Nem könnyű a külföldieknek a kínai piacon
Buktatók a kínai autógyártásban
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Senki sem szeretne lemaradni az évszázad boltjáról, de a kínai vezetés időnként teljesíthetetlen feltételeket és bürokratikus akadályokat gördít a bevándorolni kívánó autógyártók útjába.
A Subarunak nem engedték, hogy autót gyártson Kínában
Még úgy sem, hogy hajlandóak lettek volna Chery logóval árulni autóikat
A Subaru és a Chery tavaly év elején írtak alá szándéknyilatkozatot új vegyesvállalat létrehozásáról és egy gyár építéséről, ami először azért hiúsult meg, mert a Subarut birtokló Fuji Heavy Industries 16,5 százaléka a Toyota tulajdona, és a Toyota már kimerítette kooperációs lehetőségeit. Ezután ősszel azzal álltak elő, hogy engedélyezik a megállapodást, de csak úgy, hogy az összes Subarut átcímkézik Cherynek, és a kínai értékesítés is az ő feladatkörük lesz. Erre a Subaru rá is bólintott, mégsem történt semmi: 2011 végén a kormány kiadott egy iránymutatást, mely szerint a továbbiakban nem bátorítják a külföldi autógyárak számára vegyesvállalatok létesítését. Ezzel tulajdonképpen becsukták a kaput a Kínában még nem jelenlevű márkák orra előtt, így a Subaru számára az import maradt a jelenlét egyetlen lehetséges formája, ami viszont azzal jár, hogy az átlagnál csak jóval drágábban tudnak majd autókat eladni. Ugyanakkor van, aki szerint ebből még jól is kijöhet a Subaru, hiszen a kínaiak egy része (is) jobban bízik a külföldi összeszerelésű kocsikban.
Izgulhat a szükséges aláírások miatt a Jaguar Land Rover
Az előzőek alapján van oka aggodalomra a Jaguar Land Rovernek is, mivel egy hónapja írtak alá vegyesvállalat létesítéséről szóló együttműködési megállapodást - természetesen a Chery Automobile Companyval. A JLR 1,9 milliárd dolláros befektetést vállalt, amiből Csangsuban építenének Jaguarokat, Land Rovereket, motorokat és közös fejlesztésű Chery modelleket előállító gyárat, az üzemhez kutató-fejlesztő központot is építtetnének a britek, illetve a Tata általi tulajdon miatt inkább az indiaiak. A szükséges dokumentációt már beadták a megfelelő hivatalokhoz és kormányzati szervekhez, jelenleg a kellő aláírásokat várják minden bizonnyal feszült izgalommal. A Jaguar Land Rover tavaly 38 890 importált autót értékesített Kínában, ami mindkét márka számára kétszámjegyű százalékos növekedést jelentett az előző évhez képest. A tervezett gyárban évente 130 ezer autót állítanának elő: a helyben gyártott, behozatali költségektől mentes autókkal még tovább fokozhatnák a növekedés ütemét.
Geely XC90? Jövőre, a második generációs Volvo XC90 után jöhet
Nem ritkaság, hogy az autógyártók a fejlődő(bb) piacokon még kínálatukban tartják az időközben már frissített vagy leváltott korábbi modelljeiket, talán elég csak azt a két szót leírnunk, hogy Astra Classic. Ez viszont általában az olcsóbb típusokra jellemző, prémiummárkák ilyesmit nem engednek meg maguknak. Most ez is változhat, mivel a Volvót birtokló Geely bejelentette, hogy az ősöreg XC90 jövőre esedékes generációváltása után a jelenlegi modellt tovább futtatják Kínában. Azt még nem közölték, hogy a márkanevet megtartják, vagy Geelyre cserélik a nagy Volvo típusjelzéseit.
Hozzájuk képest sínen vannak a Volkswagentől lemaradásban levő Ford kínai ügyletei. Egyelőre csak hat típust kínálnak az ázsiai országban, de ezek nem specifikusan Kínának fejlesztett modellek, így nem is túl népszerűek a helyi vevők körében. A következő három év folyamán további 15 modell, köztük számos szabadidő-autó, valamint 20 motor bevezetését tervezik, melyek fejlesztésénél már a kínai igényeket is figyelembe veszik.
Ezzel még mindig sehol sem lesznek az országban piacvezetők közé tartozó General Motorshoz vagy Volkswagenhez képest: előbbi már most 35 különböző típust árul, és további 60-nal készül elárasztani a következő pár évben Kínát. Elemzők szerint a Ford 2020-ra 3,1 százalékos részesedést szerezhet a hatalmas piacból, ami nyereség szintjén 700 millió dollárt jelenthet évente, ha sikerül megalapozniuk a gyártást, értékesítést és kiszélesíteni a kínálatot.
Na, ezt viszont nem támogatják. Ledér öltözetnek az autószalonokon sincs helye a kínai vezetők szerint
A Ford és kínai partnere, a Changan Ford Mazda Automobile jelenleg két projekten, egy 600 és egy 760 millió dolláros beruházáson dolgozik, melyek végeztével már 1,5 millió autót tudnak majd a világ legnagyobb piacára dobni évente. A Ford tehát már sínen van, de azért ne gondoljuk, hogy a kínai autóipari szereplőknek mind fenékig tejfel az élete: a Központi Etikai Fejlesztési Bizottság megfeddte a Pekingi Autószalon szervezőit a kiállításon szép számmal látott lenge öltözetű modell miatt. Álláspontjuk szerint a hölgyek ilyetén megjelenése "társadalmi szempontból negatív", és figyelmeztették a show szervezőit, hogy legközelebb akadályozzák meg ezt a szabadosságot. Eszerint a kínai vezetésben még mindig él a gondolat, miszerint a szexualitást jobb lesz meghagyni a hanyatló Nyugat ópiumának.