Nem elég a zéró emisszió, a Toyota még többet akar!
25 éve érkezett a Toyota első hibridje, ami mára elektromos és üzemanyagcellás autót is szült
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Negyed évszázada mutatta be első hibridjét, az első Priust a Toyota, azóta is piacvezetők a hibrideknél, de mostanra tisztán elektromos és üzemanyagcellás modelljük is van, nem is akármilyen.
A Toyota negyedik generációs hibrid rendszerével szerelt Yaris negyedik generációja Év Autója címet is nyert, az egykor úttörő Prius rendszere mára alapvetéssé vált a Toyotánál. A Corolla Cross és a friss Corolla már az ötödik generációs hibridnél tart
Sokáig nem lépett villanyautóval piacra a Toyota, idén a bZ4X azonban jelentős kárpótlás a Toyota villanyautójára váró vevőknek, már csak a Toyotánál is növekvő várakozási időt kell letudniuk
Már az első Mirai üzemanyagcellás autó is piacvezető lett a szegmensében, tavaly azonban ugyanúgy nagy előrelépés volt a második generáció, ahogyan egykor a Prius esetén is
Már 25 éve, hogy megjelent a Toyota Prius, a 20 éves jubileumkor méltó módon emlékeztünk meg a történelmi modellről - lásd itt
Az akkumulátoros-elektromos hibrid lényege, hogy a villanymotoros támogatással kisebb benzinmotor is elegendő, az pedig szinte mindig optimális körülmények között üzemelhet
A hibrid márpedig ilyen, a Toyota (és leányvállalatai) már több mint 20 millió hibridnél tartanak. Ez nem csak önmagában, hanem a szerzett tapasztalatok miatt is fontos.
Az immár ötödik generációjánál járó Toyota hibrid-rendszer lényege a fent említett optimalizálás: a hajtáslánc egyes elemei úgy működnek együtt vagy külön-külön, hogy minden üzemi és forgalmi helyzetben a lehető legjobb összesített hatásfokot érjék el. Ennek kulcsa az e-CVT névre hallgató bolygómű, amely a hagyományos sebességváltót helyettesíti a hibrid járművekben. Az összetett, mégis kis helyigényű fogaskerékrendszer teszi lehetővé, hogy a belső égésű motor és a villanymotor egyszerre, vagy külön-külön hajthassa a járművet. Azokban az üzemi fázisokban, ahol a benzinmotor rossz hatásfokon, azaz fajlagosan túl nagy üzemanyag-fogyasztással és károsanyag-kibocsátással dolgozik, a villanymotor besegít a belső égésű motornak, vagy akár teljesen ki is váltja azt – a modern Toyota hibridek képesek üzemidejük akár 70-80 százalékában álló benzinmotorral haladni. Ennek fordítottja, amikor a benzinmotor optimális tartományában üzemelve a pillanatnyilag szükségesnél nagyobb teljesítményt ad le – ilyenkor a fent említett bolygómű a felesleges hajtóerőt a generátoron keresztül az akkumulátor töltésére fordítja. Az alábbi videón is látható Toyota full hibrid rendszer külön-külön villanymotort, illetve generátort alkalmaz, de léteznek olyan, kompakt megoldások is, amelyekben mindkét funkciót ugyanaz az egység tölti be.A lényeg mindig az, hogy a belső égésű motornak csak ideális körülmények között kelljen üzemelnie.
Ennek köszönhetően több levegő adagolható egységnyi üzemanyaghoz (szegénykeverékes üzem), ami csökkenti a károsanyag-kibocsátást. Az erre optimalizált Atkinson-ciklusú benzinmotor kiemelkedő termikus hatásfokkal üzemelhet, és bár teljesítménye kisebb, mint egy hagyományos négyütemű motoré, mindig számíthat a villanymotor támogatására, így a felhasználó nem érzi gyengébbnek az autót.Jellemzően két villanymotor is található a Toyota hibridjeinek bolygóművében, e-CVT rendszerében. Amíg az egyik hajt, a másik áramtermelésre, motorindításra is befogható
A hibrid hatalmas előnye, hogy fékezéskor már visszatermelésre képes, ahogyan a villanyautók is
Fontos, hogy a full hibrid hajtás elve tetszőleges méretben és konfigurációban alkalmazható.
Ennek köszönhetően tud a Toyota (almárkáival) több tucatnyi típusához hibrid hajtásláncot kínálni, a Yaristól kezdve a felső kategóriás Highlander szabadidő-autóig, vagy épp a Lexus LS 600h luxuslimuzintól a Dyna teherjárműig. A méretezés és az arányok a felhasználás jellegétől függnek.A Toyota hibrid rendszerének egy speciális változata a plug-in (magyarul hálózatról tölthető) hibrid, amelynek neve pontosan leírja a lényegét: a full hibrid modellekben szokásos, kis kapacitású (ezért viszonylag könnyű és olcsó) akkumulátor helyett egy nagyobb kapacitású akkumulátort szerelnek be a rendszerbe. Ez már nem csak pár száz méteren (na jó, akár néhány kilométeren) át képes egymaga mozgatni a járművet, hanem akár közel 100 kilométeren keresztül tudja biztosítani a helyi emissziómentes közlekedés lehetőségét. Ehhez persze nagyobb teljesítményű villanymotorra is szükség van, amely akár nagy sebességű haladásra is alkalmas. Mindez azonban csak az arányokon változtat, a lényegen nem: a plug-in hibridek (PHEV) ugyanúgy használhatók, mint a full hibrid járművek, de magukban hordozzák az akár teljesen elektromos mindennapi közlekedés ígéretét.
10 évvel ezelőtt, 2012-ben hozta ki első konnektoros hibridjét a Toyota, a Prius 3-ba építve. A Prius 4 Plug-in Hybrid változata már több mint háromszoros elektromos hatótávval érkezett, ezt fejelte még meg a városban akár 100 e-kilométert is tudó RAV4 PHEV
Már a 20 milliós példányszámon is túl van az egyre több modellben elérhető hibrid hajtással a Toyota
Hogy ez milyen gáz marketing duma.
Olyan ez mint amikor a németeknél kitalálták a mehrkorn kenyeret ami nem teljes kiőrlésű, hanem kb annyit jelent hogy több a semminél.
Eddig a Toyota volt az egyetlen komoly gyártó ami komolyan ágált a zéró emissziós autók ellen, mivel némi lemaradásba került, ahogy Japán kivezette az atomerőműveket.
Ráadásul az elmúlt 10 év arról szólt, hogy kínált két darab hibrid hajtásláncot és alkalmazkodjon a vevő hozzájuk, ami elég durva marketing maszlaggá silányítja a „nem is a technológia, hanem az ember áll”.
Ezt könyörtelenül le is szögezik a következő bekezdésben. Nem arról van szó hogy a hibrid rendszereket fejlesztenék végre egyedi igényekre hanem egyszerűen árulják tovább a régi szennyező benzineseket.
Ez a cikk nagyon gáz…
Be kéne venni a gyógyszereidet, cimbi.
„zéró emissziós autók”
Olyan nincs és nem is lesz. Lehet vakarózni a gyártás-üzemeltetés-élettartam-újrahasznosítás témakörében, de az üzemeltetés során az emisszió java része innét származik :
youtube.com/watch?v=fo-2b5JzTl8
„Ráadásul az elmúlt 10 év arról szólt, hogy kínált két darab hibrid hajtásláncot és alkalmazkodjon a vevő hozzájuk”
Tavaly 9,6 millió kocsit adott el a Toyota, ebből 2,5 millió volt a hibrid, héló.
„Nem arról van szó hogy a hibrid rendszereket fejlesztenék végre egyedi igényekre hanem egyszerűen árulják tovább a régi szennyező benzineseket.”
Miről hadoválsz? A Toyota európai piaci részesedése épp rekordot döntött, Yaristól Highlanderig gyakorlatilag minden modellből kínalnak hibridet, a vevők 58%-azt választja, Nyugat-Európában 70%. Euro 6d-nél rosszabb besorolású benzinest nem árulnak, milyen szennyezőkről vetítesz?
Azt meg csak remélni tudom, hogy nem a Volvo a követendő példa, amelyiknek a legkönnyebb villanyautója is 2200 kiló üresen, a kamuhibridjei meg viccnek is rosszak…
„Ráadásul az elmúlt 10 év arról szólt, hogy kínált két darab hibrid hajtásláncot és alkalmazkodjon a vevő hozzájuk…”
Valaki pisztolyt fog a fejedhez, hogy vegyél Toyotát? 😀 Menj és csapj le egy „remek” Renault-ra, Fiatra, VW-re, vagy ahogy téged ismerünk, Alfára, Jaguarra, Volvóra. Senki sem áll az utadba. Álljatok össze egy súlyosan környezetbarát Alfával, mint két kicsi legó, vagy alkalmazkodj a Jaguarhoz, ahol ezt már olyan kevesen teszik, hogy már-már családias a hangulat.
Megint úgy rinyálsz, hogy az emberekben újfent kétségeket ébresztesz, vajon férfi vagy-e vagy nő…
Szerintem te vagy a gáz,zöldike…
Bocs, de egyrészt a Toyotáé a legjobb termikus hatásfokú benzinmotor. Másrészt a belépő szegmensben (Aygo, Yaris, Corolla) egyértelműen van igény az olcsóbb, ma inkább az mondható, kevésbé drága, csupán benzines modellekre, ezt szolgják ki. Van ugye konszern, ami az emissziós korlátok miatt már csakis villanymotorral kínálja haszonjármű alapú egyterűit, villanyautós áron. Nem tűnik jobb iránynak az.