Nem indul az autó, de az akku rendben? Mutatjuk, mi lehet a baj!
Fizetett hirdetés
Minden, amit a generátorról és az önindítóról tudni érdemes
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az autó beindításához ugyanúgy kell a jó generátor és az önindító, mint az akkumulátor. Utóbbiról nemrégiben írtunk, most pedig az előbbi kettő kerül terítékre.
Sokan nem gondolnak bele, de a kemény téli fagyok nemcsak minket, de autónkat is megviselik, különösen annak akkumulátorát. Erről az alkatrészről a közelmúltban már szót ejtettünk, így bemutattuk, milyen alkatrészt igényelnek a modern start-stop rendszerű autók és miért fontos, hogy a cserekor is a gyárival megegyező akkumulátort építsünk be. Ugyanakkor a hidegben elvérző, indítani már nem képes akkumulátor sok esetben csak egy hibatünet, nem pedig maga a hiba. Ahhoz, hogy megértsük, ez miért van, gyorsan összegezzük is, hogyan történik az akkumulátor feltöltése, illetve merítése: amennyiben a generátor megfelelően működik, úgy az alkatrész menet közben folyamatosan tölti az akkumulátort. Az így feltöltött, jó állapotú akkumulátor pedig elegendő energiát biztosít az önindítónak, hogy az sikeresen beindítsa a motort. Vagyis ez egy állandó körforgás, amely, ha minden alkatrész hibátlan, még fagyban is rendben megtörténik.
Igen ám, de mi van akkor, ha valami mégsem működik? Bizony, a motor életre keltésének sikertelensége sok esetben nem is az akkumulátor, hanem az említett egységek egyikének hibájából is eredhet - még akkor is, ha az adott pillanatban éppen tényleg az a kézzel fogható tünet, hogy az akkumulátor nem ad elég áramot ahhoz, hogy az önindító indítani tudjon. Ugyanakkor az akkumulátor lemerülése nem csak abból adódhat, hogy az túlzottan koros, elérte már ciklusa végét, hanem akár abból is, hogy az önindító öreg, kopott, túlzott áramfelvétellel dolgozó. Az elhasználódott önindító ugyanis gyengébben, lassabban forgat, vagyis egy indítás során jobban meríti az akkumulátort. Ráadásul ezt a téli hideg csak fokozza, vagyis hiába jó az akkumulátorunk, könnyen a parkolóban maradhat autónk. Murphy pedig dolgozik, így ne legyenek kétségeink: nagy eséllyel nem otthonunkhoz közel, hanem épp a téli pihenésünk során, például síterepen jön majd elő a hiba.
Ilyenkor kézenfekvő az autó betolása. Erre manuális váltós járműveknél még lehetőségünk is van, de akkor sem ajánlott, hiszen a modern, katalizátoros autóknál ilyenkor a katalizátorba is jut üzemanyag, ráadásul ott is ég el, ez pedig súlyosan károsíthatja az alkatrészt. Esélytelen az automata váltós autók betolása, így ha nincs kuplungpedál az autónkban, inkább ne is próbálkozzunk. Ezért aztán a kehesen dolgozó önindítót jobb megvizsgáltatni, szükség szerint cserélni. Persze felmerül a kérdés, hogy mire, hiszen a piacon többféle opció közül is választhatunk. Ár-érték arányban az egyik legjobb megoldást az OE-beszállítói (original equipment, azaz gyári alkatrész) márkák jelentik, amelyek magas minőséget adnak, megfizethető áron. Ezek közé tartozik a Bárdi Autó kínálatában megtalálható Powermax is. A márka által forgalmazott termékek csomagolásaiba csak új, tehát nem felújított alkatrész kerül, ezzel garantálva, hogy az elérhető leghosszabb ideig üzemel majd az alkatrész.
Cikkszám példák a Bárdi Autó új gyártású Powermax önindító kínálatából
Cikkszám | Bruttó kisker ár | Mihez jó? | Gyártási év |
PWM89213577 | 73 582 Ft | Citroen Berlingo 1,6 Hdi | 2005 - 2011 |
PWM89212464 | 66 319 Ft | Ford Mondeo III 2,0 TDCi | 2000 - 2007 |
PWM89213088 | 62 989 Ft | MB Sprinter 208-416 Cdi | 2000 - 2006 |
PWM89213793 | 49 989 Ft | Opel Astra F 1,7 TDS | 1992 - 1998 |
PWM89213557 | 61 669 Ft | VW Golf IV 1,9 TDi | 1997 - 2005 |
Ahogyan azonban arról már a korábbiakban szót ejtettünk, az indítási folyamat nem valósulhat meg feltöltött akkumulátor nélkül, ehhez pedig jó generátorra is szükség van. Ha ugyanis a generátor nem ad kellő töltést az akkumulátornak, az sem fog tudni kellő energiát adni az önindítónak, az eredmény pedig már ismerős lesz: az autó indításképtelensége.
Esélyes, hogy a generátorhiba is télen jelentkezik, ilyenkor ugyanis különösen sok fogyasztót használunk: bekapcsoljuk az ablak- és tükörfűtést, feltekerjük a fűtést, maximális fokozaton használjuk a ventilátort, és ha autónkban van, valószínűleg az ülés- és kormányfűtést is igénybe vesszük. Generátor legyen a talpán, amelyiknek ez nem jelent kihívást, de ha az alkatrész jó állapotban van, megbirkózik a feladattal. A legnagyobb igénybevételt azok az autók kapják, amelyeket rövid utakra használnak: ilyenkor gyakran még a motor sem melegszik be, kis utakon pedig csakis a legjobb állapotú generátor képes megfelelően feltölteni az akkumulátort. Ráadásul hidegben csökken az akkumulátor áramleadása, ugyanakkor a motor beindítása nehezebb, hiszen az olaj is dermedtebb.
Cikkszám példák a Bárdi Autó új gyártású Powermax generátor kínálatából
Cikkszám | Bruttó kisker ár | Mihez jó? | Gyártási év |
PWM88213306 | 43 549 Ft | Ford Mondeo III 2,0 TDCi | 2000 - 2007 |
PWM88212930 | 29 859 Ft | Opel Astra H 1,7 CDTi | 2004 - 2014 |
PWM88212113 | 31 669 Ft | Renault Magane II 1,4-1,6 | 2002 - 2008 |
PWM88212115 | 36 989 Ft | Skoda Octavia 1,9 Tdi | 1996 - 2010 |
PWM88212186 | 42 989 Ft | VW Transporter IV 1,9-2,4 D | 1990 - 2003 |
Persze az időjárástól függetlenül is csökkenhet a generátor töltési képessége az évek során, legrosszabb esetekben pedig az alkatrész egyik pillanatról a másikra teljesen meg is halhat - utóbbit jellemzően kontroll-lámpa jelzi a műszerfalon. Ha ez felvillan, jó, ha tudjuk: generátort kell vásárolnunk. Akárcsak az önindítók, úgy a generátorok esetén is igaz a már említett állítás: a legjobban egy OE-beszállítótól származó, magas minőségű, de megfizethető árú, új, tehát nem használt vagy felújított alkatrésszel járunk. Ezért érdemes itt is megnézni a Bárdi Autó Powermax kínálatát, hiszen a szigorú szabványoknak megfelelő, jó minőségű, új generátorok hosszú távú befektetést jelentenek. Zárásképp meg kell jegyezni, hogyha csakis rövid utakon járunk, télen egy-egy külső csepptöltés is jól jöhet az akkumulátornak, ami a törődést hosszabb élettartammal fogja meghálálni.
Nagyon a jó a cikk, azonban ne feledkezzünk meg arról sem, hogy néha nagyon triviális dolgok is okozhatják azt, hogy nem indul az autó. Saját tapasztalatokból kettő:
– eloxidálódott akku saru – kis tisztogatás megoldotta.
– Önindító saruja lecsúszott az önindítóról – vissza kellett rakni és megszorítani.
Ne essünk azonnal kétségbe, nézzük végig az indításban részt vevő minden pici alkatrészt. ;’l
Kellemes Ünnepeket!
Úgy tudom, hogy a generátort fel is lehet újíttatni, mert lehet csak egy szénkefe kopás miatt nem megy. Nálam is ez volt a kis Renault Twingomba, fillérekből kicserélték és már mehettem is tovább.
Ez a cikk, a kényelmes, anyagiakkal jól elengedett olvasóknak íródott. 1984-ben vettem az első kocsimat, egy Renault 4-es volt, S azóta a Wartburgtól a Mercedesig sokféle autóm volt. Nem egyszer találkoztam indítási problémákkal, de új önindítót, vagy generátort még sohasem vásároltam. Ezek az alkatrészek kis hozzáértéssel gazdaságosan javíthatók.