Nem igényel különösebb trükökket az ablaktörlő kicserélése

Olcsó és hamar megoldható, de nagyon fontos az ablaktörlő cseréje

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Átlagosan legalább két évente elengedhetetlen az ablaktörlők néhány perc alatt megoldható kicserélése.


Alapvetően három dolog, az UV-sugárzás, a téli sós latyak és a nyáron is gyakorta a szélvédőre kerülő sár az, ami megöli az ablaktörlőgumikat. Magyarán előbb-utóbb az egy helyben parkoló autó lapátjai is cserére szorulnak, tapasztalataim szerint két évente mindenképp érdemes újakat venni, ha valaki télen a jeget ablaktörléssel próbálja letolni a szélvédőről, akár szezononként többet is vehet.

A csíkosan vagy fátyolosan törlő ablaktörlő már mindenképp cserére szorul, amennyiben pedig a gumi foszladozni kezd, azonnal érdemes lecserélni, ha ugyanis a lapát fém része ér a szélvédőhöz, az rendszerint kipolírozhatatlanul mély karcot okoz. A mai aeroblade lapátok legalább utóbbitól megkímélik az autóst, de hátrányuk, hogy a gumibetét nem cserélhető külön bennük és eleve jóval drágábbak, mint a hagyományos, több részből összeépített lapátok. Utóbbiakból néhány ezresért már minőségi kapható, nem is érdemes olcsóbbakkal próbálkozni, azok zöme már új korában is rosszul töröl. Ha valaki mégis "olcsójánoskodna", ne is vegyen új lapátot, csak minőségi gumit vásároljon és azt cserélje a lapátban. Időigényesebb, mint a lapát lecserélése, de legalább a gumi biztosan fog illeszkedni a szélvédőhöz és egy olcsó lapát áráért már a legprofibb gumibetét is megkapható - főként a modellspecifikus hátsó lapátoknál érdemes e trükkel élni, egy 10 ezer forintos műanyagkar helyett mégiscsak kellemesebb néhány száz forintért a betétet cserélni. A lapátot persze ezen művelethez is érdemes leszerelni. Nem kell bonyolult műveletre számítani, az ablaktörlőkar és a lapát találkozásánál lévő rögzítő patent benyomása után, a kar töve felé húzható le a lapát. A visszaszerelés szintén két mozdulatos, magától értetődő művelet, ha új lapátot teszünk fel, egyedül arra kell figyelni, hogy az adapterek egymáshoz illőek legyenek, a hagyományos lapátokhoz általában többfélét is mellékelnek, ezek egyszerű le-fel pattintással cserélhetők. Amennyiben a modern aeroblade lapát van egy autón, annak cseréje rendszerint nem csak azért egyszerűbb, mert csakis egyben lehetséges, le-fel szereléséhez mindössze a kar végén lévő patentet kell benyomni, hogy a régi lapát (a hagyományossal ellentétes irányban) kihúzható legyen, majd az újat elegendő betolni. Vannak azonban a hagyományos ablaktörlőkarok végébe tolható aeroblade lapátok is, ezek csatlakozója azokhoz illeszkedő, így cseréjük is a hagyományosaktól ismert elvű.

Új törlő vásárlásakor az aeroblade-ek esetében tehát nem csak a méretet, a csatlakozófajtát is figyelni kell, míg ugyanis a hagyományosaknál ezek legtöbbször cserélhetők, az aeroblade-eknél nem. Az eligazodásban legtöbbször segítenek a lapátgyártók, s dobozaikon feltüntetik, hogy az adott termékek mely autókhoz használhatók. A legtöbb modellhez nem is kell darabonként keresgélni az oldalanként eltérő méretű első lapátokat, sok gyártó kínál modellspecifikus szetteket. Előre csaknem mindegyik ma futó autóhoz könnyű akár áruházban, benzinkúton is ablaktörlőt találni, a hátsó, speciális műanyagházba épített lapátokból azonban nem ritkán csak a márkaszervizekben kapható megfelelő. Utóbbiak a legdrágábbak, átlagosan 10 ezer forintos tételek, előre ennyiért még a jobb fajta aeroblade lapátpárok is megkaphatók, a hagyományosakból pedig akár 2-3 ezer forintért is kínálkoznak jók. Nem érdemes tehát olcsót venni, hosszabb élettartamukkal általában az újonnan drágábbak a költséghatékonyabbak.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 16:24
    Permalink

    Kedves Cikkíró!

    Mi az a csotrogány? Egy német elit autógyártó cég modellje lehet az vagy nem? Szerintem lehet 0km.es állapotban is. Az előbb említett gyár mérnökével beszéltem aki mondta, hogy mik agyár céljai. Az nem szerepel közöttük, hogy egy motor 300ezer km.nél többet bírjon, ha dízel. Mi számít annak és mi nem?

    Egyébként, ha alufóliába csomagoljuk a lapátot, akkor nem éri annyira az UV sugárzás. Eső esetén meg ki lehet csomagolni egy pillanat alatt.

    Jó utat és minden jót kívánok!

    Erdész Gábor

Vélemény, hozzászólás?