Nem elég a nyári gumi, ezekre is figyelni kell
Mutatjuk, hogy milyen veszélyeket rejt, ha nem figyelünk oda kellően a gumiabroncsra nyáron
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A nyaralási szezon alkalmából a Continental Hungaria Kft. és az ORFK-OBB közösen hívta fel a figyelmet a leggyakoribb mulasztásokra és az ezekből adódó balesetekre.
A nyári hónapok során autósok ezrei indulnak útnak belföldi vagy külföldi pihenésre. A gondtalan vakáció érdekében azonban fontos a gumiabroncsok nyomásának, profilmélységének és állapotának, valamint a futómű egyes alkatrészeinek ellenőrzése – derült ki a Pappas Auto Magyarország Kft. telephelyén megrendezett eseményen.
Sokan nincsenek tisztában vele, de a tartós hőségben sokkal kockázatosabb közlekedni. Ilyenkor a hőség gyengítheti a szellemi teljesítőképességet, egyeseknél tompaságot, közönyösséget, másoknál pedig fokozódó ingerlékenységet válthat ki, emellett jelentősen megnő a rosszullétek száma. „Lehetőségeinkhez mérten igyekezzünk kipihenten volánhoz ülni és a nyári melegben gyakrabban álljunk meg pihenni, felfrissülni. Emellett fogyasszunk kellő mennyiségű folyadékot az utazás ideje alatt és lehetőleg mindig legyen hűtött ásványvíz, vagy üdítőital a gépkocsiban” – hívta fel a figyelmet Kiss Csaba r. alezredes, az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályának, valamint az Autópálya- felügyeleti és Balesetmegelőzési Osztály vezetője. Hozzátette: lehetőleg ebben az időszakban az autósok legyenek még türelmesebbek, vezessenek kissé lassabban és tartsanak minél nagyobb követési távolságot!
„A gumiabroncsok nem megfelelő állapota miatt bekövetkező közlekedési balesetekről nem áll rendelkezésre részletes statisztika, azonban becsléseink szerint egy évben több száz közlekedési baleset kialakulásáért a kopott, nem megfelelő légnyomású, illetve nem az évszakhoz illő gumiabroncsok tehetők felelőssé” – hívta fel a figyelmet Menkó Illés, a Continental Hungaria Kft. műszaki szakértője. Hozzátette: Magyarországon évente átlagosan legalább 25-30 esetben a defekt nevezhető meg balesetet okozó tényezőként. A biztonságos közlekedéshez elengedhetetlen a járművek felszerelése az évszaknak megfelelő gumiabroncsokkal. A nyári abroncs összetételéből adódóan jobb tapadást biztosít nyári körülmények között, mint a lágyabb keverékkel készülő téli gumi, amelyet elsősorban a csúszós, havas utakra terveztek.
Az abroncsok a nyári hónapokban megnövekedett terhelésnek, illetve magas hőmérsékletnek vannak kitéve, ezért indulás előtt különösen fontos azok alapos ellenőrzése. A nyomásérték ellenőrzését mindig indulás előtt szükséges elvégezni, mivel a gyártók által megadott értékek a gumiabroncsok hideg állapotára vonatkoznak. „Az alacsony nyomás nem csak a gördülési ellenállást – és ezzel az autó fogyasztását – növeli meg, de az autó stabilitását is hátrányosan befolyásolja. A fokozott melegedés pedig defekthez vezethet és akár balesetet is okozhat” – tette hozzá Menkó Illés.
A Continental vizsgálatai arra világítottak rá, hogy a szükségesnél 0,2 bar-ral alacsonyabb nyomás 1%-kal magasabb üzemanyag-fogyasztást, valamint 10%-kal rövidebb élettartamot eredményezhet. A 0,6 bar-ral kisebb gumiabroncsnyomás esetén pedig 4%-kal nőhet az üzemanyag-felhasználás, valamint az előírtnál jóval alacsonyabb légnyomás miatt akár 45 százalékkal csökkenhet a gumiabroncs élettartama. A nem megfelelően beállított gumiabroncs-nyomás ugyanakkor a jármű kezelhetőségére is hatással van, hiszen kizárólag az optimális nyomással rendelkező gumiabroncsok nyújtanak kiegyensúlyozott viselkedést.
Lassan lesz őszi,tavaszi gumi is… Jahh meg havonta centírozni sem ártana,2havonta meg új felni is kellene mert különben életveszélyes tömeggyilkos vagy.
vannak ilyen gumik, slick, semi slick nincs benne semmi érdekes, max te nem hallottál róla. viszont rossz vízvezető képességük miatt nem ajánlott közútra, bár plecsnit kapnak a semislickek, de esőben nyilván a tapadása annyival rosszabb, mint amennyivel kevesebb vízelvezető csatorna van rajta………
Lehet nem egyet érteni a megjegyzésemmel, sőt az ironizálás is belefér, de a gyerekes, primitív zárómondatod csak téged minősít.
Fel nem foghatom, hogy a Continental miért nem alkalmazza menőmanót vezető szakértőnek!? A pedálos Moszkvája meg talán gumi nélkül is a kanyaríven marad!
Nem igazán hiszem, hogy a profilmélység csökkenése komolyan befolyásolná a fékutat száraz úton egy nyári guminál.
Egy húzós kanyarban sem vettem észre változást, sőt a kopottabb gumi kevésbé deformálódik, hiszen kisebb a gumi profil magassága ami el tud hajolni a nagyobb igénybevétel esetén.