Nem indul hidegben az autó? Nézzük az akkut!
Akkuprobléma: hidegben legtöbbször ez a gond
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Ahogyan csökken az éjszakai hőmérséklet, egyre többeknél mond csütörtököt az akkumulátor. Ennek tényleg a hideg az oka?
A fenti két sort olvasva ellentmondás fedezhető fel, pedig valójában nincs. Mint azt a webshopjában nem csak lózungként, hanem valós árgaranciával a piac egyik legkedvezőbb árait ígérő ZS+U Kft-től is megtudtuk, az akkumulátor egész évben öregszik, ám indítási képessége a hőmérséklet csökkenésével hatványozottan apad, így aztán pont az amúgy sem kellemes, csípősen hideg reggeleken jön elő a kellemetlen szituáció, amikor a hideg akku csakis egy-egy gyenge főtengelyforgatásra vagy rosszabb esetben csak a műszerfal kivilágítására képes. Fontos tudni, hogy ilyenkor az akku nincs feltétlen teljesen lemerülve, csak hideg és ennek következtében nem tud elegendő áramot leadni, pláne a dermedt olajjal a nyáron megszokottnál nehezebben indítható motor életre keltéséhez. Megoldás lehet, ha meleg szobába visszük, s ott hagyjuk felengedni, utána akár be is indíthatja az autót. Utóbbi azonban csak halvány próbálkozás, a töltés sokkal biztosabb sikert hoz, akár egy bikakábellel, járó motorú autóból áram áttöltéssel is életre kelthető lehet az akkumulátor, melyben az áramtöltés által beindulnak azok a kémiai folyamatok, melyek aztán fordítottan, de az áram leadásához is szükségesek.
Míg télen a hideg is „fárasztja” az akkumulátort, év közben is vénül - gyakorlatilag mindentől, már csupán az idő múlásától és a rendszeres használattól is. Némi önkisülése mindig van, a mélykisütést, azaz a teljes lemerítést - pláne hosszabb távon - pedig kifejezetten nem kedveli, hidegben a lemerült akkumulátor akár meg is fagyhat, így házát is szétrepesztheti, de a teljes lemerítés semmiképp sem tesz jót neki. Az autók akkujai ugyanis arra lettek tervezve, hogy rövid ideig nagy áramerősség leadására legyenek képesek, majd rögtön vissza is kapják töltésüket. Szemben például a lakóautók, hajók áramrendszerét kiszolgáló ciklikus akkukkal, amelyek ránézésre akár az indítókhoz megszólalásig hasonlóak lehetnek, ám felépítésük alapvetően más. Komoly fogyasztót rájuk kötve akár azonnal tönkre is tehetők, az elektrolitjükbe (kénsav és desztillált víz keverékébe) állított ólomlemezek ugyanis olyan mértékben elgörbülhetnek a hirtelen terheléstől, hogy egymáshoz érve azonnal zárlatossá válhatnak. A hirtelen terhelés ellen védekezés egyébként az indítóakkuknál is ajánlott, a szakértők szerint minden akkumulátor élettartama megnyújtható, amennyiben nem a legjelentősebb áramfogyasztónak számító önindítót szabadítjuk rá elsőként, hanem mondjuk fényszóróval előterheljük, majd mintegy fél perces várakozás után indítózunk csak vele.
A legmodernebb, AGM (Absorbed Glass Matt – azaz az akkumulátorlemezek között bór-szilikát tartalmú párnákat tartalmazó) akkumulátorokat ma leginkább a stop-start rendszerrel szerelt autóknál alkalmazzák, ezek ugyanis egyszerre képesek indító- és tároló-akkumulátorként szolgálni, márpedig utóbbi autóknál a fedélzeti elektronikák, álló motornál kiszolgálása is szükséges. Természetesen ezen akkumulátor sem jelent mindenre megoldást, például a teljes lemerítést még a hagyományos indító-akkuknál is kevésbé bírja, ezért töltésükre különösen figyelnek a vezérlő-elektronikák is.
A töltésszintre azonban mindegyik autósnak ajánlott figyelnie, télen, sok fogyasztót bevetve, pláne kizárólag rövid távokon autózva az akkumulátorok nem tudnak teljesen feltöltődni, így egy égve felejtett beltéri világítás is jobb eséllyel szívhatja le őket, mint nyáron, de a parkoló autóban dolgozó riasztó is gyorsabban merítheti le. Ilyenkor két lehetőség adódik: időnként hosszabb kirándulásokat beiktatva elérhető az akku teljes töltése, illetve marad a külső töltés. (Stop-startos autók esetében egyértelműen mutatja az akku megfelelő töltését a motormegállító működőképessége, ha azonban sosem állítja meg a motort az elektronika, szinte biztos, hogy az akku nem tud telítődni.)
Egy-egy teljes külső töltéssel gyakorta akár évekkel megnyújtható az akkumulátorok élettartama, de ha már heti rendszerességgel igényel töltést az akku, akkor vagy a töltéssel van gond, vagy maga az akkumulátor cserére érett. A legjobb, ha a gyárinak megfelelőből vásárolunk ismét, ha ez nem lehetséges, akkor néhány alapvető paramétert mindenképp szem előtt kell tartani. Bár ma már, illetve egyelőre egyeduralkodónak számítanak a 12 voltos rendszerek, vásárlásnál alapvető, hogy csakis az autó elektromos rendszerének megfelelő feszültségűt vásárolhatunk. Nem elhanyagolható továbbá a méret: nem csak a hosszúság, illetve szélesség értékekre, hanem a magasságra is ajánlott figyelni, nehogy kilógjon az új telep a helyéről. Fontos továbbá a saruk mérete, kialakítása és elhelyezése (jobb/bal), ha ugyanis nem megfelelőt veszünk, a kábelek nem lesznek csatlakoztathatók és semmit sem fogunk érni az új akkumulátorral. Az akkuvásárlás ezért rendszerint nem egy benzinkúton megejthető művelet, hiszen minden paramétert tisztázni és ellenőrizni kell.
Vásárláskor továbbá egy fontos dologra kell még figyelni: a kiszolgált akkumulátor veszélyes anyag, azt kommunális hulladékba dobni tilos és értelmetlen, hiszen értéke még annak is van, a Zs+U Kft nem csak az egyik legalacsonyabb árakat ígéri, náluk a selejtezett akkumulátor (melyet az előírásoknak megfelelően kezelnek) 1000 forintot ér, így az további csökkenti az új telep árát. Nem csak vásárlóként, érdeklődőként is érdemes utóbbi cég weboldalára látogatni, ahonnan rövid, az akkumulátor gyártás folyamatát bemutató kisfilm is elérhető.
Saru, vezetékek
Ahogyan olvasóink is írták, ha nem tud indítani az akku, még nem biztos, hogy vele van probléma. A rendszerben a vezetők, azaz akár az akkumulátor sarui, a kábelek csatlakozói, illetve maguk a kábelek is felelősek lehetnek az indítási problémákért. Jobb vezetőkkel egy gyengébb akku is adhat elég áramot az indításhoz, illetve rosszakkal a hibátlantól sem jut elegendő az indítómotorhoz. Indítási probléma esetén ezért nem csak az akkumulátor, a teljes áramellátó-rendszer vizsgálata ajánlott!
Ahogyan olvasóink is írták, ha nem tud indítani az akku, még nem biztos, hogy vele van probléma. A rendszerben a vezetők, azaz akár az akkumulátor sarui, a kábelek csatlakozói, illetve maguk a kábelek is felelősek lehetnek az indítási problémákért. Jobb vezetőkkel egy gyengébb akku is adhat elég áramot az indításhoz, illetve rosszakkal a hibátlantól sem jut elegendő az indítómotorhoz. Indítási probléma esetén ezért nem csak az akkumulátor, a teljes áramellátó-rendszer vizsgálata ajánlott!
A “gondozásmentes” aksikat inkább nevezném gyorsított csereciklusú aksinak. Ugyanúgy párolognak a szuszogó nyíláson, mint a régiek, csak nem lehet utántölteni. Én persze nem hagyom magam, szépen fölnyitom a tetejét (ugyanúgy dugózva van, mint a régi, csak egy fedélbe vannak fröccsöntve a dugók), feltöltöm desztvízzel, és szilikonnal, vagy hőpisztolyos ragasztóval visszazárom a fedelet. Plusz két évet lehet így nyerni.
Szerintem tehát az ún. “gondozásmentes” aksi csak egy átverés, és csak arra jó, hogy több pénzhez jussanak a gyártók. De nem tőlem…
Holics Gábor
[url]www.autostitkok.hu[/url]
csak próbálj ki ceruzaakkumulátort egy profi vakuban sorozatfelvételnél.Hidd el a vadi új is melegszik, már az első percben 🙂
Töltésnél pedig akár 80 fokos is lehet.Persze ez nagyobb akkunál nem ilyen drasztikus.Mondjuk nálunk a targoncaakksi 78 amperrel töltődik, és azért tuti melegszik 🙂
Nekem a Renault Traficban 8 és fél éves a gyári zselés akksi……és még zöld az ellenőrző kis ablak.
Gyanítom, hogy az az aksi tud fogyasztástól előmelegedni, mely eleve veszteségesen működik már, tehát közelít a végéhez. Egy jó mínőségű sem töltéskor sem indítózáskor nem melegedhet számottevően!
Én Varta akksival vettem a kocsit már 4 és fél éve, nem tudom mikor tették bele, de még mindig semmi gondom vele.Egyszer fullra merült, mert zárlatos lett a generátorom, akkor lett kivéve tölteni, amúgy télen nyáron csillaggarázsban áll.
Úgy gondolom bronzkefére gondoltál. Sajnos a kefét kompletten házzal együtt adják a legtöbbször egy mai önindítóhoz, és így nem néhány száz forint, hanem 4-5000. Nálam sérült volt a bronzkefe ház, így valóban kompletten kellett cserélni. (Saxo 1,5D)
De olyan is elő fordulhat idősebb autóknál hogy ki lett cserélve az amúgy még jó akkumulátor egy újra és a saruk is jók mégsem tekeri meg a motort rendesen az indítómotor ekkor sincs nagy baja az autónak pár száz forintos alkatrész kell az önindítóba (kettő darab bronz persely autóvillamossági boltban beszerezhető Némi szak tudás szükséges a javításához)
Ez szerintem egy érdekes kérdés. Saját tapasztalatom az, hogy nem célszerű mondjuk mínusz 10-20 C foknál még külön terhelni önindítózás előtt egy akkut a lámpák felkapcsolásával, hiába melegszik ekkor. Ezt a módszert legfeljebb egy nagyon jó állapotú, teljesen feltöltöttel érdemes megcsinálni, de azzal is értelmetlen. Az akku hőmérsékletének ilyen módon való emelése elméletileg igaz, csak ennek alkalmazását a gyakorlatban nem tartom szerencsésnek. Az elektromos indítómotor áramfelvétele egy benzinmotornál nem olyan lehengerlő a hozzá méretezett akku számára, hogy ilyen bemelegítési technikát kelljen alkalmazni. Érdekes tapasztalat volt számomra, hogy ha az akkuban már csak annyi áram van, hogy a kürt már csak rekedten és halkan képes szólni, az önindítót még akkor is vígan viszi, és beindul a motor. A töltéssel szintúgy melegszik az akku, akkor már nincs baj. Ha egy rendszeresen használt autónál az akku úgy lemerül, hogy még a kürt sem szólal meg, akkor az már 100%-osan csereérett.
azért nem hallottár róla mert vagy nem figyeltél annó a B-s tanfolyamon, vagy nem mondták el, vagy csak túl fiatal vagy.Ha terheled az akksit hidegen, szépen elkezd melegedni,és melegen már jobb a teljesítménye, még akkor is ha effektív meríted is 🙂
Az előterhelésről eddig nem hallottam. Hogy is van ez pontosan? Ráadjuk pl. a tompított fényszórót fél percen keresztül, majd utána indítunk(de gondolom akkor már lámpa nélkül, mert az már dupla terhelés lenne!!??) ?
hozzátenném fontos a testkábelek minősége és a csatlakozásai pontok jó vezetőképessége, mert a nyögvenyelős indítást ez is okozhatja.
A Jazz-ben 10-ik éves az akku, még bírja. Nem kicsavarható a dugó, így nem tudom deszt vízzel utántölteni, de eddig még nem is kellett, habár az egyik cellában már a minimum közelében van a szint, a többinél még középen.
Nekem egy Optima (Exide) volt ami a legtöbbet kibírt 11 éves volt, igaz egyszer kétszer a 170 Ah akksi helyett volt használva (12V 45Ah és 900A-os indítóárammal)
Most egy Exide Excell használok
Ez igaz,ugyanaz az akku lényegében,csak nehezebb vagy lehetetlen roncsolás nélkül felnyitni.Egyébként nekem a legtartósabb akkumlátorom egy Akksi márkájú ,hagyományos,úgymond gondozást igénylő darab volt.8 évig bírta.Azt hiszem,ennél többet egy sokra tartott márka sem tud.
A mai úgynevezett gondozás mentes aksik garancia lejárta után ha felnyitjuk a tetejét—mert fel lehet,csak le kell húzni a takaró matricát—kiderül,hogy ezekböl is ugyanúgy elpárolog a desztillált víz mint a hagyományos társaikból!Tehát itt az élettartamot hosszabbíthatjuk meg egy kis deszt víz hozzáadásával. Valamiért erről sehol nem hallani,mert a gyártóknak jobb ha minél hamarabb veszünk egy másik akkut!
A mai úgynevezett gondozás mentes aksik garancia lejárta után ha felnyitjuk a tetejét—mert fel lehet,csak le kell húzni a takaró matricát—kiderül,hogy ezekböl is ugyanúgy elpárolog a desztillált víz mint a hagyományos társaikból!Tehát itt az élettartamot hosszabbíthatjuk meg egy kis deszt víz hozzáadásával. Valamiért erről sehol nem hallani,mert a gyártóknak jobb ha minél hamarabb veszünk egy másik akkut!
Köszönöm szépen nagyon hasznos volt.