 3,5 tonna megengedett össztömeget meghaladó buszok tengelyszámtól és vontatmánytól függetlenül további döntésig B2 díjkategóriába kerülnek besorolásra,
Fontos megjegyezni, hogy a terv szerint az E-útdíj bevezetésekor a J2, J3 és J4 kategóriájú tehergépjárművek számára írják elő, hogy fizessenek útdíjat a megtett úttal arányosan, ugyanakkor a D1 (személyautó) és B2 (kisbuszok) díjkategóriák vonatkozásában továbbra is érvényben marad az időtartamhoz kötött (matricás) autópályadíj-fizetési rendszer. Az autósok, kisbuszosok (D1, B2 kategória) számára könnyítést ígér - legkorábban az E-útdíj bevezetését követő fél év múlva (tehát 2014. január 1-jétől) - a megtett úttal arányos díjszedési rendszerhez csatlakozás önkéntes lehetősége. Így a csak egy-egy alkalommal autópályára hajtók számára spórolást jelentene a ma legrövidebb periódus szerint is 10 napra megvásárolandó e-matricához képest a kilométer-arányos E-útdíj.
Míg a személyautók számára csak a gyorsforgalmi utakon, a J2, J3 és J4 kategóriájú tehergépjárműveknek a lakott területen kívüli főutakon is kell majd a megtett úttal arányos rendszerben díjat fizetni, annak mértéke pedig a jármű méretén túl a J2 és J3 díjkategóriákban ±15, a J4 díjkategóriában ±20% mértékben múlik majd környezetvédelmi besorolásán. A terv szerint az induláskor megállapított díjak évente kétszer, január 1-jén és július 1-jén, reálérték szerinti mértékben, azaz az inflációnál jobban emelkednek, ugyanakkor az E-útdíj bevezetését követő fél év múlva a maximális 13%-os mértékkel elindul egy gyakori használói kedvezményrendszer.
Noha a terv a rendszer bevezetési lépéseiről is részletesen rendelkezik, megjegyzi a következőt: „Ha az új elektronikus útdíjfizetési rendszer a megadott határidőre nem épülne ki, az E-útdíj bevezetéséig a jelenlegi matricás rendszer érdemi kiterjesztésével is jelentős többletbevétel garantálható”.
Utóbbi azonban pontosan a terv által előirányzott, igazságosabb díjfizetési rendszerrel teljesen ellentmondó intézkedés lenne, melynek lehetősége megnyugtatónak aligha nevezhető. Noha a Széll Kálmán Terv a budapesti, dugódíjként ismert személyforgalmi behajtási díjról is ír, arról továbbra is mindössze az tudható, hogy az a fővárosi közösségi közlekedés, az ideihez mérten 10 milliárd forinttal csökkentendő támogatását pótló forrás lehet majd. Infrastruktúrájának - a korábban ismertetett fizetési rendszer EU-s forrásból történő teljes kiépítését támogatja a kormány, ugyanakkor szükségesnek tartja megvizsgálni a rendszer szűkített, fővárosi forrásbevonásból való mielőbbi megvalósítását annak érdekében, hogy az országos elektronikus útdíjszedési rendszerrel (e-Útdíj, ED) egyidejűleg 2013. július 1-jétől üzemelhessen.
Összefoglalásul: a megtett úttal arányos, elektronikusan, az európai elektronikus útdíjszedési szolgáltatással fizetendő (EETS) útdíj jövő év közepétől élhet itthon. Ugyanekkortól vélhetően személyforgalmi behajtási díj, azaz dugódíj is lesz a fővárosban, arról viszont még nincs hír, hogy pontosan hol, milyen tételekkel indulna, illetve, hogy bevezetése kapcsán kapnak-e majd kedvezményeket az érintett területeken, kerületekben lakók, illetve az azokba dolgozni járók számára épülnek-e bárhol új parkolóhelyek – a bevezetés idejére.
[i]Ez egy lehúzós kormány meddig engedi a nép a megalázást és a személyi jogainak eltaposását[/i]
Mutass egy kormányt aki „visszacsinálta” az előző kormány számukra érhetetlen húzásait?
Választások előtt szajkózzák hogy ezt azt amazt visszacsinálják, a hülye magyar meg eddig 6-szor be is vette csont nélkül…
Engem többet nem szivatnak.
1: nem szavazok többet senkire
2: Ha tehetem megyek eme remek helyről elfele :))) (még akkor, is ha közel 40 vagyok, és családom van)
Az e útdíj pedig nem lehet olcsóbb, hiszen akkor felborulna kölségvetési hiány csökkentése…
Ez egy lehúzós kormány meddig engedi a nép a megalázást és a személyi jogainak eltaposását.miért nem teszünk semmit ennyire szarok lennénk ha megütnek inkább hajtsuk le a fejünket és törődjünk bele. a fejétől bűzlik a hal.
Sok köcsög, mindig a kisembereket húzzák le!!!!!!
lassan megintcsak lóháton fogunk közlekedni mint őseink. aztán a széna meg az abrak lesz megadóztatva. röhely
Ki az a marha aki autóba fog ülni egyáltalán még? 500 Ft-os benzin, baleseti adó, parkolási díj, dugódíj, e-útdíj, drágább műszaki, meddig bírják kifizetni ezt még az emberek?
ez úgy van kitalálva hogy ne legyen jó az autósoknak ennyi fidesznek jólessz mi meg szopunk mint mindig
Biztos, hogy nem! Olcsó lesz azoknak, akik ritkán, kevés km-t utaznak (és pont meg is spóroltak minden díjat azzal, hogy nem autópályán mentek – így az olcsó is drágább lesz mint eddig), közepesen drága, akik rendszeresen, és méreg drága (minimum! kétszerese a jelenleginek) azoknak akik minden héten több száz, több ezer km-t tesznek meg. 🙁
Ezt már a Gyurcsány kormánynak be kellett volna vezetni!
Minden nap ami az érdemi díjfizetés nélkül telik el milliárdos kiesés.
Persze remélem követik a Toll Collect elvét, azaz az új, EU-s normákat teljesítők kedvezményt kapnak.
Persze ezt ettől a kurmánytól elvárni dőre dolog lenne…