Végre napsütés, száraz, de meglehetősen hideg idő váltja a ködöt, jövő héten pedig jelentősebb havazás is várható az idokep.hu időjósai szerint
Végre eltűnt a köd, de itt a fagy. A ma reggeli mínuszok még szinte csak "bemelegítőnek" számítottak (bocsánat a képzavarért), az elkövetkezendő napokban, ha úgy tetszik, 2016-ban már mínusz 10-11 Celsius fok is lehet éjjelente. 2016 első napjaiban ráadásul napközben sem megy majd fagypont fölé a hőmérséklet, a havazás pedig a jelenlegi előrejelzések szerint a jövő év első munkanapján, január 4-én hétfőn várható.
Mit jelent ez autós szemmel? Összeszedtünk néhány nagyon alapvető pontot, amire feltétlenül figyelni kell.
1. Téli gumi
Karácsonyig lényegében el lehetett lenni téli gumi nélkül is, enyhe volt az idő. Az elmúlt napokban viszont már elő-előfordult a fagypont alatti hőmérséklet és a nedves út kombinációja. Már ilyenkor, enyhe lefagyásnál is óriási különbség adódhat a téli és a nyári abroncsok tapadása között, havazásban pedig nem csupán a nyári, a négyévszakos, illetve "egészéves" abroncsok tudása is jóval szerényebb, mint a valódi (márkás) télieké. Ez nem marketingduma, téligumitesztünk eredményei elég világosan megmutatták. Aki még nem cserélt, de szeretne jövő héten is autózni, az gyorsan keressen egy gumist!
2. Fagyálló
Bár a gyártók ciklikusan, 2-4 évente előírják a cseréjét, ezt nem mindenki tartja be. Pedig ez sem csak pénzlehúzás, a folyadéknak nem csak a fagyáspontja, pH értéke is rossz lehet. A speciális folyadék savassá válva elég hamar elkorrodálja a hűtőt, így miként a motorolaj, úgy a fagyálló időszakos cseréjét sem érdemes elspórolni. Most azonban egy gyors ellenőrzés (akár egy benzinkútnál) mindenképp ajánlott, ha az elmúlt hónapokban nem lett megnézve a hűtőfolyadék fagyáspontja
3. Szélvédőmosó
Sokan nem is gondolnak rá, de a ritkábban használt autóknál gond nélkül előfordulhat, hogy még a nyári szélvédőmosó van a tartályban. Bár ennek befagyása vélhetően nem okoz akkora kárt, mint a motor vagy a hűtő repedése, de azért egy szélvédőmosó-tartály sem két fillér, illetve a tartállyal együtt akár a spricnimotor, a fúvókák, illetve a csövek is sérülhetnek. Ajánlott tehát a nyári folyadék helyére télit tölteni, és ne felejtsünk el a már fagytűrő folyadékkal is spriccelni néhányat, hogy a kemény fagy megérkezésére már az legyen a rendszerben
4. Akkumulátor
Tegnap még jó volt, ma már nem indította az autót. Sablontörténet a hideg reggeleken. Alap, hogy egy bikakábel nagyon jól jön, alap, hogy egy akkumulátor jellemző élettartama nem több 5 évnél, de érdemes tudni azt is, hogy a fagypont alatti hőmérsékleten egészen egyszerűen gyengébbek az akkumulátorok. Névleges kapacitásának mindössze 70 százalékát adja le -10 Celsius fokon egy akkumulátor, így aztán simán lehet, hogy a fagypont környékén még gond nélkül indító akku a következő napokban már nem lesz elég erős. Mit tehetünk? Ha az ellenőrzés elmaradt a közelmúltban, és most sem szeretnénk feltétlenül új akkumulátort vásárolni, legalább töltsük fel (ne a képen látható ósdi, hanem vezérelt, a túltöltést elkerülő töltővel). A komfortelektronikákkal teletűzdelt autók, pláne rövid utakon nem képesek akkumulátorukat teljesen feltölteni. A külső csepptöltés nem csak a hideg miatt, az akku élettartama érdekében is ajánlott (rendszeresen is)
5. Gumitömítések
Az ajtók kédereit (gumitömítéseit) ajánlott glicerines (vagy bármilyen egyéb, a célra készített) ápolóval kezelni, hogy azok ne fagyjanak össze. Amennyiben mégis pórul jártunk és a fagyos reggelen nem tudjuk kinyitni autónk ajtaját, akkor óvatosan, akár a tömítéseket távolról hajszárítóval, hőlégfúvóval, vagy jobb híján leheléssel melegítve próbáljuk kinyitni, semmiképp se tépjük fel hirtelen mozdulattal, akkor ugyanis a tömítés is szakadhat, a csere pedig igencsak drága lehet. Ha már gumik: az ablaktörlőket is próbáljuk megóvni a fagytól. A felhajtásnál jobb módszer, ha a lapátot papírba csomagoljuk és úgy hajtjuk vissza a szélvédőre. Indulás előtt természetesen távolítsuk el!
+1. Havazás
Havazás után csakis letakarított autóval induljunk útnak. Ehhez bizony érdemes egy hóseprűt, illetve jégkaparót az autón kívül (is) tartani, hogy a behavazott autót ne kelljen kinyitni annak eléréséhez. Takarítsuk le az összes ablakot, de még a tetőről, illetve a motorháztetőről is söpörjük le (seprűvel vagy kefével) a hó nagyját, hogy menet közben az ne szóródjon a mi szélvédőnkre, illetve a mögöttünk haladóéra sem. Kapcsoljunk fényszórót, a tempót vegyük vissza, a követési távolságot növeljük jelentősen havas úton. A motor bemelegítése járó helyzetben legfeljebb a jégkaparászás idejére ajánlott, utána jobb útnak indulni. Menet közben gyorsabban melegszik be a motor, hamarabb eléri üzemi hőfokát és ad fűtést is. Miként azt már sokszor leírtuk: a jobb reakcióidő, a szabadabb mozgás érdekében nem ajánlott nagykabátban vezetni. Ha induláskor nem is vállaljuk be nélküle a vezetést, a fűtés megérkezése után ajánlott azt levenni!
Negativ,a hatso fejtamlahoz van beszoritva,es a vizet kis gombocskek szivjak magukba,ha elszabadul es kiszakad a cucx,max osszeporszivozom 🙂
És nem félsz, hogy egy fékezésnél agyonüt a hátsó? Vagy elég, ha csak a nyakadba borul a víz. 🙂
Ezért kell rongyra fújni, és azzal végigtörölni a gumikédereket.
Üvegre, fémre, fényezésre nem fújom én sem.
Műszerfalra meg azért nem, mert nem vagyok kavicsos-udvaros autónepper (és még büdös is). Erre van speckó matt műszerfalápolóm 🙂 Jó illattal ! 🙂
Az élelmiszerboltban is elég sok mindent árulnak élelmiszernek címkézve, ami csak látszatra az. A szilikon fémet rohasztja, az újrafényezést nagyban megnehezíti, a műszerfalon parasztosan ocsmány. Az autó mellett kifújt minimális mennyiség is beteríti az autót. Én csak hidegindítónak szoktam használni, ha nincs más lehetőség. Arra viszont jó, mert kisebb vele a motorkárosodás veszélye, mint féktisztítóval.
Vagy
[url]http://www.bardiauto.hu/webshop/felszerelesi-cikkek/szerelesi-segedanyagok/szilikon-spray/-CRC10516[/url]
Én azt hittem, hogy nem hülyeségből írnak rá a dobozra dolgokat.
Kifejthetdnéd, hogy mi rongálná az autót rajta (ha esetleg a petróleum származékokra gondolsz, azért kell autóhoz való szilikont venni)
http://bolthely.hu/szilikon/id/00221_Szilikonspray__300ml_
Szilikon spray-t csak akkor használj az autóhoz, ha rongálni akarod!
Némelyik autóban +5-6 fok alatt be sem lehet kapcsolni a klímát, mert gyárilag letilt. A szilikagél jó lehet az ilyen autókban, meg a klíma nélküliekben. Nem tudom, hogy olcsóbban jön-e ki, de a zokniba csomagolt szilikonos macskaalom is tökéletes.
Hát, én meg nem szeretem ki-be kapcsolgatni… Persze, ha muszáj, akkor muszáj, pl télen 3-4 személlyel azért akadhatnak gondok 🙂
Én 2 × 250 Gr szilikagélt használok, egyet az első szélvédő közelébe, egyet hátra a kalaptartóra. De mivel éjjel teleszívja magát, bárhol van, ezért elvileg teljesen mindegy.
alagyon=alacsony 🙂
Akkor kapcsolom be, ha párásodik, és ha már nem, akkor kikapcsolom, és csak a venti megy alagyon fokozaton. Ha megint kezd bepárásodni, akkor vissza. Aztán az célállomás előtt kicsivel megint csak a venti megy megérkezésig. Így aztán jóformán minden nap megy a klíma, de nem folyamatosan. Ha nincs, akkor nyilván marad a te megoldásod. Az utastérben amúgy hova teszed?
Egy évre 3-4 ezer forint talán még belefér szerintem. Én csak télen használok ilyesmit.
Az meg, hogy ha járatod a légkondit, és kikapcsolod, néha igen nagy esély van rá, hogy szépen telibefújja párával a szélvédőt 2 percen belül (főleg ha az autódban nincs pollenszűrő, mint a swiftemben). Sőt, ha nem „szárítod ki” a légkondit, vagyis a motor leállítása előtt nem járatod még pár percig a ventit (kikapcsolt légkondival), hamarosan fincsi büdi lesz 🙂
A másik dolog pedig pl. tavaly télen kb minden nap légkondiznom kellett volna a pára miatt. Télen, ha befagy a szélvédő, 90 %, hogy párásodni fog, még kicsit leengedett ablak mellett is.
És persze nem mindenkinek van légkondi az autójában. Mindezek mellett, havonta érdemes járatni a légkondit 5-10 percre, hogy ne menjen tönkre 🙂
Szerintem téves állítás, hogy 2-4 évente cserélni kell a motorhűtő folyadékot. A korszerű folyadékok a zárt rendszerben 10 év múltán sem változnak kémiailag. Az viszont fontos, hogy akár tetszik akár nem, télen minden héten menni kell a kocsival, mert ledermed az olaj és lemerül az akku. Szóval hetente egyszer 50-60 km.-t bele kell tenni.
Az ablaktörlő lapátok alá eddig kettéhajtott reklámzacskót tettem. Tökéletes. Az üveg lepucolására a megjobb az alkoholos ablakpucolóval befújni, a fellazúlt havat letolni.
Kár hogy a munkahely közelében nincs garázs sokaknak, és szegény autó ott szokott megfagyni 😀
Egy számításra azért kíváncsi volnék, hogy a szilikagél időnkénti cseréje vagy a klíma időnkénti járatása a gazdaságosabb.
+ Néhány tipp télre 🙂
Párásodáshoz: Már előttem leírták, hogy pl havas lábbal ne üljünk be az autóba. Ehhez még hozzátenném, hogy neten lehet rendelni szilikagélt (google első találat, laboratóriumi cuccokat lehet rendelni).
Nekem fél kiló van az autóban, 250 g elöl hátul, és meg kell, hogy mondjam, elég sokat segít. Esős, párás, havas időben is sokkal kevésbé párásodnak az üvegfelületek. Légkondizni se kell, hogy eltűnjön a pára.
A másik dolog, hogy takarítsuk időnként belül is az üvegfelületeket, tisztítószerrel, ne csak ronggyal, mert a koszos, zsíros, stb felületek sokkal könnyebben párásodnak.
Gumikéderekre: Nagyon egyszerű, szilikonspray.
+ érdemes még tartani a verdában egy flakon jégoldót. A spriccniset, mert a spray pikk-pakk elfogy, és drága is.
Ez is egy nézőpont. Én inkább félreteszem azt a havi 15-20.000 Forintot és hamarabb cserélem az autót. 🙂
A hóeltakarítás es kapargatás helyett inkább béreljünk egy garázst. Elvégre mi sem a szabadban alszunk, az autót sem az utcán kéne tartani. Boldog új évet.
Azért a hó letakarításával csak óvatosan, mert egy koszos poros karosszériát egy durva kefével nagyon el lehet intézni. Csúnyább lesz a fényezés, mintha gépi mosóba hordanánk az autót. Ezért is fontos télen az autó tisztán tartása, már akinek számít a fényezés állapota.
Két megoldást javasolnék az ablaktörlő védelmére. Az egyik a szélvédő takaró, így a reggeli jégvakarást megúszhatjuk a szélvédőn, esténként nagyjából 1-2 perc alatt felrakható, árban még a nagyobb autókra is 1-2e forint. A másik pedig az, hogy üres tictacos dobozt teszünk az ablaktörlő kar alá, ami így pont annyira eltartja az üvegtől, hogy a gumi nem fagy oda.
Gumikéder: gyógyszertári glicerin vagy glicerin-tartalmú kézkrém is megfelel, olcsóbb, mint a sonax vagy bármi más ami direkt autósként van csomagolva.
Illetve van még egy tanácsom azoknak, akik párásodással küzdenek: havas lábbal ne üljünk be az autóba, mert az olvadó hólé csak növeli az autó páratartalmát. Tudom, röhejes, de rengeteg ember lusta összeütni a cipőjét beszállás előtt már a seggén ülve, azután meg napokig tocsog a szőnyegben a víz.
[b]Ablakmosó folyadék[/b]: nem érdemes spúrkodni vele, egész nyugodtan töltsük higitatlanul akár a -40 fokig kalibráltat a tartályba, a menetszél ugyanis még hűt a kiszórt folyadékon, így meglepő lehet, hogy az elvileg -10 fokig „jó” nyál már -2 foknál is ráfagy az ablakra.
Akiknek fűtött az ablakmosó fúvókájuk (nem írom ki melyik tucat márkánál pár Ft-os extra -netán széria- ez, mert néhányan megfulladnak a pipától), azoknak könnyebb a dolguk, mert nekik legalább a szórófejre nem fagy rá a folyadék. 😀